JensKH Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Jeg har en D4-300 med NMEA interface slik at jeg har full oversikt over forbruk i alle fartsområder. På tomgang (700 o/min) har jeg ca 3,5 knop og et forbruk på 0,3 l/nm. Dette tilsier ca 1 liter i timen på dorgefart, noe som er utrolig bra. Du har nok ikke noe mer enn det på en D4-260. Det forbruket du oppgir her er ganske nær det jeg får ved å ekstrapolere kurven fra Volvo, men det er lavere enn jeg våget håpe på. Det virker nærmest utrolig å kunne holde i gang en så pass stor motor med 1 l i timen. Dersom du ser på innlegget til Targa 23.1 over, så oppgir han et betydelig høyere forbruk på tomgang med en D4 225 motor. Jeg er fremdeles litt usikker her. Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Båt Norcraft 27 Motor Volvo Penta D4 225 hk L/t er tatt fra motorens tripp computer. Min mening er, at vi har et veldig koseligt diesel forbruk Sitér dette innlegget Link to post
Nor-Oles Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Skibsplast 605 med 90hk Suzuki. 30 knop 28 liter i timen 25 knop 19,5 liter i timen 20 knop 15.6 liter i timen Dette målt med navman bensinsensor og 1 person i båt Sitér dette innlegget Link to post
Amigossa Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det er vanskelig å si eksakt hvor mye en motor bruker/time.Alt er avhengig av motorens kondisjon,er det stor sylinder slitasje og dårlig kompresjon vil forbruket øke. En tommelfinger regel er at forbruk for en diselmotor er ganske konstant. Forbruket ligger på fra 185 g/hk til 210 g/hk,avhengig av motortype og motorens moment.Har du motor på 50 hk , kjører sakte og bare bruker 25 hk vil forbruket bli 185 x 25 =4,6 kg disel = 4,1 l/time Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Gammel tråd, men fortsatt aktuell vil jeg tro?I dag fylte jeg opp tanken igjen. Og i den anledning kikket jeg over skipsloggen, og regnet meg ut forbruket igjen. Om jeg har regnet rett nå så blir stykket som følger: Jeg fylte 325,90 Liter, 213,3 NM siden sist fylling og 27,13 timer effektiv gangtid. 213,3 NM totalt 325,90L / 213,3NM = 1,527 Literpr NM!! 0,763 L pr NM pr motor.27,13 Timer totalt 325,9L / 27,13 Timer = 12,012 L pr time213,3NM / 27,13T = 7,86 Kt snittfart Så jeg syntes ikke det er så fryktelig skremmende tall egentlig.? Med forbehold om regnestykkene er gjort riktig i tåken her :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 kan legge til at forbruket er da på 2* D-3 190HK Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Frissy Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Motortype: Utenbords Båt: Yamarim 19 fot Motor: Yamaha Motorstr: F115 hk Forbruk: 5/6 knop: 0,9 l/nm 25 knop: 1,1 l.nm 34 knop: 1,1 l/nm Målt med 1 person i båt. Hadde trodd at forbruket skulle fly opp ved hastighetsøkning fra 25-34 men når jeg tiltet motor litt så gikk forbruket litt ned til tider..... kan det være riktig eller er det bare instrumentene som prøver å trøste meg? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Båt: Windy 9800 Motorer: 2x AD41P-A 200hk Forbruk ved fulle tanker (750 liter fuel + 200 liter vann) Har ikke fått målt for flere hastigheter, men finner at jeg ligger på ett forbruk på i underkant av 2 l/nm ved marsjfart 30 knop/3200rpm. Fantastisk fornøyd med båt, forbruk og motorpakke! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Motortype: Utenbords Båt: Yamarim 19 fot Motor: Yamaha Motorstr: F115 hk Forbruk: 5/6 knop: 0,9 l/nm 25 knop: 1,1 l.nm 34 knop: 1,1 l/nm Målt med 1 person i båt. Hadde trodd at forbruket skulle fly opp ved hastighetsøkning fra 25-34 men når jeg tiltet motor litt så gikk forbruket litt ned til tider..... kan det være riktig eller er det bare instrumentene som prøver å trøste meg? Nesten samme med min. Forbruket er ganske likt pr nm i hele registeret når man ligger i plan, og kanskje litt lavere i tomgangshAstighet.. Df 140 suzuki har jeg Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Staz Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 (redigert) Finnsport 500Johnson 90 HK VRO 1997 mod med solas 13x15Motoren stikker litt djupt så farta er kraftig ned justert :P men fikk et lite overblikk i sommer på et fast turtall på en halvtime.Brukte nesten 13 liter på 30 min, lå da på stødige 4200-4300 RPMI mitt regne stykke kommer jeg på et forbruk på 0,5 L/Min om jeg regner med 30 liter i timen. Men åpner man spjeldene til rundt 4800 og til max (540 rpm) så renner bensinen igjennom.Dette er vel ikke så ille? båten veier jo knappe 450 kg, så motoren har jo ikke akkurat mye å slite med.Gikk i sommer til innkjøp av en 1988 100 hk Mercury 4 syl, den