Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Nå har jeg lyst til å hive meg på denne tråden (er litt sein i avtrekkeren...)

 

Festina Lente - som fremdeles er i familien - ble innkjøpt i februar 1998, i Oslo og fraktet på båt til Bergen i april. I de mange og lange månedene før vi bestemte oss for båten rakk vi å se på mange båter, og jeg har fulgt med siden på det som er til salgs, i tillegg til å inspisere alle klasikkere/ CMB-båter jeg har kommet over. Trebåtgalskapen gav seg etter 6-7 år og jeg har nå seilbåt i plast.

 

Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med deg Toppis, i håp om at det kan spare deg for noen egne dyrekjøpte.

 

Da jeg kjøpte:

1. Utgangspunktet for prosjektet: Finn en båt som er verdt å investere på. Det er forskjellen mellom de gode og de dårlige historiene om trebåtgalskap. Jeg fant ut at det finnes selgere som påstår at de selger "klassikere" - med linjer. Men et kun et fåtall var fortsatt ekte klassikere og hadde beholdt sine linjer gjennom årene pga av ombygninger. Originaltegningene til Festina Lente fantes på sjøfartsmuseet. Mange prosepekter var heller ikke tegnet av gode konstruktører, men bygget av hendige folk, hjemme på tunet. Her mener jeg følgende: kjøp aldri en båt av denne typen som ikke er klassiker, og original, eller tilnærmet original i linjene og overbygg. Fordi det ikke vil lønne seg å investere i den, når du selger er den bare kommet ett hakk nærmer bålet - mens du i mellomtiden har brukt penger, energi og ekteskap. En original båt vil det potensielt lønne seg å investere i fordi den har en historisk verdi, og representerer en kulturskatt. Dette er mitt viktigste råd: skal man ha trebåtgalskap bør man finne en slik båt å øse galskapen utover.

2. Skjulte feil og mangler: Iløpet av 40 år er det gjort mengder av reparasjoner. Mange av dem forringer verdien av båten, og er potensielt farlige. For å se hvordan det skal gjøres: Se på hjemmesidene til "Skjælø" - slik skal det gjøres om en båt skal beholde eller øke verdien. Skjælø: det er et utrolig flott arbeid dere har gjort!!

3. Overmalte skrog er uinteressant: Festina Lente er lakket. Og det har den vært siden 1952, og folk på kaiene rundt forbi spør om den er ny...En båt som originalt var lakket skal ikke være overmalt i de senere år. Da kan man ikke se og vurdere tilstanden til skroget og de reparasjoner som er gjort. Det er å "pynte brura" før salg - egentlig litt lureri spør du meg?

4. Gammel/ marinisert motor: En trebåtkollega totalrenoverte sin plattgatter etter alle kunstens regler, inklusiv den mariniserte lastebilmotoren, som dannet basis for et nydelig interiørarbeid med motorkasse mm. Feilvurdering spør du meg. Båten er til salgs nå på tredje året. Den er totalt strøken, men jeg ville aldri kjøpt den med den motoren.

 

Festina Lente er et smykkeskrin - og får kommentarer alle steder du reiser, mye oppmerksomhet er gøy - en stund. Men man kan jo selvfølgelig bli lei av slikt som "det er trebåt som er tingen, men er det ikke mye arbeid??" - kommentarene på syvende året. Og ja- jeg pleide alltid å si at "det er jo ikke mer arbeid enn på en plastbåt..."

 

Da jeg gikk lei:

5. Det ble 3/4 pussing og reparasjoner, lakk og fiksing - og altfor lite brukstid. For lite brukstid i forhold til vedlikeholdstid irriterte meg: Et smykkeskrin må settes sent ut og tas tidlig opp av vannet. Jeg fant ut at det ikke var verdt det.

6. Båtturer i øsende regn er ikke noe gøy når båten lekker - overnfra og ned i sengetøyet eller pannen din når du sover.

7. Gamle trebåter er trange.

8. Trebåtlukt (Drittlukt) fra kjølsvinet fra midten av august og utover. Setter seg i alle tekstiler. Ikke mulig å sove i salongen.

8. Verdiøkning? Jeg mener bestemt at den har økt noe i verdi, men det er jo snakk om småpenger sammenlignet med hva vi har lagt ut i årenes løp.

