Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt


marexkaren

Recommended Posts

jeg har brukt Owatrol D1 på skroget mitt. og toppet det med 7 lag med Ravilakk. ravilakken gir en mørkere og gylden farge. jeg ville også gått på med hydrogenperoxid og amoniakk på blåveden når du først har den rein for lakk. hvis du ikke vil styre med hydrogenperoxid, kan du bruke Ferro-Bet Rustvask. spraye det på og la det stå en stund (en uke eller to)... er kjedelig å gjøre all den jobben for å så irritere seg i etterkant at du ikke fjernet blåveden.

Link to post
Share on other sites

Amerikansk terpentin, kva er det? Er det eit anna ord for den. Går det ikke an og bruke ordiner terpentin

 

Fanken jeg kjøpte det jo i dag, var bare nødt ned i kjelleren for og sjå. Men veit du ca hvor mye jeg skal beregne for og mette treet i båten da. Og blandingsforhold med linolja og terpentinen (amerikanske)?

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt Owatrol D1 på skroget mitt. og toppet det med 7 lag med Ravilakk. ravilakken gir en mørkere og gylden farge. jeg ville også gått på med hydrogenperoxid og amoniakk på blåveden når du først har den rein for lakk. hvis du ikke vil styre med hydrogenperoxid, kan du bruke Ferro-Bet Rustvask. spraye det på og la det stå en stund (en uke eller to)... er kjedelig å gjøre all den jobben for å så irritere seg i etterkant at du ikke fjernet blåveden.

 

men denne hydrogenperoxinen virker vel kjappere vel, hvor lang tid tar den?

Link to post
Share on other sites

er kjedelig å gjøre all den jobben for å så irritere seg i etterkant at du ikke fjernet blåveden.

 

Er enig med Malvin. Ta blåveden skikkelig nå. Det blir ti ganger verre å ta det senere; skrape ned på nytt etc..

Brukte Ferro-bet rustvask på båten min i vår. Måtte ta mange ganger på de verste stedene for å få det noenlunde bra.

Jeg har brukt Jotun Benar UVR på skroget, nettopp for å gi det en gylden tone som skjuler det som er igjen av blåved.

Har brukt BenarUVR på to båter nå og er godt fornøyd med det. God slitestyrke og holder seg blank godt gjennom sesongen!

Link to post
Share on other sites

Fanken jeg kjøpte det jo i dag, var bare nødt ned i kjelleren for og sjå. Men veit du ca hvor mye jeg skal beregne for og mette treet i båten da. Og blandingsforhold med linolja og terpentinen (amerikanske)?

1/3 del terpentin 2/3 linolje...men husk det MÅ vær rå linolje...ikke kokt

 

Ellers gjør du som du ville gjprt med D1....holder på til det det er mettet

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

den koker ut blåveden på noen timer den. jeg tok det på ved endt arbeidsøkt og skylte av etter jeg kom hjem fra jobb dagen etter. dette gjorde jeg ett par ganger på de verste stedene.

 

 

Ok da blir det hydrogenperoxid, og den kan man få kjøpt på eit apotek har jeg skjønt. sier jeg bare det når jeg skal kjøpe det eller er det eit anna ord for det.

Link to post
Share on other sites

1/3 del terpentin 2/3 linolje...men husk det MÅ vær rå linolje...ikke kokt

 

 

Jo mer Terpentin jo lenger inn i treverket kommer olja. Stemmer ikke det? Jeg brukte 80 % terpentin og 20% rå linolje på en oselvar jeg har. etter noen strøk gikk jeg over til litt tykkere blanding. og til slutt "rein" linolje

Link to post
Share on other sites

Beklager...er litt trøtt her nå.... :crazy:

Må ikke lede vår venn innpå ville veier......

 

Det var altså motsatt jeg mente....mest terpentin og mindre olje.

Men som du sier. Etter hvert mer olje.

 

Bare en ting .....hvis du har tenkt å gjøre noe med blåveden, må dette gjøres FØR du setter i gang med oljebehandling

 

Toppstrøket ja...hehe...her er det nok du som må ta avgjørelsen.

