Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Det gjelder i aller høyeste grad fortsatt. For ordens skyld så gjelder det også min hage, min terrasse, min grill, min bil, min kone osv Kanskje vanskelig for deg å forstå, men du kan jo prøve å "bare" akseptere at sånn er jeg? Tror faktisk at jeg har en viss dekning i loven for disse forferdelige meningene mine, eller? :confused:

 

 

Ser at du er sterkt opptatt av lovverket når det gjelder din eiendom - men lovverket rundt hundehold ser du mer romsligt på. Slalom logikk heter det.

 

Da forbeholder jeg meg retten til å gå inn i hagen din og slå meg ned så lenge JEG mener det ikke er til sjenanse for deg uavhengig av hva loven sier. Og jeg oppfordrer hundeeiere til å lufte hundene i hagen hans så lenge de SELV mener det er riktigt og de selv mener at loven kan settes til side.

Link to post
Share on other sites

Ser at du er sterkt opptatt av lovverket når det gjelder din eiendom - men lovverket rundt hundehold ser du mer romsligt på. Slalom logikk heter det.

 

Min romslighet i så måte strekker seg til at jeg lar min hund gå fri når hun ikke er til sjenanse for andre fordi det ikke er andre rundt. Kommer det folk tar jeg henne i bånd. Hun er forøvrig livredd for kuer, hester og sauer, i så måte en typisk "modig" Golden!

 

På samme måte kjører jeg ofte over fartsgrensen med vitende og vilje, men i begrenset grad og meget avhengig av øvrige trafikk og føreforhold. Jeg kan lage en ganske lang liste med tilsvarende "ta seg frihet eksempler" hvilket jo åpenbart gjør meg til en skikkelig kriminell kjeltring. Vet at det faller "enkelte" her tungt for brystet at jeg "tillater" meg å gjøre den type sammenligninger, men det får heller stå sin prøve!

 

 

Da forbeholder jeg meg retten til å gå inn i hagen din og slå meg ned så lenge JEG mener det ikke er til sjenanse for deg uavhengig av hva loven sier. Og jeg oppfordrer hundeeiere til å lufte hundene i hagen hans så lenge de SELV mener det er riktigt og de selv mener at loven kan settes til side.

 

Du tilkjennegir i allefall dine holdninger hva angår annen manns eiendom og privatlivets fred, intet overaskende i hva du skriver. Send meg en IM så skal du da gjerne også få oppgitt min addresse. Stoler, bord og grill står allerede klare, været er flott og utsikten til fjorden ikke så værst! Håper det er greit at jeg er hjemme?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og viser det seg at jeg tar feil, så er ansvaret mitt - og ingen annens.
La oss si at din hund skremmer en unge. Helt ubegrunnet selvfølgelig, for hunden din er så snill. Kanskje den hopper opp, og hilser på ungen før den løper videre. Ungen ble vettskremt, men kanskje han til og med klarer å skjule det. Hva hjelper det at du aksepterer at det er ditt ansvar?

 

Nå har jo denne tråden blitt lang på kort tid. Det gir ikke et riktig bilde, synes jeg. Hunder er skjelden et problem i skjærgården synes jeg. (men så er jo ikke jeg redd for dem)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Helt ubegrunnet selvfølgelig, for hunden din er så snill.

 

Vet ikke hvor du har fått det fra at hun er så snill? Hun er leken, 18 mnd, og en vannhund. Elsker gjørme og innbiller seg at mennesker gjør det også. Hun er sosial og går opp på to for å hilse på. Hun bruker kjeften og tunga til å hilse på med.

 

Helt klart en hund som bare andre hunde eiere, som ikke bryr seg om våte møkkete poteavtrykk på buksebeina, ser på med et smil - dersom de møter henne løs.

Hun er en arbeidshund hvor jaktinstinktet er bevisst forsøkt avlet bort. Rasen hennes "markedsføres" som allergivennlig. Hun er ikke farlig, men med den tanngarden er det veldig lett å missforstå henne, som alle hunder.

 

Det er kun på tur at hun får gå løs - dersom jeg føler meg trygg på at vi ikke treffer folk. F.eks aldri i helgene, og ikke i fellesferien.

Hun får heller ikke gå løs på tur utenom båndtvang perioden, hvis ikke jeg føler meg trygg på at vi ikke treffer folk.

Jeg ser ikke på bruk av leiebånd som en "kalender" sak.

 

Hittil har ingen av våre hunder skremt noen. Men jeg har møtt folk som har gått av veien, i frykt, når jeg kommer med hund i bånd.

Jeg synes oppriktig synd på mennesker som lever i frykt av hunder. Jeg forstår dem ikke, men jeg aksepterer at det desverre er slik.

 

Ansvaret mitt omfatter å akseptere at hun kan kreves avlivet ved en missforståelse. Sansynligheten for at det skal skje anser jeg å være minimal.

