Jump to content

Tips om motorbåt båt 35-40 (1.2-1.5mill)


båtn2

Recommended Posts

Hei..

 

Kan anbefalle Scirocco med kad300.Har sjølv en 2003 mod.Båt og motor har fungert perfekt.Krefter i massevis.

Marsjer på 3000o/min i 30 knop,og max fart er 44 knop.Eneste minus er at den er litt følsom under enkelte strømforhold.

Må bruke litt flaps,men båten er veldi lettkjørt.

Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Kan anbefalle Scirocco med kad300.Har sjølv en 2003 mod.Båt og motor har fungert perfekt.Krefter i massevis.

Marsjer på 3000o/min i 30 knop,og max fart er 44 knop.Eneste minus er at den er litt følsom under enkelte strømforhold.

Må bruke litt flaps,men båten er veldi lettkjørt.

 

 

Hva koster det i årlig service på de to motorene, har forstått at de krever dyr olje ?

Hvordan trives båten i lav fart? Forbruk ved 25-30 knop ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2004 mod 37 GM med 2 KAD300 i kjelleren, båten er priset til 2,1 mill. Hva tror dere om den?

 

KAD 300 er en bra maskin, men D6 har litt mer dreiemoment. KAD er det mulig å skru litt på selv også om det skulle være noe

Jeg har kjørt W37 med KAD 300 og D4 260 (som vi har eid). Jeg kan ikke si at jeg følte noen stor forskjell mellom disse to. KAD 300 er gode motorer - mer enn nok kraft og i følge Vollen Båtservice er de veldig gode i W37. KAD 300 er 6 sylindret og har et mer behagelig støybilde enn D4'ene.

 

KAD 44 fungerer like greit - men toppfarten blir noen knop lavere. Tror KAD 300 topper 42 knop . Med KAD 44 vil du nå rundt 37 knop. Vår toppet 38 knop med 2xD4 260.

 

KOB som av og til er innom her hadde en 04 W37 med 2xKAD 300. Han solgte den for et par år siden for ganske mye mer enn 2,1 millioner. Får du den båten for 2 mill og den er godt utstyrt (dvs bra elektronikk, varme og to vinsjer etc) vil jeg kalle den et røverkjøp.

 

I W32 synes jeg det ser ut til at båten blir litt tung i hekken med større motorer enn 2xKAD 32. Har hørt eiere av slik båt si at den kan kreve ganske mye trim i stor sjø -og pga vekten i hekken planer den først ved ganske høy fart. Har også hørt at Windy ikke var helt 100% happy med 32 skroget - det var det eneste skroget deres som trengte trimflaps for å gå godt i sjøen (alle andre går godt uten flaps). W33 Scirocco ble omkonstuert under vann for å bære den større vekten av D4 og for å få bedre balanse så den ikke trengte flaps.

 

KAD 300 bør dra ca 70-80 liter per motor på maks. Jeg har tidligere sammenlignet W37 med KAD 44 mot D4 -og KAD 44 brukte ca 15% mer. Kan tenke meg at du får omtrent samme forbruk på W32 med KAD 300 som vi hadde med D4'ene. Vi pleiede å marsje 30 knop og brukte da ca 32 liter i timen per motor med vår Windy 37.

 

 

Windy 37 har en del bedre sjøegenskaper enn W32/W33, hvilket nok ikke alle W32/33 eiere vil tro :wink: Men W37 er lenger og har mer vekt. Det merker man veldig godt når sjøen blir over 1 meter og krapp. Har selv kjørt fra W37 i røff sjø der jeg syntes ferden var helt udramatisk mens de slang mellom bølgene i W33.

 

 

 

Om man ser bort fra sikkerhetsaspektet og manøvrering i havn ved å ha to motorer ville jeg sett på W33 med D6 350/370. Har kjørt en slik båt og den topper 35-36 knop og går i plan mer enn raskt nok. Den ligger også ganske mange cm høyere i vannet enn W33 med 2xD4.

