Jump to content

AC elektrolyse, - for den som frykter korrosjon


JRK

Recommended Posts

Det skal ikke mye salt til før vannet leder bedre enn landstrømsjordlederen og man ikke får farlige potensialforskjeller. Da er forskriftenes krav oppfylt.

Forskriften krever bare at det ikke skal oppstå farlige potensialforskjeller og at det ikke kan oppstå brann. Hvis Ole petter mener at jord skal tilfredstille noe annet i tillegg, er det greit hvis han klarer å fortelle hva det skulle være.

 

 

Brakkvannproblemet kan løses så enkelt som å si at ligger du i ferskvann, får du montere skilletrafo, men ligger du et sted som har tilknytning til havet, ja så vil det uansett være salt nok til å konkurrere ut en hvilken som helst landstrømsleder.

 

Oslofjorden har vel drøye 3% salt, mens ferskvann er definert som under 0,05%.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over teksten sodu viser til med fet skrift, og noen har misforstått dette og trodd at det er jordlederen til land det er snakk om.

Dette har det kommet et skriv på, og det gjelder koblingen mellom DC anlegget og jord i båten som ikke trenger å være koblet sammen.

 

Et kjent verft som produserer båter aluminium seilbåter gikk i den fella. De måtte endre alle båtene og endte opp med topolt DC anlegg på motoren i stedet for.

Jeg skal se om jeg finner dette skrivet.

NZ/AUS kom nettop i ny versjon (10 des 08). hvis du kjøper denne nasjonale standarden så står alt dette om båtstrøm og landstrøm i et trykk. Det er den siste harmoniseringen som er utgitt av CEN medlemslandene, så denne er relativt fersk og korrekt. I forarbeidet til denne nasjonale standarden så sto det også om denne teksten som kunne feiltolkes, og de ba alle kontrollørene være litt obs på dette.

Skal se om jeg finner denne, for den ligger på nettet tror jeg.

 

Men nå lager du mye arbeid for meg Lotus, og det var ikke tanken min.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter det står da tydelig ac shore ground? Men man mener altså ikke ac shore ground, men noe annet? Hva annet da? Dc anlegget i båten har da intet med ac shore ground å gjøre?

 

Så selv om jeg lager arbeide for deg, så er det jo fint hvis du kan finne noe dokumentasjon som sier noe annet. For dette løser jo TrondT sine problemer.

 

 

(merk at jeg har sitert fra en oppdatert versjon 2 av forskriften og ordlyden er den samme.)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sakset litt fra en instalasjonsveiledning for skilletrafo, og ble igjen noe "usikker........." Her står det bl.a. følgende:

 

-->

El-verkets ledningsnett har spenningsfall ved belastning. Dette spenningsfallet medfører at beskyttelsesjord

i strømuttaket på bryggen ikke har samme potensial som sjøvannet, og her finner vi årsaken til at så snart landstrømskabelen tilkobles båten vil det flyte en strøm gjennom båten. Fenomenet kalles galvanisk strøm, og forårsaker at vitale deler av båten blir utsatt for kraftig og uønsket korrosjon.

 

For å eliminere denne typen korrosjon bør det installeres en isolertransformator konstruert for å

separere landstrøm fra båtens 230 Volt anlegg (eller 115 Volt). Denne typen transformator eliminerer

de galvaniske strømmene, og dermed beskyttes propeller og propellakslinger mot korrosjon.

 

Isolertransformator er som regel dobbeltisolert og jordledingen fra land skal da IKKE tilkobles.

 

Transformatoren er utstyrt med overlastsikring på hver fase for maksimal sikkerhet om bord.

Båtens jordingssystem tilkobles transformatorens midtuttak på sekundærsiden.

Alternativt:

Båten kan ha et ”flytende” jordingssystem tilsvarende IT-nettet på land – i så fall skal ingen jordforbindelse

tilkobles transformatoren.

 

Er det riktig at jordledningen fra land ikke skal tilkoples primærsiden på trafoen??????????

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått riktig at den skal kobles til batt.minus eller blokk dersom jeg ikke har skilletrafo? (ref.hermansens innlegg #182).

Riktig? Hva er riktig? Her strides "de lærde", som du sikkert har lagt merke til.

Du kan sikre deg mot tæringsproblem pga. feil i landjord med å ikke koble landjord til batteri minus eller blokk. Og da er i alle fall mitt valg enkelt.

Link to post
Share on other sites

Forklaringen er at hvis du har landstrøm med faser fra land så måtte du tidligere ha en forbindelse mellom batteri minus og beskyttelsesjord.

(Det sto vel i standarden at båtens beskyttelsesjord skulle kobles til batteri minus så nært batteriet som mulig).

