Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Når en båt lekker så mye at ikke svære pumper greier å holde det borte en gang burde det være ganske lett å finne ut hvor det lekker. Det er høyt sansynlig flerne plasser. Få en til å spyle inne i båten me vannslange og en utpå til å se hvor det lekker. Tidligere bilder viser jo også at vannet strømmet inn på steder.. Her kan det være drevgarn og linoljekitt er tingen...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke drevgarn og linoljekitt er løsningen på kravellbygd båt som har begynt å slippe bordgangene (ref bildet Nautilus tok av baugen) Denne skuta er ikke bygd for å dreves og dersom bordgangene er sunne så skal de jo være i stand til å møtes, spørs hvor lang tid det tar selfølgelig å trutne henne. Dersom man har drevet henne mens hun er tørr så får man nok seg en livsfarlig overraskelse i det hun trutner til og drevet presser ut noen bordganger skrudd med noen skikkelig slitne skruer i noen slitne spant.. mulig hun bør luses, men ikke før man vet mer om den strukturelle statusen på henne, er spantene hele, er kjølen sunn? akterspeilet\akterdel av kjøl virker som har sluppet tak med dekksbjelkene (det ser du av Nautilus sitt akter bilde, dekket har sluppet tak i overkant av akterspeil.

 

Dersom vi ser på dette bildet: DSC_3915.jpg

så syntes jeg det ser ut som at baugen sagger, det er ikke 'originalt' med 'katterygg- spring på forskipet på denne båten. Foran fremre løftestropp kan man se at baugpartiet gir etter for vekten av seg selv+vannet som er i ferd med å pumpes ut. Når jeg ser dette bildet begynner jeg å lure på tilstanden på eika i kjølen og spantene.

 

Når du får båten over til Bergen, ville jeg ha prioritert å få en befaring av skuta av Dolvik og betalt de for å gjennomgå båten. De gutta er proffe som dagen er lang og de kan gi deg en tilstandsrapport og en prioriteringsliste mht hva du MÅ gjøre og hva du ikke bør gjøre i forkant av å utbedre de viktigste tingene. Det kan være at den befaringen blir den smarteste investeringen du gjør på denne båten. Etter dette kan du gjøre deg opp en mening om det er innenfor tidsmessig og kostnadsmessig rekkevidde for deg å få henne sjødyktig og brukbar basis hva du får beskjed om.

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ikke miste motet av dette. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er dårlig kjølstokk som gjør at det på bildet viser "sagg". Husk på at det er svært mye vekt i vannet forrut, og stroppa er nesten på midten av båtens lengde. Ikke rart at treverket får svai da. Etter denne harde medfarten blir det nok nødvendig å "stramme opp" sammenføyninger. Men Furuholmens konstruksjon er ikke kompliserte, men ganske enkel. Det var jo en av suksessfaktorene. Det vil du finne ut når du begynner å restaurere. Jeg har sett mye verre prosjekter enn dette forvandles til fjordens fineste båter. Ønsker deg lykke til. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg på vei til Oslo for å ta havaristen i øyesyn. Som det blir nevnt her så vil nok ikke dreving være noen optimal løsning. Jeg antar at lusing vil være en bedre ide i dette tilfellet. Trevirke er etter hva jeg har sett friskt og fint og jeg håper ikke det er så ille som beskrevet over her. Uansett jeg kommer til å be kyndige folk til å ta en tilstands rapport på skroget, men da må jeg først få den til Bergen.

Jeg må innrømme at jeg kvir meg til synet som møter meg om et par timer.

Link to post
Share on other sites

Ja dette var litt av et skue. Bordganger på styrbord og barbord side har løsnet fra bunnstokk/kjøl så da vet vi hvor vannet kom inn. Hele fordekket har løsnet og åpningen syv side akter har vokst seg stor og fin. Uten om det så er det et salig kaos ombord med masse mudder og kliss våte madrasser.

Link to post
Share on other sites

Dette var leit å høre, men ikke mist motet. Hvis du velger å la fagfolk ta hånd om båten er det ingen problemer. Det ville kanskje vært sikrest å bare fått den på en bil og over fjella for så å starte på jobben.

