Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Vi som mener at hunder skal holdes i bånd har vel kanskje en hvis dekning for det når det er båndtvang også

Jeg føler meg truffet her. Jeg er en av de som velger å vurdere lov mot situasjon.

Og for meg er det enkelt. Loven skal dekke alle mulige situasjoner og alle hunder, inkl. Amstaff før 19XX.

Dette er grunnen til at fru Justitsia har bind for øynene, og en av grunnene til at vi har en jurie i lagmannsretten.

Noen må overprøve "lovens bokstav" når den blir urimlig. (virker mot sin hensikt).

 

Jeg, og bare jeg- (uttaler meg ikke på andres vegne) er bedre skikket til å vurdere om min hund er av sjenanse for andre enn noen annen.

 

Og viser det seg at jeg tar feil, så er ansvaret mitt - og ingen annens.

Link to post
Share on other sites

Jeg er generellt imot å slå/sparke eller ellers skade dyr men må man gjøre noe så må man gjøre noe om du forstår hva jeg mener. Jeg blir derfor ekstra irritert om jeg ufrivillig havner i en slik situasjon der jeg må gjøre et dyr noe vondt.

Når det er sagt så har jeg vokst opp på en gård og vet at noen ganger bare må dyr avlives, enten for å slippe lidelser eller fordi noe ikke er "riktig" på dyret. (Dette er utenom slakt selvsagt).

 

Det er desverre slik at mange mennesker tilegner dyr egenskaper de ikke har. Det er jo koselig det så lenge det er innenfor "normalen", men når instinktene på dyret tar overhånd så er det tross allt bare et dyr og ikke noe mer. Det er mennesket som ønsker å tro at det er noe mer selv om de sikkert innerst inne egentlig vet at det bare er et dyr. At noen her i tråden sammenstiller hund med barn viser jo egentlig dette ganske godt.

 

Løse hunder i naturen, skjærgården eller andre steder, er ikke naturlig og selv om du ikke ser noe annet liv på øyen så kan det godt være det allikevel bare at fugler og dyr gjemmer seg når det er "fare". Slepper du bikkja løs og den raser rundt på holmen kan den lett jage opp fugler/skade reir og annet uten at du ser det. Synes derfor båndtvangen skal respekteres selv om det ikke er noen andre mennesker der som den kan sjenere med sin oppførsel.

 

Det er lett å si at "det er mitt ansvar og det ansvaret tar jeg selv" men det er jo svært sjeldent det får noen konsekvenser for eieren. Svært få om noen som anmelder en eier om det er en laus bikkje på en holme et sted selv om man da ikke kan/tør gå i land der. Og da kan jo eieren være stolt av å ha full kontroll og det er også da lett å "ta ansvar". Om den knuser noen egg eller jager fugler fra reiret med egg/unger så er det vel "jaja, den klarte jo ikke å fange fuglen da..."

Link to post
Share on other sites

Jeg, og bare jeg- (uttaler meg ikke på andres vegne) er bedre skikket til å vurdere om min hund er av sjenanse for andre enn noen annen.

 

Og dette er vel også grunnen til at det er båndtvang...

Link to post
Share on other sites

Løse hunder i naturen, skjærgården eller andre steder, er ikke naturlig og selv om du ikke ser noe annet liv på øyen så kan det godt være det allikevel bare at fugler og dyr gjemmer seg når det er "fare". Slepper du bikkja løs og den raser rundt på holmen kan den lett jage opp fugler/skade reir og annet uten at du ser det. Synes derfor båndtvangen skal respekteres selv om det ikke er noen andre mennesker der som den kan sjenere med sin oppførsel.

 

Jeg mener å ha lagt merke til at på en god del øyer rundt i skjærgården så står det noen forhodsvis små skilt som sier noe om at man ikke skal ferdes der i en viss periode - kan det ha noe med det du skriver om her? Og da gjelder det vel all ferdsel? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke slik da at fuglene velger kun å bygge reir på øyer merket med små skilt, fugler leser vel neppe særlig bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

- Husky rev strupen av minst 15 sauer

 

 

http://www.dagbladet.no/2009/05/29/nyheter...u/drap/6458267/

 

 

"Hunden av rasen husky ble sluppet løs av eieren sist fredag på vei hjem fra ei hytte i Hovinsmarka.