Link to post
Share on other sites

Men mange er GLAD i dyra sine. Mange har kjeledyr som erstatning for barn.

 

Dette skrev eg tidligere.....

Så skriver du seinere:

 

Det er desverre slik at mange mennesker tilegner dyr egenskaper de ikke har. Det er jo koselig det så lenge det er innenfor "normalen", men når instinktene på dyret tar overhånd så er det tross allt bare et dyr og ikke noe mer. Det er mennesket som ønsker å tro at det er noe mer selv om de sikkert innerst inne egentlig vet at det bare er et dyr. At noen her i tråden sammenstiller hund med barn viser jo egentlig dette ganske godt.

 

Da tenker eg at du meinte meg, siden eg ,som vist øverst her, skreiv som referert.

Men det er ikkje min sammenstilling. Det er ein uttalelse :smash:

Eg skal innrømme at det virker sært når eg har møtt folk som er "sykelig"opptatt av hundens velvære og hunden er "overintegrert". Men eg lar de være i fred.

 

Hehe... trodde du var "the missing link"... men det ble vel bare gjøk av deg tenker jeg :lol:

 

Hadde du klart å lese hele tråden hadde du sikkert fått med deg at jeg har vært med en stund. Vet ikke hvilke innlegg du mener jeg ikke leser men regner med du har funnet ut av dette helt på egenhånd?

 

Fikk du svar over nå? EG har ikkje hund som erstatning for barn.

Den kommentaren "ape" skulle være morsom, med tanke på siste medie-oppslaga om "missing link"og sammenhengen

med oss mennesker.

Det burde kanskje gå an å akseptere at noen barnløse faktisk bruker sin omsorg på en hund(villdyr),

når vi egentlig bare stammer fra apene(villdyr)?

Tenkte det ikkje som mobbing. Eg beklager vist det støtte deg :smiley:

Liker ikkje når det blir personlig drittslenging :nonod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg regner da med at bikkjeeierne har forståelse for at jeg tar meg rett til å slå ihjel enhver lausbikkje i skjærgården.

 

Du stiller med andre i samme kategori som han som sparket i hjel en hund i Oslo ? Slike utsagn som du kommer med er ikke akkurat med å gjøre en debatt noe god :headbang:

 

Faktisk direkte tåpelig og dumt. Det er ikke hundens feil, men eier. En hund er et rovdyr, dog noe tammere enn en ulv. Eier av hund, enten det er meg eller andre, plikter å ha hund under oppsyn og kontroll til enhver tid. Men det er fortsatt ikke lov å ta livet av hunder med mindre bestemte vilkår er tilstede. Og da skal det gjøres på en human måte.

 

Kort fortalt: Hadde du sparket en hund ihjel fortjener du samme behandling selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at jeg ikke refererte til deg :nonod:

Det var noen andre karer som synes samme regler skulle gjelde barn som det gjelder hund :crazy:

Men noen overdriver det med kjæledyr og de tilegner hunden egenskaper de ikke har, kler dem opp osv osv

 

Den kommentaren "ape" skulle være morsom, med tanke på siste medie-oppslaga om "missing link"og sammenhengen

med oss mennesker.

Det burde kanskje gå an å akseptere at noen barnløse faktisk bruker sin omsorg på en hund(villdyr),

når vi egentlig bare stammer fra apene(villdyr)?

Tenkte det ikkje som mobbing. Eg beklager vist det støtte deg :smiley:

Liker ikkje når det blir personlig drittslenging :nonod:

Jeg synes den var morsom jeg og regnet med du også tåler en spøk.

Ser at du selv setter litt "takhøyde" :flag:

Link to post
Share on other sites

Dersom Mulligan føler seg angrepet av en løs hund, har han rett til å forsvare seg. Skulle dette føre til at hunden dør, så kan jeg ikke se at Mulligan kan klandres for dette.

 

Derimot, hvis Mulligan oppsøker en løs hund, med hensikten å drepe den, så skal han straffes.

Link to post
Share on other sites

Det er kun på tur at hun får gå løs - dersom jeg føler meg trygg på at vi ikke treffer folk. F.eks aldri i helgene, og ikke i fellesferien.

Hun får heller ikke gå løs på tur utenom båndtvang perioden, hvis ikke jeg føler meg trygg på at vi ikke treffer folk.

Jeg ser ikke på bruk av leiebånd som en "kalender" sak.

 

Det eneste jeg kan garantere deg, og jeg taler av erfaring, er at dette er ikke godt nok og du er og blir en lovbryter og burde skamme deg! Om du derimot slår ned en fyr eller hiver ham til sjøs bundet til et batteri hvis han løsner fortøningen på din båt, ja da er du en helt og har kun handlet i nødverge! Sånn er det med den saken og ikke prøv deg på noen motargumenter!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den var morsom jeg og regnet med du også tåler en spøk.

