Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Nå er da ikke E-tec amerikansk i betydningen USA, men canadisk.

 

Men Bombardier som er kanadisk kjøpte opp OMC som var amerikansk og E-tec er basert på Ficht-teknologi som vel egentlig kommer fra Ficht GmbH of Kirchseeon, Germany?

 

I alle fulle fall så var det så mye problemer med Ficht-tekonologien at det nesten brakk ryggen på OMC så utgangspunktet var ikke det aller beste?

 

For egen del har jeg ikke villet vurdere E-tec før det,eventuelt, er hevet over nesten enhver tvil at det holder mål og er minst like godt som alternativene fra nippons rike!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For egen del har jeg ikke villet vurdere E-tec før det,eventuelt, er hevet over nesten enhver tvil at det holder mål og er minst like godt som alternativene fra nippons rike!

 

E-Tec er vel nå i fjerde generasjon (Ficht, deretter Ficht RAM, så DI) , og det virker da som at de har fått bra skikk på systemet.

Noen havarier er det nok fortsatt, men det er det da også med Optimax og Yamaha's HPDI..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

... , og det virker da som at de har fått bra skikk på systemet.

 

Ja, forhåpentligvis har de det, men jeg synes fortsatt at det er litt tidlig å felle noen endelig dom og hvorfor ta sjansen når det finnes glimrende alternativer? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte motoren i fjor sommer så det er litt surt med havari allerede .

'MEN jeg er kjempefornøyd utenom det.

Rimelig i drift og fin gange.

 

Vi kan alle være uheldige med kjøp av motor `ragnar.o`. Håper du får full oppbakking av forhandler /importør i denne saken. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg i denne tråden så har vel problemer med E-tec her i landet vært minimale i forhold til det vi hører fra "over there". (Forekommer vel havari på "Nippon Gakki" også uten at det blir publisert)?

Håper du får fikset problemet og ønsker deg fortsatt god båtsommer. :flag:

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Til Marvin: En totakter tenner dobbelt så ofte som en fire takter+ dobbelt så høyt turtall ,så da er det kanskje ikke så rart vi bytter plugger oftere.

Jasså? Så du bytter hver 600 timer på bilen??

 

...""etec motorene injektorteknologi er lite egnet for høyere turtal og sliter ved 6000 o/min og i motsetning til gamle totaktere r akselrasjonen i høyere turtallsområde dårligere.

Tjaaa... Topp turtall på MIN eTec er oppgitt til 5300... KLART den vil slite ved 6000 :yesnod: :yesnod: :crazy:

 

...injektorfeil og upålitlig og utilfredsstillende smøresystem er årsaken til alle etec havarier som rapporteres.

Dette er intr. stoff! Fortell mer! :yesnod:

 

Hvilke e-tec motorer har 6000 +/- som anbefalt turtallsområdet da?

90hk har mellom 4500 og 5500.

Nemlig! :yesnod:

 

Ja, forhåpentligvis har de det, men jeg synes fortsatt at det er litt tidlig å felle noen endelig dom og hvorfor ta sjansen når det finnes glimrende alternativer? :wink:

Og det er?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vi kan alle være uheldige med kjøp av motor `ragnar.o`. Håper du får full oppbakking av forhandler /importør i denne saken. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg i denne tråden så har vel problemer med E-tec her i landet vært minimale i forhold til det vi hører fra "over there". (Forekommer vel havari på "Nippon Gakki" også uten at det blir publisert)?

Håper du får fikset problemet og ønsker deg fortsatt god båtsommer. :flag:

 

 

.

 

 

Så lang er saken min tatt godt vare på av min forhandler.

regner med at imortør følger opp.

 

Ny blokk er underveis

150 e-tec HO

polarcirkel båt

 

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Link to post
Share on other sites

Suzuki, Honda og Yamaha.

 

Hei, å ta med Japanske Tohatsu i dette "superselskapet ",blir vel som å "banne i kjerka"?

Virker som Tohatsu aldri har blitt helt akseptert i det gode selskap, selv om den er en av det mest pålitelige motorene som produseres. Beklager hvis det avsporet denne tråden. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har selv en 18hk Tohatsu to-takter så jeg banner nok i kjerka, og vel så det! :wink:

 

Er forøvrig veldig fornøyd med den motoren, fjerde sesongen nå hvis jeg husker riktig. Starter greit, går bra, lager masse deilig to-takts lyd og rister og durer i vei og oljeblandet bensin lukter sommer i følge mine barn. Stakkard de er ikke bedre vant. Det er godt å ha litt variasjoner fra disse utrolig stillegående Suzuki fire-takterne jeg har! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

til Marwin

Du siterer et sitat som jeg selv har på min post

det er ikke min ord.

Jeg som en så langt fornøyd e-tec eier har ingen intresse av å sverte min egen motor.

Ooupss :wflag: Så bare sitatet.

Er også fornøyd med motoren, men vil være f@en så snar til å rapportere om feil / mangler på egen motor. (Er ikke ute etter å selge eTec-en) :wink:

 

Det JEG er misfornøyd med SÅÅ langt, er faktaopplysninger rundt service-biten; Har sagt det før og gjentar:

HVORFOR må alle de nevnte delene skiftes på første service??

Hvorfor neglisjeres skifte / kontroll av gearolje etter hver sesong?

