Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

DAahh er pluggene skiftet.

Motoren "høres ny ut". Helt tydelig at dette var feilen. Med tanke på at litt småhakking oppsto på slutten av den 3. sessongen, er det meget viktig at pluggene skiftes hvert 3. år!

Og kanskje så ofte som hvert 2. år hvis motoren går MYE på lavt turtall (dorging).

Og pluggene er uproblematisk å skifte, samt at det er rimelig.

 

SÅåhh gjenstår neste "anke"-punkt på servicen da: HVORFOR må dysepakningene byttes hvert 3. år????

 

Noen som har forslag /eller VET??

Jeg jobber jo hos Evinrude forhandler, og vi bytter ikke dette på 3 års-servicen, med mindre kunde ber spesifikt om dette, eller motoren har gått svært mange timer.... Det vi bytter er impeller, termostat, plugger, bensinfilter og girolje. Vi kobler også på pcen og kjører noen tester, ser på vanntrykk osv. Vi sjekker også momentene på skruer, spesielt nøye på de som fester powerheaden til stammen, da vi hadde et tilfelle der disse hadde løsnet (noe som resulterte i at den lakk eksos, ikke noe mer)

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 ting å si om Evinrude 200 E-TEC, går som fy flate og holder ikke i lengden - dessverre!

Holder ikke i lengden, kan du utdype litt mer her? Det vil jo alltid, uansett merke (også yamahamenighetens motorer hender det at havarer) være enkelte havarier.

 

Hvordan olje-setting kjørte du på, og med hvilken olje?

Link to post
Share on other sites

2005 modell som har sprengt toppen 2 ganger, og stoppet uanmeldt utenom det. For det meste elektronikkfeil som resulterer i mekanisk svikt. Men går bra og er veldig rapp i aksen ift. en 4-takt. Bruker noe helt sykt mye suppe. 24 ft RIB med 250HK ETEC: 70 liter i timen på flat sjø med full gass. Jeg stoler ikke på denne motoren i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

....vi bytter ikke dette på 3 års-servicen, med mindre kunde ber spesifikt om dette, eller motoren har gått svært mange timer....

Det vi bytter er impeller, termostat, plugger, bensinfilter og girolje. Vi kobler også på pcen og kjører noen tester, ser på vanntrykk osv. Vi sjekker også momentene på skruer, spesielt nøye på de som fester powerheaden til stammen, da vi hadde et tilfelle der disse hadde løsnet (noe som resulterte i at den lakk eksos, ikke noe mer)

¨Takker for flott info!! :cheers:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vel; 70 l/t på en 250 ved maks WOT vil jeg kalle et svært så moderat forbruk

Buster Magnum m/ Yamaha F225 er oppgitt til 73 l/t på fullt, vil også si at 70 l/t på en 250 på en større båt ikke er så ille

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
...Bruker noe helt sykt mye suppe. 24 ft RIB med 250HK ETEC: 70 liter i timen på flat sjø med full gass. Jeg stoler ikke på denne motoren i det hele tatt.

Leser hva du skriver, men iflg. std. beregninger skal den motroen bruke 74 liter i timen på fullt effekt-uttak. (tall fra Marintek og Motordoktoren)

Dessuten er tallene hentet fra en Yamaha 4-takter. Med 70 lter, som du skriver, går E-tec alså 4 liter RIMELIGERE en japse-vispen.

Og DET er kanskje "sykt"?? :yesnod:

 

Vedr. holdbarheten og feil:

Baylineren hudfletta meg i en annen streng her om at jeg hadde mishandlet motoren min. Vi misforsto hverandre litt, men han hadde rett i at jeg IKKE hadde stelt pent med den. Jeg testa den litt :crazy::sweat::wflag: og fikk konstatert at litt nødvendig service gjorde motoren god som ny.

 

At du har fått en mandagsmotor ER kanskje mulig, med sprenge topper osv, men hadde dette vært noe som gikk igjen ofte, ville det sikkert blitt omtalt.

Om jeg fortsatt er fornøy med motoren?? :yesnod:

Godt Nyttår :fireworks2::fireworks3::fireworks1:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen, da jeg er iferd med å trosse alle mine to-takt fordommer og kjøpe en båt med 175 eller 200 Evinrude e-tec bakpå. Jeg håper på konkrete svar, uten masse diskusjon og personforfølgelse :wink: , om det er gode eller dårlige greier...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kjøpte meg en ny Evinrude E-tech 250 hk ifjor som sitter på en White-shark. Summer og går problemfritt foreløpig,så

kjempefornøyd med første sesongen hvertfall + noen timer iår :flag:

 

Vinterkonserveringen ordnet den nesten selv i hagen mens jeg tok meg en pils og tittet på I-Command displayet.