skal prøves på hekken til neste år og regner med den blir å bruke litt mere :P Redigert 12.September.2014 av Staz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Båt: Windy 9800 Motorer: 2x AD41P-A 200hk Forbruk ved fulle tanker (750 liter fuel + 200 liter vann) Har ikke fått målt for flere hastigheter, men finner at jeg ligger på ett forbruk på i underkant av 2 l/nm ved marsjfart 30 knop/3200rpm. Fantastisk fornøyd med båt, forbruk og motorpakke! Jeg har en Windy 9800 med 2x VP4,3GI bensinmotorer på 205 hkToppfart målt med full bensintank og halvfull vanntank hver vår til 38,5knop på GPS, turtallet er da ca 1100rpm under maks. (~3700) Forbruket er på 2,2 l/nm mellom 18 og 28knop. Planingsterskel merkes ikke, med drevene trimmet helt inn kan jeg kjøre i alle hastigheter mellom 8 og 18 knop med forbruk på rundt 2,4-2,5 l/nm Båten har trimplan i tilfelle sidevind og skjevlasting og responderer godt på powertrim. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 2 l/timen på en motor 6-6.5 knop fart, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Hulda, har bare en motor, mellom 4- og 10 liter i timen. Fart mellom 5- og 6,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 (redigert) Kaskazi svelger unna 2, 2 l pr. Time når vi rusler i 4 kn og 700 rpm. I 6, 4 kn er appetitten økt til 4, 8 l og i 8 kn 11, 5 l. 20 kn går det med 60 liter i timen. Jeg har gå våkenetter pga forbruket. Det er snakk om to D4 a 260 hk. Redigert 12.September.2014 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 (redigert) 1,2 l/nm @6,5kn. Motorer 2x480Hk. Båtvekt 14,5 tonn. Redigert 12.September.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
motor Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Denne tråden burde fått tittelen lygar du så lygar jeg. Hvorfor lyger dere om forbruk... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Hvorfor stiller du det spørsmålet motor? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Fjord21DC Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 100l timen på toppfart! Tøft! Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Lyg?Mine forbrukstall er baset på data fra motorene via VP NMEA2000 interface. På Full pupp bruker vi 4. L / nm og 108 L pr. time. mao ganske stort spenn i forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Commonrailmotorer, både diesel- og bensinmotorer regner selv ut fuelflow ut fra dutycycle og fuel pressure. Denne beregningen er basert på hvor stor fløde injektorene har, men dette kan variere og kan altså forårsake betydelig feilvisning av fuel flow. Injektorer endrer også fløde over tid. Loggføring av forbruk er derfor nødvendig men gir kun et gjennomsnitt og dette vil også variere avhengig av hvor mye man kjører i de ulike hastigheter. Forbruksmåling, enten med egne givere eller med motorenes styreenheter er nyttige nok til å finne båtens økonomiske fartsområde. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Jeg kan nullstille forbruksmåleren ved tanking og ser ved neste tanking om tallene stemmer overens. I oppsettet på Smart Craft instrumentet kan jeg legge inn en multipliseringsfaktor. Etter de første tankingene kom jeg frem til en verdi på 1,08. Nå kan feks måleren vise 620 liter brukt siden forrige tanking og jeg tanker typisk innenfor 10-15 liter +- av det. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pequod Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Aner egentlig ikke så mye om hva min motor bruker, og ikke har jeg noe særlig med måleinstrumenter heller! Har en Nidelv 24 med en Yanmar 3GMD 22HK. Marsjfarten ligger på rundt 5,5 knop med rundt 2500 omdreininger. Basert på det jeg har lest om lignende motorkonfigurasjoner og egen erfaring så vil jeg anslå at jeg bruker mellom 1,5 og 2,0 liter i timen på marsjfart, sannsynligvis nærmere det første enn det siste tallet. 40-literstanken holder t/r Nesodden-Koster. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
REM Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Aner egentlig ikke så mye om hva min motor bruker, og ikke har jeg noe særlig med måleinstrumenter heller! Har en Nidelv 24 med en Yanmar 3GMD 22HK. Ved 25% belastning bruker du 1,1 l/time Ved 50% belastning bruker du 1,7 l/time Ved 75% bruker du 1,8 l/time, og ved 100% bruker du 2,5 l/time Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Vil ikke en 22hester bruke 4,5 liter per time på fullt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Jo den vil nokk bruke mellom 4-5 l/t om du tar ut 22Hk. Om motoren kun bruker 2,5 l/t får du nokk ikke ut stort mer en 10Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.