Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?

Tommelise

Recommended Posts

Som tilhenger av å la hunden gå løs, så har jeg ansvaret for skade på person ved skade forvoldt av bikkja mi.

På vilken måte ville du som eier av hunden ta ansvar for et barn med istykkerrevet ansikt, om det skulle skje? Det er faktisk ikke sikkert at hverken hund eller eier overlever den umiddelbare reaksjonen fra en barnefar i den situasjonen, i værste fall.

Når det gjelder å la barn hilse på en hund i bånd, vil jeg selvfølgelig snakke med eier og selv hilse på hund, før evt mine barn hilser på. Da er det jeg som velger og har ansvaret.

Joda, alle vet jo om båndtvang, men få hundeeiere overholder jo dette og kommer med dårlige unnskyldninger som at hunden er jo så snill og dem har full kontroll på den.

I mine øyne kan man aldri ha helt kontroll på en hund, en hund kan bite og gå til angrep uten forvarsel, det ser vi jo tilfeller av når vi leser om den snille gamle familiehunden som har tygd istykker et barn.

Det er ikke alle hundeeiere som bryr seg om man sier noe til dem heller... dessverre.

Hei Tommelise,mye av innlegget ditt er jeg helt enig i.Saken er etter min mening helt klar,man SKAL følge båndtvangsregler.At mange sier de har full kontroll,og allikevel ikke har det er også etter min oppfattning veldig vanlig.Man SKAL ha et hundehold som ikke er til sjenanse for andre mennesker OG DYR. :smash:

Man kan helt klart si ifra i klartekst med loven i hånd, MEN,at du sier man aldrig kan ha helt kontroll på en hund er direkte feil :nonod: ,og at hunder går til angrep uten forvarsel er uhyre sjelden.Det er nesten ALLTID en grunn og hunden gir sterke signaler FØR noe skjer,hvis ikke er hunden syk(enten mentalt eller fysisk).Husk også at det ALLTID er hunde-eierens som er skyld i det som skjer og ALDRIG hunden. Mye av folks oppfattning om hund/hundehold kommer av ren uvitenhet, og at noen meget sjeldene eksempler ødelegger for tusenvis av skikkelige hunde-eiere,og derfor er "hundehold" i Norge direkte diskriminert,og nesten uholdbart.Heldigvis ble det jobbet intenst fra NKK og andre institusjoner når den nye hundeloven ble formet,ellers hadde det vært umulig å ha hund i Norge.Men vi SKAL vise hensyn.

mvh

fem@il

hundeeier i over 30 år og Lydighetsinnstruktør.

Når det gjelder å la barn hilse på en hund i bånd, vil jeg selvfølgelig snakke med eier og selv hilse på hund, før evt mine barn hilser på. Da er det jeg som velger og har ansvaret.

Når det gjelder hund i bånd, så har også hundeeier det fulle ansvar for hva hunden måtte gjøre også i dette tilfellet. Er en hund parkert for eks utenfor en butikk, og den biter noen som går bort til den, er hundeeier helt ansvarlig for det som måtte hende slik jeg har forstått det i loven.

En hund som ikke tåler at folk kommer bort til den når den står i bånd har ikke livets rett, det er netopp slikt gemytt som er totalt uønsket hus en hund. Tenk også på erstattningsansvaret hundeeieren har, og hva man kan måtte betale på i årevis fremover i en eventuell erstattningsak der hund har gjort skade på et barn eller en voksen person, dette tror jeg ikke så mange hundeeiere tenker på når de lar hunden fly løs eller har "parkert" den her og der.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

du sier man aldrig kan ha helt kontroll på en hund er direkte feil :nonod: ,og at hunder går til angrep uten forvarsel er uhyre sjelden.Det er nesten ALLTID en grunn og hunden gir sterke signaler FØR noe skjer,hvis ikke er hunden syk(enten mentalt eller fysisk).Husk også at det ALLTID er hunde-eierens som er skyld i det som skjer og ALDRIG hunden.

hundeeier i over 30 år og Lydighetsinnstruktør.

