Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?

Bergen dørk

Recommended Posts

Red: Og betyder det, at HVIS man har en stilbar propeller (som fx på et fly) så er hovedpointen med at have en sådan, at man til enhver tid kan regulere propellerens effektbehov således at man på alle omdrejningstal får maksimal effekt ud af motoren?

Om man har vridbar propell er vel største fordelen at motoren går på et fast turtall (ved normal gange) og at farten på båten justeres med vingenes vinkel. Da kan man få bedre drivstoff økonomi

Det var noen engelskmenn som jobbet med vridbare propeller for planende båter - men de gikk konk i fjor.

ebonita - hva slags instrument målte du med? har en fundering på om jeg skal fikse tilsvarende på mine motorer også ved å bruke EVC.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Svar till Bitteliten:

Det var noen engelskmenn som jobbet med vridbare propeller for planende båter - men de gikk konk i fjor.

Ja det kan vara möjligt för planande båtar, annars vill väl vi svenskar gärna tro att Karlstads Mekaniska Werkstad AB ('KaMeWA') har haft en ledande roll när det gäller utvecklingen av ställbara propellrar.

Företaget finns veterligt kvar, men har som alltfler andra gamla svenska snilleindustrier numera utländska ägare (Rolls Royce).

Länk KaMeWa

ebonita - hva slags instrument målte du med? har en fundering på om jeg skal fikse tilsvarende på mine motorer også ved å bruke EVC.

Bränsleförbrukningen mäter och övervakar jag med ett FloScan system FloScan som ger l/h analogt och digitalt plus accumulerad förbrukning och l/nm.

Systemet är genomtänkt och FloScan är nog en ledande tillverkare i branchen, men det kan fordra en del mek att kalibrera och bland annat att få sugslangarna gastäta. Minsta mikroskopiska luftinträngsning här påverkar mätresultaten eftersom mätningen sker optiskt och man lätt kan få adderat antal luftbubblor till antalet pulser!

Man installerar flödessensorer i sugledning och returledning och principen bygger ju då på subtraktion av två - åtminstone vid låga effektuttag nästan lika stora - tal. Detta kräver stor precision hos givarna om inte noggrannheten skall bli lidande. Bara temperaturökningen mellan pulsgivarna på sugsidan och returen är en mätteknisk utmaning.

Jag vet inte hur motortillverkarna löst detta problem, dom kanske har andra tekniska förutsättningar? Eller kanske tillverkarna av insprutningsutrustning, som numera delvis bygger på elektronik, erbjuder integererade flödessensorer? Kanske någon av motorexperterna här på forumet som vet?

Hur upplever Du precisionen på EVC-systemet när det gäller bränsleövervakningen Bitteliten? Hur stora differenser blir det mellan mätning och vad Du fyller i tankarna (med hänsyn till förbrukning i värmare och genset)?

Hur upplever Du precisionen på EVC-systemet när det gäller bränsleövervakningen Bitteliten? Hur stora differenser blir det mellan mätning och vad Du fyller i tankarna (med hänsyn till förbrukning i värmare och genset)?

Og jeg som trodde KaMeVa var japansk :eek::lol:

Det systemet engelskmennene tok frem lignet på en helikopter rotor med et kraftig sentrum og korte og brede blader.

Jeg er ganske så fornøyd med EVC målingene. Jeg har ikke systematisk registrert forbruk på agregat og varmeapprat - men registrere at den ene tanken som regel har ca 5% lavere nivå enn den andre tanken når jeg fyller.

Opp i mot virkelig forbruk registrere jeg at EVC over en tank kan avvike med kanskje 50 liter. Vi fyller da vanligvis 800 liter. For mitt bruk er det mer enn godt nok

Jeg har kun hatt mulighet til å måle ved én hastighet foreløpig, men man får se etter at jeg har montert fuelflowsensor utover sommeren.

målingen ble ihvertfall foretatt over en strekning på 38nm i en hastighet på ca 28 knop marsfart.

brukte da 53 liter på denne strekningen med full tank og 3 mann ombord.

altså ca. 1,4l/nm ved 28knop eller 40l/h

båt: Scand dynamic 7600

Motor: Mercruiser 5,7 "Thunderbolt" forgassermotor på ca. 260hk

Drev: Alpha One Gen II, med original aluprop.

