Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Vil ikke en 22hester bruke 4,5 liter per time på fullt?

Nja? Kanskje?

Mine tall er hentet fra databledet til min generator (Kohler 9EFOZD) som benytter den samme yanmarmotoren, industrivarianten vel å merke. Ser nå at de kun henter ut 15hk ved full belastning, og oppgir da som sakt 2,5l/t

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Nja? Kanskje?

Mine tall er hentet fra databledet til min generator (Kohler 9EFOZD) som benytter den samme yanmarmotoren, industrivarianten vel å merke. Ser nå at de kun henter ut 15hk ved full belastning, og oppgir da som sakt 2,5l/t

Denne går da med konstant turtall, vet du hvilket?
Link to post

Skal være 1500RPM

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Så gjerrig som min er på dieselen så kan den umulig bruke over 2 liter i timen! Passer ikke helt med mine erfaringer

 

Jeg har vært oppe i 7,3 knop, men ligger vanligvis på 5-5,5 knop. Med 40 liters tank stappfull på Oksenøya var måleren såvidt på halv tank når jeg nådde Koster. Da hadde jeg kjørt i ca. 14,5 timer til sammen i varierende hastigheter, men sjelden under 5.

 

Da passer nok 1,7-1,8 bedre.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Det er 60nm til Koster, litt avhegig av ruta selvfølgelig. Da bruker altså du 40l på 120nm, hvilket skulle tillsi omlag 0,33l/nm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 7 måneder senere...

Skilsø plattgatter 28fot

Motor AQ145

6,5-7knop ca.1l/nm

10-12knop ca.1,7l/nm

Har aldri over 1/2gass, blir bare mere lyd og minimalt med mere fart...

Målingen er ca erfaringstall med fylling før og etter tur.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Colin Archer 40 ft, 20 tonn

Volvo Penta D5A-B TA (160hk)

1500 rpm, moderate vinger: 6,5 ltr/timen

Gir 6,5 kn fart

 

Vet ikke hvor mye effekt som leveres ved 1500rpm, men den har hele 596Nm dreiemoment ved dette turtallet (!)

 

Den generelle formelen er Dreiemoment (Nm) = (9550*P)/n. Eller, snudd rundt på formelen: (596*1500)/9550 = 93,6 kW som skal være ca. 125 hk.

 

Motoren i Hulda gir (målt i bremsebenk) v/1440 rpm utvikler motoren omtrent 67,8 BHp (bremsehester), dvs. 51 kW. Har ikke tall for akkurat 1500 rpm. Dyttes disse tallene inn i formelen så yter motoren 338 Nm.

 

Se: http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml

Link to post

Den generelle formelen er Dreiemoment (Nm) = (9550*P)/n. Eller, snudd rundt på formelen: (596*1500)/9550 = 93,6 kW som skal være ca. 125 hk.

 

Motoren i Hulda gir (målt i bremsebenk) v/1440 rpm utvikler motoren omtrent 67,8 BHp (bremsehester), dvs. 51 kW. Har ikke tall for akkurat 1500 rpm. Dyttes disse tallene inn i formelen så yter motoren 338 Nm.

 

Se: http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml

 

Dette er motorens maksimale effekt ved 1500 rpm, forutsatt maksimalt dreiemoment, men det sier jo ikke noe om hvor mye effekt motoren leverer i Svaaps båt ved 1500 rpm, med mindre han har fullt pådrag. Arbeidet (den mekaniske energien) som motoren leverer i løpet av en time ved et effektuttak på 93.6 kW er ganske enkelt 93.6 kWt (kilowattimer) som er det samme som 337 MJ (megajoule). Forbruket Svaap oppgir på 6.5 liter/time gir på den annen side et energiinntak i motoren på 6.5 liter/time * 38.6 MJ/liter = 251 MJ, ettersom energiinnholdet i diesel er 38.6 MJ/liter. Hvis effektuttaket hadde vært 93.6 kW, ville virkningsgraden til motoren vært på 1.34, altså større enn 1, altså i strid med termodynamikkens lover. Virkningsgraden på en dieselmotor ligger vel gjerne rundt en fjerdedel av dette eller kanskje noe høyere. Så 30 kW eller 40 hk er vel nærmere sannheten.

Link to post

Båt: Buster XXL 21 fot

Motor: Evinrude E-tec 150hk

Begge 2008 modell.

Har ikke hatt den så lenge at jeg har studert forbruksmåleren som i tillegg er idiotisk plassert for at man skal kunne følge med på den. Skal skifte plass med knop måleren så blir det bedre. Men ved 30-31 knop ligger forbruket på 29-30 liter i timen eller rundt regnet 1 litter pr mil

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Dette er motorens maksimale effekt ved 1500 rpm, forutsatt maksimalt dreiemoment, men det sier jo ikke noe om hvor mye effekt motoren leverer i Svaaps båt ved 1500 rpm, med mindre han har fullt pådrag. Arbeidet (den mekaniske energien) som motoren leverer i løpet av en time ved et effektuttak på 93.6 kW er ganske enkelt 93.6 kWt (kilowattimer) som er det samme som 337 MJ (megajoule). Forbruket Svaap oppgir på 6.5 liter/time gir på den annen side et energiinntak i motoren på 6.5 liter/time * 38.6 MJ/liter = 251 MJ, ettersom energiinnholdet i diesel er 38.6 MJ/liter. Hvis effektuttaket hadde vært 93.6 kW, ville virkningsgraden til motoren vært på 1.34, altså større enn 1, altså i strid med termodynamikkens lover. Virkningsgraden på en dieselmotor ligger vel gjerne rundt en fjerdedel av dette eller kanskje noe høyere. Så 30 kW eller 40 hk er vel nærmere sannheten.

 

Du har helt sikkert rett. Poenget mitt var det går verken med så mye energi eller utvikles særlig med dreiemoment med et forbruk på 6,5 l/t. Sitter og titter på databladet til Svaap, ser ut til å være en fin motor.

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/brazil/pt-br/MarineCommercialEngines/diesel-centro/Documents/D5.pdf

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...