Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

Owatrol sies å inneholde soppdrepende middel, men i følge en del eksperter er dette stoffe ikke aktivt nok.

Men som sagt, du må ta avgjørelsen...

 

Selvsagt er det ekleste å bare smøre på med Owatrol....

Det er blitt brukt i alle år på båten min og det har vært veldig effektivt. Hvis du sørger for å behandle båten hvert år så er de fleste middel bra nok.

 

Slik ser skroget på min båt ut....

Båten er nesten 60 år gammel, men skroget er blitt rubbet og behandlet hvert år

Og det er blitt brukt Owatrol D1 og D2

slipp09.jpg

Link to post
Share on other sites

Owatrol sies å inneholde soppdrepende middel, men i følge en del eksperter er dette stoffe ikke aktivt nok.

Men som sagt, du må ta avgjørelsen...

 

Selvsagt er det ekleste å bare smøre på med Owatrol....

Det er blitt brukt i alle år på båten min og det har vært veldig effektivt. Hvis du sørger for å behandle båten hvert år så er de fleste middel bra nok.

 

Slik ser skroget på min båt ut....

Båten er nesten 60 år gammel, men skroget er blitt rubbet og behandlet hvert år

Og det er blitt brukt Owatrol D1 og D2

slipp09.jpg

 

 

For og seie det slik, Jeskla fin båt du har.

Vel og greit allt dette, men hvis eg tar owatrol i år (D1 og D2). Og da behøver jeg bare og rubbe lett ned og bruke D1 til det er metta igjenn og så tette det med D2. Har jeg forstått det riktigt??

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med p[ tråden din både av interesse for båten din,og på grunn av at du er sogning.Jeg er også sogning,men det er mange år siden jeg har bodd der.

Du har fått masse gode råd og mye komplimenter for båten din.Men etter mitt syn har det mest gått ut på kosmetiske råd.Vil du virkelig bevare denne båten slik at den kan ha et langt liv fromfor seg må du tenke på hva du vil gjøre med undervasskroget.Det var plastbelagt !Det forteller kanskje noe om prisen

For mange år siden falt jeg for linjene på en gammel seilbåt,en spissgatter,og kjøpte den for 3000.Den var plastbelagt helt opp til ripa.Arbeidet var pent gjort ved at polyester og glassfiberspon var blitt sprøyet på i operasjon ved Moelven bruk.Den hadde blitt helt nedslipt til ren ved før operasjonen,og den var kravellbygget.Glassfiberen satt veldig godt fast.Men,så kommer vi til grunnen til at en båt er blitt plastet.Hos deg med klinkabåt kommer det vel enten at dsømmen har rustet opp og det har vært mye lekkasjer.I verste fal har de plastbelagt den på grunn av råte.På den båten jeg kjøpte fant jeg at kjølen var råtten,og jeg måtte ta arbeidet med å skifte den - - - 4 år under presenning !Men jeg tok ikke av glassfiberen.Våget ikke ,men la på mer glassfiber under den nye kjølen får jeg skrudde på igjen den tunge jernkjølen.Innvendig hadde den blitt malt etter det som kalles dampskipsmetoden . ørten strøk utapåhvernadre.Veden var mettet med vann.Jeg brukte propanflamme og skrape og fikk den rein innvendig.Da den var helt tørr fikk den såmye ovatrol 1 som den tok i mot.I den nye kjølen bårte jeg tett itett med små hull for å få ovatrolen til å trekke inn.Da dette var gjort var det tid til å tenke på innredning og teakdekk osv.Men,jeg var stolt da en bildeserie av den ferdige båten ble hengt opp på sjøfartsmuseet.

Kan du greie å spørre deg tilbake til de som fikk den plastbelagt og finne ut hvorfor de plastet den ?Det kan si noe om tilstanden under plastem-Ble den slipt ren før plasting.Da henger plasten best.Faren er nemlig at glassfiberen slipper taket mer eller mindre og at det blir lommer med stillestående råtevann imellom tre og plast.På en klinkabåt tror jeg det vil lett bli vann in suene på utsiden.Kan vanskelig tro at de har fått glassfiberne til å bøye seg helt opp i sua.

Skal du virkelig ta vare på denne flotte båten tror jeg det bare er en ting å gjøre.rive av glassfiberen og ta det arbeidet som da blir nødvendig,eller ta kostnaden med å la andre gjøre det.Kanskje må store deler av bunnen skiftes.I Sogn nå er det vel bare på Ornes slikt kan gjøres.For det første får du ta den på land og la den tørke skikkelig.Gjøre den rein innvendig og dynge på med ovatrol,eventuelt annen guffe som kan gjøre samme nytten.Ovatrol er dyrt.

