Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Pakkbokser som lekker er vel ikke det aller dyreste å fikse om man gjør det selv. De båtene jeg har hatt med pakkboks har begge hatt talgpakning og fettkopp og jeg har aldri vært plaget av at det har kommet noen drypp i det hele tatt. Tror begge var fra West Mekan, men det er vel samme prinsipp som Sleipner sine fett/talg bokser. Hele prinsippet med en pakkbok er vel å holde tett, gjør de ikke det er de slitt eller det kan være grader på akselen etter mange gangtimer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke lenge siden verksted bytta pakkninger , så der jeg lurer litt da . Det at vannet kommer inn når du kjører er jo noe mærklig også , som REM sier så skal det vannet ut andre veien .Altså ut av båten .Motorer skal ha gangtimer på 1750

Selger sa at dem blei bytta pga av at vannet kom inn under kjøring , han fikk da svar fra Sleipner at sslik skulle det være .Så kansje det er noe spesielt med dem da ,er jo bare å kontakte Sleipner å høre det da .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

skyldtes slitt aksel (hjalp ikke og bytte tettninger) samt skjevhet.. bytta aksel.. knusk tørt

Ikke sant , dumt om en skal begynne å bytte aksel og masse ball .Koster litt og det er jo litt arbeid , på land må du så alt baller på seg .Bare så rart at han har bytta og Sleipner sier det er ok,men det kan jo være bare tull .Så en tlf til Sleipner , så er mye gjort . Evt handel stopper vel ikke dette vil jeg tru , men hakke lyst å starte med skruing og utgifter .Det kommer tidsnok som regel det. Har jo et par mnd på meg da , men til torsdag er jeg uten båt .Da veit jeg ikke hva jeg gjør , det blir veldig uvant når du er vant til å gå ombord 7 dager i uka .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dette avdekker du fint ved prøvekjøring... TINE III.

Bare husk og ikke spar på kruttet etter at de er gode og varme.. maskinene skal tåles og kjøres :smash: ..

Er flere det som har prøveseilt uten og krutte skikkelig på over litt tid og blittt overrasket over varmgang og vanninntrening på vei hjem med skuta senere..

Det er ofte mye vanskeligere og komme tilbake etterpå. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ikke overdriv lekkasjeproblemet Runo. Antagelig enkelt å fixe, all den tid båten er tørr etter å ha ligget flere måneder på sjøen. Skjeve akslinger tar du høyde for i en eventuell kontrakt som skjulte mangler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kanskje er det Sleipners fettsmurte pakkboks som er brukt? Produktet har i følge leverandøren en vannintrenging på 5 - 10 drypp pr. minutt under gange, men holder tett når båten ikke er i drift.

 

Et eventuelt bytte til olje- eller vannsmurte pakkbokser er gjerne en overkommelig sak? Jeg har erfaring med vannsmurte pakkbokser produsert av Tides Marine (Sleipner er importør i Norge). Disse er helt tette, og tetningsringer kan om ønskelig byttes når båten er i sjøen.

Link to post
Share on other sites

I de to siste båtene jeg har hatt har det vært 0-drypp. At det skal dryppe fra akselhylsa/stevnelageret må være en av mytene når det gjelder fritidsbåter.

NEI, dette er IKKE en myte. Det er riktig at pakkbokser med simmerring er potte tette, men en tradisjonell pakkboks med talgpakning SKAL dryppe. Den smøres og kjøles av vannet. Den er nok mulig å stramme så hart til at det ikke drypper, men da er det også stor sjans for varmgang og permanent akselskade.

 

Det er forøvrig ikke nødvendig å ta båt på land for å legge inn ny pakningsring hvis det ikke er mer å justere på. La den gamle pakningen sitte, det er jo ikke stort igjen av den. Da lekker det ikke mer enn at ny/nye ringer kan monteres uten stress. Husk å la skjøtene ligge på forskjellig sted!

Link to post
Share on other sites

Ikke overdriv lekkasjeproblemet Runo. Antagelig enkelt å fixe, all den tid båten er tørr etter å ha ligget flere måneder på sjøen. Skjeve akslinger tar du høyde for i en eventuell kontrakt som skjulte mangler.

Neida neida , ser ikke det der som helt store .Bare lurte litt etter hva du fortalte i by'n , også prøvde jeg bare å forklare her hva som hadde blitt sagt om saken. Er det kast i en eller begge akslene , så merker man vel det kjapt .Veit jo hvem som skal være med å test kjøre om det blir aktuelt :tongue: Men sitter ikke helt på plass alt ting , sa lissom ikke pang ombord der .Men så var det vel ikke den helt store rundturen vi gjorde heller , lissom litt feil tid å komme på kansje . Men jeg syntes båten var ok jeg ,skal sikkert ikke så mange ukene til der før den er tipp topp :wink: Så da spørs om vi vil ha den og hva han vil selge den for .

PS:sa ikke selger at dette med vannet inn altid hadde vært sånn da ,og at Sleipner hadde sagt det skulle være sånn ?

 

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kosmix, the time machine....

 

Må nesten høre med dere her , (...)

(mine uthevelser)

Princess 330 Lengde all over 36 fot / 11 M

Lengde ex pullpit 32 fot / 9.98 m

9,98m er vel 33 fot?

 

 

Princess 35 Lengde all over 35 fot /10.90 m

Lengde ex pullpit 34 fot /10.59 m

10,6m er vel 35 fot?

