Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Om motivasjonen er dårlig nå, så er det ihvertfall en glimrende tid til å foreta undersøkelser for hvor de beste og rimeligste materialer kan anskaffes. Dere har tidligere snakket varmt om et selskap i deres nærområde, men om dere kan skaffe materialer billigere et annet sted i landet, får dere tid til å løse transportbehovet inntil dere begynner å arbeide. Mange medlemmer her (inklusive meg selv) farter mye rundt omkring så løsninger finnes alltid.

 

Tenkte kanskje det kunne være en fordel siden dere er studenter (etter som jeg husker ????).....

 

En annen ting, jeg så bilde fra vinteropplagring i fjor. Forsøk å få litt bedre plass i år, det trenger dere ettersom nye dekker skal legges. Man må ha litt albuerom.

 

Det tredje, planlegg tildekking litt annerledes i år. Klarer dere eksempelvis å ha èn meters klaring på begge sider av båten, vil dere føle at det er mye lettere å jobbe i båten. Det er ikke mye som skal til, kun litt annerledes plassering av stendere fra stativ....

Link to post
Share on other sites

Om motivasjonen er dårlig nå, så er det ihvertfall en glimrende tid til å foreta undersøkelser for hvor de beste og rimeligste materialer kan anskaffes. Dere har tidligere snakket varmt om et selskap i deres nærområde, men om dere kan skaffe materialer billigere et annet sted i landet, får dere tid til å løse transportbehovet inntil dere begynner å arbeide. Mange medlemmer her (inklusive meg selv) farter mye rundt omkring så løsninger finnes alltid.

 

Tenkte kanskje det kunne være en fordel siden dere er studenter (etter som jeg husker ????).....

 

En annen ting, jeg så bilde fra vinteropplagring i fjor. Forsøk å få litt bedre plass i år, det trenger dere ettersom nye dekker skal legges. Man må ha litt albuerom.

 

Det tredje, planlegg tildekking litt annerledes i år. Klarer dere eksempelvis å ha èn meters klaring på begge sider av båten, vil dere føle at det er mye lettere å jobbe i båten. Det er ikke mye som skal til, kun litt annerledes plassering av stendere fra stativ....

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Perlen!

 

Det er riktig at vi er studenter. Brutter'n (M/B Gamla) går på videregående skole, og jeg jobber for tiden, men skal snart studere.

 

Og ja, det er riktig at vi gjerne vil ha tingene så billig som mulig. Tjener ikke akuratt så veldig mye når man går på skole... Har sjekket litt hos Isene-Jordan og det virker som det er ganske billig der akuratt slik det er hosl Billingstad Trelast som vi har brukt tidligere.

 

Skal prate med sjefen på marinaen snart og spørre om vi kan få litt bedre plass i år. hadde vært veldig fint for i fjor var det altfor trangt.

 

mvg

jorhei (som kom hjem fra fisketur nå og fikk 11 vitting, 8 makrell, 3 sei, og masse torsk... :yesnod: )

:seeya:

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I løpet av denne uka går båten på land (sannsynligvis i morgen). Da begynner arbeidet på gamla :yesnod:

 

Aller først skal dørken og motorkasse lages ferdig. Vi har såvidt begynt med å skjære ut noen deler av dørkplatene som furustavene skal limes oppå. Dette er en ganske tidkrevende jobb, fordi det er så utrolig mange tilpassninger, men morsomt er det. Dørken lager vi av merantifiner i bunn, med furustaver som er limt oppå, men tec7 som natemasse. Brukte den som natemasse på bakdekket i fjor og vi synes den er mye bedre en Sikaflex.

 

Deretter skal motorkassa lages. Denne lages i mahognyfiner på alle de fire sidene, mens på toppen fant vi et gammelt bord av heltre mahogny som vi skal bruke. Dette gjør vi fordi på toppen av motorkassa (der vi ofte spiser osv) kan det bli endel merker og hakk. Siden den er av heltre kan den pusses ned flere ganger, og det gjør arbeidet en god del elttere i senere tid.

 

Etter motorkassa står doghouse, dekk og fordekk for tur. Doghouset skal lages i heltre mahogny, med ganske lik form som det har idag, bare litt smalere på midten. Vi skal også få satt inn noen vindusviskere.

 

Dekket skal lages av merantifiner i bunnen og en form for noe tokomponent, hvit epoxy oppå, som skal være veldig slitesterk (har noen tips om hvordan epoxy vi kan bruke så kom med det???).

 

Fordekket skal lages i bunn av merantiplater, og oppå så limes furustaver, med tec7 som natemasse. Det var det vi gjorde med bakdekket i fjor, med "levandes" resultat. Nå begynner vi endelig å få litt erfaring så vi håper det gåt enda bedre i år enn i fjor.

 

Bilde

 

Hvis noen har erfaring, eller noen synspunkter så det vi skal gjøre ville det vært kjempefint å få høre de!

 

Som dere ser har vi nok å gjøre denne høst-/vinter-/vårenen, så v må bare stå på. Vi håper også på en mild vinter så vi kan få brukt noen av de dagene i båten uten å fryse fingra av oss.