Håper jeg ikke tok motet fra deg !

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Vel og greit allt dette, men hvis eg tar owatrol i år (D1 og D2). Og da behøver jeg bare og rubbe lett ned og bruke D1 til det er metta igjenn og så tette det med D2. Har jeg forstått det riktigt??

 

Nå har du jo skrapet skroget helt ned og det betyr at du må regne med at skroge vil trekke til seg en god del olje. Det er helt greit å bare kjøre på med D1, men du må da regne med at utgiftene blir høyere en om du bruker Linolje/terpentin.

 

Det er enklere å bruke D1, men les nøye på boksen hvordan du skal gå frem ved påføring av D1

 

Enten du velger å gå for D1 eller linolje/terpentin alternativet, kan du avslutte med noen lag D2

 

Owatrol er en olje og ikke en lakk. Det betyr at den ikke blir like blank som fek Ravilakk. Men jeg er veldig fornøyd med glansen i D2.

 

 

Til neste år rubber du bare ned skroget og setter det inn med et par strøk D1 og til slutt et par strøk D2

Link to post
Share on other sites

Et lite tips: Mange malerbutikker solgte i alle fall tidligere Owatrol D1 fra fat, til under halve literprisen av det du betaler på boks. Sjekk med malerbutikkene i nærheten, og hvis du finner en som har på fat tar du med et par tre tomme spylervæskekanner og fyller olje på disse. Greit å spare noen hundrelapper, det blir uansett dyrt nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med p[ tråden din både av interesse for båten din,og på grunn av at du er sogning.Jeg er også sogning,men det er mange år siden jeg har bodd der.

Du har fått masse gode råd og mye komplimenter for båten din.Men etter mitt syn har det mest gått ut på kosmetiske råd.Vil du virkelig bevare denne båten slik at den kan ha et langt liv fromfor seg må du tenke på hva du vil gjøre med undervasskroget.Det var plastbelagt !Det forteller kanskje noe om prisen

For mange år siden falt jeg for linjene på en gammel seilbåt,en spissgatter,og kjøpte den for 3000.Den var plastbelagt helt opp til ripa.Arbeidet var pent gjort ved at polyester og glassfiberspon var blitt sprøyet på i operasjon ved Moelven bruk.Den hadde blitt helt nedslipt til ren ved før operasjonen,og den var kravellbygget.Glassfiberen satt veldig godt fast.Men,så kommer vi til grunnen til at en båt er blitt plastet.Hos deg med klinkabåt kommer det vel enten at dsømmen har rustet opp og det har vært mye lekkasjer.I verste fal har de plastbelagt den på grunn av råte.På den båten jeg kjøpte fant jeg at kjølen var råtten,og jeg måtte ta arbeidet med å skifte den - - - 4 år under presenning !Men jeg tok ikke av glassfiberen.Våget ikke ,men la på mer glassfiber under den nye kjølen får jeg skrudde på igjen den tunge jernkjølen.Innvendig hadde den blitt malt etter det som kalles dampskipsmetoden . ørten strøk utapåhvernadre.Veden var mettet med vann.Jeg brukte propanflamme og skrape og fikk den rein innvendig.Da den var helt tørr fikk den såmye ovatrol 1 som den tok i mot.I den nye kjølen bårte jeg tett itett med små hull for å få ovatrolen til å trekke inn.Da dette var gjort var det tid til å tenke på innredning og teakdekk osv.Men,jeg var stolt da en bildeserie av den ferdige båten ble hengt opp på sjøfartsmuseet.

Kan du greie å spørre deg tilbake til de som fikk den plastbelagt og finne ut hvorfor de plastet den ?Det kan si noe om tilstanden under plastem-Ble den slipt ren før plasting.Da henger plasten best.Faren er nemlig at glassfiberen slipper taket mer eller mindre og at det blir lommer med stillestående råtevann imellom tre og plast.På en klinkabåt tror jeg det vil lett bli vann in suene på utsiden.Kan vanskelig tro at de har fått glassfiberne til å bøye seg helt opp i sua.

Skal du virkelig ta vare på denne flotte båten tror jeg det bare er en ting å gjøre.rive av glassfiberen og ta det arbeidet som da blir nødvendig,eller ta kostnaden med å la andre gjøre det.Kanskje må store deler av bunnen skiftes.I Sogn nå er det vel bare på Ornes slikt kan gjøres.For det første får du ta den på land og la den tørke skikkelig.Gjøre den rein innvendig og dynge på med ovatrol,eventuelt annen guffe som kan gjøre samme nytten.Ovatrol er dyrt.