 

Håper det går i orden for deg :saint:

Link to post
Share on other sites

Det er bare å sette i gang ja :)Det blir ikke aktuelt å la båten gå over fjellet. Det vil medføre kostnader som kommer til å overstige både prisen på båten og litt til. Nei, den blir nok fraktet med båt og denne gangen blir det ingen sleping. Følg med folkens, tråden vil nok fylles med nye fataliteter og nederlag, men en vakker dag sitter jeg ombord i strøken båt og milliongjeld og ler av dette!

Link to post
Share on other sites

Toppis, kan du utdype mer om de to bordgangene? tror du det skjedde i starten på forliset eller er det skjedd i forbindelse med løftingen mens det var vann i kjølen? Har det vært "drevet" med noe i forkant av at hun ble sjøsatt?

 

Høres ut som hun fikk grise juling i bergingen\løftet. Var dekksbjelkene like hele, hvordan ser bruddflater ut i fordekket\overgangen til skrog og spant.

 

Hater å si det, men det høres ut til at at hun må i jigg for å finne tilbake formen sin igjen, da snakker vi MYE pææng for å få henne tilbake til sin rette form.

 

Det spørs om det er noe økonomi igjen når du er ferdig med restaureringen.

 

Og i og med at trebåter generelt ikke er verdt mye selv når de er strøkne så kan du vurdere hvorvidt du syntes det er gøy "å rive tusenlapper mens du står i en iskald dusj" det er omtrent følelsen du kommer til å oppleve dersom du skal gjøre jobben med å restaurere henne selv. Jeg ser gjerne at du redder henne men dersom det kommer til å ruinere deg, eller gi deg avsmak bare av mengden jobb som trengs, så er det kanskje riktig av meg å si VARSKO HER... DETTE KAN BLI GRISEDYRT FOR DEG OG DU HAR MULIGENS IKKE BÅT PÅ SJØEN IGJEN FØR OM 5-10ÅR dersom du skal gjøre jobben selv.

 

 

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare å sette i gang ja :) Følg med folkens, tråden vil nok fylles med nye fataliteter og nederlag, men en vakker dag sitter jeg ombord i strøken båt og milliongjeld og ler av dette!

 

Detta förtjänar respekt. :cheers: Starkt o inte bara ge upp som många skulle gjort ink mig själv o tror jag.

Fortsätt så så kommer miljon skulden o vara lätt o bära när du sitter med en kall på någon trebåtsfestival o får blickar av missund.

 

Fortsetter läsa jag så länge du skriver :yesnod:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

(Det er bare å sette i gang ja :)Det blir ikke aktuelt å la båten gå over fjellet. Det vil medføre kostnader som kommer til å overstige både prisen på båten og litt til. Nei, den blir nok fraktet med båt og denne gangen blir det ingen sleping. Følg med folkens, tråden vil nok fylles med nye fataliteter og nederlag, men en vakker dag sitter jeg ombord i strøken båt og milliongjeld og ler av dette!)

 

 

 

Har lest gjennom tråden din i dag og ser du har store problem . Hvorfor ikke sende båten landeveien? er den 3 meter eller mindre i bredde tipper jeg prisen blir ca 15000 . har en kolega som kjører mye spesialtransport og jeg mente han snakket om den prisen for inntil 3 m. bredde Oslo Trondheim og det er ca like langt. Er du intresert så send IM så kan jeg høre med ham.

Redigert av olebrum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Toppis, kan du utdype mer om de to bordgangene? tror du det skjedde i starten på forliset eller er det skjedd i forbindelse med løftingen mens det var vann i kjølen? Har det vært "drevet" med noe i forkant av at hun ble sjøsatt?

 

Bordgangene har nok løsnet pga dårlig treverk samt at de har forsøkt å fylle i stevenen med et eller annet. Og jeg antar disse har løsnet mens skuten lå ute på Gressholmen.

Forrige eier har drevet hele skroget desverre, men treverket har ikke utvidet seg så mye etter dette at noe bristet pga dette.

 

Dekkesbjelkene er like hele av det jeg kunne se. Grunnen til at det er åpning mellom dekk og skrog er fordi øverste bordgang har sprukket på midten Her ser det ut som de tidligere har benyttet flere smale bordganger i stedenfor brede bordganger som de er på resten av skroget. Dette er nok grunnen til at dekket sagget når hun hang i stroppene. Av det jeg kan se er dette nå tilbake til sin opprinnelige form.

