Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

Hvorfor ble det plutselig så stille? Jeg synes også denne tråden virker litt mystisk. Jeg har full forståelse for at Frydenbø ikke kan gå i detalj i kundeforhold, men betviler ikke ett sekund at denne saken definitivt har to sider. Jeg har sittet på bordet både som forhandler og sluttkunde, og vet utmerket godt at det ikke er alle kunder som er like lette å ha med å gjøre. Jeg vil definitivt ikke gjøre meg noen som helst formening om Frydenbø før trådstarter kan komme med mye mer detaljer i denne saken.

Link to post
Eg trur ikkje eg tok bilder at rustskadane frå 2005, men kan vise bilder fra august 2008.

 

avskalling_2_august_2008.jpg

 

avskalling_1_august_2008.jpg

 

På disse bildene kan jeg ikke si at jeg ser noe annet helt normal flassing av maling på den delen av eksosmanifolden som er ukjølt, samt innerst i delingen på turbo-huset. Eksosmanifolden er i støpt stål, og vil bli rustbrun. Dette partiet vil være rustbrunt uansett krav til maling og grunnarbeid. Flekkene ellers på siden av turboen ser ut til å være dråper med rustvann.

 

Det er mange motorer som har slike deler av manifolden uten kjøling, bla Cummins BTA og CTA seriene og Yanmar 6LY og 4LH. Noen har en kappe av isolasjon på disse plassene slik at rusten ikke vises, andre ikke...

Link to post

Det er riktig som shipsplast ohoi har fått med seg... saka ser ikkje ut til å ta ende!!! Er inne i ein tilsynelatande bra dialog med verkstadsleiar og eg kryssa fingrane for at det ordnar seg.

Det er ein som meinar eg har "kunst pausar" for å "hause stemninga". Vel, årsaken er meir jordnær frå mi side: Eg treng tid for å skrive ned historia mi og skrivinga starta "ad hock" på fredag ettermiddag.

Den skal være etterretteleg, mest mulig oppgjektiv frå mi side og ikkje minst.. så saklig som mulig. Dette er svært vanskeleg og kvart innlegg tar mange timar med å gå igjennom mail og korrespondanse mellom meg sjølv og Sabben, samt i mellom advokatane... og ikkje minst redigering/omformulering av det eg skriv !!!

 

Eg har tydeleg gitt tilkjenne min agenda og det er på ingen måte behageleg å "legge hovudet på stabben" for dei som måtte tru det.

 

Er for tida vekkreist på kurs. Håper på å få skreve resten av historien, fram til nå, i løpe av ein dag eller to. Men for å gjere det, eg sitje forran Outlock`en, slik at dette blir riktig.

 

Har tidligere spurt om du kan poste eposten/brevet der Frydenbø sier at det er kundens ansvar å sjekke at tegninger stemmer.

Ingar: Mailen du etterlyser er tilbake til vinteren 2004/5 og er lagra i Outlock arkivet på PC`en. Eg må ha litt datahjelp for å hente den fram igjen, men eg skal love deg å legge den ut så fort som mulig.

Faktisk kunne eg skreve mykje meir om saka, men det som er sagt og avtalt muntlig, er veldig vanskeleg å føre bevis for.

 

Flisespikkeri?? Vanskeleg kunde.. som Lotus vil ha det til??? Ja, det er mulig eg vert oppfatta som det!!! Men kvifor i svarte skal me finna oss i denne dårlige behandlinga??

Me har kanskje betalt opp til ein halv million for ei vare og blir behandla som tomskallar! Skal som berre skal finna oss i det??

Link to post
Den er grei, men kan du si noe rundt denne eposten fikk deg til å gå ut med saken?
Er inne i ein tilsynelatande bra dialog med verkstadsleiar og eg kryssa fingrane for at det ordnar seg.

 

Ikkje endå. Eg vil gje Frydenbø Sabb Motor ein sjanse først!

Link to post
Flisespikkeri?? Vanskeleg kunde.. som Lotus vil ha det til??? Ja, det er mulig eg vert oppfatta som det!!! Men kvifor i svarte skal me finna oss i denne dårlige behandlinga??

Me har kanskje betalt opp til ein halv million for ei vare og blir behandla som tomskallar! Skal som berre skal finna oss i det??