Jeg her helt enig med deg i at det ikke er hundens feil, men hundeeierens feil hvis noe skjer. Det er altfor mangen som tar lett på oppgaven som hundeeier. Ja, jeg sier at man aldri kan være 100% sikker på at det ikke skjer noe, det er fordi jeg tror at det er mulighet for at selv den snilleste og lydigste hunden kan plutselig bite ifra seg.(men ikke så vanlig da) Selv er jeg ikke redd for hunder, men har respekt for dem og prøver å lærer ungene opp til å være forsiktige med hva de gjør i nærheten av en hund. Barn leker og har det gøy uten å tenke på hvordan hunden kan reagere på det de gjør. Ja, jeg vet at hunden gir signaler før noe skjer, men det jeg mente med at det skjer uten forvarsel (som kanskje ble litt feil skrevet) var at barn ikke skjønner dette, heller ikke voksne mennesker vil skjønne dette hvis de ikke har kjennskap til hvordan hunden er for de tar ikke signalene,dessuten så skjer slike ting så fort at det blir som å prøve å redde et egg som faller ned på gulvet, i de fleste tilfeller vil det knuse for man er ikke rask nok til å handle og da er skaden allerede skjedd.

Min søster har som sagt hund og det er en veldig lydig og fin hund, ungene mine får lov til å være sammen med denne hunden. Det er en boxer og den er rolig og snill som dagen er lang. Min bror har også hund, det er en blandingshund av Amerikan Akita og schaferhund tror jeg det var, men denne er jeg mye mer skeptisk til, nettopp fordi den er mye mer ustabil pga dårlig oppdragelse og lite trening fra min brors side....

En hundeeier MÅ ha tid til en hund og MÅ ta ansvar.

hei igjen Tommelise og andre med hundemening her på forumet.Dette begynner kanskje(helt sikkert) å gå litt ut over hva trådstarter mente ,men må allikevel få lov til å presisere et par ting igjen:

1)Hunder SKAL holdes i bånd under båndtvangstiden.Om man lar de springe løs og "kose seg" på øde steder etc.er hunde-eiers ansvar ene og alene.

2)Det er ALLTID hunde-eiers skyld det som skjer,(aldrig hundens)og som oftest på grunn av "dårlig/og/eller kunnskapsløst hundehold,og man skal aldrig sjenere andre mennesker og dyr.

3)Å ha hund medfører et stort ansvar som svært få er seg bevist nok

4)Alfor få,om noen,undersøker NOK om rasen de anskaffer seg.

5)Alfor få går kurs om hundehold/dressur

6)Min påstand er at nærmere 40-50% av hunde-eiere i Norge skulle ALDRIG hatt hund

seilerhilsen :sailing:

fem@il

Er en hund parkert for eks utenfor en butikk, ...........

Det er ikke lenger lov å hensette sin hund i bånd utenfor en butikk så det gjør man selvfølgelig ikke og er derfor ikke noe problem! :wink:

En liten saksopplysning; det finnes per 2005 i alt 683.000 katter i Norge (økende) og 417.000 hunder (synkende) så at det finnes mange som har glede av et husdyr er sikkert, men det betyr også at det finnes en del som ikke er gode eiere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hadde nesten trodd at en hundeeierer som lar hunden løpe løs kunne gi noen gode råd til folk som ikke kjenner hunder og deres adferd.

Dette var grunnen til at jeg skrev at 9 av 10 er "snillle

"

Vet treåringen som løper alt han kan for å komme til Mamma og Pappa det?

Nei selvfølgelig ikke,

På vilken måte ville du som eier av hunden ta ansvar for et barn med istykkerrevet ansikt, om det skulle skje?

Det ansvaret tar jeg ved å være så sikker jeg kan før jeg slipper bikkja.