 

Hva ble enden på visa? Jeg solgte. Jaja, solgte og solgte fru Blom. Min kone ville ikke selge, så hun fikk smykkeskrinet sitt for seg selv, og jeg seiler nå rundt i en Maxi 95. Som jeg totalrenoverer - MEN - og det er viktig: den ligger på sjøen klar for en tur hele året!

 

Hvis jeg bare har tid, da....for nå har jeg jo TO båter å renovere på, konas og min egen ( vi er fortsatt gift)...

 

Spøk til side...mitt råd til deg er at det er bedre å tape investeringen nå, enn å finne ut at det ikke var verdt det, og oppleve at når den tiden kommer er ingen interessert i å overta prosjektet ditt - som du har brukt all fritid, energi, penger og kanskje også fruens tålmodighet med deg på. Og båten ligger under en presenning i en eller annen båthavn og du blir ikke kvitt den.

 

Lykke til, mvh, Even

Link to post
Share on other sites

For å se hvordan det skal gjøres: Se på hjemmesidene til "Skjælø" - slik skal det gjøres om en båt skal beholde eller øke verdien. Skjælø: det er et utrolig flott arbeid dere har gjort!!

 

Næmmen, :blush: Takk for de hyggelige ordene! Sitter å leser innlegget ditt med stor interesse, da jeg plutselig ser oss selv nevnt her. Det var jammen et godt skussmål å få :smiley:

Link to post
Share on other sites

Toppis,

 

Jeg var nedom båthavna (din) på vei hjem fra jobb. La meg vite dersom du gir tilatelse til å publisere de bildene jeg tok der nede og om du vil høre en ny tilstandsrapport på det utvendige skrog og overbygg (jeg var ikke inni båten din, det vil jeg ikke gjøre uten å spørre deg først!)

 

 

Nå går jeg å lufter skipshunden sushi, som aldri har vært ombord i annet enn plastbåter :flag:

 

Mvh

 

Champagne.

Link to post
Share on other sites

My Champagne:

 

Du har min velsignelse til å publisere bilder og jeg ser fram til å lese tilstandsrapporten din!

 

Jeg har ikke skrevet så mye her det siste døgnet. Det hele er på vent nå og jeg gjør som tidligere anbefalt i tråden her; trekker pusten og tenker meg om.

 

Vil gjerne benytte anledingen nå til å takke alle som har lest/svart i denne tråden og det har dukket opp masse nyttig informasjon og trøstens ord. Dette setter jeg virkelig pris på!

Link to post
Share on other sites

Mange gode innlegg her. Men det er tydelig at trebåteiere (og plastbåteiere) har forskjellig utgangspunkt for båten eller prosjektet de har satt seg fore.

 

Det er jo riktig at hvis du skal holde en trebåt 100% strøken til enhver tid krever det mye, men ofte synes jeg ikke det skal så mye til for at båten skal "brukbar". Det er selvfølgeleg veldig forskjell på en snekke på 21 fot og en trebåt med innredning på 30-50 fot. Men for min egen del hadde endel jobb første året, luse litt i bunn, skrape alt innvendig og olje opp igjen, men når grunnarbeidet og reparasjoner var gjort, har det ikke vært mye jobb å holde båten bra.

 

Jeg vet at båten nok ikke øker så mye i verdi med de reparasjoner, ny kalesje etc jeg har gjort, men tror nok prisen vil holde seg stabil i mange år. Jeg pleier normalt å ta et strøk lakk på bakkene på slutten av sommeren, da det ser ut som de holder seg bedre gjennom vinteren og flasser ikke så lett.

 

For to år siden syns jeg vel det ikke var nok å pusse på snekka, så da kjøpte jeg en gammel 15" With (Mahogny) med veldig dårlig akterspeil. Og det er som My Champagne sier, at mahogny er et materiale som råtner innenfra, og som kan være vanskelig å se ved første øyekast. Jeg begynte med å skjære ut deler av akterspeilet og håpet jeg kunne bruke mesteparten, men endte med å måtte bytte 80-90%. Noen bord i bunnen hadde også tegn på råte, men med oppvarming og epoxy, ser det ut til at jeg har greid å forlenge levetiden på noen av disse. Noen som har prøvd noe liknende?