Håper jeg ikke tok motet fra deg !

 

Hilsen Gutek

 

Hei gutek

 

Det samme tenkte eg når eg henta båten, Akkurat den var eg litt betenkt med eg og. Men har fått historien ang plastinga. Den blei plasta for to år sidan hos eit firma på bulandet, nett på grunn av at han fyren som hadde den skulle slippe dette med og finne båten på bunnen av fjorden, Det som blei gjort var at dei bytta ut det som var råte nedi kjøl og spant. Vart og mettet med owatrol under vannlinja innvendigt etter dei hadde lagt på plast. Fikk også ein mann der ute til og gå over heile kjølen innvendig med tanke på råte inni båten. Den såg meget bra ut. Eneste som var og peike på var dollbordet som var begjynnt og bli dårligt, der har det lekket regnvann inn og det har vore so lenge att det var begjynnt og lukte råte av vannet inni der. Men ellers så er det egentlig mest det kosmetiske som er dårligt vedlikeholdt. Ikkje ver so negativ då. Men selfølgelig blir den og behandla innvendigt med owatrol etter at den er tørka. Men uansett om denne båten holder ikkje holder meir enn enn 5 til 6 sesonger så er jeg alikevel fornødd, Da har eg lert litt og feila litt. Og har kansje råd til ein nyere og bedre tre/plastbåt

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK,med eit tidsperspektiv på 5 - 6 år så er eg einig med deg.Såpass har du nok båt av denne når råte vart skifta ut får plasting og deretter dynka med Ovatrol.Det er eit spørsmøl når ein har ein slik båt - skal ein retaurera for ein ny 50-årsperide for å ta vare på ein flott båt for ettertida,eller skal ein tenkja slik som du.Ikkje alt er verd å bli fullrestaurert.Denne båten din er ein spesiell båt.DEt er ikkje mange tilsvarande på vestlandet,og då tenkjer eg først og fremst på innreiinga.DEt vart ikkje bygd båtat av ein slik standard i Sogn for ein 50 - 60 år sidanDenne er nok opprinneleg fra ein eller annan plass austafor LIndesnes.Betillt av ein som hadde bra med pengar.

Synd dersom du oppfatta meg som negativ i forrige innlegg.Eg ville berre vera neir realistisk en mange andre som gratulerte deg med flott båt.PT har eg to båtar,fin plastsnekke i båthavna som blir for lite brukt avdi eg brukar mykje av tida på a restaurera ein gamal trebåt som står ved sida av garasjen.Trebåtar er fin snekkarhobby.Ein gamal båtkonstruktør,Sigurd Herbern,sa for mange år sidan i eit intervja at båtar og feler er det finaste du kan laga av tre.Fine bua linjer som på ei vakker kvinne.Ikkje som hus med rette linjer og vinklar over alt.Men til bruks føretrekkjer eg plast.Ein plastbåt kan du reisa frå på ferie utan å vera redd for å finna han på botnen når du kjem heim.(Fekk meg ikkje til å skriva bokmål til ein sogning )

Lykke til !!

Gutek

Link to post
Share on other sites

OK,med eit tidsperspektiv på 5 - 6 år så er eg einig med deg.Såpass har du nok båt av denne når råte vart skifta ut får plasting og deretter dynka med Ovatrol.Det er eit spørsmøl når ein har ein slik båt - skal ein retaurera for ein ny 50-årsperide for å ta vare på ein flott båt for ettertida,eller skal ein tenkja slik som du.Ikkje alt er verd å bli fullrestaurert.Denne båten din er ein spesiell båt.DEt er ikkje mange tilsvarande på vestlandet,og då tenkjer eg først og fremst på innreiinga.DEt vart ikkje bygd båtat av ein slik standard i Sogn for ein 50 - 60 år sidanDenne er nok opprinneleg fra ein eller annan plass austafor LIndesnes.Betillt av ein som hadde bra med pengar.

Synd dersom du oppfatta meg som negativ i forrige innlegg.Eg ville berre vera neir realistisk en mange andre som gratulerte deg med flott båt.PT har eg to båtar,fin plastsnekke i båthavna som blir for lite brukt avdi eg brukar mykje av tida på a restaurera ein gamal trebåt som står ved sida av garasjen.Trebåtar er fin snekkarhobby.Ein gamal båtkonstruktør,Sigurd Herbern,sa for mange år sidan i eit intervja at båtar og feler er det finaste du kan laga av tre.Fine bua linjer som på ei vakker kvinne.Ikkje som hus med rette linjer og vinklar over alt.Men til bruks føretrekkjer eg plast.Ein plastbåt kan du reisa frå på ferie utan å vera redd for å finna han på botnen når du kjem heim.(Fekk meg ikkje til å skriva bokmål til ein sogning )

Lykke til !!