Toppfart: Ca 41-43knop

Synes egentlig ikke det var så aller vært til gammel forgasser 8'er å være. :wink:

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)

Targa 23.1 / D4-225

Fuel 110 ltr

Trim angle 0%

No. Persons 2

RPMx100....SPEED...L/H.....L/NM

7................4,4........2,1......0,5

10...............6..........3,9......0,7

12...............6,7........4,4......0,7

14...............7,5........7,2......1

15...............7,7........8........1

17...............8,7.......13........1,4

19..............10,5.......15........1,4

20..............11,9.......16........1,4

21..............12,9.......17........1,3

23..............17,7.......18........1,1

25..............21,5.......19........0,9

27..............23,9.......22........0,9

29..............26,7.......24........0,9

30..............28,3.......26........0,9

31..............29,7.......29........1

32..............30,2.......31........1

33..............30,8.......34........1,1

34..............31,7.......36........1,1

35..............33.........39........1,2

36..............34,6.......46........1,3

Er disse data over hentet fra EVC infoen? eller er det faktiske målinger ved fylling?? Så her tidligere at Majorandy hadde "kontroll" sjekket sitt EVC instrument og dette viste meget stor feil % i forhold til faktisk forbrukt drivstoff.

Data er hentet fra EVC tripcomputer, det er mulig at det ikke er 100% riktig, men det viser hvor i turtallsregister og ved hvilken fart den bruker minst/mest diesel. Har ikke mulighet til å få sjekket forbruk ved alle turtall ved fylling, men gjennomsnittet ligger godt under 1 l/Nm. Produsenten oppgir 1,1 l/Nm ved 29 knop. Det stemmer nok ganske bra. Uansett er min Targa 23.1 veldig rimelig på forbruket.

• 2 uker senere...

Svar till Polarn:

Noen som vet forbruket på en TMD40 i de forskjellige turtall?

Jag hade en TMD40 från början i min tidigare Nimbus 3000.

Har tyvärr inte kvar några förbrukningssiffror men det är ju en förkammarmotor och därmed lite törstigare än en direktinsprutad motor.

Den gav väl någonstans kring 130 hkr och med lite 'ålderstillägg' skulle jag tro att Du kan räkna med sådär 4 hkrh per liter.

Det skulle innebära en bit över 30 liter per timme vid full effekt. Titta om Du kan hitta bättre data hos Volvo.

Noen som vet forbruket på en TMD40 i de forskjellige turtall?

Alle burde nå vite at dette er et komplett umulig spørsmål å besvare. Hvis du ligger ved brygga og ruser motoren, i fri, opp til 3500 o/min. vil du neppe bruke skremmende mye diesel. Jo mer belastning (på samme turtall) du legger på, jo mer diesel vil du bruke. Dette har ikke noe med hvor mange hester motoren har, men hvor mye du tar ut. Dette bestemmes av skrogform, vekt, gearutveksling, og propell. Da er det ikke vanskelig å skjønne at dette vil variere voldsomt fra båt til båt. Dette er egentlig bare gjentagelse av hva mange andre har sagt før meg, men da har jeg liksom sagt det på min måte.

Er disse data over hentet fra EVC infoen? eller er det faktiske målinger ved fylling?? Så her tidligere at Majorandy hadde "kontroll" sjekket sitt EVC instrument og dette viste meget stor feil % i forhold til faktisk forbrukt drivstoff.

Var på vei over til Shetland med Targaen min (snudde sør for Kvitebjørn pga for grov sjø og for lav marsjfart) sammen med en kamerat i en Askeladden Commuter med 4,2/320 Cmd/Mercruiser.

På 160 Nm og en snittfart på ca 14 knop brukte min Targa 23.1 med VP D4-225 16-17 l/tim.

Commuteren som eg gikk sammen med brukte til sammenligning ca. 36 l/tim!

• 1 måned senere...

Jeg har netopp gjordt et forsøk på å estimere drivstofforbruket til min båt. Det er en Scarani Cruiser 29 med en D4 260 motor.