Trebåteiere vil altid strides om bruk av lakk eller ikke på båtskroget

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blir også kalt vannstoffperoksid tror jeg det var. men spør etter Hydrogenperoxid 35%. så må du huske Amoniakk. det brukes for å "aktivere" hydrogenperoxiden.

 

smøre på hydrog. først la det trekke inn i treverket.

så på med Amoniakk.

 

Husk Hansker og vernebriller!!!!! dette er sterke saker.

Link to post
Share on other sites

Jo mer Terpentin jo lenger inn i treverket kommer olja. Stemmer ikke det? Jeg brukte 80 % terpentin og 20% rå linolje på en oselvar jeg har. etter noen strøk gikk jeg over til litt tykkere blanding. og til slutt "rein" linolje

 

 

Ja og den trenger vel ut det meste av fuktigheta og. Gjør den ikke det???

Link to post
Share on other sites

Beklager...er litt trøtt her nå.... :crazy:

Må ikke lede vår venn innpå ville veier......

 

Det var altså motsatt jeg mente....mest terpentin og mindre olje.

Men som du sier. Etter hvert mer olje.

 

Bare en ting .....hvis du har tenkt å gjøre noe med blåveden, må dette gjøres FØR du setter i gang med oljebehandling

 

Eg fikk det ikke til og stemme jeg heller. Men men du er tilgitt. :smiley: ...

 

Så da er det og starte opp merca og svinkjøre til lærdal og kjøpe hydrogenperoxid. Et par behandlinger med det. Så er det tilmalingspusheren og få tak i amerikansk terpentin og RÅ linolje og berre la det stå til . ER DET RIKTIGT GUTTER :crazy:

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg tid til å la det synke ned litt.... :yesnod:

 

Men for å gi deg enda litt skallebank, kan jeg fortelle deg at det fremdeles er en del ting vi ikke har berørt enda.

Et åpent spørsmål er det som har å gjøre med soppdreper.

 

Linolje og amerikansk terpentin er som kjent organisk. Det betyr, for å si det enkelt at disse inneholder "næring" og dette skaper et miljø hvor sopp trives.

Derfor må det også tilsettes et soppdrepende middel.

 

Problemet er at de mest effektive soppdrepnings middlene er blitt forbudt av helsmessige og miljømessige årsaker.

Men dette får vi komme tilbake til etter hvert.... :yesnod:

 

Ha en fin dag....

Link to post
Share on other sites

Og ikke glem hansker, værnebriller, gassmaske, hjelm (i tilfelle du skulle besvime av lukta og gå i bakken)...med tanke på det kan det også være en fordel å utstyre deg med kne og albuebeskyttere.

 

Ja også håper jeg du har nok plaster, gassbinn og jod til å pleie og forbinne vannblemmer og gnagsår.

Og selvsagt et par ekstra pakker med Ibux eller lignende for å dempe skallebank.

 

Det kan også være greit å gå til annskaffelse av et par solide boksehansker. Disse kan bli gode å ha når frustrasjonen og sinne tar overhånd og du har lyst til å knuse hele båten til pinneved. Da tar du på deg boksehanskene og går løs på båtskroget med alle de kreftene du eventuelt måtte ha igjen.

De fleste båtskrog er såpass solide at de vil tåle en slik behandling. Men selv om du sikkert ikke har så mye krefter igjen når du har kommet til dette punktet, vil jeg alikevell ikke annbefale deg å gå løs på overbygget. Spessielt ikke på ditt overbygg, da det er store glassflater på dette. Og selv om boksehanskene vil forhindre at du skader deg, vil sansynligvis ikke vinduene tåle denne påkjenningen.

 

Og så til slutt bør du vurdere å be legen din om resept på noe antideppresiva.

For når du har brukt de siste kreftene dine på boksekampen med båten og du ligger rett ut og ser på skyene som seiler forbi oppe på himmelen kan det hende du tenker....HVA er det jeg holder på med!!!! Hva er meningen med livet?!??!