Kanskje jeg forklarer meg dårlig. Det er ikke snakk om å slippe bikkja og legge seg å sove eller sitte å prate. Det jeg gjør er å la bikkja gå løs mens vi går luftetur. (jeg går, hun løper)

MEN,at du sier man aldrig kan ha helt kontroll på en hund er direkte feil

Det bidrar ikke til diskusjonen at en instruktør kommer med en slik påstand. Selv ikke dere, som har en meget imponerende kontroll, kan stole helt på bikkja.

hei igjen Tommelise og andre med hundemening her på forumet.Dette begynner kanskje(helt sikkert) å gå litt ut over hva trådstarter mente ,men må allikevel få lov til å presisere et par ting igjen:

1)Hunder SKAL holdes i bånd under båndtvangstiden.Om man lar de springe løs og "kose seg" på øde steder etc.er hunde-eiers ansvar ene og alene.

2)Det er ALLTID hunde-eiers skyld det som skjer,(aldrig hundens)og som oftest på grunn av "dårlig/og/eller kunnskapsløst hundehold,og man skal aldrig sjenere andre mennesker og dyr.

3)Å ha hund medfører et stort ansvar som svært få er seg bevist nok

4)Alfor få,om noen,undersøker NOK om rasen de anskaffer seg.

5)Alfor få går kurs om hundehold/dressur

6)Min påstand er at nærmere 40-50% av hunde-eiere i Norge skulle ALDRIG hatt hund

seilerhilsen :sailing:

fem@il

Det var jeg som startet denne tråden og for meg må du gjerne komme med dine synspunkter.

Forøvrig er jeg enig i alle punktene dine. :smiley: Og spesielt i punkt nr 6

Forøvrig er jeg enig i alle punktene dine. :smiley: Og spesielt i punkt nr 6

Nå har jeg nevnt antallet hunder i Norge og du mener med andre ord at det finnes sånn rundt regnet ca 200.000 hundeeiere i Norge som ikke burde hatt hund og det kan du påstå med basis i hvilken dokumentasjon? Hvis du mener å kunne hevde dette fordi hver annen hundeeier du har møtt, kjenner til eller har hørt om, er uansvarlig og uegnet som hundeeier så er du selvfølgelig i din fulle rett til å mene det, men gjør du det?

Og hvordan er det da, etter din mening, med alle landets båteiere, bileiere, motorsykkeleiere, foreldre osv osv? Blir kanskje ikke så mange igjen som ikke er totalt uegnet på en eller annen måte ved å være, ha, bruke eller eie noe som vel er å anse som helt vanlig, naturlig og sågar bortimot selvfølgelig? Med andre ord så er vi vel alle når det kommer til stykke en gjeng med uansvarlige og udugelig idioter? :confused:

Måtte bare sende vei en tanke...

Hunden er forhåpentlig kommet for å bli. Veldig mange trenger den som sjele- og helsebot, rekreasjon, sport og jakt. Bare vi ikke glemmer ansvaret vi selv har pålagt oss.

Det er vel slik at vi lager ikke lover, forskrifter og regler for oss mennesker med det mål å bli en del av naturens økologiske spill i yngletiden- d.v.s at våre venner -les hunder- får lov til å opptre som predatorer med dertil utløp for konstant jaktinstinkt som mink, rev, stormåser og andre "lovlige rovdyr" i yngletiden. Disse "eierløse" rovdyrene har sine lover. Disse lovene har ikke vi laget, men indirekte er vi med på å påvirke de. Vi har lover for oss selv og hundene vi har ansvar for. Slik er det bare.

Vi kan aldri stole på vår beste venn i forhold til rovdyrinstinktet, det er en side ved saken. Vi som vil beholde vår kulturarv jakt og fiske må ihvertfall følge våre "offentlige religioner" med julefredninger, båndtvang etc. Ikke minst i de få ukene vi er inne i nå med trykkende kalver av rådyr, elg og masse mere. Vi må vise "hundehatere" at dette kan vi, -at vi har forståelse og skjønner at det skal være slik.