 

Fikk brukt With'en endel ifjor, og for meg er det en tifredsstillelse å kunne ta vare en slik båt og synes innsatsen var vel verd resultatet.

 

Etter mitt syn bør nok ikke et slikt prosjekt gå over alt for lang tid. Da er det nok lett for å gå lei. Man må ikke reparere alt første året, men ta det viktigste for at båten kan brukes, og sett et nytt mål for neste år.

Link to post
Share on other sites

Ok, toppis.

 

Det var langt fra noen planlagt tur dette her så jeg hadde ikke med meg annet en ett nøkkelknippe og mobilen min med meg.

 

På avstand syntes jeg hun så veldig hel og fin ut, overraskende hel!

 

dsc01233.jpg

 

Så gikk jeg en runde og banket på bordgangene, der var det mye forskjellig lyd, når du banker på bordgangen så kan du høre tone differansen på god ved, dårlig ved og den får en egen klang når ett bord står uten kontakt med spant og stringere (småspant). Her er det nok desverre flere bordganger som ikke har innfestning utover at de sitter fast i drevingen som er gjort, mest midtskips hvor hun tok det meste av kreftene fra løftene (både fra de som løftet henne med prammen ute på skjæret, og trucken)

 

Videre gikk jeg en runde og brukte tuppen på nøkkelen min (er vant med å bruke en mora-kniv) så det ble ikke veldig "familiært" og heller ikke så omfattende men tok noen stikk prøver av råte i bordgangene. Det var faktisk overraskende lite myk ved. Dette kan komme av at hun egentlig ikke har trutna skikkelig i og med at hun har stått flere år på land og samtidig blitt overflate tørr fra siste løfting til jeg kom ned på marinaen. Eller så har hun faktisk blitt oljet skikkelig så eventuell råte har fått tørr og hard overflate av oljen som er brukt. Jeg lurer også på om det kan komme av at det har vært rulla noe epoxy på skutesiden hennes, men det finner jeg ikke ut uten å slipe på henne. Jeg tror derimot ikke at hun har glassfibermatter noen sted.

 

Det var steder med opp til en centimeter med enkomponent hvit sparkel på noen steder på skutesidene, det kunne man se i under og i overkant av lengderettningen på bordganger som var presset delvis ut. Det er mulig dette er fordi hun har vært skadet ved en tidligere annledning, eller så har de som har pusset på henne gått bananas med båndsliper og laget dype spor i henne.

 

Da jeg ikke hadde avklart besøket i forkant med deg så tok jeg meg IKKE friheten med å pelle ut noen spunser for å se hvordan det sto til med skruene bak. Men det jeg kan nevne er at hun er sansynligvis skrudd i spant og kobber eller jern naglet i stringerene. Jeg er tvilsom til at det har vært brukt spiker i fra det opprinnelige båtbyggeriet men jeg så spikerhoder fra galvanisert spiker som har begynt å ruste i skutesidene hvor det ikke har vært brukt spuns. Jeg tror at forrige eier har forsøkt å spikre noen av bordene på plass da de orginale innfestningene (skruene) i spantene sansynligvis har røket og på grunn av drevingen så har noen bordganger blitt presset ut. Jeg tror også det er en mulighet for at det er brukt jernskruer bak spunsene på spantene siden spunsene lekker rust og ikke kobber irring.

 

Går vi videre akterover til en av ko-øyene (som var åpne) så stakk jeg mobilen min inn og tok ett bilde av underside dekk dollbordsinnfestningen og en av dekksbjelkene.

 

dsc01232.jpg

 

Man skjøter ikke bærende konstruksjon i båt som om det skulle vært vegglister... se det diagonale kappet.

Det var for vanskelig for meg å ta og føle på om det var faktisk ett rent diagonal brudd, men vanligvis når treverk knekker blir det ikke så rettskåret som dette, så jeg tror det bare er dårlig arbeid fra de som i sin tid la dekkene.

Ellers var det veldig vanskelig å gjøre seg opp en mening om hva jeg så inn i forpiggen da det var mye gjørme ifra havariet helt opp til underkant dekk i baugen. Da tror jeg hun har ligget dypt med nesa kanskje helt under vann når den ble satt på grunna på skjæret forleden dag?