 

Eieren sier han har brukt å gjøre dette flere ganger, og at hunden da har løpt av gårde ned til parkeringsplassen og ventet på ham der. Men denne gangen gjorde ikke hunden det."

Link to post
Share on other sites

Er det båndtvang på bjørk? Hvis ikke, hva har dette med lovbrudd mot båndtvangen i skjærgården å gjøre?

 

Det er ikkje båndtvang alle plasser alltid. Les gjerne hele inlegg om det kan passe :lol:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg regner med at denne eieren er av den typen som "kan stole fullt på hunden sin".

 

Åpenbart, ellers ville han jo aldri finne på å slippe bikkja løs, sier i grunnen seg selv :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er desverre slik at mange mennesker tilegner dyr egenskaper de ikke har. Det er jo koselig det så lenge det er innenfor "normalen", men når instinktene på dyret tar overhånd så er det tross allt bare et dyr og ikke noe mer. Det er mennesket som ønsker å tro at det er noe mer selv om de sikkert innerst inne egentlig vet at det bare er et dyr. At noen her i tråden sammenstiller hund med barn viser jo egentlig dette ganske godt.

 

Hørt om Ida på nyhetene i det siste, din ape :tongue:

 

Ps...du er hjertelig velkommen i debatt, men prøv å les hele innlegg.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er her nokon som nokonsinne har blitt plaga av ein hund på ein holme??

 

Ja det er det.

Jeg har opplevd at jeg ikke har kunnet gå på land på grunn av truende hund.

Og dermed har mått gå et annet sted.

Og det er vel fler enn meg som har opplevd den bikkja som er på på Koster fra tid til annen som står på flytebrygga og flekker tenner og knurrer mot alle som skal til og fra båten sin. Mens eieren sitte i båten.

Jeg har sett flere ganger at bikkjer plyndrer reir.

Og i fjor kunne vi lese om at bikkjene jagde sauer i skjæra.

 

Det ser ut til at eierne av bikkjene har en ganske felles holdning om at de har rett til å slippe bikkja til tross for båndtvang.

Og akutt allergi vet de tydeligvis ikke hva er.

Jeg regner da med at bikkjeeierne har forståelse for at jeg tar meg rett til å slå ihjel enhver lausbikkje i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det er jo koselig det så lenge det er innenfor "normalen", men når instinktene på dyret tar overhånd så er det tross allt bare et dyr og ikke noe mer.

 

Ble i tvil om du beskriver debattantene eller bikkjene her :lol: Ut fra "Tønsbergtråden" så er det to ting som ikke bør være løsnes, bikkja og fortøyninga, da tar instinktene overhånd.

Link to post
Share on other sites

Det gjelder i aller høyeste grad fortsatt. For ordens skyld så gjelder det også min hage, min terrasse, min grill, min bil, min kone osv Kanskje vanskelig for deg å forstå, men du kan jo prøve å "bare" akseptere at sånn er jeg? Tror faktisk at jeg har en viss dekning i loven for disse forferdelige meningene mine, eller? :confused:

 

Men da må du ikke la hunden løpe løs og forstyrre ro og orden for jeg antar at den ikke er radiostyrt ? ...Kunne egentlig tenkt å prøvd alt du nevner unntatt bilen.

 

 

http://f-b.no/article/20090527/NYHET/454676529

Link to post
Share on other sites

Jeg regner da med at bikkjeeierne har forståelse for at jeg tar meg rett til å slå ihjel enhver lausbikkje i skjærgården.

 

Helt klart od det uten måtte engang vurdere om denne bikkja er til sjenanse for noen. Og eieren? Ja han kan du med rette kan sparke i balla, slå ned, kaste til sjøs, kaste til sjøs bundet til et bilbatteri, "bare" slå til med flathånd osv osv osv osv osv

 

Bare tenk på alle de pengene vi kunne spart på å slippe å ha politi, tollere, kystvakt og sånt når sånne som deg og meg kan ordne opp litt? Kanskje helt gratis til og med?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Åpenbart, ellers ville han jo aldri finne på å slippe bikkja løs, sier i grunnen seg selv :crazy:

 

 

Sånne eiere ødelegger for oss som vet at vi ikke kan stole helt på hunden.

