Snusmumrikken Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Utifra nettet så er det to settings på motoren. En XD100 og en TWC-3 innstilling. Jeg forstår det slikt at all TWC-3 er greit så lenge den er justert til riktig innstilling? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Marwin Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Korrekt! Du MÅ bruke anbefalt olje på eTec! Det er greit å kjøpe kabel og software for å lese av motordata, men en skikkelig Fagmann VET hva han gjør. Sjøl vil jeg bli betenkt på å kjøpe en motor som har vært stellt (justert) av hobbymann for å spare noen kroner! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) Riverman 11-11-2011, 02:22 PM Just to clarify things: You can use any TC-W3 certified oil in an E-TEC at the normal factory setting, or any of the Evinrude oils. That satisifies the factory warranty and satisfies the government, no problem. If you decide to have your dealer program the motor for the optional reduced-oil setting, then you HAVE to use the XD-100 oil. There is no substitute in BRP Evinrude's eyes any any lubrication failure from other oils would not be covered in the reduced-oil setting. I forgot to mention that, thanks for the clarification. http://www.screamandfly.com/archive/index.php/t-243085.html EDIT: Er justert av verksted, ikke hobbymann. Prisen er såpass lav at jeg tjener penger selv om motor er defekt, he he. Redigert 5.Juni.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Janoho Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Ja, ser jeg tok litt feil der. Leste også på etec forumet. sannsynligvis har den ikke tatt skade av dette Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 http://www.charlestonfishing.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=125149 Her sier de det samme. Ulempen(e) er at den ryker mer og bruker mer olje, men da fikk jeg litt mer ro i sjelen. Da ser det ut som all TC-W3 olje er godkjent, men bare ikke anbefalt.. (Sikker fordi Evinrude ikke tjener noe dersom man ikke kjøper de sin olje). ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Marwin Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) Kommer an på hvor lenge du kan kjøre på vanlig olje da... Tror ikke Evinrude anbefaler spes. olje uten grunn. Redigert 5.Juni.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Janoho Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Hva mener du ? Ifølge forumene kan du kjøre på det hele tiden. men jeg skjønner ikke hva tidligere eier mener at den har blitt omprogrammert til tcw3 olje, er jo det som er standard fra fabrikk. det henger en liten lapp på lokket på oljetanken hvor det står nettopp dette. en annen ting er vel at motoren har enda bedre av xd100 syntetisk olje.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 HO-motorene er vel programmert til XD100 olje originalt såvidt jeg husker. Men ikke de andre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jotto Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Teerex skrev for 7 timer siden: HO-motorene er vel programmert til XD100 olje originalt såvidt jeg husker. Men ikke de andre. Det er omvendt :) Alle E-Tec har TC-W3 som standard. HO-motorene kan ikke settes til XD100-modus. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Jeg har en H.O. motor (2014) og den er justert fra XD50 (vanlig TC-W3) til XD100 olje (modus) av min leverandør, og det er jeg sikker på. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jotto Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 John_Kr skrev 15 minutes ago: Jeg har en H.O. motor (2014) og den er justert fra XD50 (vanlig TC-W3) til XD100 olje (modus) av min leverandør, og det er jeg sikker på. Jeg tror de endret på dette på nyere HO-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Det var ikke meningen å stoppe/ blokkeren denne tråden, den var interresant, fortsett gjene... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Nåer vi på vei hjem. Fikk med software og kabel til å diagnosene den selv. Forhåpentligvis blir det ikke en dyr fiks. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