 

I bånn av forskipet på båten var det for mye gjørme til å kunne si noe fornuftig ved å se igjennom koøyet.

 

Jeg la ca 50-70 kg press oppover 1-1,5 meter foran fremste av de tre koøyene på dollbordskanten og jeg kunne bevege dekket med takbjelkene fremdeles festet i dekket med 2-3 cm. Jeg møtte motstand men det tror jeg kun var vekten av dekket. Dette kunne jeg gjøre på begge sider, deler av skutesidene fulgte med dekket opp.

 

dsc01207.jpg

 

 

dsc01220.jpg

 

 

La oss bevege oss akter over, du hadde rett, jeg så feil på bildet til Nautilus, akterspeilet har ikke sluppet tak i dekket!!!! Det er jo good news, men bad news er at det har det gjort på begge sider og langs med hele bunnen. Det er ikke brukt finer men det du tror er finer er at akterspeilbordgangene er felt inn, så det står circa en centimeter på utsiden som dekker over endeveden på skutesidebordene. Jeg skjønner du trodde det var finert, da flere av bordene har splittet seg i endeveden.

 

dsc01218.jpg

 

 

På andre siden sto det værre til her var det en patron størrelse med hvit sikaflex\silikon ett eller annet i ett råte hull.

 

 

dsc01217.jpg

dsc01216.jpg

 

Jeg kommer tilbake med mer om litt, må bare ta en pause

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende lesing! Vi har forresten snakket med en trebåtbygger i dag og han skulle også ta en titt på den. Jeg har ikke hørt noe fra han, men det ser ut til at i hvertfall noen har vært og "pirket" godt i bordgangene under fordekket. Kanskje er det han som har vært der alt?

 

Jeg vet at hele båten er grundig satt inn med linolje og terpentin for to år siden, så det er kanskje en årsak til at materialet ikke høres råttent ut.

Redigert av toppis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, da går vi videre, bortover skutesiden.. :nonod:

 

 

dsc01214.jpg

 

Ikke noe tvil om at hun har fått juling siste par dagene, men det er heller ikke tvil om at disse områdene har hatt problemer før.. Bordgangen du ser stikker ut her er tørr men den er råtten og har vært jobbet på. Jeg lener meg mer og mer over til at båten har vært linoljet med flere strøk kokt linolje til slutt for å få herding til å sparkle\male på. Kan fremdeles være at det har blitt brukt uttynnet epoxy som har vært rullet på skroget.

 

Går videre fremover og tar en titt i baugen, vi begynner på toppen av stevnen for å se hvordan denne håndterte vannet ombord når den ble løftet første gang (av lektern) Når det står vann i skroget og dersom jeg har rett i at hun var helt under vann i det de stroppa henne og startet å dra henne ut av vannet så vil det være en relativt stor belastning for stevnen hvor denne presses frem og nedover. Det stemte godt overens med at fordekket hadde sluppet tak i skutesider og spant. løftet de henne vannrett opp og ut av vannet eller hadde hun baugen lavere enn hekken, dette bildet kan gi indikasjon på at det sistnevnte har skjedd stevnen, har sluppet tak i dekksbjelkene (langsgående indre og yttre) og begynt å slippe huden. Det er sansynlig at stevnen består av ett senter stykke i eik eller irokko og er kledd på sidene med sansynligvis mahogany, dette skal være hellimt og ikke sprukket slik du ser det her. Her har forrige eier også klint noe guffe inn i sprekkene som nå har åpnet seg. Alle tre delene har startet å sprekke.

 

dsc01219.jpg

 

Videre ser vi på svingen i stevnen,

 

dsc01208.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/24/24689/dsc01208.jpg[/url]

 

Så ser det ganske så bedrøvelig ut, alle bordene under vannlinjen som butter i stevnen er pilråtne.

 

nedre del av stevnen fra ca 20 cm over vannlinje og videre ned er pil råtten.