Jeg har tatt utgangspunkt i Volvo sin oppgitte kurve for forbruk som funksjon av turtall på motoren (blå kurve).

Deretter har jeg vært ute og målt hastighet på båten som funksjon av turtallet (grønne kurver). resultatet ble slik:

scarani2.jpg

Jeg går ut fra at dette er en OK måte å gjøre det på. Kurven fra Volvo dekker ikke turtall under 1500. Under det så har jeg ekstrapolert kurven fra Volvo, men også hevet forbruket noe i slik at det er ca 2 l/t på tomgang (700 rpm). Er det noen som vet om det er et realistisk tall?

Jeg har planer om å teste kurven mot erfart forbruk, men det er litt komplisert siden jeg som regel ikke går lenge nok med konstant hastighet til å få realistisk måling. Foreløpig inntrykk er at forbruket i praksis ligger i nærheten av 1 l/nm ved gange stort sett i plan.

Hilsen Jens

Kurven fra Volvo dekker ikke turtall under 1500. Under det så har jeg ekstrapolert kurven fra Volvo, men også hevet forbruket noe i slik at det er ca 2 l/t på tomgang (700 rpm). Er det noen som vet om det er et realistisk tall?

Jeg har en D4-300 med NMEA interface slik at jeg har full oversikt over forbruk i alle fartsområder. På tomgang (700 o/min) har jeg ca 3,5 knop og et forbruk på 0,3 l/nm. Dette tilsier ca 1 liter i timen på dorgefart, noe som er utrolig bra. Du har nok ikke noe mer enn det på en D4-260.

Motortype: Innenbords

Båttype: Sjømann 22

Motormerke: Yanmar 3GM30F

Motorstørrelse: 24 Hk

Forbruk ved ca 5 knop: Pr Time. Ca 1 l.

Forbruk ved marsjfart: l Pr Time Ca 1,3 L.

Forbruk ved toppfart: l Pr Time Knappe 2 liter.

Fyllte opp tanken, og 10 cm opp påfyllingsrøret. Som er 35mmØ. Kjørte i ca 3-4 timer, og tenkte at no var det påtide og sjekke Dieselen :cheers: Åpner Lokket over Dieseltanken, og det første so slår meg er at det står Diesel 2-3 cm opp Røret. Bare lo og tenkte at jeg kan sjekke etter 20 timer :lol: En drøm og ha denne snekken med tanke på Drivstoff Budsjettene! :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

båt:Viksund 33o(340 skrog,samme,lengde,bredde,vekt)vekt,ca.6500kg.

motorer: Volvo AD 41 P 2x200 hk 290 duoprop

målt forbruk,ved fylling tank breddfull før tur, og fylling etter.

Tur:Søvik-Geiranger,tur-retur,ca.122nm.

bunkret 260Ltr.

marsjfart,ca 25 knop, 3000-3100 rpm.(max.3900)

forbruk:ca.2.1Ltr.pr.nm.eller 38-40 Ltr.timen.

Har og målt med litt høgare ,27-28,då i overkant av 40 ltr.timen.

Har ikkje målt ved toppfart,men forrige eier, mente at forbruket holdt seg under 50 ltr. i timen på 3400-3500, som vel er høgt nok kontinuerleg turtall.

kjører selv, på lengre fjordetapper,ca 26-28 knop.da er forbruk,lydnivå,flapsbruk på et komfortabelt nivå.

Motortype: Perkins 49Hk

Båttype: Møring 25 AC

Forbruk dorgefart (3knop): 1ltr/timen

Forbruk marsjfart 7-8knop: ca.2 til 2,5 ltr /timen

Forbruk max hastighet (forbruk målt i 1,5 - 2,5 mtr bølger - distanse: Stathelle til Risør): 10ltr/timen

Det artige er at ved å sammenligne forbruket til eksempelvis Svenning over her og forbruket mitt så ville Svenning ha brukt kun 10ltr mer drivstoff på distansen Stathelle -> Risør, samt kommet frem før jeg hadde rukket over Rognsfjorden.. hehe

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...