Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

Nope, ikke i det hele tatt :)

 

Tenkte å skrive at du burde ta godt vare på den, og hvis du ikke orket eller fant tid til å holde den vedlike så må du selge før den forfaller helt.

 

Synes den er fin jeg. Pleier å kalle trebåter for "bål" eller "markspist"

 

Lå ved Færder for mange år siden, fulgte med på færderseilasen. Da var det selvsagt ei snekke vi brukte. Gammal dieselmotor som måtte varmes med propan og tråkkes igang :)

 

Ja den blir nok vedlikeholdt ja, blir nok til at den må på land nå pga knekt ytteraksling til propellen. Men i vinter blir det total renovering av hele båten utvendigt og innvendigt. Mye og ta tak i ja, men min far blir også med som er pensjonist, så da skal det nok gå bra. Tenkte jeg skulle lage en slag dagbok over hele vinteren her inne. Med bilder og tekst og om framgangen på båten

Link to post
Share on other sites

blåveden på skroget fjerner du med og pusse det ned og bruke jotun Ferro-bet på og la det virke,da pusser du igjen og det er borte,,har selv hatt mange trebåter og det er alltid artig og holde på med, lykketil det blir nokk en fin båt

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Blir spennende og følge med.

Få admin til og endre tittel til f.eks "prosjekt min nykjøpte trebåt" da kan du forstette dagboken i denne tråden

 

Lykke til uansett, jeg for min del fikk vel nok av trebåt , har plast nå :giggle:

 

 

Kommer helt sikkert til å angre mens jeg driver og pusse opp ja, Tenkte plast jeg og men får prøve tre noen år så får jeg se om det blir noe stell på det.

Kansje jeg skal døpe denne tråden om til " trehesten gjør ting han angrer på" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

vi som er ekte trebåt entusiaster har jo egen klubb og forening. den heter Olderdalen Treskalleforening. den heta først Olderdalen trebåt forening men så fant de eldre garde som hadde plast og så på prosjektene våre at de var håpløse.derfor døpte de oss te treskalleforeninga, dette klinga så bra at vi likte det,her er internettadressa våres. lite bilder fra de 2siste år men vi skal oppdatere,

 

http://home.online.no/~ton-theo/index.cfm

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Var inne og såg på sida,, var ganske grei den. Det jeg trenger mest nå er og finne noen som lager eller produserer Akslinger til vridbar propeller. Jeg er redd det at jeg blir ganske aktiv på dette forumet, Det er ganske mye jeg trenger og vite ang behandling av trebåter

Link to post
Share on other sites

Kommer helt sikkert til å angre mens jeg driver og pusse opp ja, Tenkte plast jeg og men får prøve tre noen år så får jeg se om det blir noe stell på det.

Kansje jeg skal døpe denne tråden om til " trehesten gjør ting han angrer på" :yesnod:

 

Bastarden (trebåten) står fortsatt på land, gikk lei etter en en del spantebytte osv osv osv......

Selges for det jeg har kostet på motor :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bastarden (trebåten) står fortsatt på land, gikk lei etter en en del spantebytte osv osv osv......

Selges for det jeg har kostet på motor :yesnod:

 

Altså du har en hagecruser du og. Har en til jeg og en 24fot risørsnekke som har vert under vann, fikk den mot avhenting. står en vp md 11c i den. Var mest pga motoren jeg tok den, Tenkte jeg skulle bruke det som brukendes var og bruke resten til fyllmasse bak huset her. Resten blir solgt billigt.

Link to post
Share on other sites

Tenkte litt på dette, når jeg skal ta opp båten når jeg skal skifte akslingen,

hvor lenge bør jeg vente hvis jeg vil skrape båten rein for lakk, og olje den og få vekk blåveden og så lakke og bunnsmøre den. Kan tenke meg at den står oppe en mnd tid. Blir det for kort tid med tanke på tørking av olje og lakk.

Link to post
Share on other sites

Tenkte litt på dette, når jeg skal ta opp båten når jeg skal skifte akslingen,

hvor lenge bør jeg vente hvis jeg vil skrape båten rein for lakk, og olje den og få vekk blåveden og så lakke og bunnsmøre den. Kan tenke meg at den står oppe en mnd tid. Blir det for kort tid med tanke på tørking av olje og lakk.

 

Det som kommer til å ta tid for deg er å bli kvitt blåveden. Men du behøver ikke ta alt dette året. Du kan jo ta det du får tid til.

