Jump to content

De morsomste kommentarene på BP


Framtia

Recommended Posts

SMS fra Viknes:

 

Hei kjære kunde!

 

Vi så at det lå et par reisemagasiner i båten din så vi tar det som et tegn på at du liker sol. Vi har derfor montert den nye sunbridgen på båten din. Vår servicesjef syns at kona di så litt "pjusk" ut da hun hentet båten, så han feide over henne på akterdekket. Håper du er fornøyd med servicenivået og ønsker deg lykke til videre.

 

PS: Skal hilse fra servicesjefen;-)

 

Denne har jeg ledd av i mange dager, det ble bare verre og verre.

Gi oss mer.

 

Xbox

Link to post
Share on other sites

Alle kan i hvertfall være enig i at baatplassen.no som uavhengig båtforum representerer båtfolket (på godt og vondt..). Derfor er det flott at KNBF følger med forumet. Det er jo kun spesielt interesserte som reiser båtpolitiske vedtaksforslag i KNBFs lokallag, mens et båtforum samler opp bryggepraten og det som rører seg i båtfolket.....ofte tallfestet i poller...

 

:lol::lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Medlemmet 'Bavaria eier's første og eneste innlegg inneholdt følgende utsagn i en av de mange bavariadiskusjonene her:

 

Klart jeg skulle hatt meg en Hallberg Rassy ....og et nummer med Madonna men det går fint med mye annet også

 

det blir Bavaria neste gang også.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Denne er klippet fra tråden om bruk av radiokommunikasjon ved havnemanøver,... lo så jeg skrek...

 

Vi har en 10 fots With jolle som i sidevind kan være litt lei å fortøye uten skikkelig kommunikasjon med besetningen. Vi har vurdert mange løsninger og testet de fleste i havn. Sist sommer laminerte jeg en instruks i plast (for at den ikke skal bli våt) klippet hull i hjørnene og hang instruksen i et lite snøre rundt halsen på besetningen. Det er viktig at dette snøret har en anordning som gjør at snøret løsner hvis noen skulle være så uheldig å henge seg opp i noe. Vi hadde 3 forskjellige instrukser fordi det var sjømenn ombord med forskjellig maritim bakgrunn og forutsetninger for å løse de forskjellige oppgaver som gjerne oppstår ved ankomst til havn.

 

For matrosen gjaldt følgende:

 

1. Hold utkikk i baugen for andre/mindre båter som kapteinen av forskjellige grunner ikke ser.

 

2. Hvis du oppdager andre båter ring 2 ganger i skipsklokken og rop: FARE FOR KOLLISJON

 

3. Ved ankomst til bryggen, hold trossen klar og om mulig få assistanse fra havnevesenet eller andre ved havneanlegget.

 

3. Pass på så du ikke klemmer fingrene mellom trossen og pullerten ved fortøyning

 

4. Det er kun halvannen-kvart-dobbelt stikk med 2 tørn som er tillatt å benytte ved fortøyning.

 

Maskinisten var alltid akterut i båten ved ankomst og han hadde følgende instruks:

 

1. Sørg for at motoren har nok smøring og hold fingrene like ved feste for teleflexkabelen som styrer gir og gass. Hvis kabelen skulle hoppe av, gå til instruks for manuell gass og giring (jeg går ikke inn på den her da dette dreier seg i hovedsak om havnemanøver, men maskinisten har faktisk 4 instrukser rundt halsen som handler om forskjellige scenarioer som kan skje når man er ansvarlig for fremdriftsmiddelet om bord (tom for drivstoff, dårlig kjøling, maskinhavari etc)))

 

2. Når matrosen eller hans assistent har fortøyd båten forut, er det maskinisten sitt ansvar å fortøye akterut.

 

3. Også her er det kun halvannen-kvart-dobbelt stikk med 2 tørn som er tillatt å benytte ved fortøyning, men ved kortere opphold kan også 1 tørn benyttes hvis det er aksept for det fra kapteinen.

 

4. Når skipet er forsvarlig fortøyd og kapteinen strekker venstre arm i været, kan maskinisten fjerne dødmannsknappen.

 

For kapteinen gjaldt følgene instruks:

 

1. Husk at du er konge i eget skip

 

2. Bruk besetningen som din forlengede arm til å utføre havnemanøver

 

3. Husk at du er konge i eget skip.

 

Erfaringene etter 2008 sesongen har vært forholdsvis gode, men i enkelte tilfeller har kommunikasjonen vært litt vanskelig. Jeg tror det skyldes mye nordavind og at maskinisten har forholdsvis sterk hårvekst i ørene. Har forøvrig lest at mennesker som blir eksponert for mye støy kan få økt hårvekst i ørene. Og på vår With jolle står det en 2-takts Yamaha motor på 9,9 hk som absolutt ikke er stille.

