Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Vi har informert selger ja, og han får noen dager på seg til å komme med en uttalelse, men han ønsker ikke på nåværende tidspunkt å i møtekomme oss angående heving av kjøpet. Han ønsker nok å titte på båten og jeg tror han skal ha med seg fagfolk for å vurdere det. Så det hender nok ikke så mye de nærmeste dagene regner jeg med. Jeg lover å holde dere oppdatert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ferdig glasset plugg for under 100 båtpenger burde jo være mulig? ..............

......Mht hva det koster å støpe en båt, har jeg ikke filla peiling på. NilsPils, du har jo vært igjennom en heftig båtbyggings prosess har du noen tanker?

 

Hos båtbyggeren min i Thailand får du veldig mye for 100 båtpenger. Dersom en skulle kopiere denne båten og lage støpeform er mine tanker:

 

Skaff tegninger og lag støpeform ut fra disse. Dersom tegninger ikke kan skaffes, ville jeg måle opp skroget og bruke et egnet tegneprogram til å rette opp mulige deformasjoner og skavanker. Det vil helt sikkert være mye lettere enn å begynne å flikke på båten for å kunne ta avstøp.

 

Når du har tegningene lager Luigi støpeformen direkte, uten bruk av plugg. Den bygges opp på laserkuttete spantprofiler i kryssfiner. Har ikke peiling på prisen, men det blir nok mye mindre enn 100 000. Og så gjenstår "bare" frakten til Norge....

 

Men skulle jeg ha laget en båt som dette ville jeg sterkt vurdert kalbaking i tre. Synes det blir litt "riktigere" enn plastskrog.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når du har tegningene lager Luigi støpeformen direkte, uten bruk av plugg. Den bygges opp på laserkuttete spantprofiler i kryssfiner. Har ikke peiling på prisen, men det blir nok mye mindre enn 100 000. Og så gjenstår "bare" frakten til Norge....

 

Men skulle jeg ha laget en båt som dette ville jeg sterkt vurdert kalbaking i tre. Synes det blir litt "riktigere" enn plastskrog.

 

Kunne jo fått skroget bygget der nede hos Luigi enten som kaldbakt eller Grp?

 

Skulle gitt mye for å kunne bygd en ny gammel stor Furuholmen fra scratch. Tatt hensyn til moderne materialer og konstruksjonsmåter men bygd den 100% klassisk av utseende. Må jo være kjempe moro prosess å styre samtidig som du får ett helt unikt sluttprodukt. Men jeg er kommitert på det prosjektet jeg er midt oppi og når jeg får henne sjøsatt så tror jeg byggelysten min roer seg litt..

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

skal legge ved den styggeste båten jeg noen gang har hatt. byttet den i en bærbar datamaskin. veit det ikke har noe med tråden og gjøre men den er så stygg at det må ett bilde til for og få opp latteren litt.tatt av meg og samboern min i 2005.hahahah

fortuna.jpg

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...