 

Tror ikke noen har ment og lage til alle disse problemene som har hendt i din sak, her er det nok mange uheldige faktorer som spiller inn, Men for at en slik sak skal bli løst, tror jeg at begge parter må gi seg litt, saken har holdt på i så lang tid, og frydenbø sabb motor ønsker sikkert saken løst de også

Norske båter er best!

Link to post

Synd på Frydenbø??

La oss nå få hele historien før vi setter følelsene i sving.

 

Takk forresten PandaPP for at du tar belastningen med å gå ut med historien her på forumet. Så lenge du skriver på den formen du gjør og kan dokumentere dette har du ikke noe å frykte (annet enn en og annen som tydeligvis synes kundene skal betale og stå med lua i hånden og godta det de får).

Link to post
Men uansett, hadde dette skjedd meg, hadde jeg hatt en sterk trang til å trykke motoren opp der solen aldri skinner hos de ansvarlige hos Frydenbø Sabb :lol:

 

Enig :smash:

Ville vært et syn for guder å se en 500 hk common rail diesel bli jobbet inn bakdøra på de som har brukt 5 år på å trenere denne saken :eek:

Mvh. SAP

Link to post
Enig :smash:

Ville vært et syn for guder å se en 500 hk common rail diesel bli jobbet inn bakdøra på de som har brukt 5 år på å trenere denne saken :eek:

 

Egentlig ikke, når jeg tenker meg om. Dette ga meg noen bilder inni hodet jeg helst ikke ville ha :lol:

 

Uskyld PandaPP det var ikke meningen å spore av tråden din. Håper det ordner seg til slutt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Jeg synes litt synd på Frydenbø.

Av og til får man kunder som man helst skulle vært foruten.

Med den informasjonen som finnes så langt i denne tråden regner jeg med at du mener at man burde være foruten kunder som hevder sin rett og som ikke blir fornøyd med at noe som begge parter synes å være enige om er en åpenbar reklamasjonssak bare tar ca. fire år :eek: .

Link to post
Med den informasjonen som finnes så langt

 

Så langt har jeg bare sett en side av saken her i denne tråden.

I Båtmagasinet så jeg at han hadde fått ny motor.

 

Bare titelen - ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna - gjorde meg skeptisk til inneholdet i tråden.

 

Det er ikke uvanlig at en leverandør svelger kameler for å få en sak ute av verden.

 

Det er heller ikke uvanlig at noen lystbåteiere er av den oppfattning at solen står opp ene og alene pga. deres skip.

 

Objektivitet er det siste jeg venter meg når en sak som allerede er løst legges ut på et forum i form av en pågående sak.

 

Derfor synes jeg synd på Frydenbø, som har hatt med denne personen å gjøre i 4 år.

Link to post

Dette er helt klart ting som båtfolket trenger å vite. Informasjon som dette får vi aldri nok av. Ta for eksempel VP D serien. Kjøpe flett ny motor som må ha dieseltilsetning for ikke å havarere. Ikke for å sammeligne disse sakene men for å illustrere hva båtfolket finner seg i.

Stå på Panda pp. Håper løsningen nærmer seg for deg, og at flere år med ergrelser snart er over.

If it ain`t broken don`t fix it.

Link to post
Objektivitet er det siste jeg venter meg når en sak som allerede er løst legges ut på et forum i form av en pågående sak.

 

Derfor synes jeg synd på Frydenbø, som har hatt med denne personen å gjøre i 4 år.

 

Trikkern.. du trenger forsåvidt bare lese første innlegg så ser du at det er noe vesentlig du ikke har fått med deg. Om du fortsatt ikke får det med deg kan du hoppe til innlegg nr. 80.

 

PandaPP hevder saken ikke er løst!

Link to post
I denne linken står det at du har fått en helt ny motor fra Frydenbø Sabb Motor!

Medfører det riktighet?

Det lurer jeg også på, samme med opplysningen om at det er inngått forlik. Spørmålet er om det er en trollposting eller om det virkelig er Frydenbø.

Hvis de først velger å svare er det jo merkelig at det ikke står noe navn... :rolleyes: Stusser også over sammenblandingen av vårt og Båtmagasinets forum.

Vet du noe om dette PandaPP, om det er Frydenbø som har skrevet det?

Link to post
Vet du noe om dette PandaPP, om det er Frydenbø som har skrevet det?

