Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg og min far var av og henta min nye trebåt. Er egentelig en meget fin båt, men desverre så har den forrige eier ikke hatt noe intresse for og vedlikeholde båten men den skal opp på slipp no om en ukes tid pga problemer med den vridbare propell og da blir og det andre tatt. Slik som bunnsmøring satt på igjen flaps bak og nappe ut pumpedoen fra akterkabin, den smuldrer opp. Vurderer og bare sette inn igjenn porta potti. Har og en formidabel jobb med det elektriske i båten. det elektriske til motoren er bra men alt det andre til lanterner innvendigt lys er bare klipt av. Har begjynnt og nappe ut sikringene og tatt vekk dei, montert inn nye sikringsholdere med flatsikringer dei gammle var av typen hussikring, men men med trebåt blir man aldri arbeidsledig :smiley:

 

 

julie_001.jpg

 

Litt dårleg ved på siden men ikke råte

 

julie_003.jpg

 

Sett frå baugen, linjelekker

 

julie_006.jpg

 

Glassdører bak som kan låses,mange fine løsninger

 

julie_013.jpg

 

Båtens hjerte går ganske fint og er lettstartet, er det noen som har info om disse motorene ang forbruk i timen og deler til disse er vel en BMC med bowman kjøling

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP.

 

Kjempefin båt du har skaffet deg. Det er sørgelig å se at tidligere eiere ikke har tatt skikkelig vare på den flotte båten. Men her er det mange muligheter til å skape en perle.

 

Har du noen tanker om hva du vil gjøre med skroget og overbygget?

Det er jo en del blåved.

Har du tenkt å pusse ned hele skroget og prøve å fjerne blåveden?

Hva med overbygget?

Det ser jo ikke så ille ut - fra bildene.

 

 

Vell, som du sier, med trebåt blir du aldri arbeidsledig....det vet jeg alt om :yesnod:

Link to post
Share on other sites

overbygget blir totalt nedpusset og lakkert etter alle kunstens regler nå i vinter, det har gått verst ut over påbygget framme der har lakken begjynt og flasse av. Men ellers er det grei jobb der

 

Med skroget så skal jeg prøve og pusse det helt ned og få fjernet blåveden, kansje bytte eit lite bord helt framme i baugen, ser at det er begjynt og komme litt råte der. Er det noen som har noen tips ang fjerning av blåved? Hvilken stoff eller middel bruker jeg der.

 

Har fått masse skryt av folk som har sett på den, ang pris så har jeg gitt 6000 Er vel ingen upris det vel

Link to post
Share on other sites

Ingen upris det nei. Knapt nok for motoren...

 

Ser at mange anbefaler Ferro-Bet rustvask for å fjerne blåmann. Skarp rent for lakk og mett det misfargede treet med rustvask flere ganger. Fortsett til treverket ser greit ut i tørr tilstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

6000!!!! :eek:

Det er jo et kupp!!!

 

Missunner deg så det gjør vondt langt inn i min markbitte trebåtsjel :lol:

 

Anngående fjerning av blåved så er det noen som bruker et middel som heter Hydrogenperoxid

Det får veden til å "koke" ut styggeskapen

 

 

Ja 6000 er vel ingen upris, men reknar med at det går litt timer på rep av diverse drev og tre, men har fått mye skryt av denne båten. Men først så skal jeg bruke denne nå i haust og så blir det nok en tur opp i hagen i vinter. Litt forundra forige eiger sa at den var plasta under vannlinja, likte ikke det men er det noe man må passe på når det gjelder det?

Virker og såjeg må gå over alt som hører dieseltillførsel til, er ein svak eim av diesel i båten, blir nok ein del, søking av lekasje kansje og bytte til ein større tank. Er bare 45 liter på den, Brukte ca 35 liter på 7 timer i litt over marsfart, Er det mye med ein 45 hk motor

Link to post
Share on other sites

Ingen upris det nei. Knapt nok for motoren...

 

Ser at mange anbefaler Ferro-Bet rustvask for å fjerne blåmann. Skarp rent for lakk og mett det misfargede treet med rustvask flere ganger. Fortsett til treverket ser greit ut i tørr tilstand.

 

 

Hvor får jeg tak i det middelet henne da???

Link to post
Share on other sites

Grattis med lekker båt. Denne blir fin.

 

Jeg brukte hydrogenperoxid på min båt. er helt genialt. brukte det på de verste stedene og så gikk jeg over med ferro-bet rustvask over hele båten tilslutt for å "jevne ut fargen" i treet.

 

hydrogenperoxid 35% får du på apotek og koster rundt 350,- for en liter.

Ferro-bet Rustvask får du i malingforretning. koster ca 180,- for en liter. jeg brukte 2 liter på min båt.

kan se i min prosjekttråd der ligger litt bilder før og etter.:

 

Min Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Grattis med lekker båt. Denne blir fin.

 

Jeg brukte hydrogenperoxid på min båt. er helt genialt. brukte det på de verste stedene og så gikk jeg over med ferro-bet rustvask over hele båten tilslutt for å "jevne ut fargen" i treet.

 

hydrogenperoxid 35% får du på apotek og koster rundt 350,- for en liter.

