Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

vantene på Comfortinaen montert inn mot overbygget. Vantene på Novaen er montert ute i borde, det betyr at Comfortinaen bærer større forseil enklere enn Novaen.

 

Mnja. Genoaskinna står originalt innenfor vantene helt ytterst på hyttetaket.

En stor fordel med å ha vantene montert inne på dekk er at det gjør det svært lett å bevege seg rundt på båten. På den annen side øker det belastnngen fra riggen mye. Comfortinaen har derfor ikke røstjernsbjelker, men ei syrefast ramme som binder sammen røst og kjøl. Det er ingenting som kan ødelegges.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

fin sak synes jeg...

 

Jeg leser en bok nå av Ragnar Kvam jr. og hans sjøreiser. Fantastisk lesing må jeg si. Han seilte en Bostrøm 37 foting fra 1987 i 14 år i strekk. Han var gjennom utallige stormer og seilte til og med gjennom en tyfon. Det gikk også bra som bare det. Dette må jo være en helt utrolig sterk båt. Eller er de fleste båter i denne størrelsesorden så sjøsterke at de tar en storm uten problemer?

 

Jeg har heller ikke sett en eneste Bostrøm 37 på finn.no enda..

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Dette må jo være en helt utrolig sterk båt. Eller er de fleste båter i denne størrelsesorden så sjøsterke at de tar en storm uten problemer?......JRO

nei absolut ikke alle 37 fotere er like starke.....B37an byggdes av Polari Marin(tror jeg dom hette)...varvet som sedemere togs över av ikke ubekante Hallberg Rassy....... :smiley:

 

det låg en B37a på Finn för ikke så länge sedan......

 

Kjempefin båt :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Scannmar 33 er en flott båt ja. Denne har fått nyere motor som jo er et pluss. Kansje litt høy pris. sikkert noe å gå på her. mener jeg har sett disse med org. motor til k300+.

Denne er voøumior med gode løsninger ombprd etter min mening.

 

Malø er å en fin båt. Her er det nok lagt mere vekt på innredning. Denne virker rimelig priset, men har en gammel motor.

Jeg mener denne er mere sedat enn Scannmar men kjenner ikke lystall på denne. Ser ut som en fantastisk tur båt men ingen hurtig seiler.

 

Gode valg begge disse men

Link to post
Share on other sites

B37an byggdes av Polari Marin(tror jeg dom hette)...varvet som sedemere togs över av ikke ubekante Hallberg Rassy....... :smiley:

Kjempefin båt :smiley:

Kjempefin båt,helt enig,men bør nok ha +10m/sek for "å flytte seg" under seil. :crazy: Veldig underigget er den,hvis jeg ikke husker feil, :confused: har den "et lommetørkle "av et storseil,og en genua som en "fotballbane". :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke fulgt så mye med på denne tråden :rolleyes: ,men har noen foreslått å lete opp /se på Maxi 999 fra 85-86-87?

Knallbåt i denne prisklassen,som er ettermin mening(presiserer det)en raskere og morsomere båt å seile enn Scanmar :sailing:

Og en like fin bobåt.Har selv hatt en i 18 år(fra den var ny i 1986),og har bare positive ting å si."Feilfri" nå rjeg solgte den etter 18 år :cool:

Men Maxi 999 er vel nevntfor lenge siden i denne tråd :diving:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Kjempefin båt,helt enig,men bør nok ha +10m/sek for "å flytte seg" under seil. :crazy: Veldig underigget er den,hvis jeg ikke husker feil, :confused: har den "et lommetørkle "av et storseil,og en genua som en "fotballbane". :lol:

mvh

fem@il

 

Det er akkurat det Ragnar Kvam jr sier: storseilet var det "ikke så farlig" med for det er fokken som er motoren på denne båten.

 

Fortsatt en helt uaktuell prisklasse for min del, men det er jo flott å se på slike båter.

 

Maløen er for "skuteaktig" for min del, men jeg ser det er gjort et solid håndtverk - ut fra bildene da...

 

Så på et par Sparkman & Stephens i går, 34-36 fot. Ser ut som utrolige seilbåter, med vekt på begrepet seilbåt. Feite priser og ;)

 

Maxi 999: dette er nok mer realistisk. Kunne du fortalt litt mer om hvordan du opplevde denne båten, både seilmessig og bo/turmessig?

