function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Jeg er medlem av norge (betaler skatt) , og anser friområdene der ute i skjærgården som friområder. Når foreninger privatiserer flotte ankringsområder fordi medlemmene er for late til å ankre på gamlemåten, så bør de i hvertfall akseptere at andre tidligere brukere av disse plassene benytter seg av bøyene. Dersom det anlegges brygger og bøyer på friområder, så bør det være en selvfølge at alle kan benytte dem. Hva om vi nedover sørlandskysten peprer skjærgården med bøyer tilhørende lokale båtforeninger, og jager dere Oslofolk som ikke er medlem. Er det greit? I min verden er det snikprivatisering av verste sort, og langt fra greit. I min verden er det greit at det legges tilrette for båtfolket, men da må det gjøres for allmen bruk. Støttemedlemskap i foreningen som legger til rette bør være frivillig, fordi tomta som er den egentlige verdien eies av oss alle i form av retten til å benytte skjærgården.

Link to post
Share on other sites

1. Er det klart hva som ligger i dette med førsteretten? Om ikke så er det kanskje på tide å få avklart dette fra friluftsrådet.

2. Jeg hadde informert friluftsrådet om hendelsen og på bakgrunn av dette henstilt dem om å endre "bøyereglene". Ikke sikkert din situasjon alene får i gang noe prosess, men hvem vet, kanskje det er flere som har opplevd eller kommer til å oppleve kinkige situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Og det verste er jo at dette er vaksne folk som gjør dette. Hadde på ein måte skjønt det hvis det hadde vore 18-19 åringer som var fulle av alkohol. Håper dei leser dette og skjønner egentlig kor lite voksent gjort dette var.

Lakabodlar kallar me slike inni sogn

Link to post
Share on other sites

.

 

Føreren av den miste måten var mest agressiv, og jeg synes å huske at det første han ropte da de kom var at jeg skulle pelle meg vekk for han hadde betalt for å ligge der.

Her er nok årsaken til denne episoden---------disse idiotene tror at de ved å være medlem i Oslofjordens Friluftsråd har "betalt" for å bruke disse bøyene som ligger midt i "allemannsretten". Dette supperådet bør snarest oppheve sin bestemmelse om medlemsskap for båtfolk som ønsker å benytte eksisterende bøyer, og slutte å selge sine vimpler så ikke slike galninger tror at de har noe som helst fortrinn fremfor "vimpelløse" båtfolk :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det heter at verden er ikke stor, men oslofjorden er enda mindre så det er bare et tidsspørmål før bliss x treffer dem igjen......ved en bøye i morgen ?....på båtmessen til våren ??? ja for alt jeg vet på årsmøtet i båtforeningen..???.

 

Så greit å ta vare på eventuell dokumentasjon som foto av skaden og eventuelle regninger, dog er det vel klokt å holde en saklig tone hvis dere møtes tilfeldig og heller overlate til de andre å bli høyrøstet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er at Oslofjordens Friluftsråd som skal "tilrettelegge" for friluftsfolket, er de eneste som setter opp skilt med "Fortøyning Forbudt!" Et eksempel er Fiskehytta i Sandspollen. Der mener Friluftsrådet at ingen har lov til å fortøye. Friluftsråd, my a**!

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Mangel på vimpel er svært relevant. Hvis det var årsaken til angrept er det interkommunale organet oslofjorden friluftsråd indirekte ansvarlig at episoden kunne oppstå.

....

Oslofjorden friluftsråd er skattebetalernes interkommunale organ som skal være vaktbikkje mot folk som snikpriivatiserer...... og så snikprivatiserer de for dem som er villig til å bla opp for å få særskilte fordeler (som bøyefortrinsrett) i friarealer!

Oslofjordens friluftsråd er ikke en gang et interkommunalt organ. Det er en forening der kommunene og fylkeskommunene ved Oslofjorden, samt noen helprivate foreninger, er medlemmer. Hovedformålet er (eller var) å sikre friluftsområder for allmennheten. De sørger også for at naturhavner mv har boss- og dobuer, og for at disse blir tømt, med andre ord, alle kommuner med brukere av fjordens friluftsområder, pluss noen foreninger med friluftsformål, er med å betaler for renovasjon i disse friluftsområdene, slik at ikke vertskommunen(e) for de mest besøkte plassene skal sitte med hele utgiften.