chrisrik Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Marwin skrev On 5.6.2017 at 21.29: Korrekt! Du MÅ bruke anbefalt olje på eTec! Det er greit å kjøpe kabel og software for å lese av motordata, men en skikkelig Fagmann VET hva han gjør. Sjøl vil jeg bli betenkt på å kjøpe en motor som har vært stellt (justert) av hobbymann for å spare noen kroner! Bare sånn til info, så er det svært begrenset mulighet for å justere så veldig mye i programmet - så jeg tror ikke du skal være veldig bekymret for dette. Programmet er ment som diagnose-program, så funksjoner begrenser seg i all vesentlighet til å utføre tester på ulike komponenter og lese av måleverdier. Stille inn oljemodus og oppdatere software (da trenger man en ekstra "kobling", som man i ordne drift ikke bruker), samt laste opp koeffisienter til injektorer. Jeg vil påstå at det er bedre å kjøpe en etecmotor av noen som har denne kabelen. De har nok veldig god peiling på type olje motoren bør ha, hvilket turtallsområde den har operert i og antall motortimer :-) og mye mye mer! Marwin skrev On 5.6.2017 at 21.52: Kommer an på hvor lenge du kan kjøre på vanlig olje da... Tror ikke Evinrude anbefaler spes. olje uten grunn. I manualen er det ikke definert noen tidsbegrensning på bruk av tcw3-olje dersom motoren er satt opp for denne kvaliteten. Selv har jeg valgt tcw3-innstilling men kjører utelukkende på xd100. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Snusmumrikken skrev for 1 time siden: Nåer vi på vei hjem. Fikk med software og kabel til å diagnosene den selv. Forhåpentligvis blir det ikke en dyr fiks. :-) Ta deg gjerne bryet med å Google evdiag, det finnes ei nettside med detaljert beskrivelse med skjermbilder. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Janoho Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Ja, hold oss oppdatert om utviklingen. Blir interessant å høre Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Det skal jeg gjøre! Snakket med en kar som jobber seriøst med disse på fritiden. Han kunne rense, bytte og programmere injectoren(e), samt teste bensinpumpe(ne) til en meget grei pris. Injectoren blir dog brukt, men ny dyse. Testet og renset. Ville dere styrt unna? Prisen er under halvparten av hva verksted ville tatt for å bytte injector. (Dog den er jo ny). Motor har aldri vært på service, så skal gjøre den selv. Er det verdt bryet/kostnaden å oppdatere programmvaren i motoren? Har noen erfaringer med det? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Da er motor på vei hjem. Karen jeg brukt (lokalisert like utenfor Arendal) er den mest kompetente fyren jeg har snakket med som driver med E-TEC. Etter litt penger, og mange timer så sviver motoren nydelig. Var snakk om å rense dysene (som var utrolig fulle av dritt og lort) og bytte den ene. Programvaren er oppdatert og alt er nå riktig justert og på stell. Eneste som blir igjen er å installere en vannutskiller til bensinen. Noen som kan anbefales? Da er jeg en lykkelig eier av en lite brukt etec fra 2010. Underkant av 140 timer og kun ferskvannkjølt (inntil nå). Fikk utrolig mange tips ang. E-TEC motorene, så burde bli mange problemfrie år i båtlivet. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
John_Kr Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Så flott ... Tror ikke vi her blir lei oss dersom noen av tipsene kommer i denne tråden. :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 chrisrik skrev for 19 timer siden: Bare sånn til info, så er det svært begrenset mulighet for å justere så veldig mye i programmet - så jeg tror ikke du skal være veldig bekymret for dette. Programmet er ment som diagnose-program, så funksjoner begrenser seg i all vesentlighet til å utføre tester på ulike komponenter og lese av måleverdier. Stille inn oljemodus og oppdatere software (da trenger man en ekstra "kobling", som man i ordne drift ikke bruker), samt laste opp koeffisienter