Om du velger bort denne forbindelsen så skal du fremdeles ha forbindelse mellom beskyttelsesjord og utsatte anleggsdeler om bord. Dette har Volvo penta også informert om i mange år nå, så dette er ikke en nyhet.

 

Det viser seg imidlertid at Volvo ikke har noe mindre korrosjon for det, og her kan vi jo starte en ny debatt. Det landstrøm bidrar med i korrosjonssammenheng er forsvinnende lite, det er bare en knagg alle henger korrosjonen på. (Det er på en måte det greiest å gjøre det slik for da har man jo en syndebukk når kompetansen svikter).

 

Videre vil jeg bare si at jeg føler en forpliktelse til vise diskresjon med hensyn til hvem jeg taler med og om hva, og derfor kan jeg ikke si annet enn at jeg har en annen oppfattelse av hva T.V uttaler i denne sak.

Personlig hadde jeg satt pris på om vi kunne vente til en offentlig uttalelse kom fra DSB fremfor å spekulere i hva T.V har gitt uttrykk for over telefon.

Link to post
Share on other sites

Det er helt greit det, Ole Petter, men normalt trekker man jo ikke frem diskresjonen i etterkant av sine uttalelser. :smiley:

Man henviser til diskresjon i forkant og lar være å komme med uttalelser.

 

Og diskresjon? Når ble dsb's offisielle uttalelser om landstrømsproblematikk unntatt offentlighet?

Ingen vits i å ringe dem og få en uttalelse hvis man uansett ikke kan fortelle det til noen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager Lotus da misforsto vi hverandre.

Å gjengi hva DSB sier har en annen terket for gjengivelse i det offentlige rom enn terskelen for hva en navngitt person er.

Jeg antar at de strekker seg så langt de kan innefor forvaltningsloven, og da trenger ikke vi å gjøre det vanskelig for dem.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter!

Du skriver noe om: "Marinaens ansvar med å ha tilsyn med båtene som tilkobles landstrøm". Er dette alvor? Jeg håper jeg leste feil!

Jeg er for tiden fungerende havneleder i vår båtforening. I våre statutter er det presisert at båtlagets personell ikke har adgang til å gå ombord i båtene for å sjekke elanlegget. Hvis vi oppdager defekte skøyteledninger eller detekterer en jordfeil til en slik ledning, kan vi koble fra og kveile kabelen opp i båten. Deretter varsles båteier om tiltaket. Så langt kan vi pr. i dag gå. Juridisk sett vil det være meget betenkelig om en marina uten autorisasjon på elektro blir pålagt å føre tilsyn med elanlegget til 350 båter. Et slikt pålegg fra myndighetene vil få uante og meget uheldige konsekvenser for mange marinaer i landet. Kan du si noe mer om dette? Evt. hvor finner jeg noe om saken?

Hilsen

En forbausert, forfjamset, og vonbroten Trikkern. :confused::blush::sweat::sad::crazy::nonod:

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge skal vi vente på at dsb kommer med en uttalelse? Når det hersker så mye forvirring og så mange meninger om dette emne, burde de snarest få ut finger`n og uttale seg. Og til dere som er i kontakt med disse el- sikkerhetsekspertene som gir så forskjellige svar: kan dere ikke oppfordre dem til å framskynde sin avgjørelse av hva som er lov/ikke lov, og snarest la det tilflyte offentligheten?

Det er jo tross alt SIKKERHETEN det gjelder! :smash:

 

(Evt. bidra til en oppklaring her på BP :wink: )

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det viser seg imidlertid at Volvo ikke har noe mindre korrosjon for det, og her kan vi jo starte en ny debatt. Det landstrøm bidrar med i korrosjonssammenheng er forsvinnende lite, det er bare en knagg alle henger korrosjonen på. (Det er på en måte det greiest å gjøre det slik for da har man jo en syndebukk når kompetansen svikter).

Denne uttalelsen må vel være den desidert mest spenstige uttalelsen i denne strengen?

Forsvinnende lite? Sagt av en som løser resultatet av disse problemene? Hvis landstrøm bidrar med forsvinnende lite, kan vi jo bare glemme denne diskusjonen og trekke ombord landstrømsjordledninger i fleng. Glem alle tiltak. Forsvinnende lite er ikke noe man bruker tusener av kroner på.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Trikkern.

Ingen grunn til panikk. Det er opp til eieren av marinaen å bestemme dette. I båtforeninger er det opp til styret, og enkelte potensielle tiltak må stemmes over på årsmøtet eller lignende i en båtforening.

 

Men så er det noen som sliter, noen som er nøye med dette og andre marinaer som sammen med båteiere driter i det meste.

 

Hva folk og styrene gjør er opp til dem, for hvis de ikke følger opp internkontrollen så er de allikevel ansvarlige.

