Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Hei, dette har jeg ikke hørt om eller tenkt over. Gjelder dette kun E-tec motorer eller er det generelt for alle injection motorer. :confused:

Kalles for "indeksering" , brukt i både 2- og 4takt i et forsøk på å tyne ut det siste lille ekstra.

http://www.advanceautoparts.com/english/yo...t20001001sp.asp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hatt plugger i fire år før de begynte å fuske og så påstå at e-tech spiser plugger??

Følg nå heller serviceprogrammet før du beklager deg over motoren og utbasonerer det som en svakhet.

Det er sleivete og tullete av deg Marwin

 

Terje Brurberg på Fische marine sa til meg at de slet litt med dette. Det var da jeg gikk E-tec kurs der. Slutt å sleiv sjøl.

Link to post
Share on other sites

Og det er viktigere å gjøre dette på E-tec. Er tydeligvis mange "internett-mekanikere" her. :lol:

 

Hadde faktisk ikke hørt om "indeksering" av tennplugger før jeg leste linken til `Ivar`. (Verdien av dette kan vel sikkert diskuteres.) Derfor er det viktig av vi har "proffe" mekanikere her på BP, som kan rettlede villfarne "internett" mekanikere som meg selv. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Terje Brurberg på Fische marine sa til meg at de slet litt med dette. Det var da jeg gikk E-tec kurs der. Slutt å sleiv sjøl.

 

At dette har blitt opplevd som et problem trenger en ikke bruke mange sekundene på nettet for å finne ut.

Men når Marwin nevner sine problemer i samme åndedrag som at e-tech har problemer med pluggspising blir det for dumt. Tvert i mot har jo han vist at han ikke har problemer med pluggspising på sin motor.

Problemet med motoren til Marwin er jo at den har en eier som ikke vedlikeholder den skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Er ferdig med min første sesong som E-TEC eigar, og er fornøyd. Motoren ha gått fin heile sesongen, bortsett frå litt fusking på full gass. Dette har kun skjedd eit par ganger. Ingen startproblem uansett temp. Går heil fint frå første stund. Ingen deler har gått sund. Det einaste som skuffer litt er kraften i motoren. I følge reklamen skal E-TEC vera kraftig men eg synes at 30 knop på ein Finnmaster 5700 er for lite. Båten skal gjera 32 knop med Yamaha 80. Skulle ha valgt ein 115 hk i stedenfor. Motoren er ein 90 hester

Link to post
Share on other sites

(Verdien av dette kan vel sikkert diskuteres.) Derfor er det viktig av vi har "proffe" mekanikere her på BP, som kan rettlede villfarne "internett" mekanikere som meg selv. :lol::lol:

 

Proff i gåsetegn? Den tar jeg personlig. Mye rare båtfolk.... Nei, nå er det siste reply fra mig her inne. Kanke gi dere for mange tips heller. God sommer 2009. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det einaste som skuffer litt er kraften i motoren. I følge reklamen skal E-TEC vera kraftig men eg synes at 30 knop på ein Finnmaster 5700 er for lite. Båten skal gjera 32 knop med Yamaha 80. Skulle ha valgt ein 115 hk i stedenfor. Motoren er ein 90 hester

 

Beskrivelsen din minner nok litt om en annen båt jeg vet om med samme motor. Forventningene var store rundt at denne skulle gå minst like fort som undertegnedes yamaha F100 - e-tec-hester er annonsert som kraftige men lette hester. Men forskjellen i toppfart var dessværre ganske stor F100'ens favør. Kjenner faktisk ingen her i området som både eier og er misfornøyd med kvaliteten på disse motorene, men reklamen er dessværre reklame og ingenting annet.

 

Kan du si noe om topp-turtall, antall timer motoren har gått etc?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hatt plugger i fire år før de begynte å fuske og så påstå at e-tech spiser plugger??

Følg nå heller serviceprogrammet før du beklager deg over motoren og utbasonerer det som en svakhet. Det er sleivete og tullete av deg Marwin

Ka F@en meine du? Hvis du KAN å lese OG leser HELE denne strengen, vil du forhåpentlig moderere karakteristikken litt?? :discuss:

 

Jeg har fra første dag stillt MANGE spørsmål vedr. vedlikeholdsprogrammet til denne motoren. Selv importøren kunne ikke gi fyldesgjørende svar til meg på telefonen (som du vil se lengre opp i strengen). De som skal ivareta service på eTec her i området (3-4 mann), har sjøl uttrykt at dette programmet er unødig omfattende. Og de utfører kun deler av det.

Det JEG har gjordt er å finne ut litt mere om dette, bl.a. ved å holde igjen litt. MIN intensjon med innleggene her, er at andre som eier (eller lurer på) denne motortypen skal ha mulighet til å samle info.

Motoren er jeg fornøyd med og angrer ikke på kjøpet (spes. ikke etter at jeg har sett og hørt om flere 4T-motorer innen oppdrettsnæringen som får tildels kostbare rep. etterhvert!).

Som sagt, jeg skifter pluggene og konstaterer forhåpentligvis at DET er årsaken.

OG: Jeg har ikke "beklaget meg over motoren eller utbasunert svakheter" som du hevder! Og JA: Jeg synes at pluggene må byttes oftere enn på tidligere motorer jeg har eid. Men NUuhh fikk jeg forklaringen, og tolererer dette med gevinst i lettstartethet. I LITT negativ retning kan nevnes at det trenges et batteri med høy CCA for å starte... (Noe Fishe i Tr.heim hevdet da jeg kjøpte.

 

Det neste spørsmålet er om skifting av dysepakninger etter 3 år / 300 timer er nødvendig. Jeg har IKKE fått skikkelig svar på hvorfor enda.

