Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

For meg virker dette som et takk for sist fra Frydenbø.

Tror nok at de kunne vært mer konstruktive med å komme med forslag til løsning enn å bare komme med et kjøreforbud.

......

Som leverandør bør Frydenbø ta action for å få saken ut av verden i samarbeid med deg.

Det blir vel å snu saken på hodet, Dust?

Alt PandaPP trenger å gjøre er å lage et normalt eksossystem i stedet for denne rare og usikkerhetsskapende greia. Det kan han gjøre i helga om han vil og kjøreforbudet blir da opphevet samtidig som det etter å ha laget et normalt eksossystem er umulig at vann kan slå tilbake.

 

Så dette er ikke takk for sist fra Frydenbø. De har kommet med et enkelt og konstruktivt forslag til å fjerne usikkerheten som rår, men PandaPP vil ikke gjøre den enkle ombyggingen av eksosen. Ukjent av hvilken grunn. Så proppen i utslagsvasken er PandaPP selv og fortsetter han slik blir det neppe noe båtkjøring på ham med det første.

Link to post
Share on other sites

PandaPP, det er kanskje en grunn til at det ikke blir saltavleiringer i bendet.

 

Det kan jo faktisk være så enkelt at ved første skvulp inn i turbo/bend fordamper det vann. ved det neste skvulp fordamper det lite, samtidig som restvannet skyller vekk saltavleiringene som akkurat ble dannet og renner så tilbake i bunnen av bendet.

 

Da vil du ikke se spor av salt, men du har like fullt systemet fullt av damp som etter hvert som det blir kaldere kondenserer og lager et helvete.

 

Jeg fatter ikke at du kan leve med den usikkerheten. Det er da såre enkelt å gjøre om på dette. Hva er grunnen til at du ikke for lengst har utført denne enkle ombyggingen og fjernet all usikkerhet og fått det akkurat slik som Frydenbø og fabrikken vil ha det?

Link to post
Share on other sites

Så dette er ikke takk for sist fra Frydenbø. De har kommet med et enkelt og konstruktivt forslag til å fjerne usikkerheten som rår, men PandaPP vil ikke gjøre den enkle ombyggingen av eksosen. Ukjent av hvilken grunn.

Javel, så dei har komt med eit enkelt og konstruktivt forslag? På tross av fleire skriftelege purringar har ikkje eg fått eit einaste forslag på løsning, anna enn at det ikkje tilfredstiller kravet til 300 mm høgde. Som eg har skreve tidlegare, skal eg bygge om for å komme innanfor kravet.

No er jo du anonym Lotus, men allikavel ser da ut for at du kjenner til det "enkle og konstruktive forslaget" til Frydenbø Sabb Motor. Du må vera snill å dela dette med oss andre!

 

Hva er grunnen til at du ikke for lengst har utført denne enkle ombyggingen og fjernet all usikkerhet og fått det akkurat slik som Frydenbø og fabrikken vil ha det?

Igjen, så har eg ikkje fått vite korleis Frydenbø og fabrikken vil ha det. Viss ikkje du kjem med nye opplysninger, har eg berre fått beskjed om å bygge om og at dei skal godkjenne dette etterpå.

 

Under installasjonen ville, eg også, helst heve bendet og rute eksosen rett ned. Det er heilt klart den beste løsningen!! Men bendet står "klin" i hekken på båten og Iveco har kun dette bendet. For å få til denne løsningen hadde eg våre nødt til å heve bender over det som Iveco aksepterer som øvre grense og hadde våre nødt til å kappe/modifisert på det orginale bendet. Fullt mulig, men "klok av skade" våga eg ikkje det!!

Vurderte vannlås/eksospotte og konkluderte med at eksosen vil måtte løfte vatnet lika høgt som nå. Vannlås/eksospotte ville også ta opp mykje plass. Rekna litt på volumer og ente opp med denne løsningen.

 

Teorien/påstandane dine må du gjerne ha, men eg føler dei er ferdig debatert nå.

 

Eg er heilt sikker på at lekkasjen i turboen ikkje har sammenheng med eksosanlegget.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Mask

Korleis det går?? Tregt, kan eg vel sei!! Etter endel mas fekk eg tilsendt Installasjons manualen. Etter å ha finlest den, snakka eg med Frydenbø Sabb for å få avklart ein løsning som dei ville godta. Fekk ikkje noko fasit svar, for dei måtte sjå installasjonen før dei kunne svare på om dei ville godta installasjonen!?

 

Etter den dialogen måtte eg berre sette igang, samtidig være påpasseleg på at eg ikkje kom i konflikt med noko i Installasjons manualen og gamble på at det blei akseptert. Eg valgte å montere ei løftepotte frå Progress og laga/montere ny skrog gjennomføring.

 

Verkstadsledaren var ombord og inspiserte installasjonen for nøyaktig tre veker sidan. Han fant installasjonen akseptabel, sa han! Eg spurte om han hadde myndighet til å oppheva kjøreforbudet dei hadde pålagt meg. Det hadde han og slik eg forsto han, oppheva han det!

 

Lekkasjen frå turboen er der sjølvsagt endå og han tok bilder for å sende dei til Italia.

 

Sidan min tilliten til Frydenbø Sabb er totalt fråverande, sendte eg ein mail til dei for å få bekrefta opphevinga av kjøreforbudet. Desverre svarar dei ikkje på mailen og etter fleire purringar, måtte eg sende ein ny, der eg varsla om at viss eg ikkje høyrte noko innan dagen i dag (8/5), anser eg opphevinga av kjøreforbudet som bekrefta!!

