Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Ja, det er alltid hyggelig når ting kan løses uten alt for mye dikkedarier.

 

Nå skal jeg bruke litt tid på den båten jeg har fra før, men kommer selvfølgelig til å holde øynene åpne etter noe nytt. Skremt er jeg i hvertfall ikke, men jeg kommer nok til å være noe mer kritisk neste gang.

 

Dryg: Jeg får begynne å holde et øye med søta bror også da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Toppis, det var kjekt at du kom ut igjen av dette - og du skal være glad det ikke ble denne båten. Kikket litt på den opprinnelige salgsannonsen, og det var lett å se at forrige eier ikke har hatt peiling. Og driver man seriøst med trebåt så bør man ha peiling...

 

Så mitt råd er å se etter en båt/ et prosjekt som har hatt gode eiere, og som ikke er full av mikkmakkløsninger.

 

Ta med en ERFAREN trebåteier/ kjenner når du skal vurdere prosjektet.

 

Hvilken type båt har du lyst på nå da? Er det fortsatt plattgatter? Tenker du overnattingsbåt /feriebåt for hele familien?

Og hvilken størrelse? Maks? Hvilken pris, maks? Vær obs på plattgattere av typen som har motorkasse isalongen. Disse er etter mitt skjønn veldig utsatt for støy + at kassen tar mye verdifull dørkplass (lett for å bli lei av dette etter en tid). Skal du unngå dette må du minst opp i størrelsen over 32/34 fot for plattgattere. Kombinasjonen akterkabin/ midtcockpit og salong med soveplasser fremme finnes på mange Furuholmen, og er slik jeg ser det veldig flott. I tillegg får du en veldig fin fordeling av volumene i overbygget - noe som gir en en linjelekker båt. Furuholmen brukte faktisk den samme "formelen" på akterkabinen på "Festina Lente" - som er en snekke, som han brukte på de samtidige plattgatterne, det er morsomt å se hvor likt det er:

 

sjoesetting_2003_051.jpg

 

Oisann, jeg fikk til å laste opp bilder....dette var gøy...

 

Her illustert med Chiquita av Slaattevik i Skudeneshavn

2002_289.jpg

 

Husk at det ikke er alt som selges som Furuholmen som faktisk er det. De fleste jeg har sett på nettet nå har ikke vært i nærheten av hverken Furuholmens eller Scheens tegnebord - selv om det reklameres med "Furuholmen tilsalgs". Hvis du snakker med CMB kan du få tak i en matrikkel - i den vil du finne riktig mange Furuholmen/ Scheen konstruksjoner (og andre).

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke dy meg...nå som jeg har skjønt hvordan jeg skal laste opp bilder.

Her kommer et til av fruens Furuholmen:

 

slutten_av_juni_044.jpg

 

Det er helt grei at du ikke kan dy deg når du vil dele slike vakre bilder med oss!!! :flag:

Det var en vakker båt, men fruens :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Denne båten var jeg og besiktiget sensommeren 2003. Da lå båten i Flekkerfjord, og prisen var vel noe stiv syntes jeg etter å ha gått gjennom den. Dårlig reparasjon på spantet som binder akterspeilet og skutesiden sammen. Skutesiden var veldig tørr, for det var som å kikke gjennom en gammel låve innenfra :eek: Godt tips er å bruke malertape på bordgangene under vannlinjen, for da trekker den ikke så mye når båten skal sjøsettes. Tapen faller av etter hvert eller en kan ta seg et bad og fjerne det hvis det er nødvendig. Fikk dette tipset av en kollega :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...