Så fant de for et par år siden ut at de kunne legge ut bøyer for "lissom-medlemmer" (enkeltpersoner som betalte støttemedlemskap) på bekostning av allmennheten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Til innlegg #83:

 

I samme bukt er det også en annen "organisasjon", de har lagt ut bøyer for sine seilervenner og kun for dem, så vidt jeg vet. Vet om flere som har fått klar beskjed om å forsvinne fra de bøyene fordi riktig vimpel ikke var synlig. Dog, aldri hørt at Preben og Tutta har gått så voldsomt til verks som trådstarter fikk oppleve.

 

Går ut fra at alle er like kategorisk negative til snikprivatiseringen fra splittflagg-gjengen, som fra den offentlige etat?

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Vi skulle til N-koster for et par uker siden. Da vi kommer mot havna, ser vi at det er helt fullt. Men akkurat da vi annkommer, drar en annen båt ut fra sin plass. Det var en daycruiser. Vi skal da ta hans plass, men ble nektet av båten på våres babord side. Han vinket og ristet på hodet. Heldigvis lå det på styrbord side en "baatplassen.no" medlem, som hyggelig vinket oss inn. Og vi fikk til og med låne et ekstra fortøyningstau.

Så tusen takk :flag:

Vet ikke om han hadde en venn som skulle komme senere eller om han ikke ville ha noen båt ved siden av seg. Sur ble han iallefall.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å finne ut om bøyeprosjektet til KNBF skal være tilgjengelig for alle, men jeg kan ikke tenke meg annet.

Her er en link til en artikkel om prosjektet:KNBF`s Bøyeprosjekt

 

Dette er altså i regi av KNBF og må ikke forveksles med bøyene til Oslo Friluftsråd.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Han vinket og ristet på hodet.

Opplevde noe lignende i ferien , kom inn i en havn som var stinn av båter der det lå 4-5 i bredden hele veien langs brygga , enkelte lå enda flere utenpå hverandre , så gikk det en båt og en større targa som lå og vaket i "køen" foran oss stakk inn og tok plassen , han lå da som nummer 2 utenpå en annen , vi gikk rolig etter og når de var ferdige med å fortøye så begynte vi å legge til utenpå de , av høflighetshensyn så sier jeg til dama i båten , hei , håper det er i orden at vi legger oss her , hun snudde seg og spurte gubben og han sa ett eller annet , så sier hun , nei det går ikke det blir for trangt sier han :smiley:

 

Vi oppførte oss selvsagt eksemplarisk når vi gikk over båten deres de gangene vi trengte det den kvelden , de 2-3 båtene som la seg utenpå oss etterpå etter at vi selvsagt hadde lagt ut fendre for å invitere flere utenpå oppførte seg også veldig fint når de gikk over targaen.

 

Det er høflig å spørre men i enkelte havner er det egentlig unødvendig for det er ingen annen enn havnesjefen som har anledning til å nekte.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To voksne personer (mann og kvinne) i den miste båten. 4 eller 5 personer (menn og kvinner) i den andre båten. Alle i 40 - 50 årene antar jeg.

 

Etter at de hadde rast rundt meg noen ganger og ropt at jeg skulle pelle meg vekk og at de skulle kappe fortøyningene kom de plutselig rett mot meg.

De angrep baugen min fra hver sin kant antagelig for å kappe fortøyningene. Den ene dunket inn i siden ca en meter fra baugen. Den andre havnet på tvers foran baugen og fikk problemer med ankeret mitt som holdt på å gå inn i vindskjermen hans. Det var litt sjø, og begge båtene hadde jo også laget en del sjø der de raste rundt.

 

Føreren av den miste måten var mest agressiv, og jeg synes å huske at det første han ropte da de kom var at jeg skulle pelle meg vekk for han hadde betalt for å ligge der.

Det er det værste jeg har hørt! Det er godt jeg har båtsaken hengende lett tilgjengelig om jeg skulle havne i en slik situasjon, og jeg hadde ikke nølt med å bruke den. Jeg har nødraketter også, og hadde jeg blitt angrepet fysisk av en båt skulle det ikke stått på å fyre av en slik inn i båten deres. Eller kanskje pulveraparatet om de er nær nok.

Båtplassens medlemmer bør nok støtte hverandre utpå, en for alle, og alle for en. Situasjoner som dette kan nok skje igjen, dessverre.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg har nødraketter også, og hadde jeg blitt angrepet fysisk av en båt skulle det ikke stått på å fyre av en slik inn i båten deres.

