Chiefengineer Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 -Båtvekt 14 tonn -2 stkVP D6 / 435 Hk (Tot. 870 HK) -115 l/t v/25 knots (4,6 l/NM) -Ca 170 l/t v/full fart (5,3 l/NM) Fartsområdet 17-25 knop holder omtrent samme spesifikke forbruk (l/NM). Deretter stiger det. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Vil ikke en 22hester bruke 4,5 liter per time på fullt?Nja? Kanskje?Mine tall er hentet fra databledet til min generator (Kohler 9EFOZD) som benytter den samme yanmarmotoren, industrivarianten vel å merke. Ser nå at de kun henter ut 15hk ved full belastning, og oppgir da som sakt 2,5l/t Redigert 14.September.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
John_Kr Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Nordkapp Enduro 605, Evinrude 150hk HO. 30 Knop - 0,4 l/km (0,7 l/ nm). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Nja? Kanskje? Mine tall er hentet fra databledet til min generator (Kohler 9EFOZD) som benytter den samme yanmarmotoren, industrivarianten vel å merke. Ser nå at de kun henter ut 15hk ved full belastning, og oppgir da som sakt 2,5l/t Denne går da med konstant turtall, vet du hvilket? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Skal være 1500RPM Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Jeg syns det var merkelig stor forskjell på 50Hz og 60Hz modellen. 2,5 mot 4,0 l/h? Samme for meg, det gir en pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Så gjerrig som min er på dieselen så kan den umulig bruke over 2 liter i timen! Passer ikke helt med mine erfaringer Jeg har vært oppe i 7,3 knop, men ligger vanligvis på 5-5,5 knop. Med 40 liters tank stappfull på Oksenøya var måleren såvidt på halv tank når jeg nådde Koster. Da hadde jeg kjørt i ca. 14,5 timer til sammen i varierende hastigheter, men sjelden under 5. Da passer nok 1,7-1,8 bedre. Redigert 14.September.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
REM Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Det er 60nm til Koster, litt avhegig av ruta selvfølgelig. Da bruker altså du 40l på 120nm, hvilket skulle tillsi omlag 0,33l/nm Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
john kristian Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Kad 300 har. 1l pr n/m i 6 knop. Ca 35 i marsj. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Seilbåt 39 fot m senkekjøl vekt 7 t Motor 50 hk diesel forbruk ca 3, 5 l/h. Fart ca 6, 5 knop. Med litt gunstig bris, forbruk 0. Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 lurer på min marex 77 med tamd30a ? fant ikke noe her....... noen med erfaring her? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 lurer på min marex 77 med tamd30a ? fant ikke noe her....... noen med erfaring her? Mener den gikk på 15-16 liter i timen på 2900 omdr i ca 9 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Colin Archer 40 ft, 20 tonn Volvo Penta D5A-B TA (160hk) 1500 rpm, moderate vinger: 6,5 ltr/timen Gir 6,5 kn fart Vet ikke hvor mye effekt som leveres ved 1500rpm, men den har hele 596Nm dreiemoment ved dette turtallet (!) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bodehode Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Skilsø plattgatter 28fot Motor AQ145 6,5-7knop ca.1l/nm 10-12knop ca.1,7l/nm Har aldri over 1/2gass, blir bare mere lyd og minimalt med mere fart... Målingen er ca erfaringstall med fylling før og etter tur. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Kaskazi Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Nimbus 380 Carisma m 2 x 260 HK VP D4 og vekt ca 8 tonn med fulle tanker: 4 kn - 2,2 l/t 6,4 kn - 4,8 l/t 8 kn - 11 l/t 21 kn - 65 l/t 28 kn - 104 l/t Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Hei Kaskazi, Eg vart overraska over forbruket ditt ved 21 knop, hadde rekna med at det var ca 55 liter der. Har du fleire tal frå "marsjfartsområdet" 19-25 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Colin Archer 40 ft, 20 tonn Volvo Penta D5A-B TA (160hk) 1500 rpm, moderate vinger: 6,5 ltr/timen Gir 6,5 kn fart Vet ikke hvor mye effekt som leveres ved 1500rpm, men den har hele 596Nm dreiemoment ved dette turtallet (!) Den generelle formelen er Dreiemoment (Nm) = (9550*P)/n. Eller, snudd rundt på formelen: (596*1500)/9550 = 93,6 kW som skal være ca. 125 hk. Motoren i Hulda gir (målt i bremsebenk) v/1440 rpm utvikler motoren omtrent 67,8 BHp (bremsehester), dvs. 51 kW. Har ikke tall for akkurat 1500 rpm. Dyttes disse tallene inn i formelen så yter motoren 338 Nm. Se: http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Sealine SC29 ca 4 tonn, 3,2 m bred, m VP D6-330: 24 knop på 2900 rpm vil i følge Volvo tabell gi 1,67 l/nm. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Kaskazi Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Jeg får båten på vannet neste helg. Da er bunnen nysmurt og fin. Skal gjøre en nærmere studie av forbruket i ulike fartsområder og presentere resultatene her. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 - Den er god! Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Motortype: InnenbordsBåttype: Bavaria 34 Sport HTMotormerke: Volvo Penta D6-370Motorstørrelse: 370 hkForbruk ved ca 7 knop: 7 l pr timeForbruk ved marsjfart 23 knop: 55 liter i timenForbruk ved toppfart 30 knop: 74 liter i timen Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Stradivarius Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Den generelle formelen er Dreiemoment (Nm) = (9550*P)/n. Eller, snudd rundt på formelen: (596*1500)/9550 = 93,6 kW som skal være ca. 125 hk. Motoren i Hulda gir (målt i bremsebenk) v/1440 rpm utvikler motoren omtrent 67,8 BHp (bremsehester), dvs. 51 kW. Har ikke tall for akkurat 1500 rpm. Dyttes disse tallene inn i formelen så yter motoren 338 Nm. Se: http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml Dette er motorens maksimale effekt ved 1500 rpm, forutsatt maksimalt dreiemoment, men det sier jo ikke noe om hvor mye effekt motoren leverer i Svaaps båt ved 1500 rpm, med mindre han har fullt pådrag. Arbeidet (den mekaniske energien) som motoren leverer i løpet av en time ved et effektuttak på 93.6 kW er ganske enkelt 93.6 kWt (kilowattimer) som er det samme som 337 MJ (megajoule). Forbruket Svaap oppgir på 6.5 liter/time gir på den annen side et energiinntak i motoren på 6.5 liter/time * 38.6 MJ/liter = 251 MJ, ettersom energiinnholdet i diesel er 38.6 MJ/liter. Hvis effektuttaket hadde vært 93.6 kW, ville virkningsgraden til motoren vært på 1.34, altså større enn 1, altså i strid med termodynamikkens lover. Virkningsgraden på en dieselmotor ligger vel gjerne rundt en fjerdedel av dette eller kanskje noe høyere. Så 30 kW eller 40 hk er vel nærmere sannheten. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Båt: Buster XXL 21 fot Motor: Evinrude E-tec 150hk Begge 2008 modell. Har ikke hatt den så lenge at jeg har studert forbruksmåleren som i tillegg er idiotisk plassert for at man skal kunne følge med på den. Skal skifte plass med knop måleren så blir det bedre. Men ved 30-31 knop ligger forbruket på 29-30 liter i timen eller rundt regnet 1 litter pr mil Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
plotte Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Mener den gikk på 15-16 liter i timen på 2900 omdr i ca 9 knop. Takk skal du ha :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Dette er motorens maksimale effekt ved 1500 rpm, forutsatt maksimalt dreiemoment, men det sier jo ikke noe om hvor mye effekt motoren leverer i Svaaps båt ved 1500 rpm, med mindre han har fullt pådrag. Arbeidet (den mekaniske energien) som motoren leverer i løpet av en time ved et effektuttak på 93.6 kW er ganske enkelt 93.6 kWt (kilowattimer) som er det samme som 337 MJ (megajoule). Forbruket Svaap oppgir på 6.5 liter/time gir på den annen side et energiinntak i motoren på 6.5 liter/time * 38.6 MJ/liter = 251 MJ, ettersom energiinnholdet i diesel er 38.6 MJ/liter. Hvis effektuttaket hadde vært 93.6 kW, ville virkningsgraden til motoren vært på 1.34, altså større enn 1, altså i strid med termodynamikkens lover. Virkningsgraden på en dieselmotor ligger vel gjerne rundt en fjerdedel av dette eller kanskje noe høyere. Så 30 kW eller 40 hk er vel nærmere sannheten. Du har helt sikkert rett. Poenget mitt var det går verken med så mye energi eller utvikles særlig med dreiemoment med et forbruk på 6,5 l/t. Sitter og titter på databladet til Svaap, ser ut til å være en fin motor. http://www.volvopenta.com/volvopenta/brazil/pt-br/MarineCommercialEngines/diesel-centro/Documents/D5.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.