Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Ja det er nok av dei. Å gå inne i flåm på midtsommeren er ei pest og ei pine. Du kommer aldri fram pga alle turistane. Synest det er blitt for mange turist ferger/båter her inne i fjorden. Rund 15-16 avganger både til gudvangen og fjærland. Av og til fleire, så det er uroligt her inne.

Link to post
Share on other sites

Det har vært en enorm økning av aktører der inne ja. Både på godt og vondt. Jeg tror nok det at det faktum at Nærøyfjorden nå er på Unescos lister har gjort sitt til at flere "lykkejegere" vil ha sin del av kaken. Jeg synes litt synd i de som bor i området Flåm og Aurland, men det tilfører jo plassen godt med penger pluss et eget bryggeri!!!!

Link to post
Share on other sites

Ja bryggeriet der lagar dei knusande god øl ja. Har vore mangen gang på ein snurr der ja. :drink: Turistane legg igjenn ein god del peng ja, men til hvilken pris. Er alt for mye trafikk her inne,ikkje er det fisk her heller, men men. Me får håpa at det blir regulert litt bedre til neste år det er reine vill vest her inne av og til, krangling om kaiplass kappkjøring med ferger og passasjerbåt inn til kaia for og få best plass er like før det blir tatt med kanoner her inne :lol:

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det har Toppis blitt utsatt for direkte svindel. Dette er straffbart. Å tildekke farlige utbedringer slik Champagne sine bilder dokumenterer, og så selge båten vel vitende at den må transporteres sjøveien til fraktebåt - vitner om fullstendig mangel på moral. Toppis skal ha hele kjøpesummen tilbake. Selger skal dekke hans utlegg til redning.

 

Å vise til at det i kontrakte står at båten er besiktiget vil uansett ikke dekke opp for livsfarlige skjulte feil og mangler som ikke fremstår ved visningen. Selger har opplysningspikt om dette. Å prøve å selge en båt på denne måten er en skam. Selger skal være sjeleglad hvis han slipper å dekke Toppis' utlegg til reiser, og annen ulempe.

 

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Toppis; jeg ville også ha kontaktet Forbrukerrådet. Kanskje de kan komme med tips, bistå med advokat etc. Det er helt klart at selger har unnlatt å opplyse om helt vesentlige feil og mangler ved denne handelen. Forbrukerkjøpsloven bør kunne være til hjelp for deg her, men det vet sikkert Forbrukerrådet og advokaten du har engasjert.

Link to post
Share on other sites

Er nok kjøpsloven som er loven han må følge. Blir interessant å se hvordan dette ender. Tror det er ganske åpent for diskusjon hva slutten på visa blir. Omstendigheten tatt i betraktning tror jeg at jeg ville vært fornøyd med 50 % erstatning, men ville jobbet for 100 %... Det har selgeren bare godt av.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg leser igjennom hele tråden igjen for å se om det er noe mer å lære her, da kom jeg over dette innlegget du la inn relativt tidlig Trikkern,

 

Gratulerer med nyinnkjøpt! Flott båt. :cheers:

Jeg har alltid beundret Furuholmen plattgattere. De har rene linjer og fin svung. Skulle jeg ha et trebåtprosjekt i framtiden ville det vært en slik. Går jo og sikler på en her i nærheten, men den er ikke avertert til salgs. Den har stått i naust i mange år og er temmelig opptørket. Men jeg får vel drive med plastbalja en stund til. Kan du fortelle noe om maskineriet i din?

 

Trikkern, er dette en båt du tror du kommer til å kjøpe og vil holde for deg selv eller er du villig til å dele den med toppis og oss andre her på BP? :giggle:

 

Dersom du har noen bilder av denne båten hadde det jo vært interessant å se om den er restaureringsverdig, kanskje det er akkurat den båten toppis bør starte på når han får nøstet opp de siste trådene med selger..

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne tråden hver dag og synes det er en trist slutt ja.