 

Innlegget er jo ikkje signert, så det blir heilt umulig for meg å ta stilling til. Som du sikker huska, lova eg deg at daglig leiar skulle ha e-post frå meg når han opna Outlock`en på mandag morgon og den lovnaden holdt eg!

 

Mitt siste innlegg av hendelseforløpet, fram til i dag, kjem i morgon.

Link to post

Har lest tråden med stor interesse, og føler selvsagt sympati med trådstarter. Trådstarter har utvilsomt følt det som en belastning, og har full rett til å ha sin mening om både motorens, lakkens, og forliksavtalens innhold uten at vi andre kan sette oss direkte inn i den situasjonen. Når det er sagt skal jeg være den første til å erkjenne at jeg er lykkelig eier av en Sabb-iveco motor levert av SABB'en i Bergen. Fikk ypperlig service, god dialog med firmaet i alle ledd, og all den tekniske oppfølgingen jeg bad om. (Hentet motoren med tilhenger hos SABB'en og monterte selv i båten)

Min motor ble levert i 2004 som en av de siste røde. Kun gearet ble lakkert av SABB, og dette ble gjort delvis mens jeg var tilstede helt tilfeldig. Har ingenting å utsette på dette. Fikk med resten av lakken uten at jeg bad om det, for som lakkereren uttalte "du kommer garantert til å lage synlige eller usynlige lakkskader på motoren under montering, og ingen ting er bedre enn å utbedre dette før du tar motoren i bruk".

 

Det er lett å være etterpåklok, men i mitt tilfelle lagde jeg en monteringsjigg som jeg benyttet som mal ved plastarbeidene. Denne ble laget etter CAD-tegninger jeg fikk fra SABBEN. Likevel blir jeg ofte så "blind" av CAD-tegninger at jeg har en hang til å dobbeltsjekke før jeg setter snurr på ting. Tok derfor med den største selvfølgelighet turen innom SABB'en og kontrollmålte på en motor før jeg plastret fundamentet. Kun imøtekommenhet og et lass med gode tips på veien var det jeg ble møtt med.

 

Men, jeg har ikke opplevd noen problemer med min motor. Jeg har en helt vanlig solskinnshistorie om et godt kundeforhold, og kjøper SABB igjen om sjansen byr seg.

 

Jeg har brukt to år på krangel med husbyggeren min, og lærte et par ting av det. Fordi jeg heldigvis er gift med en saklig kone med juridisk kompetanse, klarte vi å holde vår side av krangelen saklig, dokumenterbar og ikke minst formell korrekt i hele prosessen. Til slutt gav utbygger opp og erkjente at hans muntlige lovnader (-og løyner), håndskrevne lapper og dårlige håndtverk ikke holdt vann mot vår skriftlig dokumenterte og både bygg- og jus-faglige korrekte fremstilling. (Uhildret kompetent 3. part ble benyttet til teknisk dokumentasjon for å unngå subjektivitet) Vi forfattet et forliksutkast som han uten store betenkeligheter så seg nødt til å godta for å slippe kostnaden med å imøtegå vår saklige dokumentasjon. Vi har flere naboer i identiske hus med samme feil og mangler som ikke har oppnådd dette, fordi de argumenterte på utbygger sitt nivå og endte opp ord mot ord på håndskrevne lapper og muntlige samtaler uten etterfølgende handling.

 

Men som jeg begynte med: Jeg har ingen betnenkeligheter med å godta at for trådstarter sin del så føles dette som en urimelig sak. Han har tross alt brukt 500 store penger på et produkt som ikke tilfredsstiller hans forventning. MEN; jeg håper det er følelsene og ikke nøktern vurdering som taler når SABB blir ønsket ut av markedet på bakgrunn av manglende seriøsitet. Uten å kjenne 2007 og 2008 tallene kan jeg i alle fall med sikkerhet anføre at SABBEN med god margin har tronet alene øverst på tronen av norske motorleverandører i mange år hva volum angår. Selv om det kan se annerledes ut fra et fritidsbåtsynspunkt er tallenes tale klar; ingen andre merker har kommet i nærheten av å ha den omsetningen i antall motorer som SABBEN har hatt! Dette oppnår de ikke om den historien som fremstilles her er representativ for SABBEN. At den er representativ for slik trådstarter opplever det derimot, hersker ingen tvil om.

Oso

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...