vivvi Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Her på Østlandet har vi lokalt +4 grader i båthuset (har mellom -10 og -20 utenfor da... Dette takket være 25kw gassvarmer fra gasspesialisten Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
nedgård Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 du kunne blåst litt varme inn til teltet mitt også vettu, så hadde du fått selskap nede i havna Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Det begynner allerede å klø i fingrene etter å starte vårpussen. Har begynt så smått med å sette opp en innkjøpsliste. Redigert 7.Januar.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
SandAnker Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Her var det mye pent og se på Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Flott tralle du har til båten din woody. Laget den selv? Lurer på å lage en tralle til min sjølve også. Har en framaksel fra en lastebil jeg kunne brukt. Du har vel ikke noe nær bilde av den som viser hvordan den er laget? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Kjetil Dahl Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Tuno II er en 22 fot bot bygget for kilenotfiske, bygget hos brødrene Sæther i Laksåvik på Hitra i 1967. Den har en Sabb semidiesel 5-9 hk fra midten av femtitallet. Bildet er fra Oslo, men båten brukes på Gjeving i Tvedestrand. Må forøvrig si båten til Killmeister og svoger var svært forseggjort. Blir det lye prosjektet likedan? Hvor i landet holder dere til? Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Hei:) Et lite spørsmål ved siden av bildet: Ved kjøpet av båten, fikk jeg svært dårlig med informasjon om byggested/av hvem den er bygget osv. Motor er en Marna R1 fra 1958, lurer på om ikke båten er det også? Han sa det var en sørlandssnekke, og det er vel riktig vil jeg tro? Alt av info belønnes med takk:) Furul Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Foresten, nydelig båt du har, Woody! :D Jeg kan vel bare drømme... En dag blir det vel min tur? :) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Ved kjøpet av båten, fikk jeg svært dårlig med informasjon om byggested/av hvem den er bygget osv. Motor er en Marna R1 fra 1958, lurer på om ikke båten er det også? Han sa det var en sørlandssnekke, og det er vel riktig vil jeg tro? Begrepet "Sørlands snekke" blir jo ofte brukt om de fleste åpne skjerm snekkene. Men det fantes jo mange lokale båtbyggere på sørlandet som bygget slike snekker på 50 tallet. Jeg er ingen ekspert på disse ulike båttypene, men hvis du kaller den en sørlands snekke, så har du sikkert dine ord i behold. Men å si akkurat hvro på sørlandet den er bygget, det er ikke lett å si. Hvist det finnes et kystlag i nærheten av der du bor, så vil du sikkert treffe noen av de gamle båtkarene der. Disse kjenner ofte historien til de lokale båtbyggerne. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 (redigert) Hei, Legger til et bilde av prosjektet mitt. 30 fot risørskøyte med gaffelrigg Fullstendig oppbygging som jeg har holdt på med i 14 år.. https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/img_1537.jpg (Jeg fikk ikke opp bildet direkte...er flinkere med høvelen enn med tastaturet...) Redigert 8.Januar.2010 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Hei Svaap og velkommen til BP. Dette prosjektet ditt virker jo mer en imponerende. Tenk å ha tolmodighet til å holde på i såååååå lang tid. Hadde vært kjempehyggelig om vi kunne få noen flere bilder og litt mer info omkring dette prosjektet ditt. Vi er en del iherdige trebåt entusiaster her på BP. Mange av oss treffer du i trebåttråden. I den tråden vil du blit tatt i mot til stående applaus for det flotte arbeidet du har lagt ned. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Takk for hyggelig kommentar og velkomst.. Bor på indre østlandet, og her er det mindre maritim inspirasjon. Spennende å kunne dele litt med andre, og ikke minst finne inspirasjon blandt likesinnende. Jeg skal finne frem bilder og se om jeg mestrer å formidle dette gjennom forumet. Bilde fra før jeg begynte med innredningen (ca 2 år siden) https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/img_1628.jpg Jeg driver for tiden med å installere nye dekksbjelker (snart ferdig). Dekket var det siste jeg ikke hadde skiftet, men det viste seg å ikke være helt bra, og bjelkene kunne jeg se var dårlige. Godt å vite at det var en korrekt beslutning å skifte det ut. (Hva er vel noen mnd ekstra når man alikevel har holdt på så lenge?) Jeg har 8 meter lange Iroko planker liggende til tørk på loftet som skal høvles ned til 40mm tykkelse 65mm bredde. Har også brede eikeplanker som jeg skal lage dollbord av. De fleste bildene jeg har av nyere dato er tatt med mobiltelefon. Usikker på om det gir god nok kvalitet? Hilsen Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