Kjenner meg igjen fra et kjøp av en Nimbus 3000 med slipp av innerlineren fra midt av båten og bakover. Eier visste nok godt om dette, men holdt tett. Vi merket det først når vi kjørte ut i sjø og kontaktet eier prompte. Meget avisende ble han da. Tok båten å land og takserte den og kontaktet advokat, så fikk de ordne opp.

Saken løste seg på en overraskende måte til slutt, takket være en oppservang takstmann og Advokat.

 

Jeg håper toppis tar en rolig, fin prat med selger først og om dette ikke nytter, så bør du ta Advokat snarest. Du skal også huske på at du i dine forsikringer har mest sannsynlig en tvisteforsikring du kan ta i bruk ved slike tilfeller. Det er toppis som i dette tilfellet er blitt dratt inn i en tvist, så da bør du ta i bruk denne fosikringen/muligheten. Snakk med ditt selskap snarest.

 

En slik løsning med advokat og dem`s prat seg imellom er alltid slitsomt å ha igang, men bør gjøres i dette tilfellet, som sagt om ikke annet løser seg. Jeg synes 50/50 er for dårlig for toppis her. I dette tilfellet bør vi nok opp i 70-75% tilbake og beholde båten.

Kan jo hende noen vil ha båten?? (plastbelegge den) ;-(

 

Ønsker deg lykke til toppis og håper du holder oss informert. Alle og enhver får seg en lærepenge av en slik sak.

Rett opp ryggen og stå på, så løser deg seg som regel for snille gutter (damer og)

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg slenge ut et spørsmål jeg aldri trodde jeg skulle stille. Som innbitt trebåt-tulling høres dette rart ut, men er det ikke mulig å lage støpeformer av de linjelekre gamle plattgatterne som er "beyond repair"? Da ville vi i alle fall fått litt linjer inn i plastbåt-verdenen også :lol: Kanskje litt helligbrøde å lage en plastutgave av en Furuholmen eller en Petterson, men tanken slo meg bare...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dersom vi ser på dette bildet: DSC_3915.jpg

 

Heisan !

Denne båten ser jo tøff ut, og skroget skulle kanskje likevel være hvitt.

Hva med å plaste denne inn med mange lage glassfiber, så mye at den blir strukturell sterk selv om råte?

(Fin bruksbåt, bruk evt refusjon av kjøpesummen på glassfiber.)

 

Tråd om innplasting her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59760&st=0

 

Red: Dalton kom først mens jeg lette gjennom tråden for et fint foto, he-he.)

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, det er jo laget mange Colin Archer skøyter i både glassfiber og fibersement, så hvorfor ikke. Med hvitmalt skrog og tre overbygg kunne det vel blitt riktig så lekkert. Men problemet i dette tilfellet er vel at båten har mistet formen allerede, så da må den i så fall nødrepareres for å få igjen rett skrogform før det kan lages form av den. Deretter må den sparkles og pusses fin og slett før man kan lage form, støpe nytt skrog, bygge dekk/overbygg m.m. Det høres veldig kostbart ut for å støpe noen få skrog. Tviler på om dette ville blitt noen storselger, så mengden skrog man får solgt begrenser seg lett. Men alt er mulig, for den som bare har fritid nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dalton, jeg syntes det du spør om er spennende, det er vel egentlig kun ett spørsmål om tid, prepping, prepping og mer prepping og kostnad.

 

Hva må gjøres for å få en brukbar plugg av ett slitent tre skrog, la oss bruke toppis sitt skrog som utgangspunkt:

Her er hva jeg tror som må gjøres.

 

1. Skroget bør inn i hus til det er tørket ned til mot 12.5% relativ fuktighet.

 

2. Overbygg og dekk må av.

 

3. Innredning bør fjernes helt maskiner skroggjennomføringer o.l

 

4. Så må kjøl+stevn+spant jigges i posisjon for å forsikre at delene står i rett vinkel og på rett plass i forhold til hverandre.