Tenk om båndtvangen bare kunne gjelde de som stoler fullt på hunden sin.

Trist for dem selvsagt, men mye bedre for alle andre, både med og uten hund.

 

Jeg tror de fleste hundeeiere vil fortsatt bruke bånd, uten tvang. Men jeg kan jo bare snakke for meg selv.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare tenk på alle de pengene vi kunne spart på å slippe å ha politi, tollere, kystvakt og sånt når sånne som deg og meg kan ordne opp litt? Kanskje helt gratis til og med?

 

Så lenge vi har hytteeiere så må vi nok ha politi , advokater og et rettsystem. De er storforbrukere av disse tjenestene .

Link to post
Share on other sites

Så lenge vi har hytteeiere så må vi nok ha politi , advokater og et rettsystem. De er storforbrukere av disse tjenestene .

 

Huffda, har du lagt deg ut med naboene på hytta de eller er det alle stengslene du har satt opp ned mot vannet som er problemet? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at eierne av bikkjene har en ganske felles holdning om at de har rett til å slippe bikkja til tross for båndtvang.

Og akutt allergi vet de tydeligvis ikke hva er.

 

Nei, det er ikke felles holdning blant hundeeiere om at det er greit å ha de løse.

 

Allergi er et stort problem for de det gjelder, men båndtvangen og hundehold har ingen ting med allergi å gjøre. Regner med at du også vet at de som er allergiske mot hunder ikke er det kun i tiden det er båndtvang. :confused:

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikkje til slik som den knurrete skitten på brygga på Koster osv.

Men når nå Mulligan skriver slik at han måtte finne anna plass 0sv, så får eg uggen følelse. Då skjemmest eg på

hundeeieres vegne. Må inrømme det. Kanskje han har lov å bli litt sint da?!

Mange her har gitt uttrykk for samme meiningene i denne tråden.

Men argumenta har vert så jævli barnslige og lavmål at eg har måttet henge med for kosen sin del :yesnod:

 

Men eg inrømmer nå, på bakgrunn av denne tråden , at eg ikkje trudde hundehold var så hatet blandt mange folk.

Skal derfor prøve å ta meir hensyn om det er mulig, og oppfordrer alle andre til det i sommer :flag:

 

Det er samspillet mellom eiers sosiale intelligens og hundens gemytt som avgjer alles velferd rundt hunden.

Eg kontrollerer hunden min med ein liten lippelyd, og håndsignaler. Og den er lydig og snill. Dersom dette ikkje var tilfelle ville eg hatt den oppi båten slik at ingen vart sjenert. Sjølvsagt :smash:

 

MEN argumenta brukte her ....det er som Phoebe skriver, så lavmål at eg må flire litt :flag:

God sånn derre langhelg :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

mouche og (-- reference to evil site removed --). kom igjen begge to.... ikke gi dere før en ligger nede for telling..

bare ikke spark i trynet når en av dere har fått overtaket.:-)

hvor lenge har dere vært gift??? :lol:

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

de som er allergiske mot hunder ikke er det kun i tiden det er båndtvang.\

 

Ett sånt utsagn kommenterer vel egentlig seg selv.

 

at eg ikkje trudde hundehold var så hatet blandt mange folk.

 

Nå nærmer vi oss.

Hundehold er ikke noe man flyr rundt og hater.

Men i skjærgården har jeg rett til å være i fred for bikkjer.

Så enkelt.

Hold bikkja i band.

Link to post
Share on other sites

Skulle hengt med her tidligere....for mye å lese hele tråden nå.

 

Hørt om Ida på nyhetene i det siste, din ape :tongue:

 

Ps...du er hjertelig velkommen i debatt, men prøv å les hele innlegg.

Hehe... trodde du var "the missing link"... men det ble vel bare gjøk av deg tenker jeg :lol:

 

Hadde du klart å lese hele tråden hadde du sikkert fått med deg at jeg har vært med en stund. Vet ikke hvilke innlegg du mener jeg ikke leser men regner med du har funnet ut av dette helt på egenhånd?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...