Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Synsing om Etec 75Hk i år:

Nå har jeg vært 5 turer på sjøen med dorging og rask kjøring til/fra fiskeplass etter siste oljefylling, og er svært overrasket av det lave oljeforbruket. 60 liter bensin er etterfyllt, og det er nesten ikke mulig å se oljeforbruket. Sammenlignet med første året, har det skjedd en drastisk endring her!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Synsing om Etec 75Hk i år:

Nå har jeg vært 5 turer på sjøen med dorging og rask kjøring til/fra fiskeplass etter siste oljefylling, og er svært overrasket av det lave oljeforbruket. 60 liter besin er etterfyllt, og det er nesten ikke mulig å se oljeforbruket. Sammenlignet med første året, har det skjedd en drastisk endring her!

Hvordan olje fyller du? xd100? jeg kjører selv på xd100 olje på min, men jeg synes den bruker litt.... Siden motoren hadde vært under vann, tømte vi oljetanken, og fylte den opp igjen. Siden vi fylte den i våres har jeg rukket og bruke opp resten av det som var igjen i kanna (1-2dl) pluss at oljetanken nå nærmer seg halvfull (ny oljekanne står hjemme, jeg er på hytta) Når jeg da tenker etter hvor mange liter jeg faktisk har brukt så er det kanskje ikke så galt :cheers:

Men en ting er sikkert, jeg tør vedde på at den nye motoren bare bruker 1/10 så mye bensin som den gamle motoren gjorde, så jeg har fått vesentlig mye mer båtglede i år :yesnod:

 

Har en mercury 60hk 4-t EFI hjemme som jeg skal holder på og få fikset, skal bli spennende og se hvor mye mer bensin den bruker :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kjørte XD 100 olje med XD100setting fram til havari.

Kjører nå med XD50 setting (HO motorer er sperret mot XD100 setting nå).

Kjører primert xd100 men kan også bruke xd50 med denne settingen.

 

Kjørte ca.230l bensin på to dunker (ca 8l) xd 100 olje.

 

Har kjørt 16 timer på motoren siden ny og har brukt rundt 260 l fuel.

 

På dorging har jeg i løpet av 4 timer brukt 3 l bensin

 

Når alarmen går er det olje nok til 5 timer kjøring med xd50 setting

 

 

Kjmepefornøyd med motoren

150 e-tec HO

polarcirkel båt

 

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Link to post
Share on other sites

Kjørte ca.230l bensin på to dunker (ca 8l) xd 100 olje.

8 liter olje på 230 liter bensin, det blir 1:28,75 i blandingsforhold, sikker på at det stemmer?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er nå på femte sesongen med min Evinrude E-tec 90hk. Den har vært helt problemfri. Servicekostnader så langt; 1200,-!

Den har alltid brukt endel olje, men ikke plagsomt. Hadde følt meg mer utrygg dersom den hadde brukt oppsiktsvekkende lite :smiley: . Vil tro at jeg kjører 20t på en tank.

Forbruket er lavt: 18l/t med 31knops fart. 11l/t med 22 knop....

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har og hørt dette om E-tec marwin, men det var de stooore motorene. Tror det var fra 200hk og opp.

Men du har vel... 75 var det ikke..

 

Forresten, så hørt jeg en E-tec 115 her omdagen, var en lav fin murring på tomgang, men det som slo meg når duden dro...

Var at ved turtall over tomgang så var det samma lyden som det var i motoren på min forje båt, Johnson 90hk v4 BRP 2006mod.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, enten man liker det eller ei, så er dette en Ficht og tennplugger var vel en gjenganger av problemene med disse!

 

E-tec er IKKE ficht og har ingen likheter med ficht systemet.

 

Det at e-tec spiser litt plugger har med wastespark systemet de bruker på lave turtall. For å få de til å gå penest mulig på tomgang++ så tenner pluggen fem(5) ganger hver syklus når stempelet er på topp.

Dette for å antenne hver minste lille dråpe som kommer fra injektoren(selv om det er dfi så forbrennes sjelden hele blandinga sjøl om det er bedre enn vanlige totaktere) og avhengig av tenninga så blir gnisten med stempelet i hele komprimeringa og litt på veien ned også.