 

5. Så må man forsikre seg om at det nå rette rammeverket (kjøl+stevn+spant) holdes 100% på plass ved å bygge ett yttligere rammeverk på innsiden av båten. så kan man sørge for at det nye rammeverket på innsiden har kontaktpunkter parallelt med de gamle spantene sånn at man kan skru inn de løse bordgangene slik at de ligger riktig i forhold til spantingen.

 

6. Så tar du snur båten så den ligger med kjølen i været og fjerner de delene av bordgangene som er for slitne til å brukes og erstatter disse. Da er det ikke så innmari viktig å bruke mahogany... finn noe billigere furu eller gran, men sørg for at det er limt godt sammen med alt rundt så det ikke beveger seg når man skal glasse.

 

7. Fjerner alle "smarte løsninger" som forrige eiere har gjort under vannlinjen.

 

8. Erstatter bordganger langs med kjølen der de forrige har sluppet.

 

9. Sliper hele skroget rent for maling.

 

10. Sparkler opp skroget til det er dønn strøkent og litt til.

 

11. Glasser skroget fra kjølen og ned (epoxy ikke polyester mener nå jeg..) og passer på å jobbe parallelt på begge sider av kjølen for å sørge for minimal warping. Glasser du den på den ene siden før du tar den andre så risikerer du at den blir den skeiv som en banan.

 

12. Finpusser og avretter og glasser videre til du er 100 har strøken plugg.

 

13. Smører denne med slipp middel og støpe ett pent glassfiber skrog til deg selv, eventuelt vurdere å støpe en serie hvis det er noen andre som vil være med.

 

I prosessen her bør du ha kontakt med en skipskonstruktør som kan ta de gamle tegningene dine, tegne de om til hvordan plast båten vil komme ut av pluggen (ett par cm bredere etc.) og hvor spant, skott. motorfester og liknende skal monteres inn for at du skal komme ut med en båt som er trygg og fin.

 

Du må også ta stilling til hvorvidt du skal ha ett glassfiber overbygg og dekk eller om du skal bygge dette i treverk (ville jo vært hyggeligere)

 

 

Spørsmålet er vel hvor mye kommer det til å koste å preppe båten, ikke så himla mye da du ikke trenger å bruke marine kvalitet materialer for å stramme henne opp i skroget eller for å lage det invendige rammeverket. La oss si det bør være mulig til under 50 000. Det kommer derimot til å ta en god del tid å få perfekt.

 

Ferdig glasset plugg for under 100 båtpenger burde jo være mulig? Sikkert noen andre her som kan gi bedre penge estimater.

 

Mht hva det koster å støpe en båt, har jeg ikke filla peiling på. NilsPils, du har jo vært igjennom en heftig båtbyggings prosess har du noen tanker?

 

La oss tenke litt videre, putter en fin diesel i henne 150-200 penger. Lar Dolvik eller ett annet trebåtverft bygge overbygget og interiøret i mahogany for rundt 500 båtpenger.

 

Og putter inn alle de nødvendige tingene tanker, pumper elanlegg etc 100-200 penger til.

 

Tjaa bør vel være mulig å få bygget seg en pen Toppis 33' i GRP for... ett sted rundt 1-1'500 NOK

(jeg tok utgangspunkt i ny motor, nye deler, det kan sikkert gjøres billigere...)

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Heisan !

Denne båten ser jo tøff ut, og skroget skulle kanskje likevel være hvitt.

Hva med å plaste denne inn med mange lage glassfiber, så mye at den blir strukturell sterk selv om råte?

(Fin bruksbåt, bruk evt refusjon av kjøpesummen på glassfiber.)

 

Tråd om innplasting her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59760&st=0

 

Red: Dalton kom først mens jeg lette gjennom tråden for et fint foto, he-he.)

 

 

Opus, mht toppis sin båt har råten gått for langt til å kunne vurderes som en glassingskandidat. Ja du kan få henne til å flyte, du kan sikkert klare å få henne rett til og med men du vil aldri få det skikkelig bra og etter glassingen så vil inmaten i den sandwich konstruksjonen med glassing invendig og utvendig fortsette å råtne.