Gutek

 

Hei.

 

Berre på grunn av deg så måtte eg ned i kjølen ei gong te for og sjekka korleis det var nedi kjølen, Gjekk til og med over med syl :smiley: .

Det er ikkje råte der endå heldigvis. So i år blir det nok heldigvis berre det kosmetiske. Må nok berre sjå an tida, på denne tida eg har hatt båten so er eg blitt nesten glad i denne båten, so er det slik at råten tar tak i dan so blir da nok te at eg teke det arbeidet og skiftar ut det som er råte.

Denna båten er den første eg har eigd. Er nok redd for at denne båten blir i mitt eige i maaange år frammover, Dessutan so har og min far eigarintresse i denne båten og, han hadde aldri tilete at den hadde råtna vekk.

Eg blei litt fornerma ja :smiley: . Men det gjekk fort over. Veit at båten e verd og ta vare på.

Link to post
Share on other sites

Var det på apoteket du var og skulle ha ammoniak? jeg kjøpte en flaske på 1 ltr da jeg skulle ha. men måtte jo omtrent ha polititillatelse for å få kjøpt det da:S

 

Ja var på apoteket, forklarte dei berre kva eg skulle bruke det til. Var ingen andre spørsmål.

Men kan eg bruke salmiak???

Link to post
Share on other sites

Eg brukte salmiak. Funker ikke like godt men godt nok mener eg. Bruk maske for det er ikke noe å dra i lungene hverken vannstoffet eller salmiakken.

 

Som du ser på bildene var der litt greier i treverket her. Ble bra til slutt

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Eg brukte salmiak. Funker ikke like godt men godt nok mener eg. Bruk maske for det er ikke noe å dra i lungene hverken vannstoffet eller salmiakken.

 

Som du ser på bildene var der litt greier i treverket her. Ble bra til slutt

 

 

Ok da prøver eg med salmiakk, Skal ta nokre bilder av den. Veit du kor lenge dette stoffet skal sitte på??

Når jeg er ferdig, skal eg spyle det av?

Link to post
Share on other sites

Ha på hydrogenperoksiden vent til det ikke koker , bruser lengre. Ha på salmiakk det begynner da å koke bruse igjen så vent til tørt eller stoppet å bruse. Vask med vann eller litt grønnsåpe vann.

La tørke. Gjennta ved behov.

Vi brukte noe som den gang hette salmiakksprit. Om dette var rett betegnelse vet eg ikke. Var vist sterkere greier en den ein har heime.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kjempe fin båt du har fått, du får nok mange fine turer med den der.

Spm. Hentet du båten i Bergen?

Jeg mener bestemt at jeg har sett denne båten før. Da var den nylig plastret og veldig fin i treverket. :smiley:

 

Takk for det.

Den er nok henta i bergen for tre fire år sidan ja. Etter det den forrige eiger fortalte meg. Den blir vel ikkje like fin i treverket men jeg prøver og få den tilnerma lik.

Link to post
Share on other sites

Ha på hydrogenperoksiden vent til det ikke koker , bruser lengre. Ha på salmiakk det begynner da å koke bruse igjen så vent til tørt eller stoppet å bruse. Vask med vann eller litt grønnsåpe vann.

La tørke. Gjennta ved behov.

Vi brukte noe som den gang hette salmiakksprit. Om dette var rett betegnelse vet eg ikke. Var vist sterkere greier en den ein har heime.

 

Hei har latt det stå over natta nå, Skal fram og sjå hvordan det ser ut nå. Reknar med at det blir ein behandling til i kveld. Bare vanlig grønnsåpe vatn altså.

Syntes det funka greit med vanlig salmiakk jeg, var litt treigt med en gang, men så begjynnte det og koke der gitt :smiley:

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I morgon (tirsdag) blir det ikkje gjort noko som helst på båten. Da skal jeg og min far til West Mekan på Nordfjordeid med dette hersens trekkrøyret til den vridbare propellen. Da blir det nytt trekkrør i rustfritt stål og ikkje messing. Håper dette holder litt bedre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så det begynte å koke ja..... :lol:

Vær forsiktig så du ikke koker hele båten din nå da...

Du har jo ikke vært helt heldig med andre ting du har prøvd å koke......

 

Beklager den irronien, men det er ikke vondt ment, bare litt ertelysten på morra'n :lol:

 

Hmmf.

 

Du klarte og ødlegge min gode morgenstemning ja :lol: .

Og kva sikter du til???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...