Jump to content

Tips om motorbåt båt 35-40 (1.2-1.5mill)


båtn2

Recommended Posts

En ting som er vedt å sjekke om det skal handles båt med KAD 44 eller 300. er at de har hatt ventiljustering hver 200 time. Dette er spes viktig på 44 og 300 med 24v topper og de litt spessielle Y-vippearmene de første 2-3 gangene da det som regel er endel å justere. Etter hvert blir det minder og mindre og justere når ting har slitt seg til...

Det slurves endel med dette siden det er endel jobb og demontering for å komme til. Dieselrør og oljefilterbrakett må av for å få av toppdekslene.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Planlegger fabrikk besøk hos NW i slutten av feb.Koster nok vel 3mill.

Det er alltid hyggelig å besøke NordWest. Regner med at det er Martin du skal besøke - han har ansvaret for salg til Norge. Da kan du jo ta en kikk på min gamle 37. Den ligger der fortsatt desverre. Om dere kommer i seriøse diskusjoner så ta gjerne kontakt - kan være jeg har et par tips å komme med.

 

Jeg fikk prislisten på 370 på messen i helgen. Standardustyret er bra på båten (som på alle NW'er) og det må man ta med i betraktningen når man ser på båten. Innredningsarbeidene er hakket over Windy. Finish i motorromet et lite hakk under. El anlegget er minst 2 hakk over Windy. 370'en har mindre uteplass enn Scirocco (som er nesten som W37) - men under dekk er den veldig mye bedre.

 

Om jeg husker rett kommer en bra utstyrt 370 på rundt 3,3 millioner.

 

Optimal motorisering på 370 må være D6'er vil jeg tro. IPS trengs ikke på denne - man kan i stedet sette på Sleipners nye hekkpropell for drevbåter.

 

Nei.Min ligger ikke for salg enda.

NW tar innbytte. Ikke den beste prisen - men totalpakken er bra er vår erfaring. NW er nok mer ivrige på å selge nå enn da vi kjøpte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller en Chinooc 39 med to lugarer til 3mill :crazy:

 

Chinooc 39 ? Kjenner ikke til den båten, har du noe bilde ? Men det får meg til å tenke på Windy sin 44

 

I og med at du som jeg er Windytilhenger, så er det nok ikke så vanskelig å si, at den må være noe av det lekreste i dene klassen.

Etter jeg så den på messen sist år, hører nok også jeg med til haleluliakoret.

Det meste av annen båt så for med umoderne og gammeldags ut i forhold, etter jeg hadde vært ombord i den.

Hadde jeg hatt kroner og båtplass så hadde det helt sikkert blitt en sånn.

Setter nok den høyere enn NW 37 sport selv om den også var lekker, men de er jo ikke egentlig i samme klasse. Windy sin Chinook koster vel nærmere 4 mill.

Så det er vel litt feil å trekke den inn her, selv om det vistnok skal bli Windy sin nye disignlinje. Det er nok ikke lenge før 37 Grand Mistralen blir byttet ut.

Det kan hende det lønner seg å vente dersom en skal ha ny båt. :rolleyes: :rolleyes:

 

PS ! Ville nok valgt teak istedenfor røyket ask.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

44 Chinook koster nok ikke 4 mill. Da vi så på den for 1,5 år siden kostet den godt utstyrt mellom 5 og 5,5 - avhengig av motorvalg (IPS eller drev). Når vi da sammenlignet det med NW 420 som har bedre lugarer, IPS, finere interiør (synes vi) og dessuten ga et bedre toaltilbud var valget egentlig ganske enkelt for oss.

 

Vet ikke om jeg er enig i at den er den lekreste Windyen. Vi var ombord i 48'en i helgen. Jeg synes ikke Windy har fått til overgangen til minimalistisk interiør på en bra måte. Båtene virker tomme, hvite og nakne inni. Blir for kaldt for meg. Princess og ikke minst Sunseeker har betydlig finere interiør. OG jeg synes heller ikke at Windy har høyeste klasse på interiør slik de hadde tidligere. De har nok ikke forværret seg - men andre har blitt bedre på detaljer. Og detaljer teller når man snakker om båter til 6 millioner og oppover.

 

Det "ryktes" at windy har en 39 foter på bordet med linjene fra 44 og 48. Tror ikke den blir klar før om 12-18 måneder. De hadde ikke planer om å la 37 utgå selvom det kommer en ny 39 foter. Til det selger 37 for godt.

 

For oss opplever vi NW som litt mer bruksbåt enn Windy. Den tåler litt mer av vårt bruk med familie ombord i mange uker. Windyen føles for oss som litt mindre bruksbåt. Naturligvis subjektivt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om det er riktig å sammenligne,( det blir kansje helt feil ) men jeg har blitt sittende mye sammen med min fetter og studere NautorSwan sin bok/brosjyre i og med at han har bestilt en 66 fot. Nå har jeg ennå ikke sett den i virkligheten, men ut i fra bilder, syntes jeg den har mye av det samme formspråket på interiøret som Windy sin 44 foter selv om den blir liten i forhold. Jeg syntes det ser moderne,lyst og lekkert ut, men det er jo smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri kjøpt båt i denne prisklassen uten at den hadde hardtop. Med en såpass stor investering bør sesongen kunne strekkes i begge ender, og komforten under fast tak sammenlignet med kalesje er vesentlig bedre. Kikket selv på hardtoputgaven av scirocco før jeg så lyset og konverterte til seil...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

. Jeg syntes det ser moderne,lyst og lekkert ut, men det er jo smak og behag.

