Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Takk for mange gode svar! Forskningen fortsetter... Synes virkelig en IW med sort/mørkeblått skrog er flott altså...

 

Det er ikke aktuelt med båt helt enda, ikke før tidligst til våren - så jeg bruker tiden godt til å forske mer på utvalget som eksisterer.

 

Jeg har imidlertid bestemt at det vil være best å starte med en rimelig båt, og da så klart litt mindre og enklere en, for å for det første "krype først, gå siden", og for å rett og slett bli vant med å klare meg med en enkel og "gammeldags" båt. Da vil det i min verden bli enda mer fantastisk å oppgradere etterhvert :)

 

Tror absolutt ikke at den ekte seilegleden er avhengig av en kjempestor og ny seilebåt - selv om det er veldig flott :D

Link to post
Share on other sites

Hehe, det har du nok HELT rett i! MEN, du snakker her med en mann som har HVIT arbeidsbil... Snakk om å være i bakvendtland ;)

 

Fargen er ikke så nøye, kvaliteten er viktigere. Når jeg i første omgang snakker om en båt i prisklassen 100-150' tror jeg ikke på julenisser og tror jeg kan få en estetisk smellrå båt som er oppgradert og som har gode seilekvaliteter og bra turegenskaper (bra seng osv), på EN gang :) Først og fremst ser jeg etter en solid,, praktisk, sjødyktig båt i oppgradert stand. Resten er en bonus :)

Link to post
Share on other sites

"Naver", dansk båt, noen som har hørt om denne?

Jepp, storesøsteren til Junker 26, som vi hadde før. Vel... ser det er endel forskjeller. Tror Naveren ble konstruert en gang tidlig på 70-tallet av Arne Borggren, samme mannen som står bak Junker-båtene og endel særdeles havgående båter, blant annet Saxe-båtene hvis jeg husker riktig. Mener å huske at Juker 26-konstruksjonen bygger på erfaringer fra Naver 29. Ut fra bildene ser den veldig ut som en typisk 70-talls-halvtonner, og skulle således ha glimrende sjøegenskaper og heller ikke være blant de tregeste båtene. Ulempen (i følge noen) er masthead-riggen som medfører mye genua-vinsjing på kryss.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville foretrukket fenix. Dette på grunn av at an er en hakk mer "sporty". Men prisene på begge annonsene er jo ikke akkurat noe spesialtilbud...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville foretrukket fenix. Dette på grunn av at an er en hakk mer "sporty". Men prisene på begge annonsene er jo ikke akkurat noe spesialtilbud...

 

Hehe, niks, men spesialBUD kan jo være fint :)

 

Har ikke noe erfaring med fenix, men har inntrykk av at det er en båt som er veldig enkel og grei å seile.

Har flere ganger latt meg imponere over soloseilere med fenix'er.

Jeg har også intrykk av at det er båt man gjerne beholder lenge.

 

Det var dagens "synsing" :lol:

 

Haha, "kvalifisert synsing" er alltid meget bra ;)

 

Såvidt jeg har forstått ut fra diverse google.no o.l., så er Fenix hakket mer moderne enn 84.

 

Bottom line: jeg liker disse båtene :D:D:D Og DET, det er bra!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville foretrukket fenix. Dette på grunn av at an er en hakk mer "sporty". Men prisene på begge annonsene er jo ikke akkurat noe spesialtilbud...

Har tidligere i høst sett på Fenix for en kjent. Og prisene var da betydelig bedre. Og dersom 84ern har orginalmotor ....

Link to post
Share on other sites

I høst var det en haug med fenix til salgs. (Det var det første båt jeg såg litt nærmere på når jeg var på kjøpern et par måneder siden) Jeg har samlet på disse finn annonsene. Ikke alle av disse er solgt men bare utgått. Noen av de har stått skikkelig lenge, men det har vært litt omsettning av fenix i forhold til andre båter jeg har følgt med på. Hvis du vil kan jeg dele finnlisten med deg. Send meg i så fall en IM med epostadressen din.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...