Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Nettopp dette er også poenget til retten i Nederland. De sier at en 13-åring i alminnelighet ikke har det modenhets- og utviklingsnivået som må til for å klare en slik seilas. Derfor ønsker de å få undersøkt Lauras utviklingsnivå og har satt av tid til det.

Og det skal bli spennende å se hvilket resultat de kommer til.

Skal ikke se bort fra at mange (også her på BP) vil få seg en overraskelse

Link to post
Share on other sites

Vedrørende å være forberedt.
Eller er dette rett og slett virkeligheten for en del foreldre?

 

Helt enig i disse synspunktene og det dere to beretter. Jenta er så og si født i båt og vokst opp mesteparten av sitt korte liv i båt og på sjøen. Hun er nok i stand til å ta vare på seg selv. Byråkratiet mener noe annet, men det ville de jo ha gjort uansett da historien ble kjent. Tenker på en liten sammenligning med en guttepjokk (i Indonesia) og som dykket ned til 10 - 15 meter uten noe hjelpemiddel. Han var vokst opp i sjøen mere enn på land. Skulle man ha hindret han i utviklingen fordi han ikke var eldre enn 6 år. Våkn opp dere som er motstandere av jentas lyst og drømmer til en langtur. Dere hadde kommet til kort i situasjoner hun allerede har opplevd.

 

Var selv ikke eldre enn 14 år da jeg kom ut i orkan. Lever jo fortsatt og med mange erfaringer rikere siden den gang.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke denne jenta og hvilken opplæring hun har fått, men jeg kjenner til noen få gutter og jenter som jeg tror hadde klart denne seilasen uten problemer.

 

Jeg har blitt kjent med dem gjennom arbeidet med å gjøre båtene sjøklare og derfor har jeg fått lære litt om hvordan disse familiene har oppnådd det de definerer som sikkerhet og sjømannskap for alle ombord. Barna har måttet lære seg å være mannskap, styrmann og kaptein, noe som innebærer blant annet at også barna skal kunne seile båten alene og navigere selvstendig.

 

På dette området tror jeg mange tenker feil, for man undervurderer andres evner og lar ikke barna slippe til.

Kloke ord, og noe av grunnen til at en del er så opprørt er kanskje at de selv ikke har gitt ungene utfordringer og lært dem å mestre ting. Det blir som å tråkke på en øm tå.

 

Jeg har selv hatt mye med barn og ungdom å gjøre, og min helt klare erfaring er at hvis man gir dem ansvar har de en sterk tendens til å ta det. Jeg var også selv så heldig å ha en far (kaptein/eier av lastebåt) som var flink til dette. Det ga meg en kjempegod basis som sjømann, hele veien fra å banke rust, male og spleise til navigasjon og bro- og maskinvakter. Alt sammen i alderen 15-20 år.

 

Et annet eksempel: For en stund siden dro jeg på tur til en øy med en turistbåt. Da båten kom til kai for å hente passasjerene, var det skipperens datter som plukket opp og ordnet fortøyningene. Ikke verst! Rett etter at vi kastet loss, tok hun rutinert roret og sto for mesteparten av seilasen ut til øya, som lå et godt stykke ut i skjærgården. Samme på vei tilbake. Imponerende!

 

Datteren var ikke en flink 16- eller 18-åring og heller ikke en moden 13-åring. Hun var 10 år.

Et veldig viktig poeng i Lauras sak er at den faktisk ikke handler om hva alle har diskutert hittil i denne tråden.

 

Det dreier seg ikke om hun skal seile jorda rundt alene eller ikke og hvor farlig og/eller uansvarlig det eventuelt er. Det er ikke slik at hun enten må gjøre dette eller ikke. Man trenger derfor ikke å bekymre seg noe særlig om hun vil synes det blir for langt eller ensomt eller for krevende.