 

Uten at jeg skal påberope meg noen som helst kunnskap om dette så tror jeg at dette er mindre ille enn det ser ut. Det er godt mulig jeg bare prøver å overbevise meg selv om det, men før jeg har fått noen kyndige til å se på dette og gitt meg en vurdering på det hele så tror jeg dette kan gå bra.

 

Min gamle far mente vi burde skyte båten, men vi kom fram til at det var dumt å legge ut i dyre dommer for ammunisjon

 

Detta förtjänar respekt. cheers.gif Starkt o inte bara ge upp som många skulle gjort ink mig själv o tror jag.

Fortsätt så så kommer miljon skulden o vara lätt o bära när du sitter med en kall på någon trebåtsfestival o får blickar av missund.

 

Fortsetter läsa jag så länge du skriver yesnod.gif

 

Takker for oppmuntringen! Man kan ikke gi helt opp enda nei, men vi får se. Jeg er enig med MY Champagne at tankene på å stå i en iskald dusj og se tusenlappene gå ned i sluket ikke er særlig fristende.

 

 

 

MY Champagne: Tusen takk for dine ærlige tilbakemeldinger! Oppmuntrende ord og lykkeønskninger er aldeles flott, men man trenger ofte litt hjelp til å ha beina plantet i jorden! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom tråden din i dag og ser du har store problem . Hvorfor ikke sende båten landeveien? er den 3 meter eller mindre i bredde tipper jeg prisen blir ca 15000 . har en kolega som kjører mye spesialtransport og jeg mente han snakket om den prisen for inntil 3 m. bredde Oslo Trondheim og det er ca like langt. Er du intresert så send IM så kan jeg høre med ham.

 

Desverre så er nok båten bredere enn 3 meter. Innvending er den akkurat 3 m og da kan vil legge til en 40 til 50 cm til minst. Kanskje jeg burde høvle av til vi er innenfor 3 meteren? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Bordgangene har nok løsnet pga dårlig treverk samt at de har forsøkt å fylle i stevenen med et eller annet. Og jeg antar disse har løsnet mens skuten lå ute på Gressholmen.

Forrige eier har drevet hele skroget desverre, men treverket har ikke utvidet seg så mye etter dette at noe bristet pga dette.

 

Dekkesbjelkene er like hele av det jeg kunne se. Grunnen til at det er åpning mellom dekk og skrog er fordi øverste bordgang har sprukket på midten Her ser det ut som de tidligere har benyttet flere smale bordganger i stedenfor brede bordganger som de er på resten av skroget. Dette er nok grunnen til at dekket sagget når hun hang i stroppene. Av det jeg kan se er dette nå tilbake til sin opprinnelige form.

 

Uten at jeg skal påberope meg noen som helst kunnskap om dette så tror jeg at dette er mindre ille enn det ser ut. Det er godt mulig jeg bare prøver å overbevise meg selv om det, men før jeg har fått noen kyndige til å se på dette og gitt meg en vurdering på det hele så tror jeg dette kan gå bra.

 

Min gamle far mente vi burde skyte båten, men vi kom fram til at det var dumt å legge ut i dyre dommer for ammunisjon

 

Takker for oppmuntringen! Man kan ikke gi helt opp enda nei, men vi får se. Jeg er enig med MY Champagne at tankene på å stå i en iskald dusj og se tusenlappene gå ned i sluket ikke er særlig fristende.

 

MY Champagne: Tusen takk for dine ærlige tilbakemeldinger! Oppmuntrende ord og lykkeønskninger er aldeles flott, men man trenger ofte litt hjelp til å ha beina plantet i jorden! :cheers:

 

Som nevnt tidligere, jeg ser gjerne at denne båten reddes. Men det hadde vært dårlig gjort av meg og sitte varmt og godt bak pc skjermen og virtuelt 'klappe' deg på skulderen og si, bare stå på du toppis, du får det nok til.. vel vitende om at du har betalt sikkert sårt sparte penger for denne båten, vært nødt til å bekoste rednings og buksering allerede før du har fått båten hjem til vestlandet og båten får juling for hver gang den blir løftet i stroppen, jeg tror jeg vet hva jeg ville gjort, men la meg ta deg gjennom tankeprosessen min.

 

Hvis vi skal gjøre ett lite raskt overslag.