til injektorer. Jeg vil påstå at det er bedre å kjøpe en etecmotor av noen som har denne kabelen. De har nok veldig god peiling på type olje motoren bør ha, hvilket turtallsområde den har operert i og antall motortimer :-) og mye mye mer! I manualen er det ikke definert noen tidsbegrensning på bruk av tcw3-olje dersom motoren er satt opp for denne kvaliteten. Selv har jeg valgt tcw3-innstilling men kjører utelukkende på xd100. Bruker den ikke unødvendig mye olje da, jeg bruker xd100 men har motoren innstilt på dette Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Snusmumrikken skrev 27 minutes ago: Eneste som blir igjen er å installere en vannutskiller til bensinen. Noen som kan anbefales? Yamaha sitt 10micron filter har funka bra for meg iallefall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Alle de båtene jeg har hått (3 stk sjærgårdsjeeper) så har det vært installert store vannutskiller/bensin filter i båten, lurer på hvem som selger båter uten filter, de kan ikke ha så mye greie på båt. Jeg kjøpe min Nordkapp i 2014, etter to år og 30 timer drift byttet jeg filter, benyttet anledningen å tømme det gamle filtre i ei bøtte for å se hva som var oppe i filtret, fikk hakeslepp... fult av metallspon, sorteprikker som lignet på små gummibiter og mye annen rot, lite vann. Alt dette var sikkert fra produksjon i Polen, men alikevell. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Jon-Kåre skrev 31 minutes ago: Bruker den ikke unødvendig mye olje da, jeg bruker xd100 men har motoren innstilt på dette Jo, men det er nok kun for å sikre endel bedre smøring. Om det er nødvendig eller ikke, vet ikke jeg. Hadde jeg vært yrkesmann så hadde jeg def. gjort det samme. ivar skrev 31 minutes ago: Yamaha sitt 10micron filter har funka bra for meg iallefall Herlig - da tar jeg en kikk på noe tilsvarende. John_Kr skrev 43 minutes ago: Så flott ... Tror ikke vi her blir lei oss dersom noen av tipsene kommer i denne tråden. :-) La motoren blir god og varm før man drar på. De E-TEC motorene liker å være varme. Viktig med vann utskiller. Får man noe kondens/vann i dysene som sitter (f.eks når du lar motoren sitter X antall uker/dager osv. så blir det ofte fort "dritt" i dem). John_Kr skrev for 2 timer siden: Alle de båtene jeg har hått (3 stk sjærgårdsjeeper) så har det vært installert store vannutskiller/bensin filter i båten, lurer på hvem som selger båter uten filter, de kan ikke ha så mye greie på båt. Jeg kjøpe min Nordkapp i 2014, etter to år og 30 timer drift byttet jeg filter, benyttet anledningen å tømme det gamle filtre i ei bøtte for å se hva som var oppe i filtret, fikk hakeslepp... fult av metallspon, sorteprikker som lignet på små gummibiter og mye annen rot, lite vann. Alt dette var sikkert fra produksjon i Polen, men alikevell. Båten er jo gammel, men motor er "ny". Ble kjøpt som stand-alone og montert på båt av forrige (første) eier. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Føler at dette er som en "offisiel" E-TEC tråd, så spør her.. Jeg har gamle type plugger på min, og tenker å bytte til de nye QC10WEP. Noen som vet om man må oppdatere software? Det ble nevnt på et eller annet forum, så jeg bare skyter ut. Dette gjelder da min "nye" motor. En Evinrude E-TEC 75HK fra 2007. Den har 180 timer på telleren, hvorav 40% er på tomgang. Man kan ta utgangspunkt i at service ikke er tatt. Pga. pris så gjør jeg service selv, har ikke råd til en 7000,- service. :P Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Fjellknoken Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Hei. Kjøpte ein 2010 mod 115 e tec tidligere i høst. Men er ikkje overbevist enda!! Får ikkje fult turtall ( 5150 ) og ca 33 knop det sitter en 13 3/8 x 17 " stålpropell på. Båten er en Ryds 510 mc som veier 530 kg. Hadde tidligere ein Yamaha f 80 motor som dyttet båten opp i 32 knop ? Så er ikkje helt fornøyd med e tec' n så langt. Er det noen synspunkt / tips ps. Båten går i ferskvann Ca 900 MOH. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.