VP_test_W33_D6_350.jpg

W33 er en perfekt båt for ett par. skal du ha med ungene så er det etter min mening W37 som gjelder fra Windy. Det er nok en av grunnene til at de de siste 10 årene har solgt alt de klarer å lage av denne båten (ca 40 båter i året)

 

her ser dere en W33 i hekksjøen fra en W37

erpet_i_hekksjoeen.jpg

 

Her ser dere en W33 bli frakjørt av en Fairline 30 Targa i hekksjøen min - men det kan skyldes at det var en gal svenske bak rattet i Targaen :wink:

hekkboelge_med_bella_og_erpet_2.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg det dithen, at det ikke finnes noen idiell motorisering for en 32 Scirocco. Enten er den litt undermotorisert med 2x kad 32 eller så har den for tunge marskiner med 2x 43-44 eller 300. (Finnes den med en Kad 300 ? I tillfelle hva snakker vi da om fart det må jo bli godt lettere enn 2x kad 32 )

I en pris klasse som jeg leiter max 1.2 mill så må det jo bli en 32 Scirocco og ikke 33. Da er det plutselig snakk om minst 800.000.- till

Link to post
Share on other sites

Båten fungerer fint i lav fart,er meget retnings stabil i alle hastigheter.

Har ingen nøyaktige målinger,men regner ca.60 liter diesel i timen på 3000o/min.ca30 knop

Dele prisene til kad er nok lavere enn D serie.Kan tenke meg ca 4000-5000 i oljer og deler til begge maskinene.

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg det dithen, at det ikke finnes noen idiell motorisering for en 32 Scirocco. Enten er den litt undermotorisert med 2x kad 32 eller så har den for tunge marskiner med 2x 43-44 eller 300. (Finnes den med en Kad 300 ? I tillfelle hva snakker vi da om fart det må jo bli godt lettere enn 2x kad 32 )

I en pris klasse som jeg leiter max 1.2 mill så må det jo bli en 32 Scirocco og ikke 33. Da er det plutselig snakk om minst 800.000.- till

En W32 med D6 350 tror jeg fungerer bra. 2xKAD 32 er nok sier mange. Men du får ikke overskuddet man har med større motorer. Om jeg har forstått rett må man da velge mellom "masse kraft og baktung" og "passe kraft og god balanse".

 

Men dette kan sikkert være ulike oppfatninger om. Jeg har ikke selv testet W32. Men jeg vil anbefale at man testkjører i litt stor sjø for å se hvordan båten er. På flatt vann merker man ikke så mye til dette. Det er først når man kjører i større medsjø og motsjø man vil merke dette. Feks at båten trenger mye trim i medsjø for å holde seg i plan (og da kan skjære ut npr man surfer ned i bølgedalen) eller man sliter med å holde båten i plan i feks 14-16 knop i krapp motsjø-

Link to post
Share on other sites

Båten fungerer fint i lav fart,er meget retnings stabil i alle hastigheter.

Har ingen nøyaktige målinger,men regner ca.60 liter diesel i timen på 3000o/min.ca30 knop

Dele prisene til kad er nok lavere enn D serie.Kan tenke meg ca 4000-5000 i oljer og deler til begge maskinene.

 

Det var jo ikke så voldsomt, er drevene også innregnet.....(girolje aleine til drevene er vel 1000.- pr. stk.) jeg forstår det sånn at du tar servicen selv?

Har hørt historier om at det koster en 15.000.- pr. motor enkelte steder. Og da syntes jeg det begynner å bli mye.

Du sier at båten fungerer fint i lav fart, betyr det at du ikke har noen problemer med å holde båten i plan 14-16 knop i krapp motsjø slik som Bitteliten beskriver?

Link to post
Share on other sites

Ta med 2-3 meter rundt medsjø også.

 

Takk, da regner jeg med at SO VEST ser det.

 

Så forresten på den båten i England som blei annbefalt å se på av THORLYN. Etter hva jeg kunne se så er det en 2003 mod. og ikke en 2005 mod.

Det lå også en 2001 mod. med 2 X kad 44 men den var noe dyrere, her var det 40 bilder.

 

Hvilket år var det dershbordet blei forandret til det som det er i dag?

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker GL5 gear olje.Går ca 3liter olje pr drev.Olje,luft og dieselfilter koster mellom 100 og 200 pr.stk.Sink og belger ca 1000 per motor.

Båten går fint i plan mellom 14 og 16 knop.Min erfaring er nesten motsatt den Bitteliten beskriver.Skroget fungerer fint i stor sjø,men er litt følsomt for strøm/vind på marsjfart,under enkelte forhold.

Har hatt min i 3 år,og båten er super for et par.Kan anbefalles.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...