 

Jeg tror det lurte er å holde hode kalt. Hvis alle som mener de opptret i beretiget harme går bananas blir båtlivet ødelagt.

 

Denne historien handler jo tilsynelatende nettopp om to båteiere som har en fiks ide om at de i egne øyne i beretighet harme kan angripe bliss-x for å fjerne han.

 

Brkue båtshaken i selvforsvar mot båter ja.

Fysisk selvforsvar mot eventuelle voldelige angrep er også akseptabelt.

 

Motangrep med raketter ville jeg dog ikke bruke hvis det ikke er virkelige pirater.....og liv er truet.

 

Min er faring er at når andre hever stemmen og går bananas bør man selv senke stemme nivå å holde hodet kalt å handle rasjont og ikke følelsmessig .

 

Hvis man kommer i en vill vest tilstand slik bliss-x fikk oppleve bør man vurdere hvilke slvforsvar/reaksjon soml er formålstjenelig og det er vel også avhengig hva slags personer det er som lager trøbbel.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener at dette etter hvert bør inngå som en del av opplæringen rundt båtførerprøven.

Hvordan skal og bør en reagere når slike sitvasjoner oppstår.

 

Ja, dette er heldigvis noe som skjer veldig sjeldent. Men vi bør alle bli drillet i hvordan vi skal oppføre oss i en slik sitvasjon.

Det er ikke lett å tenke og handle rasjonelt når en står mitt oppi en slik sitvasjon. Spessielt vanskelig er det, fordi ingen av oss i utgangspunktet er forberett på at noe slikt kan skje.

 

Med den enorme tilveksten vi har hatt av hurtiggående fritidsbåter de siste årene må vi dessverre si at båtlivet mer og mer er blitt en krigssone.

Idyllen fra 50 og 60 tallet med små sørlandssnekker som puttrer omkring i skjærgården er deffinitivt død.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruken av disse bøyene er vel et forhold som lar seg oppklare mellom forening forening, og våpenbruk er vel noe som må avklares med politiet / våpenloven. Selv har jeg noen konkurransevåpen forsvarlig oppbevart i safe og liker ikke ideen på at våpen skal være noe man omgås med mindre det er snakk om jakt, trening eller konkurranse.

 

Jeg kunne aldri tenkt meg å ta våpen med meg i båten for å beskytte meg selv, da ville jeg heller kappet min egen fortøyning hvis situasjonen dro seg til, tatt bilder og anmeldt forholdet.

 

Jeg synes bøyeprosjektet høres ut som en god ide og hvis man støtter prosjektet i stedet for å kritisere det, for da tror jeg vi får vi mer fortøyningsplasser på sikt og en bedre utnyttelse av områdene.

 

Hva om båtforeninger og lag blir med og betaler for noen bøyer hvert år, bruker disse friluftsrådene til å få satt dem ut og på denne måten får avskaffet kravene om vimpler etc.

 

Jeg liker ikke å være snylter, og dette ville jo være en måte for meg å skaffe meg selv tilgang til disse bøyene med god samvittighet. 100 000 medlemmer x 50 kroner i året blir jo 5 millioner kroner. Hvor mange bøyer får vi for det i året hvis det i tillegg støpes noen lodder på dugnad?

 

Det er noe som skurrer for meg i denne saken, for mange er mer opptatt av å få revet noen hytter langs kysten enn å bidra til å ordne for seg selv

Link to post
Share on other sites

For meg kan det virke som om svaibøyer skaper mer uhygge enn hygge. Bliss sitt eksempel er ett meget grovt.

 

Vi lå på SXK bøye 2 ganger i sommer. Ene gangen ble vi kjeftet huden full og truet med anmeldelse av en annen svensk motorbåt - han mente at vi ikke var medlem. Jeg ba han sjekke matrikkelen med oversikt over alle medlemmer - og da holdt han kjeft. Andre gangen opplevde vi en norsk HR 36 som først sirklet rundt oss i 5 minutter - ca 10 meter fra båten. Morgene etter kom jammen de samme folka roende opp til båten og la seg ca 2 meter fra båten. Antakelig så de etter båtmerket som alle SXK medlemmer skal ha på båten - og som vi også har. Min konklusjon av dette er antakelig at vi har feil type båt i enkeltes medlemmers snevre syn - og at vi ligger utenfor det som enkelte aksepterer som en normal "medlemsbåt". Merkelig oppførsel som jeg har tenkt å ta videre til SXK.