Hvorfor er det så forb@nn@ vanskelig å få info fra importør vedr. den meget mangelfulle servicen som ytes ved flere verksteder / merkeforhandlere?

Hvorfor hevder flere av forhandlerne at slik service er unødvendig omfattende, til tross for at service-avd. hos importør har holdt kurs om dette?

 

(Uttalelsene fremkommer etter flere henvendelser til forhandlere flere steder i landet, samt samtale med service hos importør (etter MANGE misslykkede forsøk!!))

 

Til Mouche og Chagali:

Det er IKKE riskrempiskere vi diskuterer i denne strengen!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ein brukt 90hk e-tec frå 2005 ifjor. Var litt skeptisk etter å ha snakka med ein som hadde litt problem med ein 75hk, men all skeptisk er gjort til skamme. Motoren har ikkje hoppa over eit slag. Starter like fint om det 0 grader eller 30 grader. Bruker lite bensin og olje (sammenlikna med min gamle 90hk Tohatsu), går veldig fint på lave turtall (det gjorde ikkje Tohatsu'en). Konkusjon: anbefales, men som alltid: kjøp hos ein forhandlar som yter god service.

Link to post
Share on other sites

Har garanti ut juli og har tenkt å ta service då. Har så vidt snakka med forhandlar om service og han sa plugger, girolje og bensinfilter og anbefalte siste versjon av programvare. Rekner med at dei går gjennom motoren og bytter ting som kan være slitt som eg ikkje er klar over. Dette er ikkje den forhandlaren eg kjøpt motoren av. Dette er den lokale forhandlaren. Har snakka med folk som har handla med dei og fått ok tilbakemeldingar.

Link to post
Share on other sites

For å oppklare litt rykter og myter her.

BRP lanserte i vinter E-tec for snøscooter, nærmere bestemt en Rotax 600. (innsprøytningssystemet er identisk med Evinrude) Denne motoren er batteriløs og starter på ett drag selv i minus 20, så det er altså fullt mulig å lage et batteriløst "one pull" system hvis de ønsker det f-eks til bruk på mindre motorer.

Når det gjelder påstandene om at E-tec har problemer på høye turtall, så går denne motoren opp til 8100 rpm. Det skulle holde for de fleste :wink:

Link to post
Share on other sites

...Når det gjelder påstandene om at E-tec har problemer på høye turtall, så går denne motoren opp til 8100 rpm. Det skulle holde for de fleste :wink:

Da introduserer du en ny myte: "eTec tåler 8100 omdr./min"

MIN 75 Hk eTec er rated til godt under 6000.

Står det i boka!

At det er konstruert en spesiell eTec-motor for snøscooter, er en helt annen sak.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Da introduserer du en ny myte: "eTec tåler 8100 omdr./min"

MIN 75 Hk eTec er rated til godt under 6000.

Står det i boka!

At det er konstruert en spesiell eTec-motor for snøscooter, er en helt annen sak.

Den påstanden han besvarte var vel heller at INNSPRØYTNINGSSYSTEMET til e-tec hadde problemer med over 6000rpm, noe han nå beviser at det ikke har, i og med at hans scooter med samme system går til over 8000.....

Link to post
Share on other sites

Som allerede vennlig påpekt, det jeg mente var bare at e-tec teknologien i allfall klarer 8100 rpm siden det allerede er utprøvd. Påhengsen skal selvfølgelig heller ikke gå med et slikt turtall da selve motoren ikke er laget for det, og det heller ikke har noen fordeler bortsett fra kanskje racing.

Link to post
Share on other sites

interessant å sammenlikne mopedmotorer og marinemotorer?

sammenlikne nyplukkede epler og skjemte bananer?

 

etec/ficht systemet har en omfattende dynamisk sekvensiell innsprøytning dvs at innsprøytningens spredning, mengde mv endres alt etter belastning og turtall og det er dokumentert at det til marint bruk ikke er effektivt til særlig mer enn 6000 - søk dok usa.

en totakter på 6000 tilsvarer en 4t på langt mer enn 12 000 hva innsprøytnings/arbeidssyklus angår - og har en mye mer komplisert innsprøytningssekvens fordi innsprøytningen skal skje i løpet av mindre enn en 1/2 takt - dvs etter at stemplet har lukket eksosporten - go figure out .....

 

alle havariene som er rapportert på disse motorene skyldes antagelig (alle) dysenehavariene med den følge at formidable bensinmengder (1000 bar) flommer inn i sylinderen og vasker vekk den allerede alt for tynne oljefilmen har blitt tynnet ut for å redusere oljemengden til et minimum vha "spesialoljen"

snakk om å stresse marginene - lite olje er lite røyk og minimal sikkerhet mot smøringsfeil

 

å skyte seg selv i foten er sjelden en følge av høy sikkerhet.....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvem som blander pærer og plommer skal jeg ikke uttale meg om men.....

 

en 2T på 6000rpm og en 4T på 12000rpm???? sekvensen blir jo dobbelt så raskt på 4T da...må ikke blande tid og repetisjon..

 

1000bar er trykk og ikke mengde..

 

dessuten er vel det mest intrikate en commonrail diesel som styrer forbrenningen med en sekvensiell (også)direkte innsprøyting...

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...