killmeister Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Velkommen! Dette ser spennende ut! Men på de siste bilde ser det ut som om du har avbrudt opplastinge eller noe, siden du har fått den grå kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg prøver igjen med et bilde fra i fjor sommer, hvor innredningen var begynt å ta form: https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/img_1844.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/img_1848.jpg Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 (redigert) Virkelig imponerende arbeid Svaap og velkommen på forumet Det ser ut som skøyta di har utenpåliggende kjøl? Hvor gammel er hun og vet du hvilken bredde og dypgående hun har? Redigert 8.Januar.2010 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Bartesam Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Tenker du på malmkjøl i jern som de gamle Colin Archerene hadde Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Hei og gratulerer med kjøpet av RS Sandefjord. Så henne i sommer på Isegran -flott skøyte. Godt å vite at hun har fått verdige eiere med den kunnskapen dere har opparbeidet (har vært ofte innom hjemmesidene deres). Båten min er påstått å være fra 1930, men Jeppe Juul Nielsen mener den er eldre, ettersom den har et svært smalt akterskip. Hun var opprinnelig uten utvendig ballast, men når jeg skiftet kjølen og spantene ble kjølstokken øket i bredde (fra 10 cm til 35cm på det breieste). Så laget jeg en form for å smelte bly (3 tonn), og boltet denne under båten. https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/bilder_fra_jobbpc_050.jpg Båten er ikke mer enn 3m bred, men stikker litt over 1,8m og med 3 tonn så langt nede blir hun nok stiv selv med litt vind. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Ja, jeg synes det så sånn ut på bildet og siden dette ikke var vanlig på Risørskøytene ble jeg litt nyskjerrig. Hvis den er der: er den påsatt i ettertid (slik som på Skjælø som også er en Risørskøyte med utenpåliggende kjøl i tillegg til innvendig ballast) eller kan det være en liten mulighet for at det er en CA? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Takk for gratulasjon og hyggelige kommentarer Svaap Vi blir liksom bare mer og mer betatt av Sandefjord ettersom tiden går Interessant med skøyta di og JJNs kommentar. Jeg synes hun så smalere ut enn Risørskøytene vanligvis er. (Til sammenligning så er Skjælø 10.4 m lang, 4.2 m bred og fra 1924) Hvor langt bak kjenner du historien hennes? Nevnte JJN noe om mulighet for at det ikke skulle være en Risørskøyte? Jeg synes hun ser fin og smekker ut fra bildene og det blir spennende å høre hvordan hun seiler når hun kommer på sjøen. Du har gjort en fenomenal jobb med henne over lang tid og innredningen ser virkelig proff ut. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Båten er endret en del fra sitt opprinnelige (sikker til forergrelse for noen). Den hadde i utgangspunktet ingen utvendig kjøl, men på 80-tallet ble det montert en utvendig blykjøl på ca 1500kg. Denne fikk bare 4" bred anleggsflate mot kjølen, så jeg bestemte meg for å gjøre kjølen bredere når jeg først skulle skifte alt. Baugprofilen er også endret til å bli mer underskåret i forskipet, samt at båten er mye dypere enn den opprinnelig var. Bilde av ny forstevnsprofil: https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/bilde010.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/bilde087.jpg Det er nok ikke en Colin Archer -ganske sikker på at det er en Risørskøyte. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 En som har forstått hva det dreier seg om. Legg merke til at det ikke står en telefonkiosk akter. Bravo Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Telefonkiosk Det er nok av båter som er påsatt allverdens overbygg for å få mest mulig plass inne. Poenget er at de blir så stygge utvendig at man faktisk kun kan være inne.. Litt om båten din? Den ser veldig flott ut. Gammel eller bygget på noe kjent? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Gleder meg til å følge med på videre arbeid Svaap. Håper du følger på med videre bilder og beskrivelse. (Kanskje en liten byggeblogg også ) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Takk for det. Gleder meg også til å se det videre arbeidet med RS Sandefjord. Er vel mest pussejobber som kreves der kanskje? Hun er vel i generelt god stand? Veldig motiverende å ha "likesinnede" å kommunisere med -kommer nok til å bli en regelmessig bruker av forumet. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Flott tralle du har til båten din woody.Laget den selv? Lurer på å lage en tralle til min sjølve også. Har en framaksel fra en lastebil jeg kunne brukt. Du har vel ikke noe nær bilde av den som viser hvordan den er laget? Jeg har dessverre ingen bilder av vogna, men det er en boggiaksling som det er lagt en tippramme fra en lastebil oppå. Så firkantrør på tvers det hvor støttene er. Skal modifisere de med saksjekker for å få de justerbare. Prøv å få tak i ei lita lastebilramme til å legge oppå aksla di, så er du langt på vei. Foresten, nydelig båt du har, Woody! :D Jeg kan vel bare drømme... En dag blir det vel min tur? :) Takk for det. Det mangler mye på at den er ferdig enda (håndrekker osv.), men jeg har tatt overbygget, og nå er det skroget som står for tur. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.