Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Kokken: Se innlegg #98. Hvis du ikke kobler noen jordleder fra land til båten, og de apparaturer du bruker er dobbeltisolert, så kan det ikke skje noen ting.

 

Hvis for eksempel vifteovnen din står på en treplate, så kan det umulig lekke elektroner fra denne ovnen og til f.eks. motoren på båten.

Link to post
Share on other sites

Men hos meg består "elektronikken" bare av en kraftig motstand og et ditto rele. Enkle og solide greier.

Helt enig i det Zach, ikke så mye som kan gå istykker der. Motstanden sørger for å dempe innslaget av trafoen, og releet kortslutter motstanden når trafoen er igang. Helt grei løsning

Link to post
Share on other sites

Kokken: Dobbeltisolert utstyr er merket med to firkanter inni hverandre. Dette betyr i praksis at utstyret er like personsikkert som om det hadde vært jordet (f.eks. for bruk i vårrom).

 

Hvis landjorden blir med om bord, og det ikke er noen apparatur som kan koble til sjø, så er det sikkert. Med en gang du kjører f.eks. en varmtvannstank til et strømuttak som er landjordet, vil du lage en 'uønsket' jording. Da vil en feil kunne gi vandring av elektroner gjennom berederen til kjølevannssytemet på motoren og videre til propell, ventiler etc.

 

Hvis du er veldig usikker om anlegget ditt er godt nok, bør du kjøpe bok om emnet, eller få en fagperson om bord for å sjekke. Det er vanskelig her på forumet å gi informasjon som skal være helt 'bankers' uten å ha sett anlegget som er i båten din. Derfor blir det like 'farlig' å gi vantette svar og anbefalinger.

Link to post
Share on other sites

Enig i at tradisjonelle skilletrafoer har svært lav feilrate og lite elektronikk.

Switch mode skilletrafoer har litt mer elektronikk, men har antagelig nesten like lav feilrate.

 

Vekt er ikke noe stort problem. Under 10 kg for de fleste switch mode blir for småplukk å regne.

Plasseringen er imidlertid et stort problem for min del.

Prisen er også et problem. F.eks koster MASS GE 3,5 kVA kr. 12.725 i september 2008 i følge prislisten til Mastervolt Norge.

Man kan sikkert få rabatt, men montering kommer uansett i tillegg.

 

Jeg kan være ærlig nok til å fortelle at jeg ikke har lokalt jordplan.

Jeg bruker bare en skjøtledning. Kobler bare til galvanisk adskilt lader og faller aldri for fristelsen til å koble inn varmtvannstankens el-kolbe.

Eneste grunnen for meg til å få lokalt jordplan eller skilletrafo blir pga varmtvann. Skulle jeg da være veldig hissig på dette varmtvannet, som uansett er veldig varmt i det jeg legger til gjestebrygga, blir det i så fall lokalt jordplan. Selv om jeg hadde hatt plassen, ville lokalt jordplan + ny kartplotter være mye bedre anvendte penger enn en skilletrafo. Men igjen. Det er fra mitt ståsted.

Link to post
Share on other sites

Aller helst skulle jeg likt å følge opp dette med lovligheten av lokalt jordplan slik at de som ønsker skal få papirene sine i orden, og det hadde da vert fint om den nye kontakten til Lutus kunne bidra til dette. Jeg har kontakt med bransjen som kan forestå disse installasjonene, og de trenger bare litt hjelp til henvisningene i de retningsgivende normene som kan brukes.

 

Ellers er det greit å få tallene ned på et mer forståelig nivå når det gjelder AC elektrolyse. 30 ampere pr. kvadratmeter er det samme som 3 mA pr. kvadratcentimeter. Det vil si at man med en jordfeil på 10 % av jordvernet satte verdi kan føre til skader.

 

Som dere ser ut av bildet under, så trenger ikke arealet på en del være så stor før man har en reell problemstilling. Denne båten er seks måneder gamme og har et full isolert DC anlegg. Husker ikke helt isolasjonsverdien jeg målte men den var i MΏ orådet. Kravet er 1 KΏ pr. 1 Volt DC.

 

Det var tre like dynaplater på båten men dette var den eneste som hadde skader, og dette var også den eneste dynaplaten som hadde med vekselstrømmen å gjøre.

dynaplate.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være ærlig nok til å fortelle at jeg ikke har lokalt jordplan.

Jeg bruker bare en skjøtledning. Kobler bare til galvanisk adskilt lader og faller aldri for fristelsen til å koble inn varmtvannstankens el-kolbe.

