Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Siden det er byttet til nye guttær rundt 2000 Venter spent på fortsettelsen :smiley:

 

Nå veit vi jo ikke dette enda da,men det finner jeg jo ut snart

 

Nå må du ikke vente så lenge at noen "stikker av med den" foran nesa på deg. :cryin:

 

Selger en en mann som står for en avtale vil jeg men, å den avtalen vi har trur jeg holder :wink:

 

Tine III 1/2

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det å kjøpe bruktbåt er alltid en vanskelig avgjørelse.

For endel år siden vurderte jeg å kjøpe brukt GB i Sverige, Tyskland og Danmark og vandret ombord i ganske mange GBer. For min egen del ble jeg etter hvert mindre interessert i de båtene hvor eieren stadig gikk rundt med lakkpenselen men unnlot å holde motorrommet "ship shape". For meg er det motorrommet som er "hjertet" i en motorbåt. Dersom man ikke kan gå med hvite sokker i motorrommet uten å bli møkkete, så kan det være det samme med hele båten - for å si det litt firkantet. Jeg oppfatter at du har samme standpunkt.

Link to post
Share on other sites

hvor eieren stadig gikk rundt med lakkpenselen men unnlot å holde motorrommet "ship shape". For meg er det motorrommet som er "hjertet" i en motorbåt. Dersom man ikke kan gå med hvite sokker i motorrommet uten å bli møkkete, så kan det være det samme med hele båten - for å si det litt firkantet. Jeg oppfatter at du har samme standpunkt.

Enig der , men har du et par volvoe'r i kjeller'n så må du nok regne med at det blir litt her å der . Har flere kamerater som har nye VP ,har ei fille å tørke med dem også .Men der er altid en mellom ting da,å der er det mange meninger så klart.

Nå for vi se når denne båten kan leveres,den skal på verksted først for å gå over motorene så alt er i vater før den blir evt overlevert .Dette høres jo meget bra ut for min del,da kommer også historien om disse motorene på bordet.Alle pappirer og slik er selvsagt iorden,bare jeg som ikke fikk med meg alt på en gang.Kan fort bli mye info å lagre , sånn med en gang da det er tusen spørsmål å tenker som flyr igjennom hode ditt når du er på befaring.

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det Runo:

Det vil trolig bli en forenkling av reglene for å få fritidsbåten registrert i skipsregisteret NOR.

Dette innebærer blant annet at det er enklere å selge båten senere fordi nye kjøpere kan ta banklån med pant i båten.

Derfor er det viktig at du får papirer på alle tidligere eiere av båten.

Link to post
Share on other sites

Tine III 1/2 - jeg har ikke peiling på motor men lurer likevel litt;

 

Hvorfor i all verden bytter man ut 2 stk kvalitetsmotorer (går jeg ut fra) etter å ha puttret litt rundt på en Sveitsisk innsjø (ferskvann) i 10 år?

Jeg hadde vært sikker på å få en god forklaring på dette, samt all dokumentasjon på bytte av motor fra selger hvis jeg var deg... :smiley:

 

Lykke til videre i prosessen!

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden bytter man ut 2 stk kvalitetsmotorer (går jeg ut fra) etter å ha puttret litt rundt på en Sveitsisk innsjø (ferskvann) i 10 år?

:sailing:

Motorer som benyttes på sveitsiske innsjøer må møte de sk. Bodeseekravene. Dette er krav til utslipp som langt overskrider de vi kjenner her, og som neppe møtes av volvo (eller andre produsenters) dieselmotorer. Hva slags motor som da kan ha sittet på denne båten er da ikke godt å si. Han som importerte den til Norge har vel sett seg tjent med å bytte ut motorene med noe mer kurrant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For min egen del ble jeg etter hvert mindre interessert i de båtene hvor eieren stadig gikk rundt med lakkpenselen men unnlot å holde motorrommet "ship shape". For meg er det motorrommet som er "hjertet" i en motorbåt. Dersom man ikke kan gå med hvite sokker i motorrommet uten å bli møkkete, så kan det være det samme med hele båten - for å si det litt firkantet. Jeg oppfatter at du har samme standpunkt.

 

Der er vel vi også enige, Roaldbj. Men ikke alle klarer/har tid nok til å pusle i kroker og kriker som oss som er litt mer enn gjennomsnittet intressert i båt. Jeg har selv stor glede å holde på nede motorrommet. Ekstra morsomt når man har plass nok rundt motorene. En er ikke 20 år lenger og slangemenneske. :lol:

 

Jeg husker når jeg skulle selge "gamle-Astor" at en av de intresserte sa denne bemerkningen. -Dette er første på ruta vår vi kan gå i motorrommet med hvite sokker. Jeg følte da at jeg hadde fått noe igjen for jobben som var nedlagt over tid.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Motorer som benyttes på sveitsiske innsjøer må møte de sk. Bodeseekravene. Dette er krav til utslipp som langt overskrider de vi kjenner her, og

 

For noen år siden hadde vi en Marex suncruiser som hadde gått 12 år på en innsjø i Sveits. Den hadde VP 41-motor innstallert da den kom til Norge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om hvorfor de er byttet ut.. hovedsaken er jo at de er det :smiley:

Om dem er nye eller overhalte da dem blei satt inn får jeg greie på snart , men det som teller her er hvordan dem så ut og hvordan det var i kjeller'n der.Jeg syntes det så meget bra ut,å da er jo mye gjort for min del da .

Synd med detta været , hadde vært artig med en båttur fra Egersund denne uken. Men det skal jo handles først da ,å der er det jo litt igjen før det er i box.Men har fått veldig mange IM idag , noe som er kjempe artig .Dem skriver kratulerer med Princess da , men gutter da dere en røyk å slapp av.Vi er ikke i mål endaa.........