 

For sesongen 2009 tro jeg vi kommer til å satse på 2 forskjellige systemer. For det første vil kapteinen bli utstyrt med en ropert med tone sender, slik at vi i kritiske tilfeller kan gå over til kommandoer sendt i morse. I tillegg til det vil vi benytte bærbare VHF radior til alle ombord. Erfaringene våre med bærbare VHF radioer fra moderskipet er ganske bra, men sendestyrken kunne selvsagt vært bedre. Fordelen med at dette utstyret skal benyttes i en 10 fot With er selvsagt at når noe av utstyret svikter, kan man "prikke" besetningen direkte på ryggen og gi ordre rett inn i ørene.

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe her ja...

 

Jeg har mange venner og noen kanibalvenner også som var på restaurant og det var en seilermann og en motorbåtmann... På menyen var det selvsagt menneskehjerne.... og prisen på motorbåtmannhjernen var 1000 kroner mens selbåtmannhjernen kostet kun 5 kroner... Motorbåtmannen nikket selvsagt fonøyd kalppet seg på brystet og gliste fra øre til øre som de pleier å gjøre... Seilbåtmannen ble jo naturlig nok litt nyskjerrig og spurte da hovmesteren om hvorfor det var slik enorm prisforskjell... Da svarte Hovmesteren... Hadde du bare visst hvor mange motorbåtmenn jeg måtte slå ihjel før jeg greide å skrape sammen en kg med hjerne så hadde du ikke spurt..

 

Så jeg er helt enig med det Hansi... motorbåtmannhjernen er betydelig mere verdt...

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt sans for dialekten, det frodige språkbruket og den "understatement"-aktig fortellerstilen til våre venner nordpå. Denne her - fra tråden: "18 m/s - Det kjennes på Østfoldkysten" - syns jeg er noe av det bedre i denne sjangren...

 

 

Sitat: (Høvdingen @ 06.10.08 13:55)

...Katta vårres en gammel mons, komm snikanes frammed naustveggen. Han va litt småuggen og lika seg ikke såg e. i det samme katta runda sørvesthjørne komm han med ei lita kula, ja ikke nåkka egentlig å skriv om, men som et lite ekstra vinnkast om dåkker sjønna.

 

Det va akkurat idet gammelmonsen runda sørvesthjørne kula kom - hm - ja han reiv altså katta i to.

Men å kall da for uvær - nei det syns e no å ta hardt i.

 

Men førr al del det e jo førr ingen ting å nemne. Man får jo alltids tak i ei ny katt.

 

ja ja sånn går no dagan

 

patetiske norlendinger :lol::lol:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat en enkelt kommentar, men fremdeles meget god....

 

"Jeg hater motorbåter" fritt etter Odd Børretzens dikt - "jeg hater måker"

Første versjon:

 

"Jeg hater motorbåter"

Ikke hele tiden, naturligvis. Når de driver rundt

med motorstopp,

eller flyter stille på det blanke vann og likner rare badedyr av plastikk,

da er de en naturlig del av sommerens bilde og man tenker ikke mye på dem,

hverken med hat eller kjærlighet,

men når de gir gass og

brøler som syke sjeler kan du se helt ned i deres

dype, skamløse hekkbølger.

Hvis en motorbåt har fått tak på litt diesel eller

bensin eller noe annet svineri og raser av gårde med dette på

tanken, da kaster da andre

motorbåtene seg etter og skal ha

skal ha skal ha skal ha

og resultatet blir jo at gørret de spyr ut forpester luften

og sjøene skvalper alle veier og ingen av dem

får noen glede av griseriet

Motorbåteiere eier ikke samfunnsånd

skal ha skal ha skal ha

jeg tør ikke tenke på hvilket parti de stemmer

på eller hva som hadde skjedd hvis de hadde hatt makten.

Under sånne forhold sier jeg til meg selv:

"Jeg er glad jeg ikke kjenner en

motorbåteier personlig

sånn at jeg måtte oppføre meg noenlunde

høflig mot vedkommende."

Jeg ville ikke hatt en motorbåt om du ga meg en.