 

Dalton, det finnes en petterson i salg tror jeg som er støpt av den typiske 26-28 fotern med rett stevn. Har ikke link på den desverre. Men det 'makes more sense' å gjøre dette med R.G.Furuholmen og Otto L. Scheen konstruksjoner da disse tross alt er gode sjøbåter (noe de fleste Petterson konstruksjonene ikke er... da de mangler i hovedsak oppdrift i forskipet når man går i litt sjø, de er jo bygd for stockholm skjærgården...)

 

mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jan den største jobben blir nok og preppe det gamle skroget som nok er skjevt så og si overalt. Vil være nesten umulig oh få det helt 100%da er det lettere og starte på et helt nytt emne helt fra bunnen av og lage det så likt som mulig.. kjemmer noen som gjorde dette bare at de hadde konstruert båten selv, inspirert av nor-tec (en av de har faktisk jobbet der). den ble meget fin til slutt.. forma ble bygget opp av vanlige materialer som 2"6 og pusset til slik de ville ha det..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

En interresant artikkel her:Covering an Old Wooden Hull with New Wood

om en variant av Kaldbaking med epoxy utenpå et gammelt skrog

 

Det hadde vært på sin plass å vurdert kaldbaking av denne furuholmen til toppis dersom det var snakk om at hun hadde for eksempel vært lakkert istedenfor hvitmalt, men at den led av for mye blåved og jern gjennomslag i huden til at hun var pen lenger. men spanter, stringere, kjøl, stevn, dekksbjelker og overbygg var i fin form, da hadde det vært en grei sak å etterskru og nagle om bordgangene, og bake skroget på denne måten som den artikkelen viser til. Da har du en ny hud.

 

Med toppis sin båt så har det gått for langt... la meg trekke en parallel.. Det er ikke noe vits å ta ansiktsløfting for å fjerne rynker dersom du har brukket nakken, ryggen, begge bena, armene og halvparten av ribbeina. Det er litt der vi er mht hvordan stand denne madamen er i..

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med toppis sin båt så har det gått for langt... la meg trekke en parallel.. Det er ikke noe vits å ta ansiktsløfting for å fjerne rynker dersom du har brukket nakken, ryggen, begge bena, armene og halvparten av ribbeina. Det er litt der vi er mht hvordan stand denne madamen er i..

 

Da er det vel ikke så mye annet som hjelper heller...

Da er det båt himmelen neste... :nonod::saint:

Link to post
Share on other sites

Med toppis sin båt så har det gått for langt... la meg trekke en parallel.. Det er ikke noe vits å ta ansiktsløfting for å fjerne rynker dersom du har brukket nakken, ryggen, begge bena, armene og halvparten av ribbeina. Det er litt der vi er mht hvordan stand denne madamen er i..

 

Mvh

Champagne

 

Ja det jo godt mulig at det ikke er så lett. Men utgangspunktet til båten i artikkelen var jo heller ikke godt etter å ha blitt pårent av en "hit and run freighter".

 

Og det er klart at mye grunnarbeid også måtte påregnes. Og på en slik båt vil nok metoden kanskje tilføre alfor mye vekt.

 

Jeg er vel ukuelig optimist når det gjelder trebåt, og det skal mye til før jeg ville sagt at en båt er dødsdømt :eek:

Link to post
Share on other sites

Da er det vel ikke så mye annet som hjelper heller...

Da er det båt himmelen neste... :nonod::saint:

 

 

Ja til himmels bærer det ganske så sikkert dersom ikke toppis finner en løsning med selgern. Forrige eier, som sikkert da vil prøve seg og ta 'skilsmisse brura' til ennå nytt bryllup...hvor han kan håpe på at nestemann som napper på ikke vet hvor baatplassendåttno er eller hva toppis sin tråd dreier seg om.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...