Jump to content

Tips om motorbåt båt 35-40 (1.2-1.5mill)


båtn2

Recommended Posts

Da er det nok ikke lenge til det dukker opp nye og lavere priser der borte.......... Det går jo an å håpe :smiley:

 

Jeg har fulgt med litt i Sverige også, litt større utvalg, mange av båtene har stått lenge for salg. Så jeg tror nok de må senke prisene for å få solgt båtene.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Jo den er nok mer i gata, men jeg har ikke peiling på hva det endelige regnestykket blir. - kurs - Pruting +moms+ HKavg. Så blir det vel likevel 1.2 mill nok. tenker jeg

 

Kursen er vel 0,82 nå og HK avgift er 147,81kr + moms oppå det. Svensk og norsk moms er den samme, 25%.

Så det som er avgjørende er hva du får båten for i Sverige.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

 

Du mener altså at du får trukket fra momsen på en bruktbåt så lenge mann kjøper den hos en forhandler ? Da begynner vi i så fall å snakke.......

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt forskjellen....... En bruktbåt er jo betalt moms for i Sverige uansett om det er en privatperson som skal selge, eller om det er et firma. Hvilken moms er det i så fall som skal trekkes fra, den som var på båten når den var ny. ? Hvem skal ta tapet, er det forhandler ? Forhandler har jo sannsynligvis tatt båten i innbytte eller så har de den i komisjon, forhandler får sannsynligvis ikke noen penger tilbake fra den svenske stat. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette kunn gjelder nye båter.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt forskjellen....... En bruktbåt er jo betalt moms for i Sverige uansett om det er en privatperson som skal selge, eller om det er et firma. Hvilken moms er det i så fall som skal trekkes fra, den som var på båten når den var ny. ? Hvem skal ta tapet, er det forhandler ? Forhandler har jo sannsynligvis tatt båten i innbytte eller så har de den i komisjon, forhandler får sannsynligvis ikke noen penger tilbake fra den svenske stat. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette kunn gjelder nye båter.

 

Du har nok rett i det, det gjelder nok bare nye båter og båter som har vært registrert på firma :crazy:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

....he he, nesten som å sitte å avlytte en telefonsamtale mellom Finn Erik og Atle dette.... :wink:

 

Atle, hvor ble det av BMB 35 interessen, sloknet den med manglende båtplassbredde?

 

BMB 35 ble nok litt for stor, men har ikke lagt den helt på is enda. Jeg fikk ikke mulighet å se på den HT før jeg dro på sjøen igjen, men jeg avtalte at jeg skulle ta kontakt når jeg kom hjem igjen.

 

Har fått litt interesse for Marex jeg nå :crazy:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

NW 370 har da heller ikke mere plads i coupé / sporttop sammenlignet med flybridge-udgaven? Eller misforstår jeg noget?

 

 

Andy

Det du ikke tenker paa er at paa en baat med bakvegg (som feks NW 370 Coupe/FB) har man et akterdekk som tar mye av plassen. Jeg synes kombinasjonen akterdekk og salong blir for trangt paa baater under 37 fot. Akterdekket blir for litet og salongen blir for trang. Paa feks NW 370 sport og Windy 37 utnyttes hele baatens lengde til oppholdsrom.

 

Det eneste jeg synes var minus med W37 var at toalettet var veldig lite. Synes du det var grei plass til å ta seg en dusj der?

Det var det eneste vi ikke var 100% fornoeyd med paa W37. Men vi dusjet alle der, og det fungerte helt bra. Men det er noe annet aa ha en skikkelig dusj slik vi har naa. Nw 370 sport har bedre bad og mer plass under dekk, men etter min mening en daarligere cockpitloesning enn W37 (W37 har stor sittegruppe og kanskje beste foererplassen jeg vet om der hele familien paa 4 kan sitte og se fremover)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Paa feks NW 370 sport og Windy 37 utnyttes hele baatens lengde til oppholdsrom.

 

 

Aha - så forstår jeg din pointe. Men vi har jo en kaleche over agterdækket og et bord med et par gode stole derude (når vi ligger i havnen). Det betyder jo, at også agterdækket bliver "boligareal"/opholderum - også når det er en lidt blæsende eller kølig aften. Med skydedøren åben bliver salon og agterdæk næsten en sammenhængende enhed og det øger jo rumfornemmelsen betydeligt. Så jeg vil hævde at agterdækket er fuldt lige så gode m2 som fx agtersofaen i en Windy GM, der jo også er under en stof-kaleche om aftenen/natten eller i dårligt vejr.