Når det kommer til tørking av olje, lakk og bunnstoff så er jo dette veldig avhengig av været. Blir det mye regn så tar det jo litt lenger tid.

Men under vanlige værforhold skal du få gjort det meste i løptet av en uke (med tanke på olje, lakk og bunnsmøring)

 

Ellers tror jeg IKKE at du kommer til å gå lei.

De som går lei av slike prosjekter er de som tar seg vann over hodet.

Tar du på deg et prosjekt der du må til å bytte spant og bord i skroget, da kan det fort bli slitsomt og litt for krevende. Men på din båt er det jo snakk om kosmetiske utbedringer, og det er bare morro :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fin båt. Men etter bildene å dømme, er det kanskje ikke bare snakk om blåved. Var jeg deg, hadde jeg skrapet ned til ren ved ved hjelp av en god skrape og varmepistol, mettet den godt og brukt litt mørk beis i de siste strøkene, slik at båten blir jevnt over mørkere. Jeg tro nemlig ikke du, uansett hva du prøver, vil bli kvitt all den mørke veden.

gon

Link to post
Share on other sites

Fin båt. Men etter bildene å dømme, er det kanskje ikke bare snakk om blåved. Var jeg deg, hadde jeg skrapet ned til ren ved ved hjelp av en god skrape og varmepistol, mettet den godt og brukt litt mørk beis i de siste strøkene, slik at båten blir jevnt over mørkere. Jeg tro nemlig ikke du, uansett hva du prøver, vil bli kvitt all den mørke veden.

gon

 

Er vel fare for at jeg ikke får vekk all den mørke veden, men det er ikke råte heller

Blir den ikkje vel mørk med beis da

Link to post
Share on other sites

Det ser du jo når du har fått skrapt ned, hvor mys du får den, og er du ikke fornøyd så kan du enten lakke og vente noen år med og beise eller du kan beise med en gang.. Du har i hvertfall skaffet deg nok arbeid, det blir alltid mye mer arbeid enn planlagt med trebåter:) Men så er det knallgøy og du lærer mye som du kan bruke mange andre steder senere.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo mange farger på beis, og etter som overbygget ditt er mørks tror jeg det blir skikkelig fint med en beis. Da kan det jo se ut som om hele skroget er i mahogny... :yesnod:

 

Får sjå hva som må gjøres med båten, Den skal ialle fall opp i løpet av helga for propelloverhaling og da blir det tatt spyling pussing og olje og lakk/beis dei nermeste tre ukene. Phuu blir ikke mye kjerringa ser meg heime da. Men jeg behøver ikke og skrape reint bunnsmøringa . Er vel bare og skrape det som er laust og grunne og legge på nytt. Den var på slip for to år siden... Skal prøve og ta noen bilder når jeg driver på med den på land. Fikk og en gledelig nyhet i dag, fikk båtplass i vinter inne i båthavna i Flåm med mulighet for helårsplass, er glad for det, Så da blir det en flytende objekt i vinter inni båten. Er ein del og ta fatt i pussing av alt innventar, legge opp nytt elektrisk anlegg. Er nok og ta av til båten blir ferieklar til neste sommer.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til fjerning av gammel bunnsmøring så er et enkleste å bruke en høytrykkspyler.

Hvis det er to år siden den var oppe, så vil det sansynligvis være en del groe under båten. Dette fjerner du med høytrykkspyler. Under denne prosessen vi også gammel bunnsmøring løsne.

 

Vanligvis er det ikke nødvendig å skrape bort mer av den gammel grunnsmøring. Det som skal av, løsner når du bruker høytrykkspyleren.

Under denne prosessen kan det skje at du fjerner så mye gammel grunnsmøring at du har kommet helt inn på treverket. Da er det viktig at du dekker disse områden med primer før du påfører ny bunnsmøring.

 

Men det er ikke nødvendig å skrape bort all den gamle bunnsmøring. Det blir bare ekstra arbeid og ekstra utgifter.

Hvis du fjerner all gammel bunnsmøring, må du sette inn hele området under vannlinja med primer, før du påfører bunnsmøring.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ok kjempefint at dere vil dele deres erfaringer med meg. Nesten som om jeg må ha tlf nr ditt Wasco :flag: . Men tror nok du hadde blitt lei av maset mitt til slutt

 

Men har enda ikke fått tak i noen som kan fikse dette med trekkrøret til propellakslingen, Er det noen som veit kem eg skal ringe til?

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem....jeg kan sende deg en IM med telefonnummeret mitt.