Enig i at det ser fint ut på bilder. Men i virkeligheten blir det kaldt synes jeg. Gå i en Sunseeker 47 og en Windy 48 så ser du forskjellen

 

sunseeker_47_salong.jpg

 

48_gallery7.jpg

Jeg ville aldri kjøpt båt i denne prisklassen uten at den hadde hardtop.

Det er jeg veldig enig i. Vi tok skrittet helt ut og fikk oss bakdør i tillegg. Det synes vi er veldig deilig - særlig tidlig og sent i sesongen. Jeg ville nok ha sett på alle varianter av NW 370

 

nw370s_exterior2.jpg

 

nw370st_IMG_8948.jpg

 

nw370c_exterior2.jpg

 

nw370f_exterior2.jpg

 

Jeg synes kanskje sport toppen blir litt høy og kort. Designmessig synes jeg Coupe er den mest tiltalende eksteriørt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes sportscruisere og FB er veldig mye flottere enn en HT versjon. Men er vant til å stå ute, dog i lavere hastigheter. Men en flott båt som ikke helt har slått ann i Norge er Absolute. Høy kvalitet tvers igjennom. Ellers er Sunseeker en favoritt, men noen av de(375) er utstyrt med Yamaha ST240 diesler. Ikke akkurat mitt ønske.

 

Ellers er NW370 sport og FB flotte båter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Først...Chinook 39 var nok ironi.Har hørt rykter,men,har ikke sett bilder,enda.

Kommer nok.

Hadde bestemt oss for hardtop på neste båt,helt til vi så NW Sport.Ser fristende ut.

Ellers nærmer Windy seg smertegrensen når det kommer til valutta for pengene med sine nye modeller.

Har nok ikke samme forsprang på konkurrentene som for 5 år siden.

Dette vil nok vise seg når brukte kommer på markedet.men verken fattig eller rik liker å tape for mye penger.

Det er et tøft marked,med mange gode aktører.

Absolute er litt mye middelhavsbåt for meg.Noe av det beste med Windy og NW er at det er gode bruksbåter.

Må kunne ta en oppvask uten å være livredde for å lage riper og hakk.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert 33 Mistral da? Gav bud på en 95 modell i fjor vår, strøken båt. Det eneste minus var at det stod KAD 42 motorer i den

 

Jo da det er et meget bra alternativ selv om badeplattformen blir svært liten, syntes jo at 35 er en del finere da dersom det er snakk om en eldre Mistral, men det er ikke ofte en ser en 35 til salgsl. Hva lå den 33 på ? Hadde han hatt noe problem med motorene da ? Er ikke noe redd for kad 42 dersom båten ikke er undermotorisert. To stk. kad 42 i en 33 skulle være mer enn nok.

 

Nå regner jeg med at det stort sett bare blir meg å kona, dersom vi skal på tur, så vi trenger jo ikke to soverom. Det har blitt sakt ved flere anledninger at Sciroccoen da er idiell, jeg tror også at det er lettere å finne en Scirocco i riktig prisklasse. Vi får se hva som dukker opp, regner med at det blir noen nå når det nærmer seg våren.

Link to post
Share on other sites

Jo da det er et meget bra alternativ selv om badeplattformen blir svært liten, syntes jo at 35 er en del finere da dersom det er snakk om en eldre Mistral, men det er ikke ofte en ser en 35 til salgsl. Hva lå den 33 på ? Hadde han hatt noe problem med motorene da ? Er ikke noe redd for kad 42 dersom båten ikke er undermotorisert. To stk. kad 42 i en 33 skulle være mer enn nok.

 

Nå regner jeg med at det stort sett bare blir meg å kona, dersom vi skal på tur, så vi trenger jo ikke to soverom. Det har blitt sakt ved flere anledninger at Sciroccoen da er idiell, jeg tror også at det er lettere å finne en Scirocco i riktig prisklasse. Vi får se hva som dukker opp, regner med at det blir noen nå når det nærmer seg våren.

 

 

Båten var 95 mod stod til 1.180,- Jeg gav bud på 1,1 på den. Motorene var gått 900 timer, tror ikke det hadde vært noe tull med de

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Nei som jeg og andre har sakt tidligere her inne så har Kad 42 et ufortjent dårlig rykte. Ingentig speielt å fryte dersom de ikke står å sliter i en halvplaner.

 

Det var en del motorer av den første utgaven som skar seg, men det ble vel utbedret etter kort tid om jeg ikke husker feil. Noe med stempelkjølingen, men som du sier så er vel problemet størst i undermotoriserte båter.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jeg har - som du ser - en sådan sammensætning. Fungerer fint! Ingen som helst problemer. Rigelig overskud og en virkelig dejlig sejlkarakteristik hvor jeg faktisk også kan sejle effektivt med 13-15 knob hvilket gør sejlads i dårligt vejr noget nemmere.

 

Forbrug på 1,7-1,9 l/nm ved cruise-hastigheder på omkring de 20 knob.

 

Kontakt mig endelig hvis du vil vide mere om Forbinaen - eller læs i erfaringsdatabasen.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbina 10000 og 36 er samme båd.

 

Altså - jeg er fint tilfreds med pladsen! Vi sejler oftest kun to og der er løsningen med en ekstra salon i forenden rigtig god. Vi bruger den ofte om aftenen til TV-stue eller bare til at hygge i.

 

Jeg tror ikke man kan få dem med et lukket lugar i stedet. Det er jo smag og behag - jeg ville ønske at der var flere både med denne løsning. Vi er svært tilfredse med den. Der er også en ret stor flybridge med plads til 6 personer og en pænt agterdæk. Så alt i alt er jeg faktisk fint tilfreds med pladsen og fordelingen af samme.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...