 

ja, jeg funderer litt på å la det være med dette jeg også. Landstrømmen går stort sett til laderen som også har galvanisk skille. Jeg har også 2 frostvakter/varmeovner ombord og disse er ikke i kontakt med noe strømledende gods i båten.

 

Derimot vil jeg gjerne ha 2 stikkontakter til ovnene, ett i salongen til ovn, støvsuger, mobillader, etc. Og ett i lasterommet til frostvakten, men disse settes i glassfiber og finer og jeg kan vel ikke regne med noe krypstrømmer her?

 

Slik at for meg er det kanskje ikke på død og liv viktig å kvitte seg med landstrømsjorden i form av verken det ene eller det andre.

 

 

Jordingsplate er allerede satt på plass, men den kan kanskje brukes til andre formål.

Link to post
Share on other sites

Ellers er det greit å få tallene ned på et mer forståelig nivå når det gjelder AC elektrolyse. 30 ampere pr. kvadratmeter er det samme som 3 mA pr. kvadratcentimeter. Det vil si at man med en jordfeil på 10 % av jordvernet satte verdi kan føre til skader.

Helt korrekt, men du forutsetter at alle undervanns metalldeler til sammen er på 1 cm². Synes du selv det er en reell forutsetning?

En 4-blads 50 cm diameter propell har til sammenligning et areal på nesten 4000cm².

Og monterer man et lokalt jordplan har jo det alene 2500 cm².

 

De som har foretatt testen sier jo i alle fall at AC elektrolytisk korrosjon i praksis kan ses bort fra.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig relevant Lotus, men det skal jeg fortelle om senere. Det vil si når vi har gjort unna El-sikkerhetspørsmålet og fått papirer på det.

 

Jeg er allikevel litt overrasket over at du ikke har løst mysteriet med dårlig kontinuiteten i jordleder med lokalt jordplan enkelte steder i landet. Been there done that for 10 år siden. :yesnod:

Det er bare å montere to dynaplater det Lotus. En koblet til landjord og en til båtjord. :wink:

Det virker bedre da men fremdeles er det ikke tilfredsstillende. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er veldig relevant Lotus, men det skal jeg fortelle om senere. Det vil si når vi har gjort unna El-sikkerhetspørsmålet og fått papirer på det.

Hva er det du egentlig forsøker å si? At du vet noe, men ikke vil fortelle det?

Det blir bare rarere og rarere, men ok, du må jo ikke fortelle hemmeligheten din.

 

Jeg er allikevel litt overrasket over at du ikke har løst mysteriet med dårlig kontinuiteten i jordleder med lokalt jordplan enkelte steder i landet. Been there done that for 10 år siden. :yesnod:

Det er bare å montere to dynaplater det Lotus. En koblet til landjord og en til båtjord.

Hva er det du prater om nå? Jordleder med lokalt jordplan har ikke dårlig kontinuitet. Dsb sier i alle fall det.

Kan du utdype?

 

Glemte en ting. El-sikkerhetsspørsmålet gjorde dsb og sintef unna i forkant av godkjennelsen av lokalt jordplan som en forskriftsmessig løsning. Du vet, dette ble jo ikke bare tatt sånn helt ut av luften.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Lotus og Ole Petter kan svare på følgende:

 

1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?

2) Er Dynaplate farlig?

3) Hvordan får du jord gjennom en skilletrafo?

4) Hvordan løser man jording av 220v fra generator?

5) Skal 12v og 220v ha felles jord (som i motorblokk)?

6) Hvem godkjenner 12v anlegget ombord?

7) Hvem godkjenner 220v anlegget ombord?

 

TrondT, som prøver å få oversikten over hva som egentlig gjelder...

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Kanskje Lotus og Ole Petter kan svare på følgende:

 

1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?

2) Er Dynaplate farlig?

3) Hvordan får du jord gjennom en skilletrafo?

4) Hvordan løser man jording av 220v fra generator?

5) Skal 12v og 220v ha felles jord (som i motorblokk)?

6) Hvem godkjenner 12v anlegget ombord?

7) Hvem godkjenner 220v anlegget ombord?

 

TrondT, som prøver å få oversikten over hva som egentlig gjelder...

 

Hvis du går tilbake i denne tråden, vil du se at spørsmålene dine er blitt forsøkt besvart av begge to, og mange andre. Jeg er enig i at det ikke er lett å få, og beholde oversikten. Men det blir nok ikke lettere om de to igjen begynner å gjenta seg selv :sweat:(tviler på om det kan komme fram noen nye argumenter) Men interessant lesing og god underholdning er det jo :wflag:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?

Ja. Det er forbudt å klippe jordledningen i landstrømmen.

 

2) Er Dynaplate farlig?