Samtidig må vi vel være litt på vakt: Det som er litt skummelt er at lovverket blir kanskje mer og mer tilpasset til at vi selv skal "stå på tribunen" og bare se på "utstillingen naturen" året rundt. Vi blir så fjern fra naturen at bare et glimt av "moder jords lover" oppleves som sjokkartet - slik som synet av en trykkende rådyrkalv -eller en halvspist trostunge.

Redigert av bindaling (see edit history)
Nå har jeg nevnt antallet hunder i Norge og du mener med andre ord at det finnes sånn rundt regnet ca 200.000 hundeeiere i Norge som ikke burde hatt hund og det kan du påstå med basis i hvilken dokumentasjon? Hvis du mener å kunne hevde dette fordi hver annen hundeeier du har møtt, kjenner til eller har hørt om, er uansvarlig og uegnet som hundeeier så er du selvfølgelig i din fulle rett til å mene det, men gjør du det?

Ja jeg mener at det er et stort antall hundeiere som aldri burde hatt hund. Kan selvfølgelig ikke vise til noen dokumentasjon da jeg ikke har som hobby og loggføre alle hundeeiere i landet. :smiley: Men min oppfatning er at det er altfor mangen som ikke burde hatt hund.( Du må ikke ta så bokstavelig det med antall)

Jeg har blandt annet hatt 4 naboer med hund, alle dårlige hundeiere som lot hunden ta lufteturen sin alene pga eierens latskap. Min bror burde aldri hatt hund. Bor også slik til at vi har en tursti som går like utenfor tomta, det er like herlig hver dag vi får hundebæsj like ved hekken eller i hagen fordi dem som går tur lar bikkja drite der og ikke plukker opp etter den. Bikkjene får jo løpe fritt så det er jo ingen som vet hvor hunden driter. Tror mangen som skaffer seg hund ikke egentlig vet hvor mye ansvar som følger med før de har fått hunden i hus.

Men nå syns jeg kanskje denne diskusjonen har tatt litt vel av her. Alle har sine meninger og det er greit å diskutere, men syns denne tråden har glidd litt vel ut, for det begynner å bli sånn at vi skal diskutere barn som hyler, motorsyklister, bilførere og alt annet. Det kan vi ta en annen gang..

Mouche, vi kan være uenige om dette i det uendelige... :smiley: jeg tror bare ikke vi kommer så mye lengre så det beste er vel bare å avslutte å diskutere det mere? :wflag:

I nesten 30 år har jeg vært nærmeste nabo til et mindre friområde, sentralt i Stavanger.

Dette har ført til at jeg gjennom disse årene har vært ufrivillig vitne til et meget stort antall typiske, merkverdige og tildels skremmende hendelser med hunder og hundeeiere. Jeg kunne sikkert ha listet opp 100-vis av situasjoner med hunder som midt i båndtvangperioden springer rundt i vår hage og tildels inn i både garasjen og helt inn i huset vårt.

Opp gjennom årene har jeg vært i dialog/konflikt med et bredt utvalg av hundeeiere.....

Dette har ført til at jeg har kommet til en enkel konklusjon:

Siden det tydeligvis ikke virker med båndtvang på hunder, burde man innføre båndtvang på hundeeiere!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Eru redd for familiebikkjer som tusler rundt på holmer og skjær bør dere stappe i dere noe mere nervemedisin.

Folk gjør så mye som irriterer andre uansett, så bikkja mi går løs til noen ber meg om å sette den i bånd.

Ere greit å skrike og skråle til 6 om mårran hver bidige helg i de fineste havnene??

Ere greit å la poden kjøre jolla fra og tilbake i havna 12 timer om dagen??

Ere greit å være dritas på holmer og skjær og prate og rope surr til alle en ser??

Ere greit å tenne megabål 5 meter fra båten min??

Ere greit å være sur megge som ikke vil ligge fender på fender i de mest besøkte havnene??

Ere greit å la den gamle 41-maskina gå 3 kvarter på tomgang (les røyklegge) for å få varmtvann til en dusj??

