Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Jeg bor på Kvarstein, 12-14 km nord for kr.sand, der kom det et lite hvitt fint teppe med snø, men varmegradene var på vei så den forsvinner før lunch.

 

Tror nok fint du kan kjøre bil, bare husk å ta med ekstra dunker med spylerveske.. Det går vel nesten en liter på mila med det om dagen. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe svære greier å kjøre bil selvom det snør , men om det skulle lava ned så er det jo ikke så artig å kjøre time etter time . Ser kansje jeg kan få et fly ned på lørdag og hjem søndag , det hadde jo vært greit da .Båthavna ligger jo 8 km fra Sola flyplass , sånn sett hadde jo det passet bra .Men jeg må ringe litt å sjekke litt , så ser vi men så litt svart ut da det begynte å lave ned i natt .

Skal nedover å se på en båt jeg så på nettet i sommerferien , har spart på den annonsen da den ikke ligger på nett .Den var vel noe dyr ,men det hjelper nå Foresten så er det en Princess 330 1990 mod m/ 2 stk 41 VP og nye hydrauliske gearkasser ,den ser å høres strøken ut.Medlemmer her på BP sier vel det samme , eier er kjent for å være veldig nøye.Påkostet ca 350.000- siste 2 år og proppa med utstyr,se tidligere i tråden . Håper det ikke er bomtur da ,så da ser vi lørdag ;) Men blir en flott båt tur hjemmover , om det skjer da.

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Lykke til med inspeksjonen idag, Tine! Det skal bli spennende å få din beskrivelse av "Lotta". Vi er nok ganske mange som gleder oss til å få en detaljert beskrivelse av båt og - etter hvert - turen hjem til Horten.

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

Link to post
Share on other sites

Ja da var det gjort så langt ,14 timer i bil på en dag var egentlig nok .men pytt pytt , snakker jo båt her . Båten var bra den ,men selvsagt ikke helt som vi trudde etter bildene ,men sånn er det vel bare. Tok jeg ikke feil satt dem i nye motorer i 2002 ellerno da den kom inn fra Sveits, å nye hudrauliske kasser i fjor .Så utgangspunktet er bra det , er bare prisen nu .Fikk tilbud om levering med fulle tanker i Larvik ,da han har noen båter som stadig går dit . Det er jo fint å slippe Jæren nå om dagen , blei itno prøvetur idag da det var liten storm der å litt til .Men det gjør nada , kan gjøres seinere det . Jeg la inn et bud ved juletider som selger ikke godtok , tenkte å legge inn et nytt bud å møte han på halv veien .Da kommer den evt gått under en mill , å da hjelper det litt .Det er jo snakk om en båt som er snart 20 år , sier han nei så .da veit jeg nesten ikke. Sa til han at jeg tviler på at det blir noe lettere til sommeren , så trur kansje han burde ta imot budet mitt.Skal jo handle han også , da kan han jo ta det igjen der .Vi må i tenke boxen , så skal vi se hva vi kommer fram til i løpet av helgen kansje .

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Gi fyren et par regnestykker som viser hva det koster å ta inn tilsvarende båt fra England eller Danmark. Det burde jo være retningsgivende for prisen han legger seg på. Selv om båten har masse utstyr, er det sjelden man får godt betalt for det ved senere salg av båten. Det betyr etter min mening bare at båten blir lettere omsettelig. Jeg skjønner jo godt at det er ønskelig å få igjen så mye som mulig, men man må jo være realistisk i prisfastsettelsen allikevel.

 

Hvis du virkelig har lyst på båten, og mannen er interessert i å selge, bør han forstå at han ikke kan selge den til en bedre mann. Da blir båten garantert tatt godt vare på og stelt med omtanke! Det bør være viktigere for selgeren enn noen få prosents reduksjon i salgssummen. Lykke til igjen, Tine! Vi følger spent med!

