Jump to content

Prosjekt: Princess 35 som får en liten ansiktsløfting.


Sjøkua

Recommended Posts

TINE:

Det blir spenende med litt Teak i båten din også!

Tror det blir en helt annen båt!

KUA

Ikke tull'a ,hele skuta blir jo full av teak nå jo hehe . Da har jeg på badeplattforma ,på uteplassen og inne.Da er det bar FB igjen da jo,men sikkert fint med teak dørk der også .

 

REM

Davitere mangler jo jeg da som du veit , har festene bare jeg da . Kunne tenkt meg resten også , så jolla kunne blitt med .Har snappdavitere idag ,men det er bare stress .

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ser for meg at jeg legger jolla på plattingen etterhvert hvis jeg finner en smart patent for å låre/heve jolle/m motor.

 

Så du linken jeg sendte?

Den skal vist fungere bra!

Kjenner en som har det! (noen av bildene er fra den)

 

Ser for neg en liten elektrisk vinsj til å dra jolla opp!

Felle denne inn i bakveggen! Tror du dt går??

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Ja, kunne funke bra trur jeg. Synes den så noe spe ut på bildet, men er den i A4 syrefast er den sikkert OK?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke tull'a ,hele skuta blir jo full av teak nå jo hehe . Da har jeg på badeplattforma ,på uteplassen og inne.Da er det bar FB igjen da jo,men sikkert fint med teak dørk der også .

 

REM

Davitere mangler jo jeg da som du veit , har festene bare jeg da . Kunne tenkt meg resten også , så jolla kunne blitt med .Har snappdavitere idag ,men det er bare stress .

 

Tine IV

 

Tine da må du kjøpe deg kneputer for du kommer til å ligge på alle fire å vaske gulvet hele tiden!

 

(Tror jeg har noen prosenter på sånne) :flag:

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Jeg har kontaktet han som har sånne på båten og fått lov til å dra å se på hans!

Kunne vært interessant. Er det han som er forhandler?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det bare å levere båten i sætre så får man dørk? :giggle:

Må nok være medlem i Sætremafian eller som meg , kun prospekt .Men holder det ,så da er det jo greit .

Neida er nok ikke bare å levere båten , ser for meg mye arbeid med denne jobben .Da jeg skal pusse ned all teak innvendig sammtidig , slik at jeg kan få alt ferdig i en runde .Så slipper jeg den jobben med å vaske teakstøv 2 x . Men vi får se , det er mye arbeid og kroppen har ikke alt i vater om dagen .Så det ser litt svart ut , men skal da få til noe . Om jeg gleder meg , som en unge . Det å få hjelp av proffane hjelper mye ,eller's hadde jeg vel ikke gått på dette store prosjektet .

 

Tine IV prospekt

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja nå er båten vasket og polert så nå har demonteringen av motorromet begynt!

 

Det er så trangt att motorene må demonteres en del før man får løftet disse ut!

Dette er ikke min sterkeste side så da er det veldig greit å ha venner som stiller opp med sin ekspertise. :smiley:

 

pa230479.jpg

Her har vi Arne i full sving! ( Laguna 1150)

 

pa230480.jpg

Her er snart babor motor snart demontert!

 

pa230481.jpg

Her blir det demontert litt på styrbormotor.

 

pa230482.jpg

Et til bilde av styrbor motor.

 

pa230483.jpg

 

pa230484.jpg

 

Dette var noen av delene som måtte demonteres.

 

Dette var alt som har blitt gjort i dag så før prøve å gjøre det helt ferdig til utløfting i morra!

 

Det er Arne som er sjefen for denne motordemontasjen så jeg har drevet og lagt litt Teak i hans båt

for å ikke bare gå i veien og surre.

 

Som dere ser på noen av bildene er motorrommet ikke mye å skryte av så jeg må pusse dette opp skikkelig.

 

Det blir ingen bilder på en stund nå da displayet på kameraet knuste i sta så jeg må kjøpe nytt.

 

Ha en fin helg folkens! :cheers:

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Hva skal du ha inn i stedet for disse da?

Tipper han skal bytte tanker jeg ,er jo Princess jo . Håper jeg slipper den jobben så lenge jeg har Tine,men mange som må gjøre det .Dette er pga et belegg Princess klarte å ha på innsiden av tankane på 80 tallet å kansje litt ut på 90,så løsner det etter mange år og ballet starter med tette filter osv .