 

Hun kan nemlig avbryte hvis hun synes det blir tøffere enn hun tenkte seg - og foreldrene kan ombestemme seg hvis det dukker opp problemstillinger som de ikke var forberedt på. Selvsagt kan hun ikke avbryte midt i Atlanteren (i hvert fall ikke uten en del praktiske problemer), men det er heller ikke den første etappen hennes.

 

Laura har allerede fullført - alene - en veldig respektabel tur som de fleste foreldre ville være skikkelig stolt over, nemlig Nederland-England tur/retur. Når og hvis hun starter fra Nederland, kan hun enkelt avbryte i Belgia, Frankrike og helt frem til sørkysten av Spania. Underveis er det en fin øvingsetappe over Biskaia. Overfarten til Kanariøyene er en god del lengre. Enda en anledning til å reflektere over om hun fortsatt vil dette, og se hvordan det gikk i praksis.

 

Deretter kommer det en skikkelig lang etappe til Karibia, men her er det lite skipstrafikk og fortsatt ingen pirater. Det er ikke umenneskelig eller uansvarlig å tenke seg at en 13-åring som elsker å seile, er dyktig og ønsker det, kan være alene på havet en måneds tid og mestre dette kjempebra. Og helt alene er hun aldri, hun har radiokontakt hele tiden.

 

Selv om hun avbryter på Kanariøyene eller i Karibia har hun stått for en fantastisk prestasjon som hun kan være svært stolt over.

 

Jeg har absolutt ingen sans for verken Melodi Grand Prix Sr eller Jr, men i disse dager er det en del andre barn og ungdommer som har et brennende ønske om å bli vinner. Noen klarer det, og alle som har prøvd seg har gjort noe langt utenom det vanlige som det står stor respekt av.

 

I tillegg har de vist seg selv at de er i stand til å klare langt mer enn de trodde var mulig. Det er umulig å finne ut dette uten å prøve, og hvis ikke det er en god start på voksenlivet, vet ikke jeg...

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmmmmmmmm det finnes lover og slikt .................

det er 18 årsgrense for å drekka øl og da gir man for s&¤"¤ ikke sønnen din på 16 øl fordi han er så moden

dere gir vel ikke dattra deres på 13 år lov til og puXX fordi hun er så overmoden???

man må vel være minst 16 år og ha båtførerprøven også?????

nei da må faktisk ALLE barn og ungdom få behovsprøvd alle ting som når man skal ta lappen - drekka - ha sex osv osv

aldersbestemte lover er vel lagd for en grunn

 

heia barnevernet i denne saken :sailing::flag_da::flag_sw::wflag::flag:

Link to post
Share on other sites

Nå har hun jo allerede blitt sluppet ut på det åpne hav alene - og klart seg fint. Hun har seilt tur/retur Nederland-England alene, i et av verdens mest trafikkerte havområder.

 

Det er absolutt ikke det samme som å seile jorda rundt alene, men forutsatt at været holder seg noenlunde bra, er strekningen fra Kanariøyene til Karibia på en del måter mindre krevende enn Nederland-England.

 

England turen var vel maks 200 Nm, Ikke engang nok til å bli medlem av "bøyeklubben". Mye trafikk er det, men sikkert godt over 90% av denne går i separasjonssytemet. Regner med hun holdt seg unna det. Kryssninger er jo bare å gå 90 grader på når lukene kommer.

 

I fint vær kan en halvdau apekatt krysse et hav.

 

Hun burde i det minste gjennomført en kryssning med en følgebåt først, uten på noen måte ha kontakt med denne.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

øøøøøøøøøø neivel så da er det plutselig fritt frem for alle unga mine og kjøre hva og hvor di vil ?????

så alt jeg har lest og hørt om krav til båtførerprøven etc + 16 år osv er feil??

hmmmmmm mulig det er andre regler i andre land også men 13 år på jordomseiling er nok neppe lov?????

Kjenner ikke alle disse reglene ut og inn.