 

Har ikkje høyrt noko til nå.........

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare til å levere inn den hel.... båten og la de ordne opp?koster vel ikke mer enn 50 båtlapper(?).

må da være bedre det enn å bruke timesvis hver eneste dag(har jeg inntrykk av)..at du gidder :nonod:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Under installasjonen ville, eg også, helst heve bendet og rute eksosen rett ned. Det er heilt klart den beste løsningen!! Men bendet står "klin" i hekken på båten og Iveco har kun dette bendet. For å få til denne løsningen hadde eg våre nødt til å heve bender over det som Iveco aksepterer som øvre grense og hadde våre nødt til å kappe/modifisert på det orginale bendet. Fullt mulig, men "klok av skade" våga eg ikkje det!!

Vurderte vannlås/eksospotte og konkluderte med at eksosen vil måtte løfte vatnet lika høgt som nå. Vannlås/eksospotte ville også ta opp mykje plass. Rekna litt på volumer og ente opp med denne løsningen.

 

Teorien/påstandane dine må du gjerne ha, men eg føler dei er ferdig debatert nå.

 

Eg er heilt sikker på at lekkasjen i turboen ikkje har sammenheng med eksosanlegget.

 

Åherregud!!! det kan da ikke være verre enn å finne en anne nb 1160,se hvordan de har løst det,for så og kopiere denne installasjonen...

enkelte folk er komplett UMULIG og tilfredstille,har en mistanke om at du er en av dem.

denne saken kommer aldri til å ta slutt,enkelt å greit fordi du er en gedigen KRANGLEFANT!

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

En ting er helt sikkert, kunden er i dette tilfellet mer interessert i å finne problemer, enn å løse saken.

Dette er en kunde man som leverandør ikke fortjener, og som det kan være umulig å forsvare seg mot.

 

Dette problemet startet med at kunden tydeligvis har kompetanse innenfor overflatebehandling, og

hadde et sterkt behov for å fremheve dette. Hvorfor ikke bruke kompetansen til å fikse problemet selv,

i stedet for å lage et helvete for leverandøren? Er helt sikker på at leverandøren hadde vært positiv til

å kompensere en slik utbedring på en fornuftig måte.

Link to post
Share on other sites

Åherregud!!! det kan da ikke være verre enn å finne en anne nb 1160,se hvordan de har løst det,for så og kopiere denne installasjonen...

Er det levert andre nb1160 med denne motoren da?

 

Forøvrig ville jeg vært pissesur også om en leverandør behandlet meg slik.

Link to post
Share on other sites

jepp!

Og rimelig flau hvis jeg var leverandøren...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det siste advokaten mi gjorde, var å tvinga Frydenbø Sabb Motor til å oppfylla dommen frå Bergen Tingrett. Det tok nokre månader og etter det har det ikkje påløpt nokon advokat utgifter, då eg har fulgt opp saka sjølv.

 

Framgang?? Nei, det er det dårligt med. Som eg beskreiv i innlegg 205, kom det ingen tilbakemelding frå Frydenbø Sabb Motor innan fristen 8.mai og eg tar det som ein bekreftelse på at køyreforbudet er oppheva.

 

Fredag 15. mai kom det svar frå Frydenbø Sabb Motor om at eg ikkje fekk ein skrifteleg godkjennelse før dei hadde fått svar frå Iveco. Lekkasjen frå turboen, har dei heller ikkje fått svar på.

 

Dermed "står eg" med ein muntlig godkjennelse, som eg risikerer dei går tilbake på, når det måtte passe dei!!

 

Får rette ein henvendelse direkte til Iveco og sjå om det kan få litt fart i saka!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nei... ingen framgang i det heile!!

 

Har sendt fleire hendvendelser til Iveco i Italia, utan å få svar. (hadde vel egentlig ikkje venta det heller)

 

Derimot hadde eg forventa å høyra frå Frydenbø Sabb Motor, men der har det våre "tyst som i grava", noko som godt illustrerer deiras vilje til å ordne opp.

Link to post
Share on other sites

Trist sak,er der kjørforbud fortsatt eller har du båten i bruk?

Får ønske deg lykke til videre.

 

Takk for lykke ynskjer.. kan trenge dei.

Ja, eg brukar båten. Som eg har skreve tidlegare fekk eg oppheva kjøreforbudet mundtligt, men ikkje skrifteligt. Verkstadsleiaren meinte lekkasjen frå turboen "ville gå seg til" og stoppe opp!?!

Det har den sjølvsagt ikkje gjort og områdene under turboen er forurenset av svarte renninger etter sotvatn. I denne væsken er det syre som brenner seg fast i lakk og topcoat.

 

Alle med eit minstemål av motorforståelse, skjønnar at det ikkje skal lekke frå ein turbo og det er svært skuffande at ikkje Sabb`en vil ordne opp.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er vel Worse advokat av yrke og ikke bare det, men fungerer også i KNBF medlemmers saker, så jeg har full tillit til hans utsagn og påstander gitt :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tegingen - tingen - ble vel ikke levert uten vederlag, men som en del av motorleveransen. At man ikke har betalt for tegningen spesifikt er vel ikke av betydning? Når man har inngått avtale om kjøp av motor for mange hundre tusen, kan man jo anta at monteringstegningen er en del av leveransen av den motoren man kjøper? Hva synes du?

Link to post
Share on other sites

Du trenger noen flere vekttall, fjordgrynt, før du gir deg ut på spissfindige juridiske diskusjoner. Den åpenbare feilen i innlegget mitt som nærmest skriker etter oppmerksomhet, overså du helt... Forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd litra d) :wink::cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...