 

Men så er det noen som etterspør hjelp til hvordan konfliktområder kan løses, og da er dette fordi de ikke når frem. Denne diskusjonen viser jo også tegn på slike tendenser hvor noen båteiere mener ingen har noe med demmes båt å gjøre og vil hive kontrollører på havet.

Man trenger ikke å gå om bord i båten, for alt dette kan ordnes fra land.

 

Man sitter da igjen med en mal på hvordan dette kan håndteres.

1. Alle marinaer er pålagt å ha et internkontroll system. (Internkontrollforskriften)

2. Dette kontrollsystemet kan kontrollmyndighet be om å få se.(El-tilsynsloven)

3. Marinaen har plikt til å føre tilsyn med det elektriske anlegget. (El-tilsynsloven)

4. Marinaen har ansvar for å føre tilsyn med elektrisk utstyr tilknyttet fordelingsnettet. (FEL)

5. Marinaen kan be om å få fremlagt dokumentasjon på at det er samsvar på den elektriske installasjonen i båten. (El-tilsynsloven).

 

Som du selv sier den marinaen du har ansvaret for sine ”statutter”. Hvis dere får en ”kunde” som ikke vil innrette seg så går det an å gjøre noe med dette hvis medlemmene stemmer fornuftig på neste årsmøte.

Link to post
Share on other sites

Denne uttalelsen må vel være den desidert mest spenstige uttalelsen i denne strengen?

Forsvinnende lite? Sagt av en som løser resultatet av disse problemene? Hvis landstrøm bidrar med forsvinnende lite, kan vi jo bare glemme denne diskusjonen og trekke ombord landstrømsjordledninger i fleng. Glem alle tiltak. Forsvinnende lite er ikke noe man bruker tusener av kroner på.

 

Hei,

Du fornekter deg ikke Lotus,

Jeg vet ingen som er så flink til å slå kiler inn i det folk skriver, og som klarer å få snudd alt på hodet. Men denne gangen var det vel ironisk ment. Egentlig burde du offre deg for lokalpolitikken, de trenger slike som deg der, eller kanskje du er der allerede :giggle:

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, Ole Petter. Det høres fornuftig ut. Vi sliter nok også med å få på plass et brukelig IK-system. Blir gjerne slik når arbeidet i båthavna er på dugnad og frivillig basis. Men er enig i at dine punkter er pålagt alle marinaer å oppfylle. Vi driver nå og bytter ut noen gamle sjøkabler med jordfeil, og legger alt opp på land. Vi skal også få på plass et bedre jordfeilovervåkingssystem på hovedtilførslene som et skritt i riktig retning. Men at marinaen kan forlange å få se samsvarserklæring fra båteier sitter nå langt inne hos oss tror jeg. Representant for det lokale eltilsynet ble spurt om dette på tlf. i kveld. Han mente at det ikke forelå hjemmel for dem til å kreve dette, men at en privat båtforening kunne lage sine egne vedtekter hvis medlemmene samtykket, slik du skriver. (Han er forresten medlem her selv). Ellers er det en evigvarende kamp for å få bukt med jordfeil i båthavna. Jeg kunne ønske at skilletrafo i båt ble obligatorisk. 90% av jordfeil som oppdages av oss skyldes ulovlige/gamle/defekte skøyteledninger eller jordfeil på utstyr i båten. Eller hva sier man om en kar som hadde kabelsnelle fra land med en varmekolbe i motorrom og vifteovn i lugaren tilkoblet, mens kabelsnella lå i en stor vannpytt på dekk. Det kom røyk av snella når vi kikka nedi båten. Dette er desverre hverdagen for oss. Vi burde kanskje fått med oss forsikringsselskapene på en kampanje.

Link to post
Share on other sites

Snu alt på hodet, JRK?

Det landstrøm bidrar med i korrosjonssammenheng er forsvinnende lite, det er bare en knagg alle henger korrosjonen på. (Det er på en måte det greiest å gjøre det slik for da har man jo en syndebukk når kompetansen svikter).

Hva er det som er snudd på hodet etter ditt syn, når jeg synes denne uttalelsen er oppsiktsvekkende?

Link to post
Share on other sites

.................. men at en privat båtforening kunne lage sine egne vedtekter hvis medlemmene samtykket, slik du skriver. (Han er forresten medlem her selv). Ellers er det en evigvarende kamp for å få bukt med jordfeil i båthavna. Jeg kunne ønske at skilletrafo i båt ble obligatorisk. 90% av jordfeil som oppdages av oss skyldes ulovlige/gamle/defekte skøyteledninger eller jordfeil på utstyr i båten. Eller hva sier man om en kar som hadde kabelsnelle fra land med en varmekolbe i motorrom og vifteovn i lugaren tilkoblet, mens kabelsnella lå i en stor vannpytt på dekk. Det kom røyk av snella når vi kikka nedi båten. Dette er desverre hverdagen for oss. Vi burde kanskje fått med oss forsikringsselskapene på en kampanje.