Men det er vel ikke noe som sier at hun ikke har lov å føre den seilbåten det er snakk om.

I så fall ville jo saken være enkel å håndtere.

Hun har jo allerede seilt solo mellom Nederland og England. Hvis det hadde vært ulovlig, ville jo foreldrene allerede vært annmeldt for det forholdet.

 

Det er nok ikke den juridiske delen av problemstillingne som er tema her.

Hvis det fantes en lov i Nederlansk lovgivning som forbød denne jenta å føre denne båten, ville det være helt unødvendig å diskutere om hun var moden nok eller ikke.

 

Forøvrig kan jeg bare gjennta det jeg allerede har skrevet i denne tåden. Jeg ville aldir la min 13 år gamle datter legge ut på en slik tur.

Men det er min subjektive vurdering av saken.

Det betyr ikke at andre foreldre må være enig med meg.

Link to post
Share on other sites

I fint vær kan en halvdau apekatt krysse et hav.

 

Hun burde i det minste gjennomført en kryssning med en følgebåt først, uten på noen måte ha kontakt med denne.

Litt uklart hva du mener. På den ene siden sier du at dette er vanvittig enkelt. Det er jo flott, for det betyr at mange her har bekymret seg helt uten grunn! Men i neste setning er det plutselig såpass krevende at hun ikke må gjøre det alene første gangen.

 

Jeg tror likevel vi kan få i pose og sekk. Som jeg nevnte i et annet innlegg, er det ikke slik at hun enten må seile jorda rundt alene eller ikke. Hun kan avbryte hvis ting blir vanskeligere enn hun trodde.

 

De første etappene har en fin utvikling i vanskelighet og lengde før hun evt. krysser Atlanteren som første "eksamen". Hun trenger ikke følgebåt fordi hun har "følgeland" - en stor del av den første tiden er hun nær land og i kort avstand til hjelp.

 

Jeg er enig i at Nederland-England ikke er noen kjempedistanse, men jeg har stor respekt for at hun klarte det alene. Kjenner du til andre 13-åringer som har gjort det?

 

Jeg synes første delen av hennes eventuelle jordomseiling er et flott pedagogisk opplegg for å utvikle seg videre og bygge opp det som trenges for å ta Atlanteren i neste omgang. Det hadde vært noe annet hvis hun startet fra Kanariøyene.

Link to post
Share on other sites

jeg fikk ikke noe saklig svar på hvorvidt det er lovlig for en på 13 å føre denne båten

 

I de fleste land gjelder lovene til flaggstaten til båten når det gjelder hvem som kan føre båten. I internasjonale farvann er det såvidt jeg vet ingen krav til sertifikat eller alder for en normal seilbåt.

 

I Norge må du da vare 16 år gammel for å føre en båt over 8 meters lengde, mens andre land har ikke disse krav. Mener å ha fått referert at hverken Holland eller England har noen minstrekrav til alder for fritidsbåter.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

I de fleste land gjelder lovene til flaggstaten til båten når det gjelder hvem som kan føre båten. I internasjonale farvann er det såvidt jeg vet ingen krav til sertifikat eller alder for en normal seilbåt.

Enig. Men dette med flaggstaten gjelder nok først og fremst kommersielle skip og IMO-verdenen. Mange land i Europa krever f.eks. at førere av utenlandske fritidsbåter har ICC, International Certificate of Competency.

 

I Norge må du da vare 16 år gammel for å føre en båt over 8 meters lengde, mens andre land har ikke disse krav. Mener å ha fått referert at hverken Holland eller England har noen minstrekrav til alder for fritidsbåter.

Nederland har absolutt aldersgrenser, og i utgangspunktet må man være 16 år for å føre en båt - med noen unntak i begge retninger:

 

- En fritidsbåt kortere enn 7 m med en maks. fart på 13 km/t kan føres fra man er 12 eller 16 år, avhengig av farvann-sone.