Kostet ingenting bortsett fra den pilsen :cheers:

 

Håper det fortsetter i samme stil,så foreløpig er det en anbefaling fra meg til tross for for bare en sesong+ noen timer .

Redigert av los (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget bra tråd!

En i familien har en ca 4-5 år gammel e-teck 75hk. Da han tok den ut av vinterdvalen i fjor vår skar et av stemplene seg etter en liten stund. Skjedde faktisk på prøvetur når båtforhandler klargjorde motor på ny båt.

 

Garantitiden var akkurat gått ut. Etter litt søking på nettet fant han ut at det var en svakhet med den årgangen av 75hk E-teck.

 

Det var faktisk dårlig olje tilgang på en av sylinderene. Dette ble rettet på senere årsmodeller. Mener også at han fikk lagt opp ekstra oljetilgang til nevnte sylinder og alt har vært bra i forrige sesong.

 

Reperasjonen ble dekket av Bombardier.

Redigert av Zumme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderer å bytte Honda firetaktern min med en E-tech. Blir støyen påtrengende eller er det en vanesak?

 

Lyden i 175 hesteren er faktisk mindre/lavere enn i 150 Yamahaen jeg også har. Og så ikke minst råere, siden Evinruden er V6'er.

Det lille jeg har fått testet den nye båten med E-tec'en på, har bare gitt mersmak...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vurderer å bytte Honda firetaktern min med en E-tech.

 

Tenker du å bytte for å få mer trøkk?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Var i Stormbåttroppen i forsvaret. Der kjørte vi Zodiac Hurricane 730 SRIM med 2x90hk E-tech'er, hele året i alle forhold med tung belastning over lengre distanser og tider. Vedlikeholdet ble gjort slik det gjøres i forsvaret, skikkelig, og motorene sviktet aldri. Eneste gangen de ble satt ut, var da båtføreren vår skulle tøffe seg for et kamerateam som laget en film om "Soldater med risiko i tjenesten". Risiko it was, dundra i en stein og slo hull i undervannshuset. Det tåler ikke E-tech'en

 

90hk Etec på Buster XL har vært trofast i løpet av årene, riktignok kun på sommerstid med pen kjøring. Men den har holdt som bare det, og da snakker vi turer Tromsø til Lofoten, til Værøy og tilbake igjen.

 

Evinrude har mekka en skikkelig motor :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva Hondaen veier, men e-tecen er jo en V4 på 1.7 liter, neppe så mye vekt å spare....?

 

(Er det så mye mas med service på honda'n da, bortsett fra oljeskift? )

 

Ser det er en Europa du har, med førerposisjon på benken bak så ser jeg for meg den kan bli litt baktung ja...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Risiko it was, dundra i en stein og slo hull i undervannshuset. Det tåler ikke E-tech'en
:lol: Litt flaut kanskje? :giggle:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva Hondaen veier, men e-tecen er jo en V4 på 1.7 liter, neppe så mye vekt å spare....?

 

(Er det så mye mas med service på honda'n da, bortsett fra oljeskift? )

 

Ser det er en Europa du har, med førerposisjon på benken bak så ser jeg for meg den kan bli litt baktung ja...

 

75 Honda og 115 E-tech veier det samme. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Sjåføren var ikke særlig høy i hatten nei. Ble endel oppvask i etterkant også, dyr skade :rolleyes:

Men jeg vet ikke om det slår vedkommende som var inne året før og dundret oppi ei fiskemære.. hehe, til hans forsvar var visstnok vinter mørkt uten opplyst mære. Navigeringen skal vi ikke diskutere her inne.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

75 Honda og 115 E-tech veier det samme. :crazy:

 

Burde bli bra trøkk i Bellaen med 115hk. En kamerat av meg hadde 100hk Yamaha, han sa han gjorde 42 knop.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...Det vi bytter er impeller, termostat, plugger, bensinfilter og girolje. Vi kobler også på pcen og kjører noen tester, ser på vanntrykk osv.

Har du sett noen med feil på termostaten? (Spør i ren nysgjerighet) :yesnod: Eller andre "feil" som går igjen og som vi bør være obs på? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...