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare sett på 2 stk så langt , P-330 var fin båt med alt av utstyr . Masse nytt og motorene mener jeg var satt i nye i 2002 og nye hydrauliske gear ,skal spørre selger litt ut i morgen da jeg gikk litt i surr trur jeg .Blir mye på engang ,det som ikke var som forventet var .Det er altid flott på bildene så det var lissom ikke så strøkent som jeg trudde,men at den var flott er det liten tvil om .Det som jeg hadde tatt feil av var også detta 5kw agregatet som jeg trudde var nytt å "lydløst",men det var et som starta å gikk fint .Så ikke så mye å klage på da .P-330 passer jo veldig bra mener vi til 2 mensker , også går det inn på plassen vår som også er veldig viktig .Det at teaken ikke var så flott lakka er jo en baggis , bare å gjøre jobben på nytt det .Det som går rundt i topplåkket nå er jo det , kommer det slike båter til den prisentils før sommeren ? Tviler på det ,som regel er det nok å gjøre på en 1990 mod.P-35 var fin båt ,men der var alt av utstyr mer eller mindre orginalt fra båten var ny .Det virka jo ,men er vel ikke så mye å satse på i lengden vil jeg tru.Der var det motorene som stoppa meg litt ,liker det ikke jeg men .Når det er litt små møkkete i motorrommet og tydelig tegn på at vask å vedlikehold der nede i sto i fokus ,da blir maven min i ulage og det er ikke bra.P-35'n hadde dinette løsning ,noe som vi har ønsket oss .Men er jo mere på en båt enn som så ,den må nok kostes på litt ettervært .Endel mere enn 330'n ,men det er jo ikke nytt .Så det spørs jo hva du forventer å få for en million norske kroner sånn ca,kansje når motorer og elektisk+utstyr er topp.Kansje det er mest økonomisk å handle,det som koster .Alt det andre kan du fixe ettervært å koster mye mye mindre å gjøre .Alt bøhøver ikke å gjøres før første turen heller ,men det er jo lett å si .Kansje på tide å legge ut litt bilder av den 330 ,så ser dere hva det er .Skulle ta masse egene bilder idag ,men det gikk jo rett i glømmeboka . Det skal tenkes litt å snakkes litt i heimen ,med meg selv og med siste selger .Så kansje jeg finner ut hva vi gjør , at det er spenende for oss er det vel liten tvil om.Men trudde ikke det skulle bli så vansklig å handle på nytt ,så da får vi rett å slett gå i tenkedvale .Det at den kunne levers med fulle tanker å barskap i Egersund eller i Larvik , gjør jo saken lettere også.Vil jo ha den hjem så fort som svinnt,men kansje ikke lett om den må kjøres fra Sandnes på denne årstia .Selger var meget hyggelig mann og veldig hjelpsom , ikke bare en slik som la ut å skrøyt i hytt å pine . Merka lissom at det han sa var sant , å ikke bare for å selge .Dette er en båt som eies av et rederi ,så det er vel ikke akurat penga som styrer salget .Men alle vil jo ha mest mulig uannsett , også skal han handle ny,så jeg sa at da har jo han muligheten til et bra kjøp også.Som sagt tvilsomt om den går for den prisen til sommeren,så kansje lurt å godta budet mitt.Men det bestemmer jo ikke jeg ,da hadde det vært lett.Skal prøve å legge ut noen bilder idag ,så ser dere "problemet" mitt.Men heller jo litt den veien mot vest da , så langt . men nu er det vel natta .

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Aldrig lett og finne en som er 100% tror jeg.. Men du sier at motorene var satt inn NYE i 2002?? Var det ikke 41 maskiner i den?? De gikk jo ut i 1992 ca..

Er nye ment som overhalte? Det ble sikkert byttet motorer iden siden det i sveits ikke er behov for store maskiner.. Var nok greit undermotorisert tidligere.. Nå er det som du sier da at du slipper og endevende hele båten for og reise på tur.. det er viktig. Båter som eier ikke selv har skrudd /servet ser ofte ikke like fine ut som om man gjør det selv.. verkstedene er ofte ikke ivrige etter og vaske motorrom og lign.. men mekanikken kan være godt vedlikeholdt alikevel.. bedre med litt vasking og pussing og lakking enn og måtte bytte ut elektronikk og bygge og herje..