 

De første to om ikke 3 meter av fremre del av kjølen har delaminering og er sansynligvis råtten tvers igjennom. (eik råtner innnifra)

 

dsc01209.jpg

 

Syntes dette bildet taler litt for seg selv, her ser du fra stevnsvingen inn på de tre nederste bordgangene på styrbord side. her bærer det også preg på at tidligere eiere har prøvd på ALT for å få det tett, utenom å reparere skaden.. Jeg tror denne båten har stått på land med ferskvann i kjølen som har sprunget det meste i baugen i det det har fryst til is, disse skadene kommer faktisk innenifra. La oss krype ennå lenger ned på kne og se videre bakover på styrbord side, jeg var litt keen på å se overgangen kjøl mot første bordgang da dette er det bordet som oftest ryker når det løftes med vann ombord.

 

Men nææ se hva jeg fant ca en meter akter for baugen da... De sleit nok noe infernalsk med å holde bordene på plass i de siste årene de brukte båten... HVEM f**n er dum nok til å pop-nagle fast innerste bordgang for å holde den på plass mot kjølen!!! :boxing: skulle hatt regelrett grisebank han forrige eiern. :headbang:

 

dsc01211.jpg

 

Er det nå jeg skal si at det er aluminiums nagler med en syrefast bakplate :lipseal: hvor mange dager tror du det hadde tatt deg DERSOM hun hadde vært tett og du fikk henne hjem til havna på vestlandet før hun hadde sunket på grunn av disse naglene.. 2 dager....1 uke...2? Uansett, vi går ennå lenger ned på kne, reine limbo'n dette her...

 

dsc01210.jpg

 

oops hva har skjedd her... jo hele innerste bordet mot kjølen har blitt tvunget ut, og legg merke til det ekstra bordet på nedside i akterkant av bilde.. det er hvordan forrige eier har skjøtet bordet i overgangen mellom to bordender når han sleit med å feste disse da spantet var for råttent til å skru bordet fast i. Se gjerne på de boltene som du ser restene av i bordgangen over, det er festet for spantet.... det er ingen ting igjen av de. denne båten har slitt med galvanisk tæring i tillegg til alt det andre vi har sett.

 

Ok, vi stikker over å tar en titt på babord side av undervannsskroget..

 

dsc01213.jpg

 

Jaja, ikke noe big surprise der heller, kjølen og stevnen er råtten, alle bordganger under vannlina som butter mot stevnen er råtne og det er ett hull på ca 5x10cm Rett ovenfor ser det ut som de har prøvd å bruke noen jern bolter med sånn kulehode med firkant under som man som oftest ser på lekestativer eller grove tre camping bord på rasteplasser. Dette er sikkert fordi bordet har sprunget ved en tidligere anledning og de trodde det var en god ide. videre ned og under på babord..

 

dsc01212.jpg

 

Her ser det jo ikke så galt ut ved første øyekast...men innerste bordet her har sprunget det og, det ser ikke så ille ut fordi selve bordet har sprukket på midten og bare dyttet ut det indre delen. råttent er det lell..

 

Neste bilde må jeg beklage, det er dårlig, sleit litt med lyset under båten akter men jeg syntes alikevel det er verdt å ta en titt på.

 

dsc01215.jpg

 

Her er det ett salig sammensurium av jern som er skrudd igjennom kjølen for å stabelisere trevirket. Hvorfor det?? er det fordi hun logret med 'halen' (myk i kjølen) og for å i det heletatt få akslingen til å gå rundt uten å rive med seg skroghylsa så måtte de slå på noen jern.. hun er nok ikke frisk i aktre delen av kjølen heller er jeg redd...

 

Det sto en stige opp akterspeilet på henne så jeg klarte ikke dy meg, jeg måtte titte oppå også...

bretter tilsiden aktre flappen på kalesjen og hva får jeg se da.. Nei her er det mye morro...

 

dsc01223.jpg

 

Lurer på hva han tenkte når han lagde denne sammensettningen her... kanskje det var hvor kan jeg finne feste i all denne råten til aktre propellerhylsen som jeg har konstruert fordi den gamle datt av båten når jeg satt den på land?

 

Sideveis tvingesystem for å holde hva på plass... Kjølen eller propelleraksel hylsa???? tar jo helt av dette her greiene her.. enda godt han malte de grønt og rødt sånn at han visste hvor de skulle stå..