 

Tine III 1/2

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Bare for å ta dette med motorene en gang til blei tatt inn rundt 2000 så kom den fra en innsjø i Sveits.Så mener det blei bytta ut å satt inn nye motorer ,så gikk den ene kassa så han bytta begge til 2 store hydruliske.

 

 

Hvorfor i all verden bytter man ut 2 stk kvalitetsmotorer (går jeg ut fra) etter å ha puttret litt rundt på en Sveitsisk innsjø (ferskvann) i 10 år?

 

Det er noe som ikke rimer med det med motorene..

Er motorene byttet i 2000, er det TAMD 41 P. Disse ble bare levert med hydrauliske ZF kasser (ZF45?) Disse kassene ryker ikke etter få år, og om de skulle gjøre det, ville det blitt helt eller delvis garanti og ny(e) kasse®

 

Jeg har ikke sett noen P330'er med annet enn 41 motorer, og har sett flere båter av ca. samme årgang importert fra Sveits med diselmotorer installert, så det er nok gangbart på innsjøene i Sveits. Både 40-50 og 60 fot med stooore diesler er ikke uvanlig der nede...

Princess ville nok ikke levert en slik båt med 2x50 hk selv om kjøperen ville aldri så mye, tror jeg...

 

Eneste kanskje er hvis denne båten er spessialbestillt med bensinmotorer (selv om bensinmotorer på aksler ville vært MEGET uvanlig for Princess) og disse ble fjernet før import, og at brukte 41'er med mekaniske kasser ble innsatt???

Uansett... Sjekk godt opp i dette med motorene...

 

Båten ser kjempefin ut! Lykke til med kjøpet!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål til dukker opp i hodet mitt:

 

Kan man jukse med avgift på import av båt (hk avgift på disse svære diesel beistene dere kjører rundt med) ved å ta ut motoren og importere uten motor. Kan da også sikkert sette lav kjøpspris pga at det mangler motor og at disse er utrolig dyre. Dette vil gi grunnlag for lav MVA på importen.

 

Mulig noen luringer så kan fikse motor billig fra et polsk lasteskip/lastebil eller lignende. Dette vil spare importør mange penger i HK avgift og skatt... :nono:

 

Man skal ikke undervurdere kreativiteten hos enkelte... :diving:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Ja - enig.

 

Det er da bare et spørsmålet om papirene er i orden på de nye motorene. Er de ikke det er vel dette mer et problem for selger en kjøper hvis kjøper er i god tro.. :yesnod: Et problem kan det likevel være for kjøper at man har en båt uten fullstendige papirer...

 

:sailing:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøper kan nok kanskje få problemer hvis det senere viser seg at motorer er tatt inn som industrimotorer uten betaling av HK avgift.

 

Hvorfor det? Det er jo fullt lovlig for en privatperson å importere en industrimotor eller bilmotor, marinisere denne og montere den i båt uten å betale HK avgift? Hvorfor skal neste eier kunne få problemer med dette hvis ingenting ulovlig er gjort?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette ser velgreit ut det når du kjøper en båt som er 18 år gml så er det ikke en ny båt

det man ser det på er vedlikeholdet på meg så ser det ut som at den er pent behandlet

siden ackillessene i båten er gode nye kasser og 6 til 8 år gml motorer så er drivreima bra

at det er noen slitte trekk her og der må man bare regne med.

 

halvard :flag::flag::cheers: ?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Det er jo fullt lovlig for en privatperson å importere en industrimotor eller bilmotor, marinisere denne og montere den i båt uten å betale HK avgift? Hvorfor skal neste eier kunne få problemer med dette hvis ingenting ulovlig er gjort?

 

Ja, men en 41-motor er vel en marinemotor kun brukt i båt, eller tar jeg feil?

Jeg kjenner dessuten ikke reglene godt nok.

At man må kunne dokumentere hvordan en industrimotor har lovlig blitt en marinemotor regner jeg med at man må.

Mariniseringdelene (varmeveksler etc, etc) kan man vel ikke bare demontere og ta inn ved siden av uten at Hk avgoften kommer inn i bildet?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en motor som er bygget som båtmotor importeres som industrimotor er dette lureri, selv om man har plukket av mariniseringen. Så det kan det bli trøbbel av ja! Men om man finner ut at en industriversjon av samme motor er identisk bortsett fra mariniseringen, kan man helt trygt importere en industrimotor og marinisere den selv. Da kan man kjøpe mariniseringsdeler til denne, fra f.eks. Lancing Marine. Eventuelt kan man beholde mariniseringsdelene som stod på motoren som ble tatt ut før import, hvis denne ellers er av samme sort. Men det er viktig å være obs på at en båtmotor ikke blir en industrimotor bare man plukker av mariniseringen, så enkelt er det ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror vi er enige ja. Om man prøver å få registrert båten med en motor importert som industrimotor, og motornummeret viser at den er produsert som marinemotor, da sitter man nok i saksa! Men de aller fleste båtmotorer som selges bruker en basismotor fra bil eller industri, så muligheter finnes...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bare sånn kort ,det er ingen pappirer som mangler her .Kun jeg som ikke husker hva som blei gjort den gangen ,blei litt mye info på kort tid . Men dette får jeg selvsagt all info om seinere . Ikke lett å få med seg alt i første runden , er lissom litt mer enn bare en ting når du skal gå over en båt . Men det er jo null problem det , blir det handel så følger jo alle pappirer å det som skal med båten. Så det ser jeg på som et ikke problem

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...