Link to post
Share on other sites

Lykke til!

 

Hadde jeg vært dere så ville jeg prøvd og komme sist opp, med tanke på og lage et stort telt over båten.

Kjøp en brukt aladdin parafinbrenner så har dere varme også.

 

Jeg har begynt og snekre litt jeg også, og nå er det jo kjempefint vær.

Varmt og deilig idag :cool:

Link to post
Share on other sites

Lykke til!

 

Hadde jeg vært dere så ville jeg prøvd og komme sist opp, med tanke på og lage et stort telt over båten.

Kjøp en brukt aladdin parafinbrenner så har dere varme også.

 

Jeg har begynt og snekre litt jeg også, og nå er det jo kjempefint vær.

Varmt og deilig idag :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har pratet med sjefen i havna og spurte han om vi kunne få en litt større plass enn det vi fikk i fjor, og det sa han ikke skulle være noe problem. Heldigvis!

 

I fjor hadde vi ca 1 meter til nabobåtene så i år håper vi at det i hvert fall blir litt større.

 

En varmer hadde gjort seg. Hvor kan man kjøpe det billig? Budsjette vårt er ikke akuratt "skyhøyt" så skulle gjerne hatt det så billig som mulig.

Link to post
Share on other sites

 

Du må ikke bruke furu på grunn av kvist og fargeforskjell mellom yte- og kjerneved. Oregon pine er ensfarget og mye bedre egnet selv om den er noe dyrere!

Har du vurdert å benytte dekkbord i oregon pine - de har utfrest spor som du etter legging fyller med fugemasse/epoxy i kontrastfarge, blir skikkelig lekkert!

Link to post
Share on other sites

Vi har pratet med sjefen i havna og spurte han om vi kunne få en litt større plass enn det vi fikk i fjor, og det sa han ikke skulle være noe problem. Heldigvis!

 

I fjor hadde vi ca 1 meter til nabobåtene så i år håper vi at det i hvert fall blir litt større.

 

En varmer hadde gjort seg. Hvor kan man kjøpe det billig? Budsjette vårt er ikke akuratt "skyhøyt" så skulle gjerne hatt det så billig som mulig.

<{POST_SNAPBACK}>

Følg med på Qxl bla. Under samleobjekter, militæreffekter.

Også under turutstyr hender det at det ligge noe.

 

Eller her Forsvarsbrukt.no ligger det til 690 pr.stk men de kan fåes rimeligere.

Uansett så får du stort sett igjen det du gir for den

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skal som sagt snart igang med å lage doghouse. Lurer derfor på hvordan vi skal legge ledningene som går fra lanterne og lyskaster oppå doghouset. Ledningene må jo gå ned langs doghouset innenfra. Hvordan skal vi føre ledningene slik at det synes minst mulig innvendig?

 

Dette var det eneste bildet jeg fant hvor man ser litt av doghouset innenfra. Øverst på bildet ser dere doghouset innenfra og det er er her det skal gå en ledning som vi skal skule så godt vi kan. Hvordan???

 

Bilde

 

Håper det var bra nok forklart!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Suzuki skisserte en god løsning i tråden"perlen" og Lille perlen. Se på denne.

 

Jeg har valgt en blanding av denne og egen måte. Tok heltre teak (må jo sløse litt :lol: ) 5x5 cm, lagde buet overflate (synlig) med overfres og holet denne ut med bordsaga slik at alle ledninger ligger inni denne "pølsa". Jeg har per dags dato mange ledninger som er synlig på overbygg, i tillegg til antenneledninger etc. Kanskje dette kunne være en løsning for dere ?? Jeg har ikke montert denne enda, da denne skal ferdigbehandles hjemme før montering. Skal ta bilde når den tid kommer.....

Link to post
Share on other sites

Suzuki skisserte en god løsning i tråden"perlen" og Lille perlen. Se på denne.

 

Jeg har valgt en blanding av denne og egen måte. Tok heltre teak (må jo sløse litt :lol: ) 5x5 cm, lagde buet overflate (synlig) med overfres og holet denne ut med bordsaga slik at alle ledninger ligger inni denne "pølsa". Jeg har per dags dato mange ledninger som er synlig på overbygg, i tillegg til antenneledninger etc. Kanskje dette kunne være en løsning for dere ?? Jeg har ikke montert denne enda, da denne skal ferdigbehandles hjemme før montering. Skal ta bilde når den tid kommer.....

Det var en god ide :yesnod:

Bruker vel denne måten sjøl da jeg har utstyr for dette, men om man ikke har det så kan man lage en "pølse"

av lister.

 

En ny ide, når dere skal lage nytt doghouse;

Regner med at dere skal lage dette av plater.

Vet ikke hvordan dere har tenkt det skal være innvendig men dere kan jo fóre ut med lekt og trekke trikkerrør inne i veggen. Når dette er gjort kan dere legge på en tynnere plate evt. sette opp panel.

På denne måten får dere skjult anlegg.

Link to post
Share on other sites

En ny ide, når dere skal lage nytt doghouse;

Regner med at dere skal lage dette av plater.

