Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

Mener å huske at du prøve å koke en startmotor...men det gikk kanskje bra til slutt...

Eller var det en anne her inne på forumet som prøvde på det?

 

 

Neiiiiii

 

Det var ikkje meg, Har drivi så lenge med elktro og motorer at eg veit at det er lite heldigt og koke ein starter :smiley:

Link to post
Share on other sites

obs...beklager...da blandet jeg deg sammen med en annen

 

Det var en kar som kjøpte trebåt og som kokte startmotoren, og han ble jo mobbet en del stakkar.

 

Vell beklager denne feiltakelsen. :wflag:

Lykke til videre

 

 

Heilt i orden det. Såg den tråden jeg og, lo litt :giggle: , men alle kan gjøre feil i sin uvitenheit. Trur eg kjem til og gjere det

Link to post
Share on other sites

Ja no har eg endelig bestemt meg for kva eg skal behandle båten min med. Det blei rå linolje og amerikansk terpentin som toppstrøk blir det Benar uvr . Tenker dette blir fint.

Har og vore til Nordfjordeid med trekkrøret til den vridbare propellen, får den igjenn til helga, Gledar meg noke voldsomt til og få den på

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Det er et klokt valg du har gjort - lykke til :yesnod:

 

Håper du holder oss løpende orientert om utviklingen...go som kjent er vi veldig glad i bilder.

 

Klikk på " Mitt prosjekt" nede på denne posten, så får du se litt av hva jeg holder på med.

La inn noen nye bilder for et par dager siden

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja, da har jeg fått meg litt meir arbeid. Var og pirka litt på det kvite på dolbordet. Det var ikke berre maling der du, det var ei gummiaktigt guffe der som var iblanda sand der slik at ein ikkje skal skli når man går der. Under denne kvite guffa var det fin eike pinner der som selfølgelig var drivende våte. Skal skrape allt det kvite der og sjå om det går an og redde det som er under.

Men er redd det må skiftas ut. skrape først så la det tørke litt

Link to post
Share on other sites

Ja var eit lite tilbakeslag dette, men jeg satte faren min til dette(må jo ha litt arbeid han og). Har fått renska vekk det som var råte. Så i morgen må vi bort på trelasten og kjøpe litt materialer, bare ikkje spanta er angrepet av råte, var litt fuktige men trur det går greit.

 

Over til det pissitive. Har nå stryke inn 6 lag med linolje reknar med at jeg får smurt på ca 10-12 lag i morgen, og det må no holde håper jeg. Skal komme med litt meir oppdateringer i morgen og ikkje minst bilder.

 

Ang linolje terpentin. Har blanda dei 6 laga med 50/50. Skal eg bruke det samme i morgen eller skal jeg bruke meir linolje???

Link to post
Share on other sites

Det er med dette som med det aller meste.....det er ulike meninger.

 

Noen vil si at du skal bruke mindre og mindre terpentin på de siste strøkene, og til slutt bare bruke olje.

Andre vil si at du skal fortsette med 50/50 blandingen.

 

Jeg har ikke kommet i gang med denne prosessen enda på min båt. Men tror nok jeg kommer til å gå for mindre og mindre terpentin, og mer og mer olje. For å slutte opp med bare olje.

Link to post
Share on other sites

Det er med dette som med det aller meste.....det er ulike meninger.

 

Noen vil si at du skal bruke mindre og mindre terpentin på de siste strøkene, og til slutt bare bruke olje.

Andre vil si at du skal fortsette med 50/50 blandingen.

 

Jeg har ikke kommet i gang med denne prosessen enda på min båt. Men tror nok jeg kommer til å gå for mindre og mindre terpentin, og mer og mer olje. For å slutte opp med bare olje.

 

Blir vel til at jeg tar eit par strøk til med 50/50. Og så gå for for meir olje etter kvart strøk. Litt vondt i armene no, har fått lov og ta en ankerdramm nå :cheers:

Link to post
Share on other sites

hei, jeg har også fulgt med på denne tråden.

Hørres ut som denne båten blir bra.

Men hvor lenge har du holdt på nå med båten?

 

 

Hei du.

 

Har ikke drivi på så lenge med den kun en og en halv uke, men det har vore ganske effektive dager da, er nå kommt til det 9 laget med linolje, den begjynner og trekke inn olja seinere nå, heldigvis. Så tenker tre fire strøk til

Link to post
Share on other sites

Ja nå er dagens økt avslutta med mange produktive timar bak meg.

 

 

Først litt skrytebilder av arbeidet. Her er eg nett ferdig med det 12 laget med linolje(den trekker fortsatt). Fortsatt litt blåved igjenn, men på langt ner så mykje det var

13082009196.jpg

Andre sida av baugen, syntes det blei litt meir glød med olja, og i bakgrunnen ser du min yngste sønn som skraper dolbordet. Flinke gutten :wink:

13082009197.jpg

På siden litt forbedring frå før

13082009198.jpg

 

Her ser dere etter at dolbordet vart skrapa reint, er egentlig veldig pene teak-staver. Skal la det tørke litt, tror det går an og redde dei, da blir det pussing nating og oljing der og :crazy:

13082009199.jpg

 

Her ser dere set som er av råte, har no drive og hogge og saga meg ned til friskt ved, skal legge inn ny furuplank der, den er til trutning nedi sjøen slik at vi kan bøyge den lettere.