Link to post
Share on other sites

Akurat folks agresjonsnvå er vel heldigvis forskjellig mellom båtliv og billiv....

 

Ingen bilist har ungått tuting, himling med øynene, skjelsord eller det som verre er ....fordi man er litt treg med starte på grønt lys eller smetter seg inn på en parkeringsplass som en eller anner mener han har ventet lenger på.

 

I farten kan jeg ikke komme på en eneste episode til sjøss hvor jeg er utsatt for agresiv oppførsel fra andre båtfolk .

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse bøyene er jo en flott måte å skape konfliktsituasjoner på, ref. intervju i seilmagasinet med en av opphavsmennene til disse bøyene.

 

Sitat:

Det innebærer at de som er medlem av Oslofjorden Friluftsråd og fører rådets vimpel synlig på båten, har fortrinnsrett til bøyene.

 

– Kan ikke det være en kilde til konflikt?

 

– Dette prinsippet har fungert i alle år i Sverige, så jeg kan ikke forstå annet enn at det også må kunne fungere i Norge. Vi nordmenn er vel ikke så sære og egenrådige? Ligger det et ikke-medlem i en bøye, kan du som medlem i stedet for å jage vedkommende, invitere ham til å ligge samme med deg i bøya. Da skjer ett av to: Enten drar vedkommende, eller så får du deg en ny, god venn, sier Næss.

 

Jeg starter med dette opp Lyngenfjordens friluftsråd, vi har avmerket i kart endel gode fiskeplasser der medlemmene med vimpel har fortrinnsrett. Dersom et ikke-medlem skulle ligge og fiske kan du som medlem i stedet for å jage vedkommende høflig anmode om å flytte seg bort fra fiskeplassen.

 

Genialt !

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen med "Kontakter" her inne på forumet som kan ta opp denne problematikken med rett instans ?

Dette må jo stanses før det blir kutyme at slike aktører kan forsyne seg i "Allemanns-land" til egen fordel !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Oslofjorden friluftsråd sitter med bukten og begge endene...på alle sider av bordet.

 

Oslofjordens friluftsråd er et interkommunalt organ hvor ymse ordførere og andre offentlige skattebrtalte folk styrer.

 

Deres oppgave er å være vaktbikje og komme med faglige råd for å hjelpe kommunene mot folk som snikprivatiserer fjorden., Hvem har da som oppgave å vurdere oslofjorden friluftsråd forsøpling av fjorden med blå bøyer......jo friluftsrådet selv !!!

 

Forå spe på bevilgningene fra kommune og stat supleres budsjette med noe lommerusk fra betalende støttemedlemmer.....som altså får enerett på bøyer som hovedsaklig er finansiert av våre skattepenger.

 

Med andre ord benytter Oslofjorden friluftsråd sin makt over oslofjorden til dette fjollete prosjektet.

 

Hvilke ord kan vi så bruke på disse som betaler det offentlige for å få særfordeler i våre friområder ? Det er nemlig ikke medlemmer fordi det kun er kommuner og organisasjoner som kan være medlem. De kan vel nesten ikke kalles støttemedlemmer heller fordi det ikke finnes noen venneforening. Det blir jo som om man skulle betale årsavgift for å ha forttrinsrett til kommunale parkeringsplasser.......ja slik at andre biler må taues bort hvis VIP-medlemmet kommer.....

Dette er ikke bra.

 

Rykk tilbake til start å la et uavhengig organ /vaktbikkje (tilsynsrådet for kontroll av Oslofjorden friluftsråd....) vurdere hver enkelt bøye som Oslofjorden friluftsråd legger ut. Det er da nok drivtømmer, fisleredskaper og annet i vår begrensede skjærgård om ikke de offenlige i tilegg skal forsøple med blå nesten usynlige bøyer som atpåtil ikke er ment for almuen.....

 

De ansatte må slutte å leke forening og bruke sitt monopol til å tjene penger, men heller konsentrere seg om å redde våre friarealer.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen kan kan kanskje tipse en politiker. Dette må da være en sak som kan taes opp i "Spørretimen" på onsdager. Dette dreier seg jo om noen som går "mot strømmen" og den vedtatte politikk vedrørende våre rekreasjonsområder. Her spytte AP ut drøssevis av penger for å kjøpe opp private strender samtidig som en "venneforening" tar seg slik til rette 20 meter utenfor stranden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...