 

Men du har jo (i modsætning til mig) haft begge typer både. Så hvad er det jeg misforstår?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg forstår både MajorAndy og Bitteliten. På min Riviera 925 er jeg dessverre nødt til å ha bøyle til kalesjen - det slipper vel du MajorAnyd, derfor brukte vi ikke den nyinnkjøpte kalesjen i fjor (vår første sesong med båten), men i år har vi bestemt for å gjøre det - nettopp av de grunner MajorAndy fremfører. Samtidig skulle jeg gjerne hatt litt større akterdekk og litt større fly, mens salongen egentlig oppleves som stor nok (og den er jo egnetlig trang på min sammenliknet med andre båter) men etter å ha hatt en Nimbus 31 Ultima (hardtop uten dør) tidligere virker Rivieran svær i forhold, både hva angår romfølelse og bruksmuligheter. Men hvis jeg hadde tilbragt en sesong i NW 420 hadde jeg vel ment det samme som Bitteliten, man blir vel fort litt bortskjemt og tilvant økt størrelse og ny komfort. Snuser egentlig litt på noe større, men etter å ha hatt fire båter på tre sesonger har jeg nesten bestemt meg for å ha en båt i alle fall to sesonger - selv om økonomien aldri har vært bedre og egenltig ikke representerer noen begrensning innenfor rimelighetens grenser (ny NW 420 er dessverre utover disse grensene).

Link to post
Share on other sites

Men du har jo (i modsætning til mig) haft begge typer både. Så hvad er det jeg misforstår?

 

Andy

Jeg har ikke levd ombord i en 37 fots eller mindre FB baat, men jeg ser for meg at med 4 personer ombord blir det trangt uansett hvor man er. Salongen er trang og akterdekket er trangt. Er man ombord i en mer daycruiser baat paa samme stoerrelse har man i det minste en stor plass ute under kalesje/ht.

 

Jeg synes naa at var salong er for trang. Hadde ikke gjort noe med mer plass der (er nok breddens om foerst og fremst hindrer). Men til gjengjeld er akterdekket og FB'en store.

 

Paa stoerre FB baater er akterdekket og salongen store nok til aa huse en familie paa minst 4.

 

BaardK: det ligger en hel del flotte 390'er til salgs. Jeg forstaar ikke prisforskjellen paa 420 og 390. Enten er 390 billig i dag eller saa er 420 altfor dyr. Antakelig begge deler :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke levd ombord i en 37 fots eller mindre FB baat, men jeg ser for meg at med 4 personer ombord blir det trangt uansett hvor man er.

 

Paa stoerre FB baater er akterdekket og salongen store nok til aa huse en familie paa minst 4.

 

BaardK: det ligger en hel del flotte 390'er til salgs. Jeg forstaar ikke prisforskjellen paa 420 og 390. Enten er 390 billig i dag eller saa er 420 altfor dyr. Antakelig begge deler :wink:

 

 

Til det første: Du er nok bare godt vant, Bitteliten...(og jeg er meget misundelig) :smiley: Vi var 18 dage på Svenskekysten i 2003 med vores Skilsø 33 og to børn på 11 og 16 samt en hund. Skilsø'en er jo en coupebåd med helt samme layout som en flybridgebåd - bare uden toppen, altså...Lille salon og agterdæk hvor vi lige akkurat kunne sidde alle fire. Og det fungerede altså fint.

 

På den anden side: Vi er voldsomt på hugget for ny båd (det er også snart to år siden sidst) og konen ønsker sig en Beneteau Swift Trawler (ja, roaldbj!) mens jeg trækker i retning af en brugt NW 390. Og grunden til at hun ønsker sig Beneteau'en er netop at pladsen (rumfornemmelsen) i salonen er helt anderledes end i NW'en. Jeg, derimod, er håbløst forelsket i det svenske håndværk, de fikse løsninger og den gennemgribende fornemmelse af STIL som NW har. Og så lever jeg gerne med en lidt trang salon.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...