Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Sist jeg hadde besøk av elektriker, jordet han kursen med en tynn pn. Jeg spurte hvorfor bruker du ikke fullkvadrat. Han svarte at har man jordfeilbryter, er det intet krav til fullkvadrat jordleder. Og i ferskvann? Lokalt jordplan har intet problem med å trigge en jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Seatronic har skilletrafo til 5490,-. Og om man er opptatt av "volum, Noratel har skilletrafo med bl.a. følgende mål: Dimensjoner: 130x202x115 mm Vekt: 8,0 kg IP-grad: IP44 Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 "Det virker som om alle er enige i at landstrømsjordlederen lager det alt vesentlige av problemer." Som hovedregel kan jeg svare ja, men da vil du bruke det, for såkalt å "dokumentere" at lokalt jordplan er minst like bra som skilletrafo. Det er nettopp slik du bygger opp logikken. Men svaret er ikke så enkelt. Her er et par momenter: I mange marinaene ligger jordleder elektrisk sett mer mot den ene eller andre fasen. Det vil si at det er en eller annen elektrisk forbindelse mellom jord og den ene faselederen. Enten kapastiv, induktiv eller resitiv. Det betyr at i det øyeblikk du drar en faseleder ombord, så drar du de samme problemene ombord, som du gjør med jordlederen. I det øyeblikk du får en jordfeil så kan du få en kopling mot landjord. At fasene ikke er i balanse er jeg enig i at er vanlig. Det jeg ikke ser er sammenhengen med landjord. I det øyeblikket jeg får en jordfeil, spiller det da ingen rolle om det er forskjell i potensialet mot jord mellom fasene. Større eller mindre forskjell vil det alltid være, men jeg kan ikke se at dette på noen måte skulle gjøre noen forskjell fra eller til. Hvorfor skulle dette medføre et problem? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Seatronic har skilletrafo til 5490,-... Hva kan man drive med en skilletrafo på 1800w? Jeg tenker litt lys, lading av batterier og varmtvann. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mix Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 At fasene ikke er i balanse er jeg enig i at er vanlig. Det jeg ikke ser er sammenhengen med landjord. Du er ikke alene om det. Men det var noen spenstige teorier ihvertfall. Noe sier meg at fortjenesten på skilletrafoer og innstallasjon av slike må være jævlig god. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Mulig det har vært informert om før, men spør allikevel --> hva er vekten på et jordingsplan? 0,5 kg: Dynaplate Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Fin oppsummering, Lotus! Jeg bøyer meg i støvet (sjøen) for dine argumenter. Da har vi to gode og lovlige løsninger å velge mellom. Jordplate og skilletrafo. Hm. En tanke slo ned: Hva hvis man kombinere de to? Hva skjer da? Midt oppe i diskusjonen hopper alle over konkrete spørsmål som dette. Ingen som har noe svar? Eller tør ingen svare? Eller blir svaret på dette også 'det kommer an på.....' Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 ikke tåler 12-15 kg ekstra. Tenker man slik fem ganger i året vil man i løpet av en 10-års periode ha en båt som er 750 kg for tung. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Tenker man slik fem ganger i året vil man i løpet av en 10-års periode ha en båt som er 750 kg for tung. Du glemte visst denne: Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 (redigert) Heisann kjære debatanter! Jeg har lest hele denne tråden med stor interesse for temaet og alle innleggs ytere! Og jeg funderer over at ingen har dratt inn galvanisk isolering av landjord kabelen som et alternativ til lokal jording (dynaplate) og skille trafo! Jeg fant denne på Seatronic En kostnad på 995 kroner må da være aksptabelt for de fleste. Sammen med en jordfeilbryter så må da dette fungere både til å sikre mennesker og båt? Ser at roaldbj er inne på dette i sitt innlegg #88 der han refererer til en engelsk artikkel der galvanisk isolering er nevnt som alternativ! mvh Mateco Redigert 12.Januar.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Jeg mener at det er en av båthavnene i indre Oslofjord som krever at de som ligger med landstrøm har galvanisk isolator - eller tilsvarende. Mulig jeg finner innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Jeg har problemer med å se hvor strømmen skal ta veien mellom båten og omgivelsene når man har isolert landstrømmen med skilletrafo. Hvor er det denne strømmen blir av? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Her er kravet fra Herbern Marina. De har tydeligvis ikke konferert med Lotus? http://www.herbern.no/stromogtaering.pdf Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Mateco: Fint at du brakte dette frem! Galvanisk Isolator brukes i stor utstrekning i USA. Alle Baylinere av noen størrelse har slik. Jeg har en slik i min 3058 fra 1991. Men i norske forskrifter er galvanisk isolator ikke omtalt. Det kan være grunnen til at den ikke brukes så mye her. Jeg brakte dette på bane i en tidligere tråd, men ingen respons da. Galvanisk isolator hindrer jordfeilstrømmer i å passere fra land og til anlegget ombord. Dette burde da være like godt som å "kutte" jordlederen slik noen gjør. Nå er det gjerne slik at de fleste medisiner har bivirkninger. Jeg har ikke funnet noe negativt om galvanisk Isolator. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Det er et faktum at "galvanisk isolator" egentlig ikke er noen galvanisk isolator, men kun en dings der en drøy volt ligger over noen dioder. Har man mere problemer enn som så, tærer det like herlig. Likevel er det svært mange som ikke har fått med seg dette eller rett og slett ikke skjønner konsekvensene av det. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Den trenger en nærmere forklaring, Lotus. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Jeg har problemer med å se hvor strømmen skal ta veien mellom båten og omgivelsene når man har isolert landstrømmen med skilletrafo. Hvor er det denne strømmen blir av? Strømmen prøver alltid å gå tilbake til son kilde. I dette tilfellet tilbake til skilletrafoen. Har man da lagt den ene fasen til jord og får overslag i den andre fasen, lager strømmen varme et eller annet sted i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Det er elegant Lotus at du er på kollisjonskurs med American Boat & Yacht Counsil (ABYC, se http://www.abycinc.org/ ). Kanskje du har en strålende fremtid som deres nye superkonsulent? I så fall har du mine varmeste gratulasjoner. Det er tøft å kunne bevege ABYC. Ikke mange nordmenn forunt å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Den isolatoren er bare noe bubel har du jordfeil går den tvers gjennom. Som sagt over er det bare en diode hvær vei. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Wikipeda: "En galvanisk isolator er et galvanisk skille mellom ledere eller nettverk. Dette hindrer at elektroner kan utveksles mellom dem. I prinsippet utgjør et galvanisk skille en isolator". Oisan! hvis elektroner ikke kan utveksles, ja, da går det jo ingen strøm da! Var det ikke det vi var ute etter? Lotus: Det finnes mange typer og fabrikat galvaniske isolatorer. De er ikke alle så primitive som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Den trenger en nærmere forklaring, Lotus. Navnet skjemmer ingen, sies det, men i dette tilfellet er navnet galvanisk isolator særdeles misvisende. For det er ikke et galvanisk skille. Virkemåten til en slik galvanisk isolator er at diodene sluker en viss mengde spenning. har man derfor en potensialforskjell i jordlederen som er større enn den spenningen som ligger over diodene, vil strømmen passere, men en drøy volt lavere enn den hadde. Er anlegget i orden, er det normalt godt under en volt potensialforskjell mellom jordnivåene, men hvis ting ikke er i orden kan det være mye mer. Og det gjelder både AC og DC. Dermed blir "galvanisk skille" en falsk trygghet fordi man aner aldri hvilken potensialforskjell som finnes annet enn hvis man til stadighet måler. Den tiden man ikke er i båten, kan man ikke måle og i den tiden kan det oppstå mye styggedom som dette "vernet" ikke fikser. Å betale 1000 spenn for noe som ikke gir deg garanti mot tæring er en svært drøy pris. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Når jeg søker på nettet på Dynaplate så virker det som hensikten er å jorde båten for å forbedre f.eks VHF signalet. For meg virker lokalt jordplan forlokkende. Er det andre land som har godkjent tilsvarende løsning. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hvorfor setter båtbyggere i USA Galvanisk Skille til 1000 spenn i båtene de levere da, da, Lotus? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 (redigert) Lotus: Det finnes mange typer og fabrikat galvaniske isolatorer. De er ikke alle så primitive som du beskriver. En virkelig galvanisk isolator er en optokobler eller en isotrafo. Da blir det et galvanisk skille. Her kan vi ikke bruke det fordi vi ønsker at en jordfeil tross alt skal bruke jordlederen og følge den til land. Da er eneste mulighet å benytte dioder. 2 dioder i serie ene veien og 2 dioder i serie andre veien. to og to i parallell. En feit kjøleribbe som kan ta varmen diodene avgir med en skikkelig jordfeil. Eventuelt noen avkoblingskondensatorer for å hindre ørsmå lekkasjestrømmer i nullovergangene til vekselstrømmer. Man kan kjøpe så dyr "galvanisk isolator" man bare vil. Den isolerer uansett like dårlig og tar bare toppen av isfjellet for å si det slik. Redigert 12.Januar.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 (redigert) Hvorfor setter båtbyggere i USA Galvanisk Skille til 1000 spenn i båtene de levere da, da, Lotus? Fordi disse duppedittene tross alt tar toppen av isfjellet og fjerner den lille potensialforskjellen som det faktisk er i ethvert anlegg uten feil. Hvis det ikke er noe mer drit under havflaten, så har det gjort jobben sin. Med du ser problemet? Du aner ikke hva som kan befinne seg rett under havflaten og om og hvis det befinner seg der. Redigert 12.Januar.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.