Jump to content

Gode båtkjøp på nettet!


Thorlyn

Recommended Posts

billig ja ,men wasaen er svært trang og lav, det er derimot ikke den Granada31 som ligger til samme pris, et utrolig røverkjøp dersom det ikke er et digert hull i bunnen

 

for comfort vil vel sikker granadaen hevde seg bedre, men wasaen hadde nok seilt ifra mang en seilbåt her tipper jeg. wasaen er vel heller å regne for en regattamaskin? dog ville jeg ikke hatt en seilbåt på denne størrelsen med rorkult! kan se for meg at du får trimmet armene bra med denne på kryss i 25 ms :nonod:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke seilt noen av dem., men har vært ombord i begge, og som feriebåt er jeg ikke i tvil. Granadaen seiler for øvrig godt opp til sitt lystall og har særlig gode lettvindegenskaper. Wasaen er en tradisjoll svensk sjærgårdkrysser som går som tåget, men kanskje for de mer spessielt intereserte.

Link to post
Share on other sites

En liten overgang til en annen båttype:

Pris likegyldig, men når jeg ser noe sånt skulle jeg nesten ønske at pensjonsalderen var nærmere enn hva den er

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40344046

I sjarksammenheng virker standarden innomhus å være på topp. Og rent fiskerimessig er det ikke så mye som skal til for å få denne til å bli et smykke av en pekaillsjark.

Link to post
Share on other sites

Den Granada31 er full av Osmose/plastpest, derav prisen. Jeg, Erik, og Filip (de to sistnevnte som mitt ekspertpanel) her inne var å så på båten. Hvis det ikke hadde vært såpass mye av det hadde jeg kjøpt båten, for ellers var den rimelig bra!

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Den Granada31 er full av Osmose/plastpest, derav prisen. Jeg, Erik, og Filip (de to sistnevnte som mitt ekspertpanel) her inne var å så på båten. Hvis det ikke hadde vært såpass mye av det hadde jeg kjøpt båten, for ellers var den rimelig bra!

 

Er disse granadaene kjent for og bli angrepet av osmose? Jeg for min del har intrykk av at osmose er ralativt uvanlig, men dette er andre gangen finn annonserer granada 31 full av osmose på kort tid.. noen som husker den granadaen i trondheim til 60 000 i fjor høst? denne var også full av osmose :nonod: dette må vi få klarhet i :confused:

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Enig med Nidelv 1874. Hvor mye arbeid og investeringer må til? Den så jo noe sliten ut. Den er jo også etterhvert ganske gammel, og gamle båter så store som Princess 415 koster veldig mye å holde i orden.

 

Men du får selvsagt en skikkelig svær båt for en rimelig penge dersom man kan gjøre det meste selv.

Link to post
Share on other sites

Dette er en P 414 med AC.

P 415 er en nyere modell uten AC og helt ulik denne.

 

Når det er sagt er det helt klart lite penger for en stor Princess selv om den er aldrende.

1000,- spørsmålet er som Nidlelv 1974 sier hvor mye arbeid som virkelig må påregnes.

 

Vet på ingen måte om dette er samme båten, men det brant en P414 som senere sank på begynnelsen av 90 tallet i indre Oslofjord.

 

Her er historien.

Var på vei ut store Ostesund sydover med opphavets P35 med søsteren og typen hennes (nå ektemann). Ut fra Middagsbukta kommer det en P414 med 3 karer på FB. De dreier sydover foran oss utover mot Gåsøya. Det blåser frisk sønnavind, så vinden kommer rett imot.

 

Idet båten la seg foran oss med ca 300 meters avstand registrerer jeg at det ryker litt av den. 30 sek senere ryker det MYE og røyken velter ut av dørene ned til salongen bak FB.

Karene hadde åpenbart ikke lagt merke til noe som helst da de kjørte i motvind og hadde antagelig hygget seg i Middagsbukta i noen timer forut for dette (dette var på 90 tallet ;) ).

 

30 sek etter det var røykutviklingen enorm, og jeg lot 5 knopsgrense være 5 knopsgrense og ga på for å ta de igjen mens jeg kalte opp Tjøme Radio på VHF'en. De holdt en 8-10 knop i øyeblikket.

 

Kommer opp på siden i 10 meters avstand og påkaller omerksomheten mens jeg peker bak på båten deres.

Karene snudde seg, og maken til kuleøyne har jeg aldri sett.... Jeg ser at det brenner godt i salongen under beina deres og ber de komme seg foran på baugen og komme ombord til meg da det åpenbart var alt for sent med egen slukkeinnsats.

 

Som sagt hadde karene hatt det hyggelig i forveien, og merkelig nok var de først noe motvillige til og komme ombord til meg. På dette tidspunktet hadde rutene i salongen sprekt og flammene veltet ut av overbygget.

 

Jeg spurte om de hadde gassflaske til komfyren, noe som ble bekreftet. Så "spurte" på en hyggelig måte om de kunne se til helv.... og komme seg ombord NÅ snarest!

Stakk baugen inntil og fikk karene til og feste et 30 meters tau i båten så vi kunne holde den litt unna land da det blåste friskt og det er litt grumsete farvann mtp brann, redningsskøyte og politibåten som var på vei. Ga beskjed på VHF at det var en 15 kg propantank ombord.

 

5 min senere kommer brannbåten fra Oslo. De begynner straks og spyle men brannen lar seg ikke slukke. Nå har det også brent hull i skrogsidene utenfor motorer og tanker ca 10-20cm over vannlinja. Litt senere synker båten pga vannet som blir spylt på og bølger.

 

Vi legger oss inntil RS Askerbæringen og avleverer karene og tar en prat med Politi og RS gutta.

 

Jeg var vel en 18-19 år på dette tidspunktet, og forlot stedet stolt som en hane etter og ha fått ros fra proffgutta :)

 

Båten ble hevet noen dager senere og bragt til Lindøya hvor den sener ble bygget opp igjen. Det må ha vært litt av jobb da mye over dekk var brent bort inkl FB og deler av overbygg samt hullet i skrogsidene.

 

Sier på ingen måte at dette er samme båten, men kom til og tenke på historien når jeg så annonsen.

 

Etter denne episoden kan jeg si at brann er det jeg frykter aller mest når jeg er på sjøen. Spesielt litt utenfor høysesong og/ eller langt fra land hvor det er lite båter i nærheten.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er ikke dette et knallkjøp? Båten er satt ned 100 000 kr den siste måneden. Og for et par år siden lå disse ute til ca 500 000.

Det eneste underlige er at det står at motor er overhalt. En Yanmar fra 2000? Høres rart ut, eller kan det være en større service selger tenker på?

 

Sollux 850 - 2000 modell

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41761574

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er ikke dette et knallkjøp? Båten er satt ned 100 000 kr den siste måneden. Og for et par år siden lå disse ute til ca 500 000.

Det eneste underlige er at det står at motor er overhalt. En Yanmar fra 2000? Høres rart ut, eller kan det være en større service selger tenker på?

 

Sollux 850 - 2000 modell

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41761574

Hei

 

Jeg kjøpte den båten for litt under prisantydning, båten er helt strøken. Så jeg ser på dette som ett godt kjøp.

Motoren er ikke overhalt men hatt service hos verksted hvert år, motortimer 1064t når jeg hentet den.

 

Er glad jeg har sittet på gjerdet å ventet litt :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...