 

Men for all del....jeg er INGEN ekspert på dette området. Har bare hatt trebåt i litt over et år. Men jeg har jo lest masse om emnet, og ikke minst snakket med mange gamle trebåtentusiaster.

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med ting som har å gjøre med motor og lignende, for der har jeg bare erfaring fra min egen lille Marna.

Skiftet forresten propell i går, etter å ha fått ødelagt vingene på den jeg hadde.

 

Vill anbefale deg å starte en ny tråd der du stiller spørsmål om hjelp med trekkrøret til propellakslingen

 

Kall tråden for noe slik som.... Trenger hjelp til montering av trekkrør til propellaksling...

Ta bilder av det du trenger hjelp til og forklar hva du har problemer med.

 

Det er lettere å få "napp" på en tråd som beskriver hva det aktuelle problemet er :yesnod:

Link to post
Share on other sites

P[ Ornes kan de kanskje gi deg tips,men du kan vel ikke forvente at de har deler som passr.Det var vel FM i fredrikstad som importerte BMC.Dersom propellutstyret er levert derfra kan det være en mulighet å henvende seg til Snekkemotorspesialistem.Du finner han lett p[ internett.

Du er sikker p[ at det ikke går an å sveise eller slaglodde det trekkrøret ditt ?Sette noe inni som gjør at du får det rett ?Skal du kjøpe nytt går fort pengene her!

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

P[ Ornes kan de kanskje gi deg tips,men du kan vel ikke forvente at de har deler som passr.Det var vel FM i fredrikstad som importerte BMC.Dersom propellutstyret er levert derfra kan det være en mulighet å henvende seg til Snekkemotorspesialistem.Du finner han lett p[ internett.

Du er sikker p[ at det ikke går an å sveise eller slaglodde det trekkrøret ditt ?Sette noe inni som gjør at du får det rett ?Skal du kjøpe nytt går fort pengene her!

 

Hilsen Gutek

 

Har ringt til ornes, Tror ikke det er hjelp i og sveise eller slaglodde dette røret er en opning på ca 1,5 cm der. Og da er det stor fare for at det blir helt gale, tenkte og legge eit større rør utenpå og eventuelt krympe det på bruddstedet men trur det blir bare masse arbeid og lite troligt att det holder i lengden. Snakka med west mekan, og dei kunne lage til et slikt rør med flens og gjenger for rundt 1000-2000, syntes ikke det var så gali betalt da.

Link to post
Share on other sites

Var av og tok nokre bilder av båten innvendigt i dag den er ganske rein for innventar. Hvor får man tak i puter eller madrasserimg_2282.jpg

Pent bord med oppbevaring over og under

img_2283.jpg

 

uteplassen i båten. Litt puss og lakk så er det fint

img_2277.jpg

 

likar ikkje veggene her. Noen forslag hva man kan dekke veggene med

img_2287.jpg

oppbevaringsrom heilt framme i baugen under skapet

img_2288.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir mer og mer imponert over det kuppet du har gjort med denne båten. :yesnod:

Den er jo kjempelekker innvendig, med mye flott treverk.

 

Puter, eller madrasser til forpiggen får du tilskjært etter mål.

Vet ikke om det finnes noen slike firma i nærheten av der du bor. Men firma som driver med omtrekking av møbler selger som oftes skummadrasser etter mål.

Lag deg en mal av papp og ta dem med og få skummadrassen tilskjært. Husk også å måle vinkelen mellom benken og skottet slik at madrasskanten inn mot skottet får den rette vinkelen.

 

Det beste er å be om flammehemmende skummadrass. Madrasser til forpiggen din vil komme på et sted mellom 1500-1700 kr, hvis du velger flammehemmende 10 cm tykke madrasser.

 

Hvis du skal ha dem trukket opp av proffe folk vil dette selvsagt bli en ekstra utgift.

Men det er jo ingen stor heksekunst å sy dem selv...eller få noen andre til å hjelpe deg med den delen av jobben.

 

Synes heller ikke denne veggen var så fin

aaa.jpg

Her er det flere ting du kan gjøre.

Du kan bruke en varmepistol og skrape vekk all malingen. Regner da med at du kommer ned til en kryssfinerplate.

Denne kan du da beise i en farge som ligger opp til den fargen som er på døra, og så lakke over beisen med et par lag klarlakk.

 

Vil du ha litt med jobb, kan du kle veggen med noen tynne fine trebord og så beise og lakkere dem.

Men da må du vel løse på benkene for å komme til.

 

Du kan også lime på noen tynne teakplater og behandle dem.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...