 

Ser du at det er lagt en 2x6" furuboks på hver side av eike kjølen, ja dette blir nok stivt og fint :nonod:

 

jeg hadde lyst å finne ut av hvordan det sto til med ror hylsa baki aktern jeg, roret er jo en stor flate som får mye sideveis belastning av propwash, og pleier å være ett sårt punkt på disse båtene..Det må jo være bra nå som de har festa de LØSE eike bitene av rorhylsa med to remser stål på hver side... la oss legge de i kryss med noen gjennomgående bolter så blir det sikkert bra... neivel holdt ikke det, la meg se har vi noen skruer...ja, la oss skru halvveis inn noen franske galvaniserte treskruer i skjøten så blir det sikkert godt nok...

 

dsc012245.jpg

 

 

Ops en brukket stringer... og den fantastiske form for utbedring.. slå på ett bord...

 

dsc01225.jpg

 

 

Akter dekket ditt sviktet når jeg gikk på det, antar pga dårlig innfestning mot skutesider (les råte) må byttes

 

Side dekkene må byttes begge sider, råte her og, de har vært skjøtet en gang tidligere av de som la fordekket.

 

dsc01221.jpg

 

Sprakk ruta di i løftingen av båten av trucken i det båten var 10 cm smalere om midjen, eller var dette fra tidligere?

 

 

Kabin taket ditt er lekk i akterkant begge sider hvor det har samlet seg vann over tid, der er det råte, taket har delaminert i plywooden som sansynligvis aldri har vært solgt som marine ply men laget av forskalings finer.

 

Overbygget er bygget dårlig og feil det er gjort av samme mann som skjøtet dekksbjelkene ved å skråskjære de og spikre de i taket..

 

Plywood tak uten noen form for duk beleg masse skjøter i taket hvor det kommer inn vann OVER ALT.

Frontvindusrammene er løse og er for svakt bygd for å kunne ta imot så mye som en bøtte vann.

 

Overbygget må helt av da du kommer til å finne råte i overgangen kabinsider og dekk på begge sider. Og med den ikea monteringen som er gjort av overbygget, tviler på om det er bygd godt nok til å tåle å monteres tilbake.

 

Så basis det jeg så i dag så er jeg redd for at jeg har forsterket min tidligere teori. Jeg ville ikke turt å startet på denne jobben.

Du kan øke 150-200 000 kr på estimatet mitt fra tidligere i tråden.

Hun må regelrett ribbes, INGENTING av utstyret ombord kan brukes, fra maskin til tanker til egentlig noen ting.

Hun er råtten i bånn så det rekker.

Du kommer ikke til å klare å redde en bordgang under vannlinjen. og selv om jeg ikke har sett spantene fra innsiden som selvfølgelig hadde vært en fordel, så er jeg helt overbevist om at det står råte i de også.

Over en tredjedel av bordgangene over vannlinjen har sprekkdannelser.

Alle de bordene på begge skutesider som butter mot akterspeilet må byttes over vannlinjen. Alle bordganger over vannlinjen må uansett av for å se hva som er bak de.

Akterspeil, rorhylse og motorbeddinger må byttes

SAMTLIGE dekksbjelker må byttes, ikke bare de på tvers av båtens lengde med de langsgående og de som følger sidene frem til baugen.

Kjøl og stevn må byttes.

 

 

 

Sorry Toppis, det kan ikke være noe gøy lesing dette her, har slitt med å skrive de siste to timene når klokka rundet midnatt, så dersom jeg virker krass, så er det fordi jeg er stuptrøtt.

 

Håper alikevel at jeg er til hjelp :sleep: Natta!

mvh

Champagne.

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar av meg hatten for deg, Champagne. Det er innlegg som de du har levert i denne tråden som gjør dette forumet til det det er.

Tiltredes! Ubarmhjertig, men bånn ærlig og med en fagmanns tydelige språk. Jeg mener det, skal jeg kjøpe en ny trebåt en gang spør jeg deg om du vil være med på besiktigelse.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt med i det drama som har utspilt seg i denne tråden, har jeg gjort meg noen tanker.

 

Det burde ikke være lov å selge noe som helst, uten reklamasjonsrett.

Dessverre er det alt for lett å selge en båt, en bil, eller hva det måtte være "slik den står"

 

Ved private salg og kjøp burde også angre retten gjelle, på samme måte som når du kjøper andre ting.