Link to post
Share on other sites

Kjempefin båt,helt enig,men bør nok ha +10m/sek for "å flytte seg" under seil. :crazy: Veldig underigget er den,hvis jeg ikke husker feil, :confused: har den "et lommetørkle "av et storseil,og en genua som en "fotballbane". :lol:

mvh

fem@il

 

Dette er ikke helt riktig. Storseilet er mer som et slips. Tror det er 25m2 og Genua 1 er 48m2. Jeg har selv seilt en del nm i en sånn Boström og den er veldig retningsstabil og tilgivende overfor mannskapet.

 

Genua'n er motorn og storseilet er høyderoret.

 

Det stod ganske riktig en på finn.no for en tid tilbake for 750.000,- kr.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Maxi 999: dette er nok mer realistisk. Kunne du fortalt litt mer om hvordan du opplevde denne båten, både seilmessig og bo/turmessig?

Min subjektive mening etter 18 års fornøyd eierskap:

Seilt båten i mange regattaer og familieseilas i all slags vinstyrker over mange år .Båten hevder seg meget bra i regatta med Lys 1.15.

Hadde fullspilet storseil og "god dacron" genua og Kryssfokk+gennaker på strømpe.Var veldig fornøyd med kombinasjonen selvslående fokk/gennaker(med strømpe fra Elvstrôm) ved famlieseilas/helgetur/ferier.

Båten seiler bra på kryss/meget bra på slør,"dårligst" på lens.Båten bærer full genua og stor opptil 12 m/sek ved seilas og mannskap som kan trimme,men bør ved "familieseilas " bruke fokk ved +6-8 m/sek og reves ved +9 m/sek.Båten kjennes trygg og god i hele vindregistret,men bør reves "i tide" for velbehaget skyld.Båten er "sluttstiv",dvs.den krenger relativt raskt til ca.20-25 grader,men er deretter meget stiv.

Kjempefin bobåt,stuerum i cockpit faktisk "for" stort.Stuerum akter under benker er også meget bra.Romslig forpigg og aktercabin.

Vi var 2 voksene og 2 barn ,hvorav barna på slutten av tiden de var med kunne regnes som "voksene".Så 4 voksene bor/ferierer godt i denne båten.

Klarer knapt å finne noe negativ .Skulle jeg ha noe å utsette,kunne jeg ønsket meg 150-200kg mer i kjølen ved ruskevær over 15 m/sek,men det er bare å "reve itide".Ved eventuell besiktigelse, sjekk for lekasjer ved vinduer og vantinnfestninger.Jeg hadde ingen problemer med dette ,men jeg vet at noen få andre har/hadde.Er det mer konkret du lurer på,bare spør hvis det skulle bli aktuellt.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

femail...det var noe med rodren på de tidigaste 999orna?....

det var någre båter som hade problem med dette, som man bör fixa, om det ikke redan er gjort!

OK :confused: har ikke hørt at dette var"generellt" med de første(min var byggenr.252,så gjaldt demed ikke den),men "har hørt om" 2 stk rorhavari,ja.

Men årsaken tildisse rorhavari kan jo være såmangt?Alt fra "tidligere" skader/påkjørsler på grunner mm?Men at det skulle værenoen svakhet,er ukjent for meg.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

jeg fann en av kommentarerna på sailguide

 

Rodrets hjärtstock bör förstärkas. Ett antal roderhaverier har inträffat pga dålig svets vid ändrad dimension på hjärtstocken.

Genomförda förbättringar: Roderbalansen ändrades efter viss produktion. Tidiga roder kan man själv bygga om. Kölen tom åtminstone 86 års båtar är för svag. Ett stort antal kölbrott har inträffat på tidiga båtar.

 

 

http://www.sailguide.com/batfakta/comments...mp;comment=1618

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Rodrets hjärtstock bör förstärkas. Ett antal roderhaverier har inträffat pga dålig svets vid ändrad dimension på hjärtstocken.

Genomförda förbättringar: Roderbalansen ändrades efter viss produktion. Kölen tom åtminstone 86 års båtar är för svag. Ett stort antal kölbrott har inträffat på tidiga båtar.

http://www.sailguide.com/batfakta/comments...mp;comment=1618

Har såvidt hørt om det med roret,men det med "kôlbrott",merkelig :confused: Har lest"hopetall tester/omtaler/klubber/disk.fora mm i årevis ang.999,men aldrig fått med meg at detteer /var noen svakhet.Hva menes konkret med "kôlbrott" tro?Hva har skjedd?Her var det jo skkkelig "balkar".solid kjølinnfestning som det erbeskrevet i flere tester? :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...