 

...Princess 35 er vel kanskje fineste Princessen noen sinne (min mening), med unntak av P385 da :wink: . 80-talls motorbåter har veldig fin design, men de kommer vel til kort på innredningslayout og -detaljer sammenlignet med nyere båter.

 

Smak og behag...P35 kan være finere enn P330 å se på fra land, men det skulle ikke forundre meg om P330 er mer -eller like komfortabel å bo i selv om den er noe mindre.

 

 

:rolleyes:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har jeg ikke skrevet feil ,så har jeg skrevet det rett av fra Princess hjemmeside in uk .Men pytt pytt , samma det da egentlig .Mye heller for en P330 , båtplassen og kansje et annet forbruk da det er tonn mindre å dra på .Men så er det den dinetten da i 35'n , så ikke godt å si .Håper bare det blir en av dem to til slutt ,at jeg ikke hopper på nok et prosjekt av noe surr.Har lyst på en båt nå som det er mest kose arbeid,lakking malig å sånne vanlige ting . Har hatt to båter etterværandre nå med noen 100 timer med oppussing og større jobber , greit og kosa seg litt med båt nå.Altid noe å gjøre ,men ok om man slipper å gjøre så mye med en gang for at den skal være grei nok til tur.Bør jo se sånn nogenlunde ut da , så det kan jo dukke opp noe snart .Men det ligger en flott en i Stavanger å venter på å bli henta og en i Danmark som er ok pris på .Så har vi den siste idag i oslo, så da har vi litt å grubble på tenker jeg .

 

:fireworks1: Tine III :fireworks2:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

P35 har vel plysj-/teddyfor i inredning. Hvordan er det i P330? Er det like mye plysj der?

Ingen av dem har det .aldrig jeg sett men .Kansje det er det på noen , ikke veit jeg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Aldrig sett antydning til teddyfor ell. plysji en Princess nei. Fytterakkern

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg husker innredningen bare fra 80-tallsbrosjyrer av båten, og den gangen var de kledd i rosa...

Tok et kjapt søk nå og kom over disse dårlige bildene, men du ser gulv og vegger er kledd. Jeg trodde det var plysj, men det er kanskje noe vegg-til-vegg-teppegreier.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke av den helt store interessen her tipper jeg , det vi ikke gjorde var å fyre den opp .

Dummeste jeg har lest på lenge! Denne tråden er en av julas høydepunkter, inkludert åpningen av julepakker for noen dager siden. :crazy: Det blir ALDRI for mye informasjon i denne tråden.

 

Beklager hvis jeg repetere meg selv; Men hvorfor er ikke THORLYN's 330 på de engelske øyer med på listen din? I følge slekta mi i england er det dårligere tider der borte en hos oss i lille Norge. For noen uker siden gikk for eksempel Woolworths konkurs, en kleskjede som var representert i nesten alle byer og hadde 26.000 ansatte. Folk er rett og slett også mer bekymret. Og da er det du kommer inn med skambudene dine! :yesnod: Ta med deg en kamerat og dra over. Ser båten grei ut byr du £55-60k, da ender du vel opp på rundt 900.000,- norske. Det har vært et godt kjøp det! Problemet blir vel mer å frakte skuta til hjemmehavna, spesielt men tidspresset dit. :crazy: Du kan uansett ha 2-3 andre aktuelle båter å se på i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Nå har den liggi ei stønn , enten skal ikke folk ha den eller den er mindre bra , Men det frister jo litt da , men er litt stort . Må se det ann litt , men noen som veit noe mer om denne ? Uten person opplysninger :wink:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Denne inkassobåten ser fin ut, Runo. Her kan du vel gjøre ett kupp?

Den har to store motorer, samme som den du har i dag?

Reis til Vestlandet å ta en titt!! Kanskje du har penger til overs når dudet ditt blir antatt?

 

Du vil få et skikkelig stort dieselforbruk ettersom du må opp i plan for å utnytte skroget ditt. Du vet jo hva du forbruker i dag når du gir på?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må se det ann litt , men noen som veit noe mer om denne ? Uten person opplysninger :wink:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Tine III

Hei Runo!

Denne selges via Sundal Marine AS i Tønsberg (gamle Fairline Norge) , altså er det antagelig en kundebåt eller et inkasso-oppdrag.

Jeg ser at det hverken er varmeapparat eller relevant elektronikk (gamle pc-løsninger regner jeg som verdiløse i denne sammenhengen),

men det følger iallefall med 30 meter tauverk ;-) Dette borger i alle fall for gode forhandlingskort når prisen gradvis skal økes fra kr. 1,-.

Er sluttprisen fornuftig, er det uansett mer fristende å spekke båten med ny elektronikk etter eget valg i stedet for å betale for ukurans og halvgammelt

ræl som uansett plukkes ut om et par år.

Link to post
Share on other sites

At det er dårlige tider er helt sikkert.. Jeg får ukentlige mail fra fairline på channel islands hvor jeg kjøpte båten. Med tilbud på båter som blir lagt ut for salg.

Ikke mange i min prisklasse men dog..

De prøver alle markeder nå og som Mike på fairline sa.. De fleste kundene hans det siste året har kommet fra skandinavia.. det er helt stopp der nede.

Så muligheten for kjøp med 15% rabatter er absolutt tilstede :yesnod: Som sagt tidligere så lå min båt ute i 1 år og ble satt ned med 150000 før jeg kom.. og det er en båt i 400000 kroners klassen der nede. Så prutet jeg på det igjen.. Salgslysten der nede er nok adskillig større enn her hjemme.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...