Jump to content

Prosjekt: Princess 35 som får en liten ansiktsløfting.


Sjøkua

Recommended Posts

Ja da har jeg hvert å tatt ett par bilder av NORGES styggeste motorrom!

 

Jeg er ikke stolt å være innehaver av noe så dårlig rom.!.!

 

img_0097.jpg

 

img_0098.jpg

 

img_0099.jpg

 

Som dere ser har jeg en del å gjøre i dette romet!

 

Jeg har planer om å vaske og rense hele romet og mattslipe dette,

for så å male dette opp og Isolere med ny motorromsisolasjon.

 

Håper dette blir bra!!

 

Tine !!!! :cheers:

En liten smak på gulvet til Laguna 1150!

 

img_0100.jpg

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Jeg bare gleder meg til å starte på jobben, alle sier at jeg ikke veit hva jeg går til .Men pytt pytt , har ikke akord på jobben så ,tar den tiden det tar det . Men så har jeg proffer fra Sætremafian til å hjelpe meg med rammene ,resten skal jeg kansje få til :wink:

Godt vi har gammle båter Kua , så har vi litt å finne på . Tenker det motorrommet blir som nytt jeg , om ikke bedre :cheers:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

.Jeg bruker ikke zink i motoren når jeg har dem store under båten,så lenge dem henger i sammmen med motoren så bør jo det være greit ?

 

Er det flere som praktiserer det samme? Er det noen som VET om det er nok med sinkanoder under båten og om det er forsvarlig å droppe motoranoder?

 

(Sorry Kua (liker ikke å kalle folk en "ku" særlig ikke deg som er slik en talentfull mann) bare måtte låne tråden din, blir det mange svar starter jeg en ny tråd... :blush: )

Redigert av Balle Klorin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg hvert å tatt ett par bilder av NORGES styggeste motorrom!

 

Når jeg ser hvordan det andre arbeidet som du har utført ser ut, er jeg helt sikker på at du i løpet av våren har Norges flotteste motorrom :flag:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Anodene under båten beskytter ikke noe som helst innvendig i motoren. Desverre.

 

Det er meget mulig at du har rett, men jeg savner noen argumeter.

Det er jo som regel en forbindelse via propell/ror-anlegg til motoren, slik at anodene under båten tar unna korrosjonsangrep. Har det ingen betydning mener du?

 

Forøvrig er jeg meget imponert over det arbeidet og de resursene Kua legger i båten sin! Si fra når den skal selges :smiley:

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det er jo som regel en forbindelse via propell/ror-anlegg til motoren, slik at anodene under båten tar unna korrosjonsangrep. Har det ingen betydning mener du?

 

Nei, det er av marginal betydning. Forbindelsen via aksling og gear er rimelig dårlig. I tillegg er varmeveklslerene godt isolert fra motoren vi slangetilkoplinger og maling på metallflatene. Dessuten blir kammeret inne i varmeveksleren som et eget lukket system, uten direkte kontakt med vannet på utsiden. Så skal anodene ha noen effekt, må de stå i det systemet de skal beskytte!

 

Nå må jeg få påpeke at ikke alle varmevekslere har behov for anoder, det kommer an på materialbruken. Men er det montert anoder originalt, må disse være på plass for å unngå tæring!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En Princess vil nomalt ha full kontakt hele veien, fra anodene via kontaktorer på akslingen til giret og motoren. Likevel vil den ha anoder på vanlig plass i kjølesystemet. Hvis du tar ut disse, bør du føle deg mer kompetent enn både Princess og motorprodusenten. :wink:

 

Skomaker, bli hos din hest ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja i da er en ny dag i havna tilbakelagt!

 

Min dag har stortsett bestått av Teaklegging i Laguna 1150, mens jeg har hatt god hjelp til å få vasket litt i motorromet.

når dette var gjort fikk jeg montert litt elektronikk.

 

Motorrommet som dere husker så veldig ille ut.

Etter vannsuging og en liter med seajet båtvask konsentrert påsatt, og en time med Arne å børsten så det slikt ut:

 

img_0107.jpg

 

Ved litt skrubbing å skraping har vi nå funnet ut at motorrommet har hvert malt tiligere.

Det er bare at man maler vell ikke uten å gjøre rent først.........

 

Her må først ett lag møkk fjernes så ett lag maling for så å fjerne siste lag med møkk! :headbang:

 

Da mørket begynnte å komme gikk jeg inn i båten å begynte å montere den nye VHF`N!

 

Valget til VHF falt på Garmin 200i med eget håndsett til FB.

 

Jeg valdte å felle denne inn vedsiden av kartplottern.

 

img_0108.jpg

Her er plotteren med ferdig utskjært plate.

 

img_0109.jpg

Her er hullet den skal inn i!

Liten jobb med kobling av ledninger før VHF`N kan monteres.

Som dere ser har jeg bare kastet inn ledningene på dette bildet.

 

img_0111.jpg

Her er VHF`N montert i platen!!

 

img_0112.jpg

Her er den provisorisk montert der den skal stå!

Alt er ferdig koblet utenom antennen, og den må jeg ha hjelp til av en proff for å få

skikkelige kontakter på kabelen...

 

Dette var det som har skjedd i MY LADY i dag.

 

I morgen skal vi prøve å få løsnet tankene så dem er klare til å bli løftet ut.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Og fra oss i Escada: Gratulerer med dagen. :cheers:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gratulasjoner!

 

I dag begynte dagen med en kaffekopp i havna ved 07 tiden så har jeg fjernet baterikassene og demontert resten i motorrommet.

Tankene er nå tatt ut av båten.

 

hadde desverre ikke med meg kamera i dag!

 

Nå får jeg dra å spise middag hos noen gode venner!!

 

KUA

Redigert av Sjøkua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da var en ny hel unnagjort!

 

Denne helgen har gått med til tur til Kristiansand får å levere puter til trekking.

Det som ble levert er alle putene ute bak!

Gleder meg slikkelig til de kommer ferdige tilbake.

 

Dagen i dag har jeg benyttet nede i motorrommet å slipt, det er så mye glasfiber vev som henger opp og det er jo malt på møkk så det er en skikkelig jobb å lage enn overkomelig overflate på dette!

Jeg regner med att etter en dag med sliping er det ca gjort 30%.

 

Beklager att jeg ikke har fått kjøpt meg kamera enda!

 

KUA

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Skal skjerpe meg! ha ha

KUA

Ja har du gjort det da, skjerpa deg ? Skjer ikke stort i denna tråden men ,håper det skjer mere ombord da eller ? Det er vel litt å gjøre hos deg vil jeg tru ,du skal vel inn med nye tanker å inne med motorane.Men først skulle du jo male motorrommet,men det er vel for kaldt om dagen så det står vel stille hos deg på den fronten ? Skal du male sette inn nye diesel tanker og inn med beista, å kansje legge teakdørk ute + forlenge badeplattforma .Da har du litt å gjøre før påsken,trudde jeg hadde mye igjen jeg men :wink:

Det har jeg jo forsåvitt også,men skal vel få surra meg ferdig innen påsken.Håper jeg da,tia flyr jo fort så.

 

Få høre da Kua ,har du skjerpa deg eller har kulda stoppa alt hos deg ?Tipper du har det meste i vater jeg , My Lady kommer nok med både nye tanker nymalt motorrom +++ til påsken.Men som sagt så flyr tia,så om to mnd er vi på ferie .Er jo planen at den 26/3-10 går ferden til Stømstad og Koster som vanlig vel ? :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...