Ferro-bet Rustvask får du i malingforretning. koster ca 180,- for en liter. jeg brukte 2 liter på min båt.

kan se i min prosjekttråd der ligger litt bilder før og etter.:

 

Min Prosjekt tråd

 

Men det er vel best når båten står på land da vel, Skal dette gjøres om hausten eller vente til det begjynner og våres igjenn, Må bare advare dere alle sammen, er helt blank på dette så det blir steike mykje masing på meg her inne. Burde kansje sette opp en egen tråd for meg. trehestens forum for fåreskaller :crazy:

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt hydrogenperoksyd på et velassortert apotek. Kjøp amonniak også,begge 35 prosent.Smør først på hydrogenperoksyd og deretter amonniak.Det forsterker virkningen av hydrogenperoksyden.Men vær forsiktig,dette er sterke saker !Men virker gjør det !

DEr vel ikke apotek i Aurland ?

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt hydrogenperoksyd på et velassortert apotek. Kjøp amonniak også,begge 35 prosent.Smør først på hydrogenperoksyd og deretter amonniak.Det forsterker virkningen av hydrogenperoksyden.Men vær forsiktig,dette er sterke saker !Men virker gjør det !

DEr vel ikke apotek i Aurland ?

 

Hilsen Gutek

 

 

He He

Nei ikke apotek her, Er ikke lange veien til Lærdal da eller voss. Til Lærdal er det rett gjennom verdens lengste tunnel, så er du der :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja 6000 er vel ingen upris, men reknar med at det går litt timer på rep av diverse drev og tre, men har fått mye skryt av denne båten. Men først så skal jeg bruke denne nå i haust og så blir det nok en tur opp i hagen i vinter. Litt forundra forige eiger sa at den var plasta under vannlinja, likte ikke det men er det noe man må passe på når det gjelder det?

Virker og såjeg må gå over alt som hører dieseltillførsel til, er ein svak eim av diesel i båten, blir nok ein del, søking av lekasje kansje og bytte til ein større tank. Er bare 45 liter på den, Brukte ca 35 liter på 7 timer i litt over marsfart, Er det mye med ein 45 hk motor

 

Selv om du må bruke noen tusenlapper på å få denne båten i stand, er det fortsatt ingen tvil om at du har fått deg en billig båt.

En båt som dette i topp stand kan du lett omsette for 40-50.000

 

At skroget er plasta under vannlinja behøver ikke å være noen ulempe. Det eneste du må passe på da er at ikke innsiden er lakket, eller hehandlet med noe som ikke "puster."

Skroget skal ikke være tett på begge sidne, for da kan det lett oppstå råte.

 

Hva dieselforbruket anngår, så regner vi grovt at en motor forbruker ca 0,2 liter drivstoff pr. Hk i timen ved marsjfart.

På min motor med 10 Hk vil det tilsi ca 2 l i timen.

På din motor skulle dette tilsi ca 9 l i timen.

Ganger du 9 l med 7 timers kjøring, så ligger du godt under den marginen.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydrigenperoxid er ikke avhengig av noe spesiellt varme så du kan ta behandlingen på høsten eller våren. men treverket må være bart. dvs. etter at du har skrapt båten.jeg er også ganske ny i "trebåtgamet" men Båtplassen er helt ypperlig opplæringsforum...

 

Nesten så jeg ikke kan vente med og få båten opp av vannet, men har lovd ungene nokre turer på fjorden så jeg får vente med og ta den opp. Bare jeg får ordna denne propellen eller akslingene, Var bare glad det sjedde her inne og ikke midt uti sognesjøen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nesten så jeg ikke kan vente med og få båten opp av vannet, men har lovd ungene nokre turer på fjorden så jeg får vente med og ta den opp.

Du er herved utropt til ekte trebåt entusiast :flag::flag:

Kjennetegnet på en ekte trebåt entusiast er at han gleder seg like mye over pussing og stell, som over det å være ute på tur med båten... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er herved utropt til ekte trebåt entusiast :flag::flag:

Kjennetegnet på en ekte trebåt entusiast er at han gleder seg like mye over pussing og stell, som over det å være ute på tur med båten... :yesnod:

 

He He

 

Har lenge drømt om en slik båt. Veide for og imot om jeg skulle ha plast eller tre. Såg på en sjømann 22fot men var ikke noe fin båt, så var det en kamerat fra askvoll som tipsa meg om denne båten. Så etter heftige diskusjoner med pruting så ga han seg på 6000 med den lovnaden at jeg skulle ta meg av denne båten og pusse den opp igjen. Bare lukta av en trebåt får meg til å bli drømmende, men selfølgelig så er det mye jobb, men når ein ser resultatet av en fin og nyolja/lakka trebåt så er det ingenting som slår den følelsen der.. Og bare det at jeg har fått så mange bra tilbakemeldinger på båten når den ser slik ut, mener at den er litt shabby nå. Men bare vent til våren er her

Link to post
Share on other sites

Nope, ikke i det hele tatt :)

 

Tenkte å skrive at du burde ta godt vare på den, og hvis du ikke orket eller fant tid til å holde den vedlike så må du selge før den forfaller helt.

 

Synes den er fin jeg. Pleier å kalle trebåter for "bål" eller "markspist"

 

Lå ved Færder for mange år siden, fulgte med på færderseilasen. Da var det selvsagt ei snekke vi brukte. Gammal dieselmotor som måtte varmes med propan og tråkkes igang :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...