Ganske smart system men utviklinga på plugg-fronten henger litt etter og derfor så slites elektroden fortere på dorging fordi pluggene jobber opptil 5 ganger så mye.

 

De som kjører normalt fort og fort fort har mindre problemer med pluggene fordi wastespark systemet ikke jobber over 2000rpm.(eller no:-)

Link to post
Share on other sites

Forresten, så hørt jeg en E-tec 115 her omdagen, var en lav fin murring på tomgang, men det som slo meg når duden dro...

Var at ved turtall over tomgang så var det samma lyden som det var i motoren på min forje båt, Johnson 90hk v4 BRP 2006mod.

 

Hvis man ser på blokkene de bruker på E-tec så er de veldig like blokkene OMC brukte før. Sett bort ifra toppene.

Link to post
Share on other sites

E-tec er IKKE ficht og har ingen likheter med ficht systemet.

 

Jeg vedder av prinsipp ikke, men denne gangen kunne det ha vært fristende!

 

En av mange nye totaktere som har blitt utviklet de seneste årene, etter at kanadiske Bombardier overtok de gamle, velkjente utenbordsmerkene Johnson og Evinrude fra USA. I den nye serien finnes i dag motorer fra 40 til 90 hk og 200 til 250 hk. E-TEC bygger på Ficht-systemet, der man bruker en s.k. injektor for å ”skyte” drivstoffet inn i forbrenningskammeret under høyt trykk. Her er altså ingen kompressor som i de øvrige systemene godkjente i henhold til de nye normene. Stammen og girhuset kommer fra Evinrudes eldre konstruksjoner for å få en så robust og velprøvd undervannsdel som mulig.

 

Jeg fremholder min påstand! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

BRP er åpenbart veldig, og forståelig, fokusert på å "distansere seg" fra de mange og kjente problemene som det var med Ficht. Her er en variant de prøver å selge i så måte;

 

The company boldly points out that E-TEC is not a rehashed version of FICHT, nor is it a new twist on FICHT. E-TEC is a blend of technology in a direct-injection engine that has been developed in response to an extensive amount of market research by the company. The depth of research included customer feedback from dealers, boat manufacturers and consumers.

 

Ingen tvil om at det har skjedd mye positivt med denne motoren/teknologien etter at BRP overtok, men jeg er fortsatt avventende og angrer ikke et sekund på at jeg valgte en Suzuki fire-takter fremfor en E-tec ved kjøp av ny båt/motor i fjor!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er forresten en rimelig morsom øvelse å la en suzuki og en e-tec gå på tomgang i nærheten av hverandre. Man blir fort ganske sikker på at suzukien er stoppet. Hvis man så stopper e-tec'en blir man helt overbevist. Suzukien tar det heldigvis litt igjen på høye turtall :)

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Mouche: Når det gjelder Ficht motorene som fikk problemer, så oppsto problemene etter ganske få driftstimer. Underforstått, Ficht motorene som hittil har gått uten problemer, kommer til å fungere bra i lang tid fremover. Problemene ble OMC's undergang, regner med at Bombardier ikke ønsker noen gjentagelse med E-tec motorene, og ville ikke vært skeptisk tïl å kjøpe en e-tec i dag. Selv om det er en videreutvikling av Ficht :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er forresten en rimelig morsom øvelse å la en suzuki og en e-tec gå på tomgang i nærheten av hverandre. Man blir fort ganske sikker på at suzukien er stoppet. Hvis man så stopper e-tec'en blir man helt overbevist. Suzukien tar det heldigvis litt igjen på høye turtall :)

 

Nå må man ikke glemme at suzuki'en er firetakter, e-tec er totakter. Blir noe mer lyd av en totakter. Og takk for det. Det er forsåvidt stor forskjell mell om Ficht og andre, eldre totaksmotorer. Naboen har en -98 Mercury 150 totakter, denne låter mye mer som min -75 70 hk johnson. Min Ficht Ram motor "maler" i forhold. Mulig jeg er litt gal, men jeg liker lyden fra motoren min da jeg gir på ordentlig. For å ikke snakke om da jeg kommer sigende i 6-7 knop. Man hører atskillige liter med luft blir sugd inn. Herlig :yesnod:

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har den gått på pluggene før den begynte å fuske Marwin?