Ser at du selv setter litt "takhøyde" :flag:

 

Begynner å venne meg til det nå, er ikkje så gammel her inne eg serru.

Mye friske argument i luften av og til. Blir av og til litt varm i toppen av noen innlegg, men gjødsler mer enn gjerne

en diskusjon eg og :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er det foresten noen som virkelig kan lovene om hundehold?

Der er det mye for og imot, slik at det er rom for å tolke litt. Men mye er lagt opp til at eier skal ha ansvar for å vurdere

sin egen kontroll over hunden.

Under følger noen klipp fra tekst Hundeloven:

 

Hunder kan bare være løse dersom de blir fulgt eller kontrollert på aktsom måte....

 

Hva som er aktsomt, vil bl.a. variere med hva slags hund det er tale om.

 

Hundeholder skal være særlig aktsom der det er barn under 12 år og forebygge at disse blir skremt. Om nødvendig skal hunden holdes i bånd eller tett inntil hundeholderen.

 

Hundeholderen må passe på at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar det.

 

Hundeholder skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten, for eksempel en butikk eller en offentlig bygning, eller ved lekeplasser.

 

Det skal imidlertid ikke gis forskrift om båndtvang i turområder i større utstrekning enn nødvendig. Hensynet til dem som ønsker å ferdes med løs hund skal også ivaretas i tilstrekkelig grad.

 

 

God helg :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du stiller med andre i samme kategori som han som sparket i hjel en hund i Oslo .

 

Vås.

For det første, jeg har ingen hund.

For det andre, jeg oppsøker aldri steder det er hunder.

 

Det skinner klart gjennom i debatten her at hundeeiere setter loven tilside ved å la hunden gå løs etter eget forgodtfinnende.

Da påberoper jeg meg rett til å fjerne hunden.

Jeg vil ikke ha lausbikkjer i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Vås.

For det første, jeg har ingen hund.

For det andre, jeg oppsøker aldri steder det er hunder.

 

Det skinner klart gjennom i debatten her at hundeeiere setter loven tilside ved å la hunden gå løs etter eget forgodtfinnende.

Da påberoper jeg meg rett til å fjerne hunden.

Jeg vil ikke ha lausbikkjer i skjærgården.

 

Bikkjer kontakter ikke deg hvis du ikke har noe mat eller noe annet de har lyst på. De som tror båndtvang har noe med at man skal skjerme menneskene fra hundene har ikke skjønt noe. Jeg håper den går løs på grinete bedrevitere, de er ikke verdt en ¤%&&%

 

Jeg driter i hva du mener om bikkja mi skal gå løs eller ikke. Hvis du klager på at den ligger på land uten å være bunnet skal jeg tjore den til nærmeste pullert og så skal jeg spelle Hellbillies på bånn guffe hele natta.

 

Som jeg har sagt før,.... Er du redd for familiehunder bør du ta mere nervemedisin, dvs det er deg som er ustabil, ikke hunden.

 

Sorry men jeg misliker sterkt grinebitere.

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Mulligan jeg forstår deg litt men du ordlegger deg litt for stor ord,mulig du bare erter og syntes dette er gøy :cool: .Jeg har hund og jeg har denne i bånd og prøver så godt jeg kan og ikke være til sjeanse for andre.Både jeg og hunden har livets rett.Men vi skal respektere båndtvang og att andre er redd for hunder/allergi.Men hvis noen prøver og yppe for de ikke tåler hunder eller min hund får denn slags skyld da blir jeg sint og da mener jeg jævligforbanna.Ord legg deg litt anderledes enn denne harde linja.Kos deg på havet og ingen skal ødlegge for deg,du må tåle og se en hund eller flere.Men att det finnes mange dårlige hunde eiere det er det ingen tvil om.Ta ikke alle over en kam.Bjørn :yesnod:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

At hunder skal løpe fritt rundt er uakseltabelt. Med uakseltabelt så mener jeg at jeg forbeholder meg rett til og forvare meg og mine med alle midler og jeg sier klart ifra til eierne at dette hverken er lov eller akseptert. Har hvert borti flere episoder hvor hunder kommer i fullt firsprang når en sitter ned og griller med familien etc.. Ungene blir livredde med en slik tilnærming fra hundens side.

 

Ellers i hverdagen så har jeg lært ungene til og ikke oppsøke ukjente hunder uten og spørre eier om lov først.

 

Selv så er jeg like alergisk mot hund som andre er mot veps og har havnet på sykehus flere ganger grunnet alergi sjokk.. Dette er ikke artig men går fint så lenge jeg ikke oppsøker hund/hest etc.. Barna får selvføgelig være i kontakt med dyr så mye de vil, men har lært seg at pappa ikke tåler dette og er flinke til og vaske klær etc når de har lekt med dyr.