Dynaplate er ikke farlig. Ved bruk av jordplate (dynaplate) i vekselstrømsanlegg har denne delen samme potensial som kapslinger på utsatte anleggsdeler. Det vil si ingen berøringsfare.

 

3) Hvordan får du jord gjennom en skilletrafo?

Med skilletrafo står du fritt til å velge den typen jording du vil, det vil den type jord som installasjonen krever. Noen skilletrafoer har begrensninger med hensyn til tilkoblingsmuligheter.

 

4) Hvordan løser man jording av 220v fra generator?

På samme måte som for skilletrafo. Det kan være at også generatoren har noen begrensninger med hensyn til tilkoblingsmuligheter.

 

5) Skal 12v og 220v ha felles jord (som i motorblokk)?

Det er ikke forbudt, men enkelte installasjoner krever ikke denne forbindelsen i henhold til forskriftene.

 

6) Hvem godkjenner 12v anlegget ombord?

Det stilles krav til dokumentert kompetanse for å arbeide med elektriske anlegg med en spenning under 50 Volt.

 

7) Hvem godkjenner 220v anlegget ombord?

Det stilles krav til dokumentert kunnskap for å arbeide med elektriske lavspenningsanlegg. Firmaer som har godkjenning for slikt arbeid er registrert hos DLE. (Det lokale eltilsyn).

Slik det tolkes i dag kreves det dokumentert kunnskap for de systemene som benyttes i båt, og det er ikke gitt at en installatør med gruppe L sertifikat har denne kunnskapen. Nefo har kurs rettet mot de som ønsker denne kunnskapen.

 

Se link.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...31214-1133.html

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at kanske de begge kan svare på nøyaktig de samme spørsmålene og ikke komme med store avledninger om mer eller mindre relaterte ting...det blir på en måte som en oppsummering av tråden så langt :smiley:

 

TrondT

 

Jeg tror det ikke før jeg ser det :discuss:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Lotus og Ole Petter kan svare på følgende:

 

1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?

På dette spørsmålet kan jeg vise til krav fra DSB når du frakobler jordingen i landstrømmen.

Jeg går ut fra at du vil vite hvordan det i så fall må gjøres.

 

Her er det som DSB sier: "For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med

isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem

er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som

under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon

betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med

sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen."

 

Det er også en ting til man skal være oppmerksom på, legger inne neste avsnitt der det står:

 

"For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen,

må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig

plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet

legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten."

med sjøen brytes."

Link to post
Share on other sites

1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?

Ja. Det er forbudt å klippe jordledningen i landstrømmen.

Se link.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...31214-1133.html

 

 

På dette spørsmålet kan jeg vise til krav fra DSB når du frakobler jordingen i landstrømmen.

Jeg går ut fra at du vil vite hvordan det i så fall må gjøres.

 

Her er det som DSB sier: "For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med

isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem

er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som

under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon

betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med

sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen."

 

Det er også en ting til man skal være oppmerksom på, legger inne neste avsnitt der det står:

 

"For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen,

må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig

plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet

legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten."

med sjøen brytes."

 

Til Ole Petter:

Hvorfor dokumenterer du ikke din påstand!

Jeg synes dette gjentar seg hele tiden - Ole Petter henviser i hovedsak til en Lovsamling vedr. temaet - hvorfor spesifiserer du ikke din påstand ved å gjengi § og/eller ordlyd?

Link to post
Share on other sites

Så for å oppsummere pkt 1:

Du kan eller kan ikke klippe jordingen i landstrømmen... :crazy:

DSB sier "ok" mens lovdata.no sier "not ok" i følge Ole Petter som kanskje kan sakse det avsnittet som sier "not ok".

 

NB: Her snakker jeg IKKE om fagfolk eller "egenutdannede" elektrikere, men om det faktisk er lov.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

1) Er det forbudt å klippe jordingen i landstrømmen?

Ja. Det er forbudt å klippe jordledningen i landstrømmen.

Det er rart at enkle svar på enkle spørsmål ikke er godt nok, selv ikke for den som stiller spørsmålet.

 

Poenget mitt er at kanske de begge kan svare på nøyaktig de samme spørsmålene og ikke komme med store avledninger om mer eller mindre relaterte ting...det blir på en måte som en oppsummering av tråden så langt :smiley:

 

Så for å oppsummere pkt 1:

Du kan eller kan ikke klippe jordingen i landstrømmen... :crazy:

DSB sier "ok" mens lovdata.no sier "not ok" i følge Ole Petter som kanskje kan sakse det avsnittet som sier "not ok".

 

NB: Her snakker jeg IKKE om fagfolk eller "egenutdannede" elektrikere, men om det faktisk er lov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...