At han ikke får den prisen til sommeren er jeg nok ikke enig i.. Når rentene blir lave og sommeren setter inn så går nok båtsalget som smurt igjen..

 

Den som jeg linket til på ch islands tidligere som har nye motorer (kamd43) blir ikke så veldig mye under millionen den heller.

 

 

Lykke til Tine III :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

du sier at motorene var satt inn NYE i 2002?? Var det ikke 41 maskiner i den?? De gikk jo ut i 1992 ca..

41-serien til Volvo var med oss til langt opp på -90 tallet. Kanskje også inn på 2000-tallet? (Litt usikker her)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fornøyd med innvendig plass og -disposisjon Tine? Du var jo spent på dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ligger den ikke ute på finn? LInk?

 

2 x kamd 43 motorer er vel det beste valget...dersom det er snakk om motorer? Men nyere 41 motorer er også er god løsning...

 

Dersom du likte båten forøvrig, trpo jeg ikke det blir så lett for deg å finne en maken, til lavere pris fremover. Denne modellen vokser ikke på trær i Norge. Da må du ta den inn selv...og det i seg slev byr på mange utfordringer, både på utstyr og på motorisering.

Link to post
Share on other sites

Ser at P33 har nye gearkasser. Kunne godt tengt meg de gamle (sikkert MS4) å plukke deler av. Kan du ved anledning spørre ham om han fortsatt har disse liggende? :rolleyes:

Ellers var turen litt bop-bop skjønner jeg. Min erfaring er at slik vil det gjerne være. Eieren vil naturlig framheve alt det positive, ta bilder av dette osv. Det negative blir da gjerne ikke eksponert i samme grad. Ikke noe galt i det forsåvidt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

2 x kamd 43 motorer er vel det beste valget...dersom det er snakk om motorer? Men nyere 41 motorer er også er god løsning...

Hva er behovet for kompressorer i en slik båt mener du? Unødvendig for ytelsen, og mere ræl som kan (vil) gå i stykker, spør du meg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dere har helt rett :smiley: men ser dog ut som i kun drev versjon men de gjorde vel unntak. Er jo samme motoren alikevel.

 

Her er spec:

 

Motor AD41P-B

 

Produktionsperiod 1997-2005

 

Takttal 4-takt

 

Cylinderkonfiguration 6

 

Cylinderdiameter (mm) 92

 

Slaglängd (mm) 90

 

Kompressionsförhållande 17,5:1

 

Deplacement (liter) 3,6

 

Effekt (hk) 200

 

Varvtal, max (r/min) 3900

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Både drev og akselversjon ja.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Tine III

Har lest igjennom din ferd mot ny båt, og det gir litt "god" følelse å lese alle innleggene :yesnod:

Slik jeg leser det du skriver, har du en finger på P330 grunnet plass til båten, relativt nye maskiner og utstyr. Videre er det flere på BP som mener du burde reise ut av landet å finne deg en båt der. Jeg for min del gjorde det siste og var heldig, men finner du på å ta turen ut, bør det være en to til tre tilgjengelige interessante båter innenfor radiusen av turen. Det er som du sier forskjell på bilder og virkeligheten. Jeg reiste helt til Mallorca, betalte en mekaniker fra Norge med på turen og bildene stemte ikke helt med virkeligheten. Men det ble handel til en redusert pris.

 

Prisbilde fremover er det ingen som kan spå. Lavere rente taler for at det vil selges båter, men det er på vei inn en ny subprime bombe fra USA som er større enn den vi har sett til nå. Denne bomben vil påvirke oss og prisene her, men hvor mye strides de lærde om...

 

Uansett, du har funnet " din " båt i Norge som jeg tror er det beste. Får du til et kjøp på P330 er det bare å kline til, tror du får en god båt der i mange år fremover :yesnod:

 

Lykke til, følger med på tråden din :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...