Har noe guffe på den ene tanken min så det ut som ved filter bytte,men håper det er rein møkk :wink:

Lykke til Marko , godt du har Arne da :cheers:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg skal bare bytte tanker da disse er fulle av gjørme.

Filtrene er tette etter 10 timers gange.

 

Det skal bli spenende å se når jeg får opnet tankene å kikket skikkelig nede i dem.

 

Ellers er nå motorene klare til å løftes ut så skal prøve å få tak i kran til i morra.

 

Skal holde dere oppdatert!

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nettopp renset og fått filtrert styrbord tanken min, og etter alt å dømme skal den nå være gullende ren. Med 200 liter på tanken tok dette ca. 2,5 timer. Da hadde alt innholdet passert 20 ganger gjennom filtrene.

 

Til å begynne med var det en noe vann og gørr, men etter rengjøringen var dieselen helt ren uten verken vann eller skitt. Utstyret som ble benyttet var montert på en liten henger og besto av en pumpe med kap. 2000 l/t, 30 og 60 micron filtre, en sugeslange og en returslange. Sugeslangen gikk ned gjennom hullet til tankmåleren, returen tilbake gjennom fyllestuss. Trykket på returen er såpass stort at det spyler løs gørra som ligger på bunnen.

 

Etter å ha kjørt motoren 3 timer etter rensingen er det ikke lenger antydning til skitt eller vann i filtrene mine på styrbord motor. Dette er etter hvert blitt en ganske vanlig måte å rense tankene på her vestpå, spesielt på båter hvor tankene er installert på en slik måte at det ikke er råd å komme til uten å sage i stykker båten.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg prøvde å rense tankene mine i fjor, men det ble ikke heldig.

 

Jeg skar hull under setene og fikk tilgang til mannelokket derfra!

Da fikk jeg ut masse, og filtrene ble rengjort.

 

Det gikk ikke mange timer før møkka igjen kom til filtrene, derfor har jeg nå bestemt meg for

syrefaste tanker!

 

Nå er kranbil bestilt til Onsdag så gleder meg litt nå til å få dette overstått.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Hei allesammen!

 

Ja i dag er det den store dagen og motorene skal ut!

 

Kranbilen kommer i kveld og alt skal være klart til løfting av motorer.

 

 

Jeg har også fått bestilt nye pakkbokser ( Oljesmurte ) av Sætre marina som igjenn har spesialbestilt disse

hos Sleipner. Dette for å tilpasse disse til akselhylsene som allerede er montert i båten! TAKK TAKK til dere begge.

 

Skal prøve å huske kameraet på jobben så jeg får tatt noen bilder.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Ja da var motorene ute og satt på lager til dem skal på verkstedet!

 

img_0019.jpg

Krana har nå tredd inn armen.

 

img_0023.jpg

Her har vi den ene motoren i lufta!

 

img_0025.jpg

Motoren på vei ut av døra!

 

img_0026.jpg

Her har vi motorene på henger inne på lageret.

 

Jobben med uttaket gikk forsåvit greit etter vi hadde fått justert åket

og fikk ut den første motoren.

 

Etter vi hadde fått begge motorene på hengeren så Arne inn i oljekjøleren og spurte om jeg

hadde litt problemer med tempraturen. Det er jo ikke å legge under en stol att den ene motoren

har hatt noen grader mere enn den andre.

kanskje ikke så rart når vi fant dette i kjølesystemet:

img_0027.jpg

 

To sinker som lå i kjøleren.

 

Dette var alt for i dag!!

 

PS! Dårlige bilder! Mobil bilder!

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Fint det gikk greit å få dem ut da Kua,var ikke mye å gå på ser jeg .Zinken som stadig detter av å lager krøll ,er jo ikke helt uvanlig.Den kan tære forttere enn du trur å detter av, å den kan rett å slett glømmes litt .Jeg bruker ikke zink i motoren når jeg har dem store under båten,så lenge dem henger i sammmen med motoren så bør jo det være greit ? Har nå gjort sånn i mange år,så lenge det er forbindelse mellom zink å resten ombord bør du jo være sikkra.Der det er greit å bytte er det sikkert lurt å gjøre det,men ikke altid det er så lett det der.

Mere bilder av resten nedi høle der osv ,altid gøy å se ossen det ser ut nedi der når beista er ute .

PS:Vi er heldige som kan få hjelp av proffane,godt å ha folk som kan hjelpe til.Gleder meg til vi starter hos meg :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...