At jeg må ha med meg et vandrene medisinskap i tilfelle ei løsbikje eller lign skal komme er tragisk.. Så jeg håper de fleste hundeiere forstår dette.. Det er faktisk mitt eget liv det er snakk om og da handler jeg der etter hvis jeg kommer i ufrivillig kontakt.

 

God sommer til 2 beinte og 4 beinte :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Referat fra Hundeloven:

 

Det skal imidlertid ikke gis forskrift om båndtvang i turområder i større utstrekning enn nødvendig. Hensynet til dem som ønsker å ferdes med løs hund skal også ivaretas i tilstrekkelig grad.

 

 

Referat fra en sjel:

Det skinner klart gjennom i debatten her at hundeeiere setter loven tilside ved å la hunden gå løs etter eget forgodtfinnende.

Da påberoper jeg meg rett til å fjerne hunden.

Jeg vil ikke ha lausbikkjer i skjærgården.

 

Referat fra en anna syk sjel:

At hunder skal løpe fritt rundt er uakseltabelt. Med uakseltabelt så mener jeg at jeg forbeholder meg rett til og forvare meg og mine med alle midler og jeg sier klart ifra til eierne at dette hverken er lov eller akseptert.

 

Med alle midler ? Du kan jo aldri være annet en annonym, for om du skulle være uheldig å trampe i hjel en hund en dag, Så veit jo vi på BP at det har vert ønsket og planlagt lenge.

 

ELLER.....er hundene på østlandet så mye verre en de vi har på vestlandet? Er jo mulig det da.... :crazy:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja med alle midler som i ytterste konsekvens er vold. Men self ikke hvis kun hunden kommer for og hilse eller lign.. Men ved angrep på meg og mine så henger hunden i en tynn tråd.

 

Har aldrig opplevd dette enda heldighvis og hunden går som regel og snakke til hvis den er for nærgående.

Selv om jeg er dødsalergisk så er jeg ikke redd hunder overhodet og tar da gjerne med meg hunden til eier hvis nødvendig. Med påfølgende medisin forbruk og vask :lol:

 

Synes hunder og dyr fortjener respekt og er veldig glad i dyr selv så man skader self ikke dyr hvis strengt ikke nødvendig.

 

Som jeg pleier og si.. eierne er værre enn hunden. :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

At jeg må ha med meg et vandrene medisinskap i tilfelle ei løsbikje eller lign skal komme er tragisk.

 

Jeg vil ikke kalle det tragisk. Desverre har du en sykdom, som så mange andre, og det må du leve med. Medisinskapet ditt må du jo ha med deg likevel siden en en allergisk reaksjon kan være dødlig for deg (det gjelder jo ikke bare hund).

 

I stedet for å male fanden på veggen (lurer litt på hvorfor allergikere gjør det mer enn andre), synes jeg at du skal ta livet som det er. Du kan jo se, høre, føle gå fritt, tenke etc. Gjør det beste ut av det, så har du det mye hyggeligere.

Link to post
Share on other sites

I stedet for å male fanden på veggen (lurer litt på hvorfor allergikere gjør det mer enn andre), synes jeg at du skal ta livet som det er. Du kan jo se, høre, føle gå fritt, tenke etc. Gjør det beste ut av det, så har du det mye hyggeligere.

[/quote

 

Jeg er vel den som maler fanden minst på veggen hehe :lol: .. Værre med kona som har sett meg når det går til sykehus i ambulanse fordi jeg ikke har vært så nøye på det :lol:

 

Sjøen er det beste stedet jeg kan være tilnærmet fritt for alt som den håpløse kroppen ikke vil akseptere :yesnod:

Men i det daglige er det ikke noe problem og folk viser forståelse så lenge jeg forklarer siuasjonen til dem.. Eiere av dyr kan jo ikke lukte at AKKURATT jeg ikke tåler dyr.. så da forteller jeg det heller til dem slik at siuasjonen er lettere :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Bikkjer kontakter ikke deg hvis du ikke har noe mat eller noe annet de har lyst på.

 

Jeg håper den går løs på grinete bedrevitere, de er ikke verdt en ¤%&&%

 

Jeg driter i hva du mener om bikkja mi skal gå løs eller ikke.

 

Hvis du klager på at den ligger på land uten å være bunnet skal jeg tjore den til nærmeste pullert og så skal jeg spelle Hellbillies på bånn guffe hele natta.

 

Som jeg har sagt før,.... Er du redd for familiehunder bør du ta mere nervemedisin, dvs det er deg som er ustabil, ikke hunden.

Dette er hundeieren sin det.... Er lenge siden jeg har let et innlegg som viser så mye forståelse for andre mennesker og hunder ikke minst... :eek::nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...