JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Sagaen fortsetter.... Båten er nå plassert på en grunne og redningsskøyten er ankommet. Pga grunt fravann kommer de ikke inn, men de benytter nå gummibåter for å frakte ut pumper for så å buksere båten inn der den kom i fra. Så på den positive siden så er båten reddet, men hadde det vært en litt mer medgjørlig skipper på fraktebåten så hadde vi vært ombord der nå og på vei mot bergen. Da er det 14 dager til neste sjangs for frakt hjem. Jeg tror jeg trenger en skarp en nå eller en liten støyt nervesaft som godeste Fleksnes kaller det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Champagne Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Leit å høre du ikke rakk transporten, godt å høre at dere klarte å berge båten! Ta deg en stiv en, det er fredda! Oppi alt dette skal du vite at 14 dager fra eller til i denne sammenhengen (restaurerings jobben) er itteno tid å bry seg om, du rekker å få båten hjem og på land før frosten setter inn dersom du får den på neste båt ut. God helg Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 du rekker å få båten hjem og på land før frosten setter inn dersom du får den på neste båt ut. ...og frost er det heldigvis svært lite av her på vestlandet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Fint å høre at dere reddet båten, den så ut som en perle av en båt, synd om den gikk tapt. Lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Ja, det er en lettelse at båten ble reddet, så det vi snakker om nå er jo egentlig bare en forsinkelse. Nå er spørsmålet hva jeg bør gjøre til neste gang? Jeg har bare anleding å dra til Oslo i helgene og det begrenser seg selv hva jeg kan få gjort for å unngå en ny fadese om 14 dager. Skroget skal mest sansynlig luses, men det er noe jeg aldri har gjort før og jeg nekter å tro at det er noe jeg klarer på en helg om jeg så jobber fra tidlig morgen til sent på kveld. I tillegg så er jo utfordringen for meg å finne ut hvor de verste lekkasjene er. Min salige far som har holdt på med denne operasjonen er jo som kjent blind og det eneste han kan bekrefte er at det kommer inn vann. Synd arbeidsgiveren min ikke viser forståelse for en trebåteier og innvilger noen ulønnete permisjonsdager :) Men jeg er fortsatt optimist og er hellig overbevist at neste gang så går dette som smurt! Nå håper jeg bare faderen og båten snart er tilbake i Bestumkilen og at han kommer seg på et fly hjem. Jeg takker for råd og oppmuntringer som har kommet i løpet av denne tråden. Det har vært fint å kunne lette hjertet sitt her mens det har stått på. Nå vet jeg ikke om Nils som er truckfører og havnesjef? på sjølyst marina holder til her inne, men han har virkelig bistått oss og ikke minst min far denne helgen, både med å skaffe ekstra lenseutstyr, mat og en behagelig sofa å sove på. Maken til hjelpsomhet har vi aldri opplevd før!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JMS Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Hei Godt dette endte bra, var selv å tittet på denne båten tidligere i sommer. Den er jo et smykke når den blir ferdig restaurert Du kan vel fylle båten med vann å se hvor det kommer ut og tette de værste lekkasjene med midlertidig lusing, er vel ikke nødvendig å gjøre det 100% nå, dette kan du fikse 100% i vinter/vår. JMS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Jeg er litt skeptisk til å fylle den med vann. Det er en gang slik at et skrog er konstruert for å tåle trykk fra utsiden og ikke innsiden, men kanskje jeg klarer å lokalisere de verste lekkasjene ved å bruke vannslange og sørge for at det er drenering/lensing i båten når det står på.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 hadde det vært en litt mer medgjørlig skipper på fraktebåten så hadde vi vært ombord der nå og på vei mot bergen. Tror det hadde blitt dyrt for deg med en "medgjørlig skipper" som hadde ventet og du hadde fått regninga på forsinkelse og havneleie fra rederiet i ettertid. Godt den ikke gikk ned, nå får den vel bedre tid til å trutne til neste forsøk. Husk også at dette er vel ikke båter som går til faste tider. De går når de er ferdig med å laste/losse. Vær ute i god tid. Bedre at du venter på dem enn at de venter på deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Hvis den på et døgn trutna så mye at den holdt unna med ei pumpe så ville jeg prøvd å la den ligge på vannet med pumpe med nivåvippe tilkoblet landstrøm. sikkert noen her på forumet som er innom i bestumkilen ofte som kan hjelpe til i god dugnadsånd. Hadde jo vært veldig kjekt om du kunne la den ligge ute! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Vel, jeg tror nok ikke båten hadde tapt hverken tid eller penger på å kjøre de meterene bort dit vi lå og heist båten opp, og en ekstrakosntad for dette hadde vi gladelig betalt. Nå viser det seg at redningsselskapet ikke klarer å tømme båten for vann så her har det hendt ett eller annet som ikke skal hende.For nå tar båten inn mer vann enn noensinne. Båten er nå sikret ute ved en holme og i morgen tidlig kommer det et bergningsselskap ut for å vurdere situasjonen og gi en pris på hva det vil koste å redde båten og jeg er stygt redd for at prisantydning på dette vil overstige hva vi kan betale pr i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 På pluss-siden: Den får i hvertfall rikelig anledning til å trutne nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Aldri så galt at det ikke er godt for noe Glasset er halvfullt og alt det der, men surt er det likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Tråkige greier mulig du kan bruke noe flyte elementer på ett eller annet vis,så den ikke synker under slep er sikkert noen snille her som holder til i nærheten som kan slepe denne til plassen /brygga for deg.Dette må ordne seg MvhBjørn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Uff da! Får håpe det ordner seg tilslutt!, en presenning under skroget er ingen dum ide`. Vi trente faktisk på dette i marinen, Fikk heldigvis aldri bruk for ferdighetene, men det var nære på gitt! Kan jo være verdt et forsøk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Ja, det blir interssant å se hva slags løsning det blir på dette og ikke minst blir det spennede å høre prisoverslag på berging av båten. Er det noen som har erfaring med slikt og kan antyde hva vi kan forvente av kostnader for noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Uff da! Får håpe det ordner seg tilslutt!, en presenning under skroget er ingen dum ide`. Vi trente faktisk på dette i marinen, Fikk heldigvis aldri bruk for ferdighetene, men det var nære på gitt! Kan jo være verdt et forsøk! Pressening under skroger kan nok fungere ja. Har selv vært med på operasjoner og benyttet dette. Hadde jeg bare visst hvor stor "skaden" er nå siden den plutselig tar inn så store mengder vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Håper det løser seg for dere og at den fine båten kommer seg dit den skal med neste båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Du skal se dette går seg til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JMS Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Etter hva jeg kan huske når jeg så på båten var den ganske dårlig på styrbord side i akterspeilet, men det var et stykke over vannlinjen, men mulig det kan være det hvis båten er dratt opp på en holme slik at akterenden ligger lavt i vannet. JMS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Vel, har nå fått høre at det vil koste 1.700 kr/t pluss moms for berging av båten så det er jo overkommelig. Det blir befaring i morgen og de vil da gi oss et tidsestimat på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Jeg er litt skeptisk til å fylle den med vann. Det er en gang slik at et skrog er konstruert for å tåle trykk fra utsiden og ikke innsiden, Enig, så en gang en som prøvde å truttne en snekke ved å fylle den med vann revna hele stasen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohnC Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Etter hva jeg kan huske når jeg så på båten var den ganske dårlig på styrbord side i akterspeilet, men det var et stykke over vannlinjen,men mulig det kan være det hvis båten er dratt opp på en holme slik at akterenden ligger lavt i vannet. Det er korrekt observert, men de mener å ha lokalisert kilden til alt vannet som kommer inn til å være i baugen. Skande på stb side akter er blitt tettet midlertidig av forrige eier så det er nok ikke der problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Champagne Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 (redigert) Huffda! knock on wood, nå får det jaggu holde med uhell for deg toppis! Mht berging, håper det dekkes av forsikringen din\ forrige eiers. Ellers tror jeg det er på tide, som en sa i starten av en av dine tidligere tråder, presidenten i Furuholmen klubben ligger ytterst på brygga på OBF, Oslo Motorbåt Forening, sjølyst. Jan Ivar Johansen, jeg hadde en kjapp prat med ham om situasjonen din nå, skal hilse og si at du er hjertlig velkommen til å gi han en pling. (+47 91694862 er nummeret hans) Tror jeg hadde pratet litt med han før du eventuelt beordrer kranmannen til å løfte henne opp, du skal ikke ha mange bøttene vann i bunn av båten når du begynner å heise før det kan resultere i å springe noen bordganger. Ellers krysser jeg fingrene på at hun ikke ble yttligere skadet når hun ble trukket inn på grunna! Venter i spenning på hva som skjer videre. Mvh Champagne Redigert 28.August.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Champagne Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 ...og frost er det heldigvis svært lite av her på vestlandet.... Er ikke Vestlandet jeg er bekymret for mht frost\is, det er her i Tigerstaden, den havna han ligger på risikerer å ise inne ganske tidlig og da blir det ennå mer pes å få få tak i båt som kan lage råk for å komme ut til frakskipet. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Det er omtrent blitt slik at en holder pusten i spenning hver gang Toppis skriver et innlegg her nå. Håper virkelig dere får berget henne og at alt deretter går som smurt videre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.