4 år :blush: :blush: Og jeg har bare smurt opp, skiftet impeller og gearolje... :blush:

 

 

...E-tec er IKKE ficht og har ingen likheter med ficht systemet.

Det var det JEG trudde åsså, helt til Mouche vedder på det motsatte (med sin Suzuki 4T)

JEG har IKKE hørt at Evinrude reklamerte med at Ficht-motorer kunne kjøre lange tider UTEN olje! DET kan eTec (hvis uhellet er ute!).

 

...For å få de til å gå penest mulig på tomgang++ så tenner pluggen fem(5) ganger hver syklus når stempelet er på topp.

Dette for å antenne hver minste lille dråpe som kommer fra injektoren(selv om det er dfi så forbrennes sjelden hele blandinga sjøl om det er bedre enn vanlige totaktere) og avhengig av tenninga så blir gnisten med stempelet i hele komprimeringa og litt på veien ned også.

Ganske smart system men utviklinga på plugg-fronten henger litt etter og derfor så slites elektroden fortere på dorging fordi pluggene jobber opptil 5 ganger så mye.

De som kjører normalt fort og fort fort har mindre problemer med pluggene fordi wastespark systemet ikke jobber over 2000rpm.(eller no:-)

DER fikk jeg forklaringen! :flag: Takker!! :cheers:

Forklaring:

Av tidligere innlegg her sees at jeg har jobbet litt med å finne ut hva som VIRKELIG var nødvendig ved 3-års (eller 300 timers-) service. MIN filosofi var at pluggene i en bilmotor aldri skiftes SÅ ofte osv.osv.

Dermed ble IKKE spluggene byttet. Motoren begynte å få en LITT hakkete gange på tomgang / lavt turtall i fjor høst, en tendens som forsterket seg utover sommeren i år. Nå i høst har jeg faktisk hatt startproblemer enkelte ganger. Lokal "guru" og motorselger ble konsultert og han ba meg ta en tur innom verkstedet hans, og der fikk jeg overlevert plugger fra en 90Hk eTec som satt på en oppdrettsbåt.. Nesten oppspist senterelektrode etter 3 år :eek: :eek:

Men din forklaring på tenningssystemet på lavt turtall ga aha-opplevelse. Jeg HAR jo dorget mye på 2-5 knop de siste årene, og mange ganger er det eTec-en som har gått.

Vel, pluggene blir skiftet nå, så skal jeg komme tilbake med resultatene. (Forøvrig er det viktig at pluggene settes inn korrekt (sier guruen))

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I mange tilfeller så bør en også bytte pluggene før 3 år/300timer er gått, nettop pga. det kimosabi sier, kjøres det mye tomgang blir pluggene brukt opp fortere. Men jeg mener at dette hovedsaklig er et problem på de første årgangene av e-tec, da de på de nyere motorene nå har gått over til andre type plugger. NB viktig, en kan ikke uten videre bytte til den nye typen plugger, da kan det gå galt! Bruk den typen plugg som sto i, med mindre forhandler sier du kan gå over til den nye typen.

http://rides.webshots.com/photo/2196600500091848696SiZIPI (på denne siden er det også mye annet inrtressant, bla videre i bildeserien og se)

Link to post
Share on other sites

Vel, pluggene blir skiftet nå, så skal jeg komme tilbake med resultatene. (Forøvrig er det viktig at pluggene settes inn korrekt (sier guruen))

 

Det er viktig at åpningen peker mot injectoren ja. Altså, ikke jordbøyla mot injector.---> Åpningen <---. Du merker bare hvor åpningen sitter på pluggen med en tusj før du skrur i pluggen. Du kan ha 90grader avvik hver vei men ikke så mye at jordbøyla kommer i veien for bensin"dusjen". Kan hende du må switche litt på pluggene for å få det til siden de ikke har like gjenger.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er viktig at åpningen peker mot injectoren ja. Altså, ikke jordbøyla mot injector.---> Åpningen <---. Du merker bare hvor åpningen sitter på pluggen med en tusj før du skrur i pluggen.

 

Hei, dette har jeg ikke hørt om eller tenkt over. Gjelder dette kun E-tec motorer eller er det generelt for alle injection motorer. :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...