 

Så kan en selvsagt diskutere om forrige eier var klar over, eller burde vært klar over de svakhetne som fantes ved denne båten.

Det vet vi selvsagt ingen ting om.

Link to post
Share on other sites

Det burde ikke være lov å selge noe som helst, uten reklamasjonsrett.

 

Det er det vel heller ikke! I dette tifellet synes det å være rimelig tydelig at selger ikke har opplyst om ting han helt klart burde vite om. Og da burde veien være kort til en heving av kjøpet....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"Etter å ha fulgt med i det drama som har utspilt seg i denne tråden, har jeg gjort meg noen tanker.

 

Det burde ikke være lov å selge noe som helst, uten reklamasjonsrett.

Dessverre er det alt for lett å selge en båt, en bil, eller hva det måtte være "slik den står"

 

Ved private salg og kjøp burde også angre retten gjelle, på samme måte som når du kjøper andre ting.

 

Så kan en selvsagt diskutere om forrige eier var klar over, eller burde vært klar over de svakhetne som fantes ved denne båten.

Det vet vi selvsagt ingen ting om."

 

 

Selv om noe er solgt As it is, så betyr det ikke at eieren er fritatt alt ansvar. I dette tilfellet er det tydelig at eier viste at det var en del problemer med båten, og i annonsen så fikk en ikke inntrykk at det stod så dårlig til med båten. Her ville jeg rett og slett vist til denne tråden for eieren, og få han til å komme med et innspill. Gitt de reparasjonene som er gjort på båten, er det sannsynlig at han viste at båten var i en forferdelig stand.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo bare helt grusomt toppis.

 

Var det så at forrige eier har hatt båten i 5 år ? I såfall vet han garantert om så mye av defektene - at han burde skjemmest og tilby deg heving av kjøpet - prompte.

Flere av de " reparasjonene" som MY Champagne viser til kan umulig være eldre enne 5 år -snarere 5 måneder -- og har dermed vært utført i forrige eiers tid. :sad:

 

Håper du har ork til å kontakte han - og klarer saklig og greit å legge frem saken - og be om å få kjøpet hevet.

Er han noe i nærheten av "normal" så gå han med på det - han kan da umulig sove et sekund med dette på samvittigheten.

 

Det er verd et forsøk toppis - :smiley: husk at vi bergensere er et seigt folkeslag :smiley:

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig synd for Toppis med denne båten. Nå anbefaler jeg etter at sjokket har lagt seg og trådene er samlet å kontakte en advokat først som sist for å få en vurdering av omstendighetene rundt denne handelen.

 

Merk at selv om båten selges "som den er" så trenger ikke det bety noe, selgeren har jo åpenbart ikke til mening å selge den "som den ikke er"? Det virker jo for en lekmann som meg at annonsen ikke på noen som helst måte reflekterer tilstanden som MY Champagne så detaljert og kunnskapsrikt har beskrevet.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Når noen skriver i annonsen at den selges som den er, betyr jo det at selger fraskriver seg et hvert annsvar for eventuelle feil.

 

Egentlig burde det lyse et rødt faresignal når det står "selges som den er."

Det betyr vel at slger egentlig har litt dårlig samvittighet....tror nå jeg da... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det springende punkt her er vel om selger har opplyst om ting som han garantert visste om: Løse bordganger, dårlig kjøl, råte m.m. Har han opplyst detaljert om dette, har kjøper en dårlig sak. Om han derimot ikke har opplyst om ting som han ut fra annonsen garantert må kjenne til, ja da er det nok bare å forlange pengene tilbake! Vi har en kjøpslov som skal beskytte kjøper i slike tilfeller, og dette er ikke noe selger kan velge å fravike!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor mange hus er det ikke som er solgt as it is. Selger er uansett like ansvarlig hvis en viste om feil og mangler i forkant som en ikke opolyste om. Dette er et viktig poeng, som jeg mener en bør ta høyde for. Har selger nevnt noe om råte? har selger pusset opp båten i den grad som han har gjort, burde en vist a det var en del råte i båten. Dette er tydelig når en ser hvilke valg en har tatt, ex med drevet. Jeg mener at det er sannsynlig at selger viste om disse problemene med båten, og det skulle være mulig å bevise dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...