I slike øyeblikk kan det også hende du begynner å hallusinere og skyne der oppe på himmelen kan pluttselig bli til skremmebilder av både prest og fut, svigermor og det som verre er.

 

Det er også viktig å fortelle at du bør være alene uder denne prosessen.

Barn, ektefeller, bikkjer og andre familemedlemmer har ikke godt av å se deg i denne tilstanden...

 

A man has to do what a man has to do....men det må advares mot sterke scener og de sosiale antennene kan bli svært redusert i denne tilstanden....

 

Ellers er det bare herlig å ha trebåt.... :flag:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og ikke glemm hansker, værnebriller, gassmaske, hjelm (i tilfelle du skulle besvime av lukta og gå i bakken)...med tanke på det kan det også være en fordel å utstyre deg med kne og albuebeskyttere.

 

Ja også håper jeg du har nok plaster, gassbinn og jod til å pleie og forbinne vannblemmer og gnagsår.

Og selvsagt et par ekstra pakker med Ibux eller lignende for å dempe skallebank.

 

Det kan også være greit å gå til annskaffelse av et par solide boksehansker. Disse kan bli gode å ha når frustrasjonen og sinne tar overhånd og du har lyst til å knuse hele båten til pinneved. Da tar du på deg boksehanskene og går løs på båtskroget med alle de kreftene du eventuelt måtte ha igjen.

De fleste båtskrog er såpass solide at de vil tåle en slik behandling. Men selv om du sikkert ikke har så mye krefter igjen når du har kommet til dette punktet, vil jeg alikevell ikke annbefale deg å gå løs på overbygget. Spessielt ikke på ditt overbygg, da det er store glassflater på dette. Og selv om boksehanskene vil forhindre at du skader deg, vil sansynligvis ikke vinduene tåle denne påkjenningen.

 

Og så til slutt bør du vurdere å be legen din om resept på noe antideppresiva.

For når du har brukt de siste kreftene dine på boksekampen med båten og du ligger rett ut og ser på skyene som seiler forbi oppe på himmelen kan det hende du tenker....HVA er det jeg holder på med!!!! Hva er meningen med livet?!??!

I slike øyeblikk kan det også hende du begynner å hallusinere og skyne der oppe på himmelen kan pluttselig bli til skremmebilder av både prest og fut, svigermor og det som verre er.

 

Det er også viktig å fortelle at du bør være alene uder denne prosessen.

Barn, ektefeller, bikkjer og andre familemedlemmer har ikke godt av å se deg i denne tilstanden...

 

A man has to do what a man has to do....men det må advares mot sterke scener og de sosiale antennene kan bli svært redusert i denne tilstanden....

 

Ellers er det bare herlig å ha trebåt.... :flag:

 

 

Ska me sjå. Hansker gassmaske vernebriller gassbind ibux antidepresiva ja og hjelm og boksehansker. Kan og ta med vernesko hvis eg vil sparke litt i hengeren og. Har og ringt psykologen og sosialtjenesten her i Aurland i tilfelle Et anfall av psykotiske tilfeller. Så allt er ordna. :lol:

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg tid til å la det synke ned litt.... :yesnod:

 

Men for å gi deg enda litt skallebank, kan jeg fortelle deg at det fremdeles er en del ting vi ikke har berørt enda.

Et åpent spørsmål er det som har å gjøre med soppdreper.

 

Linolje og amerikansk terpentin er som kjent organisk. Det betyr, for å si det enkelt at disse inneholder "næring" og dette skaper et miljø hvor sopp trives.

Derfor må det også tilsettes et soppdrepende middel.

 

Problemet er at de mest effektive soppdrepnings middlene er blitt forbudt av helsmessige og miljømessige årsaker.

Men dette får vi komme tilbake til etter hvert.... :yesnod:

 

Ha en fin dag....

 

 

Jammen er owatrol bedre på det området da, med tanke på sopp og råte da?.

Har gått rundt i stua i hele natt og sagt hvorfor- hvorfor. Og det har gått med en eske med paraset :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...