Ere greit å la være å pelle opp søppel og knuste flasker???

Vi må ikke irritere oss over alt

PS. det er huggormår i år..... De er MYE farligere enn springeren min. NOEN MÅ TA ANSVAR SÅ IKKE JEG BLIR BITT AV DEM!!

Sorry, må bare herje litt med dere.

God sommer...

Redigert av Tonic (see edit history)

... dessuten var det en forb.... gjøk i stor plastbåt som holdt på å meie meg ned IGJEN da jeg var ute en tur på fjorden med kajakk i går! Det samme skjedde MINST 3 ganger i fjor også. Tror jeg.

Så få ALLE disse fae....s båtene opp fluksens og svinebind sjafføra, ALLE SOM EN!

Eller iallefall MINST halvparten! Tror jeg.

Krimminelle!! :puke:

God sommer, ja :wflag:

(...for en tråd...)

Redigert av Phoebe (see edit history)

Vi kan jo ta katten også samme vi er i gang driter overalt skrik og levend.Disse skulle det i hverfall hvert båndtvang på.For og ikke snakke om alle disse fulle kvinnfolka fnising hele natten :lol::lol::lol:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Siden det tydeligvis ikke virker med båndtvang på hunder, burde man innføre båndtvang på hundeeiere!

Hva med å avlive eieren, og ikke hunden når noe har gått riktig galt? :crazy::eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det bidrar ikke til diskusjonen at en instruktør kommer med en slik påstand. Selv ikke dere, som har en meget imponerende kontroll, kan stole helt på bikkja.

Ja,du vet nok best i denne sammenheng både hva som bidrar i diskusjonen,og hvem som har hva vedr. hundehold:cool: :wflag:

Nå bør denne tråden flyttes,den har etter min mening ikke lenger noe med båtliv å gjøre

mvh

fem@il

Overhodet ikke.

Alt er ganske kjente hendelser.

Det er kun eierens skyld.

Et barn som leker på ei øy i skjærgården skal ikke under noen omstendigheter risikere å møte ei lausbikkje.

Jo du setter ting på spissen :puke:

Eg kjenner ei jente som har blir voldtatt. Ho hadde sikkert satt pris på att det ikkje var løse mannfolk i skjærgården.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mouche, vi kan være uenige om dette i det uendelige... :smiley: jeg tror bare ikke vi kommer så mye lengre så det beste er vel bare å avslutte å diskutere det mere? :wflag:

Saken dreier seg vel om det du skrev i ditt første innlegg og der er jeg faktisk 100% enig med deg! :yesnod:

Halvparten av alle hundeeiere har under middels god kontroll på bikkja. :cool:

Eru redd for familiebikkjer som tusler rundt på holmer og skjær bør dere stappe i dere noe mere nervemedisin.

Folk gjør så mye som irriterer andre uansett, så bikkja mi går løs til noen ber meg om å sette den i bånd.

Ere greit å skrike og skråle til 6 om mårran hver bidige helg i de fineste havnene??

Ere greit å la poden kjøre jolla fra og tilbake i havna 12 timer om dagen??

Ere greit å være dritas på holmer og skjær og prate og rope surr til alle en ser??

Ere greit å tenne megabål 5 meter fra båten min??

Ere greit å være sur megge som ikke vil ligge fender på fender i de mest besøkte havnene??

Ere greit å la den gamle 41-maskina gå 3 kvarter på tomgang (les røyklegge) for å få varmtvann til en dusj??

Ere greit å la være å pelle opp søppel og knuste flasker???

Vi må ikke irritere oss over alt

PS. det er huggormår i år..... De er MYE farligere enn springeren min. NOEN MÅ TA ANSVAR SÅ IKKE JEG BLIR BITT AV DEM!!

Sorry, må bare herje litt med dere.

God sommer...

Det er heller ikke greit at alle eldre ikke har enerom, men det betyr ikke at det er greit at hunder går løs.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...