Impellerskiftet skal vissnok skje etter 4 år, men DET er noe jeg alltid har gjordt annenhvert år.

Oppsmøring av alle smørepkt. gjøres høst og vår, så ingen vanskjødsel foregår.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ka F@en meine du? Hvis du KAN å lese OG leser HELE denne strengen, vil du forhåpentlig moderere karakteristikken litt??

Ja, jeg kan lese.

Ja, jeg har lest hele strengen.

Synes den dokumenterer godt at du ikke har fulgt serviceprogrammet. At du da får problemer er da kun din egen skyld, ikke motoren, ikke pluggene, ikke importøren, ikke den lokale ekspertisen - kun din egen feil.

At du nevner at du tror motoren spiser plugger i linjen under beskrivelsen av dine motorproblemer, uten å nevne at du hopper over foreskrevet pluggskifte er sleivete og tullete.

Kanskje du nå bør stole litt mer på dem som har skrevet serviceprogrammet enn deg selv og 4 lokale mekanikere.

 

Og du, neste gang du som erfaren skriver på forumet med over 3500 innlegg leser noe du selv burde skjønt for lenge siden, ikke kast agresjonen over på den som skriver det med banneord og tåpelige spørsmål som om folk kan lese.

Link to post
Share on other sites

.. At du da får problemer er da kun din egen skyld, ikke motoren, ikke pluggene, ikke importøren, ikke den lokale ekspertisen - kun din egen feil.

Har da aldri skyldt på noen for tomgangsproblemene!! Konstaterer bare at jeg har dem, og forteller at jeg ikke har fulgt opp godt nok!

Karakteristikker som "sleivete og tullete" kunne du ha spart deg!

For de som ER intr. i MOTOREN, så skal jeg melde tilbake resultatene av mine erfaringer.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Motoren er jeg fornøyd med og angrer ikke på kjøpet (spes. ikke etter at jeg har sett og hørt om flere 4T-motorer innen oppdrettsnæringen som får tildels kostbare rep. etterhvert!).

 

Muligens litt OT , men kan du utdype denne litt...? Merker , type problemer?

Kjenner endel oppdrettere, og noen av de kan få til og med en ambolt til å gå istykker..... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei mye nyttig info Kimosabi.

 

Kritikken av Marwin blir for dum. Han sier jo selv at han ville sjekke ut om hvordan det gikk om ikke pluggene ble skiftet som foreskrevet i serviceprogram.

 

Sånn generelt kan man si at to-taktere ofte spiser plugger. 4-taktere kan normalt kjøres mye lengre mellom skite. Selv skifter jeg plugger veldig sjelden på 4-taktern, hvorfor skifte noe som ikke er slitt?

Link to post
Share on other sites

I mange tilfeller så bør en også bytte pluggene før 3 år/300timer er gått, nettop pga. det kimosabi sier, kjøres det mye tomgang blir pluggene brukt opp fortere. Men jeg mener at dette hovedsaklig er et problem på de første årgangene av e-tec, da de på de nyere motorene nå har gått over til andre type plugger. NB viktig, en kan ikke uten videre bytte til den nye typen plugger, da kan det gå galt! Bruk den typen plugg som sto i, med mindre forhandler sier du kan gå over til den nye typen.

http://rides.webshots.com/photo/2196600500091848696SiZIPI (på denne siden er det også mye annet inrtressant, bla videre i bildeserien og se)

Takk for fin info! :cheers:

 

Det er viktig at åpningen peker mot injectoren ja. Altså, ikke jordbøyla mot injector.---> Åpningen <---. Du merker bare hvor åpningen sitter på pluggen med en tusj før du skrur i pluggen. Du kan ha 90grader avvik hver vei men ikke så mye at jordbøyla kommer i veien for bensin"dusjen". Kan hende du må switche litt på pluggene for å få det til siden de ikke har like gjenger.

Takker for nok en god info. :cheers:

 

 

Muligens litt OT , men kan du utdype denne litt...? Merker , type problemer?

Kjenner endel oppdrettere, og noen av de kan få til og med en ambolt til å gå istykker..... :cheers:

:yesnod: Tror jeg så gjerne.

Sitter for tiden på en holme rett innafor Ona fyr (med Ice-modem) mens stormen raser utafor her :puke:

Er hjemme før helga og da skal jeg prøve å skaffe mere info om dette.

Har hørt om dette forholdet tidligere også, men er litt redd for hva presentasjon av resultatet vil avstedkomme av kommentarer etter bøtta jeg fikk høyre opp her...

Sender deg heller en IM om resultatet.

mvh

Marwin

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gått litt tregt her i det siste pga sykdom, men tok UT pluggene i går kveld, og de så ikke pene ut. Midt-elektroden var så "tæret" at gnistgapet var over dobbelt så stort som på de nye.

Setter forhåpentlig inn de nye i morgen, så får vi se om ikke "ujevnhetene" forsvinner. :rolleyes:

Til Ivar: Sender deg en IM som jeg sa.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

DAahh er pluggene skiftet.

Motoren "høres ny ut". Helt tydelig at dette var feilen. Med tanke på at litt småhakking oppsto på slutten av den 3. sessongen, er det meget viktig at pluggene skiftes hvert 3. år!

Og kanskje så ofte som hvert 2. år hvis motoren går MYE på lavt turtall (dorging).

Og pluggene er uproblematisk å skifte, samt at det er rimelig.

 

SÅåhh gjenstår neste "anke"-punkt på servicen da: HVORFOR må dysepakningene byttes hvert 3. år????

 

Noen som har forslag /eller VET??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...