13082009200.jpg

Det er jammen råte på begge sider, var redd det var gått råte lenger des i spanta men heldigvis var dei ikkje angripne av det. Blir bare satt inn med owatrol

13082009201.jpg

Dere ser det kansje ikkje men her er det ca 20 min etter jeg la det 12 laget med olje, og det er allerede trukket inn i veden

13082009202.jpg

 

Som dere ser så er det litt arbeid framfor oss men vi har bare en uke før vi må ut på sjøen igjenn, men rekner med det meste er gjort til da, alt frå dolbordet og opp blir pussa på mens den ligger ved havn,

Link to post
Share on other sites

Flott jobba...

Det viktigste er ikke om du har fått bort all bråveden - selv om det er mye bedre en det var.

Viktigste er å vite at du har gjort en skikkelig jobb med å mette treverket med olje.

 

Nå kan du lene deg godt tilbake og ha god samvittighet :lol:

 

 

Har i alle fall god samvittigheit for i dag. Skal bort igjenn i morgen og legge på en fire fem lag til så får eg sjå om den er bra nok metta. Begjynner og bli lei av og gå rundt og rundt båten no :crazy: .

 

Men det er gøy :smiley:

Link to post
Share on other sites

Håper virkelig du kan redde det dolbordet...

Det er jo en forbrytelse å male over noe som er så vakkert.

 

Men jeg leste en tråd til en fyr her inne på BP som kjøpte en båt hor hele interiøret av teak var blitt overmalt med hvit maling :eek::eek:

 

Han klarte heldigvis å få bort malinga og reddet de flotte intriøret.

 

Håper borde du skal ha på plass i baugen blir mykt nok av å ligge i sjøen.

Hvis ikke må du vel til med damping... :sweat:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Ja tror eg får redda teaken kansje jeg må bytte ut noken stavar heilt framme i baugen.

Og du, råten er i akterenden. ikkje i baugen. :wink: Ikkje fleire ankerdrammer på deg i kveld :lol: ... Trur eg klarer og bøyge til desse borda som skal inn ja. Hvis ikkje så får eg låne ein steamer, men satsar på at det går greit..

Link to post
Share on other sites

Beklager, var litt trøtt...selvsagt er det i akterenden..... :yesnod:

 

Ikke for å være pessemist, men jeg tror du vil få problemer med å få det bordet på plass uten steaming. Men jeg krysser fingrene for at du slipper det...

 

 

Var berre nødt til og kommentere det

 

Ja er redd for at jeg må finne fram steameren eg og, men vi får gje det eit forsøk. Evig optimist eg då veit du.

Men lurte på en ting. Kor mange lag med olje er det normalt og legge på ein slik båt???

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg dessverre ikke svare deg på, fordi jeg aldri har prøvd dette selv.

Det eneste jeg hører "gamlekara" sier er at du skal fortsette til treet er mettet. Eller til treverket ikke lenger trekker til seg mer olje.

 

Noen sier også at du skal holde på til du ser at det begynner å pipple fram olje på insiden av skroget. Da vet du at det er gjennombløyta av olje.

Link to post
Share on other sites

5 - 30 strøk olje... jeg brukte 30 liter owatrol på båten min. jeg holdt på i 5 dager å smøre båten. ble helt svimmel!!!!..

 

stikk innom en fargehandler og hør om de har en tapetsteamer til låns. den er utrolig effektiv. jeg brukte det på bordet i akterenden som jeg måtte bøye. bare puttet den enden jeg skulle bøye inn i en søppelsekk sammen med steameren og lot det stå og dampe i en time. så kan man bøye det for hånd etterpå.

Link to post
Share on other sites

5 - 30 strøk olje... jeg brukte 30 liter owatrol på båten min. jeg holdt på i 5 dager å smøre båten. ble helt svimmel!!!!..

 

stikk innom en fargehandler og hør om de har en tapetsteamer til låns. den er utrolig effektiv. jeg brukte det på bordet i akterenden som jeg måtte bøye. bare puttet den enden jeg skulle bøye inn i en søppelsekk sammen med steameren og lot det stå og dampe i en time. så kan man bøye det for hånd etterpå.

 

 

Har hatt på 18 lag no trekker ikkje innso mykje meir, unntatt eit bord som trekker noko vannvittigt må fram i morgen og ta eit par strøk til på akkurat dei borda. Ser at det har begjynt og komme fram olje inne i båten og.(Jaggu på tide). Tapetsteamer var det ingen på fargehandelen som hadde hørt om, Vi lar dei borda ligge nedsunket i fjorden eit par døgn til, så får me sjå om dei går an og bøyge litt.

 

Har fått igjen trekkrøyret til propellen,den blir montert på søndagen. Gleder meg og få båten på fjorden igjen og få begjynne og pusse på dolbordet og resten av påbygget, og tette vindaugene.Er det nokon som har noke tips til tetting av hvinduer, helst svart farge,,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...