Jump to content

De morsomste kommentarene på BP


Framtia

Recommended Posts

Jeg foretrekker mitt pinnekjøtt med pommes frites. :flag:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå må moderator gripe inn her, her er trakassering av både lutefisk og pinnekjøtt!

 

Pommes frites??? Det minner meg om en episode på et gatekjøkken for noen år siden: Full av julestemning og klar for årets juletallerken, dro jeg til nærmeste gatekjøkken. Bak disken står det en hyggelig fyr, ikke så veldig stødig i norsk, men riktig så hyggelig var han. Etter å ha bestilt, betalt og fått maten dro jeg hjem for å nyte dette måltidet i fred og ro. Forskrekkelsen var derfor stor når jeg åpnet lokket på boksen... Tullingen bak disken hadde frityrstekt pinnekjøttet og servert hele greia med pommes frites....

Link to post
Share on other sites

Pinnekjøttet stekes/brunes lett med godt gammeldags Melange margarin i stekepanne

Kraften kokes ut med 1/2 kopp vann, helles deretter i bunn av gryten pinnekjøttet kokes i (eller dampes om man kaller det så, kjøttet skal ikke ligge i vannet/kraften men over, derav pinnene etc.)

Dette går jo selvsagt i flere omganger til gryten er full

Når det så kokes, er porene i kjøttet lukket av steikingen og holder smaken inne

Samtidig kokes det i sin egen kraft, derav mer smak

Legenden vil ha det til at dette er gammelt Masfjord-vis å tilberede pinnekjøttet på, nedarvert og overlevert gjennom generasjonene...

 

Kålrotstuinga skal ha en -- men bare en -- potet og den skal være liten. Det skal jo ikke være potetstappe heller.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Der skal det vel bare spises norsk sikringskost som pizza, pølser og kebab.... :smash:

 

I anstendighetens navn må nevnes at over 150.000 nordmenn (les: -kvinner) foretrekker pizza på julaften.

Mye mulig det nettopp er fordervet sau, "fish in lye" og andre norske kulinariteter som gjør at pizza stadig styrker

sin posisjon som vår nye nasjonalrett.

 

For oss som fremdeles har stor tro på at akevitten helst kan drikkes bar,

men dog godkjent med ørlite innslag av nedlagt, vestlandsk bondekultur,

eller fisk marinert hos nærmeste mesterlaug i malerfaget,

er pizza fremdeles førstevalget når i hardtreningen med hagla setter til foran den årlige rypejakten.

Stor Grandiosa er den eneste av en viss størrelse jeg treffer.

 

Forøvrig fordeler vi julematen omtrent slik:

 

1. Ribbe 53 prosent

2. Pinnekjøtt 34 prosent

3. Julepølse 10 prosent

4. Medisterkaker 8 prosent

5. Kalkun 5 prosent

Link to post
Share on other sites

Forøvrig fordeler vi julematen omtrent slik:

1. Ribbe 53 prosent

2. Pinnekjøtt 34 prosent

3. Julepølse 10 prosent

4. Medisterkaker 8 prosent

5. Kalkun 5 prosent

Pinnekjøttet har fortsatt en vei å gå, men tror at for 20-30 år siden var ledelesen til ribba større. Grunnen er de mange parforhold som settes på prøve da det skal velges mellom ribbe og pinnekjøtt til julekvelden. Min subjektive oppfatning er at i de fleste slike diskusjoner ender det med fortjent seier til pinnekjøttet.

 

Kjærligheten og minnene fra bardommens pinnekjøtt med kålrabistappe ved julebordet sitter nok så sterkt i at her kan en ikke gå på kompromiss. Derfor opplever vi den gledelige utvikling at dette urnorske vidundermiddelet sprer seg fra de vestlandske fjorder til både dalstroka innafør og oppover vårt landstrakte land. Bæææææ!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er mye rart folk putter i seg mens de sier "Dette var godt".

Pinnekjøttet er noe saueprodusentene har funnet på for å kunne bruke sau som er kjørt ihjel i mørke Vestlandstuneller.

Og så sier de til hverandre mens de spiser "Dette var godt".

 

Lutefisk, rakfisk, surstømming osv er fra de dager de var dårlige kår i landet, og folk måtte spise bedervet mat.

Og for å trøste hverandre så sa de "Dette var godt".

 

Pføy.

På vegne av flere.

Link to post
Share on other sites

Lutefisk, rakfisk, surstømming osv er fra de dager de var dårlige kår i landet, og folk måtte spise bedervet mat.

Og for å trøste hverandre så sa de "Dette var godt".

 

Pføy.

På vegne av flere.

 

 

Det blir bede utover i måltidet. Faren er vis en går tom for drikkevarer. Da kan en bli inhentet av sannheten.

 

Obs :eek: ser på kalenderen att det ikke er lenge til "guttas julebord" med lutefisk. Her er det bare og få inn vennen fra Løiten

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Pinnekjøttet er noe saueprodusentene har funnet på for å kunne bruke sau som er kjørt ihjel i mørke Vestlandstuneller.

Godt forsøk, men akk så feil. Pinnekjøttet var urkost på Vestlandet lenge før en laget store hull gjennom fjellet og hadde hurtiggående kjøretøy som kjørte på dyr.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hallo båtfolk (trodde jeg)

 

Julematen er jo fersk lettsaltet torsk med sandefjordsmør eller baconsmør, med grønnsaker og mandelpoteter. :flag:

Verken lammebein eller fisk i malingfjerner kommer opp mot dette, :smash: ribbe derimot er en god nummer to :flag_sw:

 

Line aquavit er jo ett selvskrevet tilbehør :drink:

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Det er mye rart folk putter i seg mens de sier "Dette var godt".

Pinnekjøttet er noe saueprodusentene har funnet på for å kunne bruke sau som er kjørt ihjel i mørke Vestlandstuneller.

Og så sier de til hverandre mens de spiser "Dette var godt".

Lutefisk, rakfisk, surstømming osv er fra de dager de var dårlige kår i landet, og folk måtte spise bedervet mat.

Og for å trøste hverandre så sa de "Dette var godt".

Pføy.

På vegne av flere.

Støttes fullt ut! :yesnod:

 

Verken lammebein eller fisk i malingfjerner kommer opp mot dette, :smash:

:lol: Har aldri tenkt på lutefisk på den måten, men du har jo helt rett. Lut er vel ikke akkurat beregnet på menneskeføde... :lol:

Link to post
Share on other sites

:drink: Hei.

 

Det ser ut til at denne tråden har utviklet seg til å handle om den ultimate julemat og jeg henger meg på.

Bare glem alt om sauesider, råtten fisk av forskjellig sort, pølser, medisterkaker og sågar ribbe. Den ultimate julemiddag er og blir, og les nøye, - Ølsteik!

Først drar man ut i skogen i slutten av september og skyter en elg. Så når det nærmer seg jul, en ny tur ut i skogen for å finne litt einer. Neste skritt er å brygge ett øl basert på humle og einer. :cheers::flag: Kjøttet saltes for deretter å kokes en seks - sju timer i det tidligere omtalte ølet og når dampen fra kokinga renner nedover de nyvaskede veggene på kjøkkenet, ja- da er det jul.

 

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...