Hvis jeg skulle velge noe, ville jeg ha sagt

 

Gi meg en kelner som kvidrer med glassene

som svever mellom bordene eller kommer

tassende

mot meg

 

Motorbåteiere er jo kjent for å holde sammen i flokk.

Visstnok hele livet. De er

kjent for å være trofaste og lojale mot mot hverandre.

Og det synes vi jo er sympatisk.

Men jeg vet ikke jeg. Hvis jeg hadde vært gift

med en brølende

skal ha skal ha skal ha

en vrælende, dieseletende, illeluktende

motor, uansett hvor trofast

den hadde vært, da hadde jeg kanskje tenkt at

det var like bra den stoppet for godt

nei

 

Gi meg en seilbåt som smiler med vantene

som blafrer med seilene og glad kommer

sigende

mot meg

 

jeg mener: Som ligger klar på brygga og venter når

jeg kommer med toget

fra Oslo eller hvor jeg har vært.

Jeg har sett, en søndag i Lillesand havn,

jeg har forresten sett det flere

ganger, men også en søndag i Lillesand havn,

så jeg en gang to motorbåter

som forsøkte å voldta en gummijolle

ute mellom bryggene

midt i kirketiden, med barn tilstede

Motorbåteiere oppfører seg som dyr noen ganger

som sagt: Ganske ofte hater jeg motorbåter

nei

 

Gi meg en seilbåt som knirker med riggen sin,

som åpner sitt akterlik med ømhet og

nakent sinn

 

jeg hater motorbåter. Men det er mange ting

jeg elsker.

Lenge hadde jeg det sånn at når jeg møtte folk

som, fremgikk det, ikke hatet

eller elsket, det samme som meg, da tenkte jeg

at de måtte være gærne.

Jeg tror at mange har det sånn ennå.

Motorbåteiere f.eks. som oppdrar sine barn til

ekle små tyggegummiluktende moralister som går

på bryggekanten

og sier "æsj. Det bråker i riggen.

Master er farlig for helsa.".

Som sagt: Jeg hater motorbåter, av ovennevnte

grunner, men hvis jeg

møter en som elsker motorbåter og sier det, eller hvis

jeg møter en motorbåteier som mener at seilere

ikke burde ha adgang til offentlige sykehus

eller offentlig jernbane men løpe etter

f.eks. Vestfoldbanen,

da skal jeg forsøke å se på vedkommende med

forståelse.

Men lett blir det ikke.

nei

 

Gi meg en seilbåt som knirker med riggen sin,

som åpner sitt akterlik med ømhet og

nakent sinn

 

Gi meg en kelner som kvidrer med glassene

som flyr mellom bordene og kommer tassende

 

Gi meg en seilbåt som smiler med vantene

som blafrer med seilene og glad kommer

sigende

mot meg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Oddgeir" lurte på den beste måten å komme opp i masta på, og de som kjenner bildet han har av seg selv i avataren lo vel av denne:

 

Ser av avertaren din at dette fikser du helt greit uten noen form for hjelpemiddler....
Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

en til fra tråden om folkeskikk i havner som fortjener honnør :smiley:

 

Syns det er mest irriterande med dei som er tidleg oppe og bader, mens eg ligger med trynet på dørken og "kviler" etter grillinga.
Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fra tråden for de som ikke kan akseptere at rattet står der det står:

 

Var det ikke slik at svenskene gikk gradvis over fra venstre til høyrekjøring, først vogntog og så personbilene :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hva er A4 folk??

 

A4 folk må være:

1. Veldig små - 297mm høye og 210mm brede (eller omvendt)

2. 1/16-del av en kvadratmeter (andre mennesker har enda en dimensjon og måles i kubikk)

3. A-format-mennesker må ha en høyde som er bredden ganget med kvadratroten av 2 (ca 1,4)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fra tråden om det er trygt å la barna sitte i baugen i full fart:

 

Har man en cabincruiser...ja da får man holde seg i cabinen

 

 

Har man gummibåt må man bruke gummi :lol:

 

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

I den stein gamle tråden "STEIN PÅ DEKK!!!" fant jeg følgene oppklaring av hærverk.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14529

 

 

Var nede i havna i ettermiddag.. hva ser jeg.. :eek: jo to ca 3x3cm steiner som var "landet" på båten.

Slik jeg ser det er dette barnestreker... :crazy: barn som har kastet stein fra p-plass eller kastet små stein på sjøen.

 

 

har selv båt i nabohavnen et stenkast lenger borte

 

 

Aner jeg en sammenheng her?? :lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...