 

Heisann Trikkern! :seeya:

 

Bare et lite forslag !

 

Du kan jo bruke skrivet fra Herbern marina som roaldbj henviser til, i et innlegg lengre oppe, til å utarbeide et eget forslag til skriv:

 

http://www.herbern.no/stromogtaering.pdf

 

Det burde ikke være så vanskelig å få dine medlemmer til å forstå problematikken hvis noe lignende ble lagt frem for de.

 

:sailing:

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Trikkern. Tåler du noen betraktninger til?

Jeg mener tilsynsrett kan overdras eller deligeres fra tilsynsmyndighet, men det gjelder jo å få et smidig system. Helst bør fornuften ligge opp i dagen og paragrafene under, for hvis ikke holdningene skapes sammen med HMS arbeidet så blir det dyrt, slitsomt -og så sitter man igjen med ingenting til slutt.

 

Det er en tendens av at de som sitter i styret sliter seg ut, for det er alltid litt energiske folk som tar på seg disse oppgavene. De passive medlemmene bare betaler og takker deg ikke den dagen du ligger med nesa i været. Når du klager på skjøteledningen så blir du en surpomp, for de skjønner ikke hvor viktig jobben din er. Et botemiddel er å fakturere jordfeil, for penger forstår alle.

 

Det er mange måter å bekjempe korrosjon på, og alle punktene er like viktige. Jeg har i alle fall aldri registrert at båtene ruster på Aker brygge som følge av en jordfeil i Holmenkollen. Nei vi må nok gå litt mer i oss selv og se oss rundt bena først.

 

Håper du legger opp godt nok kvadrat, det er mange som har skiftet kabler for få år siden som nå er i første fase av oppgradering. Skifte fra C til A vern som dessverre er en nedgradering for man tenkte ikke langsiktig.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill!

Herbern Marina's opplegg er presentert for styret for noen måneder siden. Jeg plukker mye der. Ikke alle i styret synes vi skal kaste bort tid på HMS, men ja, det skal presenteres et opplegg på årsmøtet i slutten av februar.

 

Dine betraktninger tåler jeg mye av, Ole Petter. Du har mer rett enn du aner. Tidligere ansvarlig for dette ligger nettopp med nesa i været, desverre.

De nye kablene økes i areal fra tidligere 4 qmm til nå 10 qmm ut til hver brygge.

En annen ting er at i utg.pkt. er det maks. 300 W til hver båt, men vi ser av forbruket at mange bruker vesentlig mer. Noen båter er så varme at snøen smelter på kalesjene. Her skal det innskjerpes. Mye å ta tak i, ja.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Du fornekter deg ikke Lotus,

Jeg vet ingen som er så flink til å slå kiler inn i det folk skriver, og som klarer å få snudd alt på hodet. Men denne gangen var det vel ironisk ment. Egentlig burde du offre deg for lokalpolitikken, de trenger slike som deg der, eller kanskje du er der allerede :giggle:

 

Du fornekter deg ikke JRK - kommer det et innlegg fra Lotus så er det kverrulering i dine øyne!?! :nono:

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått riktig at den skal kobles til batt.minus eller blokk dersom jeg ikke har skilletrafo? (ref.hermansens innlegg #182).

 

Jepp! Noen velger å ikke gjøre dette, men etter lovgivningen skal den være tilkoplet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått noen rare spørsmål over til grensen til påstand om landstrøm og korrosjon, og jeg tenkte jeg kunne fortelle en slik påstand. Det var en som ringte og ba om en attest om at en vindmølle park kunne skape korrosjon. Han ville ha en slik attest fordi det var planlagt en slik park der hvor han bodde.

Det verste av alt var at jeg var litt med på dette, for jeg var helt overbevist om at dette var en radiospøk. Problemet var jo at spøken gikk aldri over, og jeg holdt ut som bare det. Til slutt ble jo dette alvor, for jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hadde lovet ham en slik attest i løpet av samtalen.

Det var fæle greier, så neste gang har jeg bestemt meg for at det er bedre å bli lurt av radien enn å lure en stakkar slik jeg gjorde.

Så du må passe på Trikkern, ingen vindmølle park i nærheten. :lol:

Link to post
Share on other sites

Test av jordfeilbryter:

 

Jeg har kuttet landjord og jord i kontakter er koplet sammen med minus og lokal jordingsplate. Hvis skal teste om jordfeilbryter slår ut så kan jeg vel kople ei 220 v lyspære mellom en fase og minus / blokka på motor. ?? .

Det er vel mulig at jordfeil i marina også slår ut samtidig.??

 

Har noen et annet forslag. ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...