Jump to content

Tips om motorbåt båt 35-40 (1.2-1.5mill)


båtn2

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har - som du ser - en sådan sammensætning. Fungerer fint! Ingen som helst problemer. Rigelig overskud og en virkelig dejlig sejlkarakteristik hvor jeg faktisk også kan sejle effektivt med 13-15 knob hvilket gør sejlads i dårligt vejr noget nemmere.

 

Forbrug på 1,7-1,9 l/nm ved cruise-hastigheder på omkring de 20 knob.

 

Kontakt mig endelig hvis du vil vide mere om Forbinaen - eller læs i erfaringsdatabasen.

 

Andy

 

Hei og takk for tilbakemeldingen.

 

Når båten er fullastet eller med mye folk ombord synes du da båten er tung å få på plan? Jeg trives med en marsjfart på 26-27 knop, er det mulig med denne motoriseringen?

 

Atle

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Ingen problemer med at få båden i plan. Også fuldlastet.

 

Jeg marcher med cirka 20 knob da det er det mest økonomiske. Du kan se en performancekurve her - baseret på målinger af min egen båd:

 

fueld6310.jpg

 

Her ser du at båden går cirka 25 knob med 3000 RPM - hvilket nok er max. rpm for at køre i længere tid (cirka 10% under max rpm)

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på Forbina 36, men synes de virker litt små innvendig. De jeg har sett på har også salong som må omgjøres til seng i frontkabinen. Er det et valg eller alle slik?

 

Jeg har sett på to Forbina 36 og begge har lukket lugar i forpiggen, noe jeg ønsker i en båt av denne størrelsen. Jeg fikk ikke inntrykk av at båten var liten innvendig, men det kommer selvfølgelig an på hvilken båt du er vant til :smiley:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

hadde det bare vært dør til stikkabinen)
(Det er da dør inn til stikkcabin på min Seaco, men det kalles skyve-dør :smiley:

 

Min er en 1998 mod med 2 stk KAD300 fra 2005 og fabrikkbygd. Veldig fornøyd med at det er 5 faste køyer i båten, badet er vel det jeg er minst fornøyd med...

 

Ny her inne, og har endelig oppdaget denne flotte siden.

Link to post
Share on other sites

(Det er da dør inn til stikkcabin på min Seaco, men det kalles skyve-dør :smiley:

 

Min er en 1998 mod med 2 stk KAD300 fra 2005 og fabrikkbygd. Veldig fornøyd med at det er 5 faste køyer i båten, badet er vel det jeg er minst fornøyd med...

 

Ny her inne, og har endelig oppdaget denne flotte siden.

 

Velkommen til båtplassen

 

Kan det stemme at din båt var for salg i fjor sommer?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

(Det er da dør inn til stikkcabin på min Seaco, men det kalles skyve-dør :smiley:

 

Min er en 1998 mod med 2 stk KAD300 fra 2005 og fabrikkbygd. Veldig fornøyd med at det er 5 faste køyer i båten, badet er vel det jeg er minst fornøyd med...

 

Ny her inne, og har endelig oppdaget denne flotte siden.

 

Hvor lenge har du hatt båten ? Hva gjorde at du valgte den båten da du handlet og hvilke båter vurderte du den opp mot ?

Hvilken fart kruser du i og hva er toppfarten ? Forbruk ?

Link to post
Share on other sites

Kan det stemme at din båt var for salg i fjor sommer?

 

Ja det stemmer, var mulig litt høyt priset....

 

Hvor lenge har du hatt båten ? Hva gjorde at du valgte den båten da du handlet og hvilke båter vurderte du den opp mot ?

Hvilken fart kruser du i og hva er toppfarten ? Forbruk ?

 

Jeg er andre eier på båten, jeg kjøpte den av en kar fra Spydeberg sommeren 2007. Egentlig var jeg ute etter en Sealine S34, men det var ikke mange til salgs på den tiden, var å så på en i Oslo, men den så ikke ut. Samtidig kjørte jeg innom Spydeberg for å se på Seacoen, likte godt 5 faste køyer + at det var motorer fra 2005. Båten var utrolig godt holdt, lagret inne og vedlikeholdt av Ragnar Ringstad AS i Fredrikstad hvert år. Båten var rett og slett helt strøken. Det avgjørende til slutt var at den var fabrikkbygd.

 

Kruser vel i rundt 3000 omdr. i 30-32 knop, mens toppfart er over 40 en plass!!! :smiley:

 

Forbruk i 2008 er grovt regnet slik: Timer 190 og har fylt rundt 3065 liter diesel.

Link to post
Share on other sites

Den har fått bra tester, men er en gammel båt som har hatt diverse andre navn tidligere, dvs. skroget har vært på vandring og skiftet identitet minst 3 ganger. Er også enig med Finn Erik i at den virker litt gammeldags. På en 35 foter vil jeg ha eierlugar i baug, men på den ene jeg har kjørt var det sittegruppe i front.

Link to post
Share on other sites

Desto mer jeg ser på båten så har jeg faktisk fått mer og mer interesse for Marex 330/350, den åpne utgaven, men det er jo ingen brukte båter for salg :confused:

Jeg tror faktisk det er en båt som vil passe meg ypperlig, stor uteplass og 2 lugarer. Jeg har sett på en ny 350, men jeg synes det blir litt for dyrt.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Hva med Norstar 350? Noen som har kjennskap til den båten?

Det er gamle Nidelv 340. Nidelv sluttet aa lage den da formene brant ned hos Elwaro som produserte den for Nidelv. Nidelv hadde noen synspunkter paa at baaten var rank i sjoen. Jeg synes loesningen forut ser litt rar ut paa en 45 foter.

 

Marexen er jeg enig i er en fin baat. Vi saa lenge paa disse foer vi endte paa Windy 37.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...