- For å føre en hurtiggående motorbåt som kan gå fortere enn 20 km/t må man være 18 år.

- For å føre en seilbåt kortere enn 7 m er det ingen aldersgrense.

 

I tillegg er det krav om båtførerbevis i forhold til bl.a. båtens størrelse og farvann, som er delt inn i to soner.

 

Merk at alt dette gjelder innenlandsfarvann, som Nederland har mye mer av enn kyst. De to sonene skiller hovedsakelig mellom innelukkede farvann og mer åpne farvann. De store elvene i Nederland har f.eks. svært mye trafikk med lastebåter til og fra andre deler av Europa, for ikke å snakke om innseilingene til Rotterdam, Antwerpen og Gent. Der får ikke 12-åringene lov å boltre seg.

 

Det er ingen krav så snart man er ute på havet, men man må fortsatt tilfredsstille kravene ovenfor for å seile inn og ut av sjøhavnene.

Link to post
Share on other sites

jeg syntes det høres veldig rart ut at i nederland kan en 13 åring få seile en såpass båt

Den er 8,30 m og derfor ikke kjempestor, men likevel litt større enn grensen på 7 m som jeg nevner i et annet innlegg. Dette er båten hun skal bruke til turen. Hittil har hun seilt en mindre utgave fra samme leverandør, en Hurley 700, som altså var innenfor kravene.

Link to post
Share on other sites

derav så blir det ulovelig :flag_da::flag_sw::sailing::wflag::flag:

Det var en kjapp (og feil) konklusjon, ett minutt før jeg svarte på ditt spørsmål. :smiley:

 

Så vidt jeg kan se har hun seilt helt lovlig hittil, og skal bruke en noe større båt til den eventuelle jordomseilingen - også lovlig, bortsett fra at hun må komme seg ut av havna. Kan tenkes hun får disposisjon til de få milene.

 

Avsporing: Er det viktig å vifte med en masse flagg for å si noe på fem ord? Ikke ta det personlig, jeg synes generelt det viftes og ropes litt for mye. Ytringsfrihet omfatter også friheten til ikke å ytre seg. :-)

Link to post
Share on other sites

1-0 til Jarle....

Slett ikke. Det eneste ulovlige blir eventuelt å seile ut av havna, og jeg regner med noen har tenkt på det.

 

Avsporing til deg også: Animasjonen din er veldig stilig, men blir også veldig dominerende i diskusjoner du deltar i. Hva med heller å legge en lenke i signaturen din, f.eks. "Klikk her for å se min stilige animasjon." Som sagt, ikke personlig ment til deg heller. Mitt syn er at selv om man kan bruke en masse effekter, betyr det ikke at man må.

Link to post
Share on other sites

Og da seiler henne ikke alene jorden rundt og derav ingen rekord??????????

hjelp ut og inn havna er det mulig - dette blir for dumt

nei enda engang : dere som støtter dette og kunne tenkt dere og latt deres barn gjort dette er hjernedøde eller har ikke tenkt nøye igjennom dette og hva det innebærer for et BARN

er dere helt på jordet??? om hun er så overmoden at hun flyter utover så lar man ikke dette skje

skjønner det er mange dumdristige som mener dette er forsvarlig - tenk den skyldfølelsen du/dere hadde sittet igjen med hvis båten aldri dukket opp noen sted eller båten ble funnet i bettar ute i havet uten noen ombord - da hadde det nok vært noen stolte banebrytende foreldre da :sweat:

Link to post
Share on other sites

Som sagt, ikke personlig ment til deg heller. Mitt syn er at selv om man kan bruke en masse effekter, betyr det ikke at man må.

Synes det er koselig med disse animasjonene jeg da...men skjønner at det kan oppleves som litt masete

Ellers mener jeg at animasjonene understreker om det du sier er ment som en ironi, en spøk eller alvor.

Animasjonene er skriftspråkets mimikk

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...