Vet ikke hvordan dere har tenkt det skal være innvendig men dere kan jo fóre ut med lekt og trekke trikkerrør inne i veggen. Når dette er gjort kan dere legge på en tynnere plate evt. sette opp panel.

På denne måten får dere skjult anlegg.

Det blir vel unødig kostnad? Har forstått det slik at jo billigere det blir, bedre er det (grunnet skolegang, stemmer ikke det ?)

 

Brukes det plater, kan denne platen gjøres fin både innvendig og utvendig, da er det bedre med "ledningsskjulere". En annen ting er at jeg er konstant skeptisk (mulig uten grunn) til "hulrom" i trebåter, da det oftest er her det dannes for lite luftsirkulasjon og dermed råte. Jeg antar disse gutta gjør denne jobben en gang for alle som dermed skal vare i mange år.....

Link to post
Share on other sites

Jo, dyrere blir det selvsagt. (egen erfaring når jeg stadig endrer på noe :rolleyes: )

 

Hulrom er jo også egentlig en uting, kanskje ikke ideen var så god alikevel!

Hele bakveggen mon er det hulrom i :diving: spørs om jeg ikke skal bore hull i den som vil være skjult i benker og slikt.

 

Men uansett, når skal dere begynne på arbeidet?

Ta bilder da, må ha noe og se fem til :smash:

 

Nei, nå skal jeg ut i båten. Solskinn og greier i dag :cool:

Link to post
Share on other sites

Bastard, om du lager luftehull, husk da på at det er viktigst i toppen, men det visste du sikkert :wink:

Ja, men jeg må lage flere steder pga. av spikerslag i veggen.

Har lurt på om jeg skal trekke ned alle kabler fra taket i den veggen, men det er kanskje en ulempe ved det. Tenker på evt. utskifting av kabel

 

Men nå misbruker vi tråden til Gamla :blush:

Link to post
Share on other sites

Vi har faktisk tenkt til å bruke en tynn plate på innsiden og lime heltre mahogny fast på utsiden med epoxy. Dette fordi det er omtrent den måten kabinen er bygget opp på, og vi ønsker det så likt som mulig.

Om det er en billig løsning eller ikke er jeg ikke sikker på, men har funnet ut av vi får heller gjøre ting skikkelig når vi gjør det og heller ikke ta så mange ting av gangen, for det er som Perlen sier, vi går begge på skolen for øyeblikket.

 

Og takk for gode tips angående ledningene. Vi får se litt på hvilken løsning vi velger.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har vi omsider fortsatt på dørken! Her er noen bilder (dette er bare en av seks plater):

Bilde

 

Bilde

 

Vi lurer bare på om vi trenger å bruke nateteip på dette? Har gjort det før på dekket bak og det var en skikkelig drittjobb pga at natene var litt vel små...

 

Vil gjerne ha litt synspunkter på hvordan det ble også :yesnod:

 

PS. Beklager litt dårlige bilder. Reduserte kvaliteten litt vel mye for å få ned størreslen på bildet!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Det er furu vi bruker, ja, som vi skal lakke med Ravilakk for å få litt gyllen farge. Natene er ikke noe bredere her, så problemet er fortsatt der, men må vi ha det så bruker vi det.

 

Det er ikke lenge til vi begynner på overbygget. Jorhei skulle egengtlig begynne å rive det på lørdag, men han fant ut at han trengte hjelp til å bære ned alt + at det var dårlig plass under pressenningen. Jeg jobbet så derfor kunne jeg ikke få hjulpet han. Så lenge været er på vår side begynner vi til helga med det.

Link to post
Share on other sites

Furu ? Jeg er litt ukjent med det tremateriale i forbindelse med natemasse, men vil anta at furu suger en del. Det vil derfor være sterkt å anbefale å behandle overflatene et strøk med lakk eller olje FØR nating. Da slipper du risiko for smitting....

 

Natetape er best å bruke, gjør du ikke det, sliper du bort mye av furu, og såvidtg jeg kan se, har dere kun tynne bord ?

Link to post
Share on other sites

Furu ? Jeg er litt ukjent med det tremateriale i forbindelse med natemasse, men vil anta at furu suger en del. Det vil derfor være sterkt å anbefale å behandle overflatene et strøk med lakk eller olje FØR nating. Da slipper du risiko for smitting....

 

Natetape er best å bruke, gjør du ikke det, sliper du bort mye av furu, og såvidtg jeg kan se, har dere kun tynne bord ?

Mnja, jeg har dekk i furu og det var ikke noe problem!

Jeg har riktignok 22mm tykkelse på dekket.

Har heller ikke brukt nateteip, så det kan bli spennende og se hvordan det går :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik at dekksplanken er limt ned med epoksy eller annet lim til x-finer og stv tykkelsen ikker er noe særlig mere en 7mm så glem natetapen (regner med det er den du legger nede i naten for at fugemassen kun skal sitte på 2 sider. Er dekket laget slik jeg har skrevet vil bevegelsen være lik null og dermed ingen risiko for at naten skal løæsne i sidene. Bastard derimot kan nok få seg et lite problem her kan jeg tenke meg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...