 

Hva du har betalt for båten

+

Hva det har kostet til nå å få henne tilbake på land

+

Hva det evt koster å frakte henne til vestlandet

+

Hva det koster å ha henne i opplag (helst innendørs) per år

+

Overhaling av den som står ombord eller bedre brukt motor (10-50000kr)

+

Trevirke, eik, mahogany osv som trengs for å få henne flott igjen: (50000-150 000kr) litt avhengig av hvor grundig du må å gå til verks det vet du ikke før befaring av fagmann og selv da sansynlig vet du ikke det før du har demontert det som er gåent.

+

Nytt elanlegg: (10000kr)

+

Lakk og maling (5-10000kr)

+

Lim og diverse fugemasser (10-15000kr)

+

Div hardware (eksosanlegg, trykktesting av tank\tanker, slanger osv): (10-20000kr)

+

3-4000 timer beinhardt arbeid, tid som du kunne ha vært på en jobb og tjent INN penger på istedenfor

 

Så dersom vi runder av litt her kommer jeg frem til at en minimumskostnad på at båten din IKKE kan bli brukbar for noe særlig under 175 000 kr og sansynligvis vil koste deg, selv om du gjør all jobben SELV, rundt 300 000 kr.

 

Dersom du setter bort jobben til Dolvik eller liknende verft, så kommer det til å koste deg over millen, uten å blunke!

 

Når båten er ferdig, er båten verdt kanskje 350 000 kr dersom du har restaurert henne etter 'boken' og byttet hele overbygget til det opprinnelige som Furuholmen i sin tid tegnet, samt bygger henne tilbake til det originale interiøret.

 

Er det nå du skal trekke konklusjonen at du ikke skal kaste bort alle sparepengene dine på akkurat dette prosjektet?

 

Da jeg ikke vet hva du har betalt for båten, brukte jeg 25000kr som basis for mitt regnestykke og jeg tror jeg egentlig ligger ca 1000 realistiske timer i underkant mht arbeid for å få henne shipshape.

 

Sikkert noen her inne som nå vil si at de hadde klart å lappe henne sammen for mindre.. men husk det er DINE penger, og MYE viktigere, det er DIN FRITID vi snakker om her, FRITIDS båt skal liksom være hyggelig, og du kjøpte henne sikkert fordi du ønsket å komme deg på sjøen, ikke fordi du har lyst å stå i en dyr leid hall, eller fryse deg halvt ihjel i ett telt de neste 4000 timene mens du koser deg og peller råte og sliper på deg en heftig kiropraktor regning..

 

Jeg tror også at dersom du skal jobbe alene vil det ta deg 5 år på land, dersom du klarer å holde deg selv i nakken og setter av 3-4 kvelder i uka på å jobbe med henne. Kompis jobbing funker i 2-4 weekender så gidder ikke de å legge inn mer arbeid..

 

Uansett hva du gjør, velger du å bekoste befraktningen hjem til vestlandet for å prøve å redde henne, så by all means, gjør det! Men det er utrolig vanlig å bli bitt av denne basillen, hvor man blir fanget av det man har kjøpt seg og heller mer og mer penger inn i det frem til man møter veggen.

 

I dette tilfellet blir det mer "when in trouble, double" tendens, du føler sikkert at du har brukt masse penger på henne til nå, så nå skal du iallefall ikke gi opp, la meg si det sånn, det er utrolig mye billigere å si nok er nok mens båten ligger i Oslo, enn når den kommer til vestlandet, fordi da har du betalt frakten også, og det er bedre å gjøre det etter befaring enn å gi opp etter å ha kommet halvveis i oppussingen når du får henne hjem, og jeg minner på om at du kommer ALDRI til å få betalt for jobben du er i ferd med å legge i madamen, og heller ikke for en flis av materialene du må kjøpe inn for å få henne brukbar.

 

 

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forrige innlegg er et fornuftig og gjennomtenkt innlegg skrevet med stor innsikt som alle Champagnes innlegg er, MEN,....må vi alltid ha tilbake verdier i valuta? Hvor mange driver ikke med hobbier som koster dyrt uten at det er noen inntekt i vente på dem? Hva med fornøyelsen av et praktstykke av en båt som ikke alle har og der en kjenner hver krok til minste detalj etter å ha jobbet med den?

 

Ha også dette i tankene hvis du begynner vurdere hva du ønsker gjøre med båten herfra og husk at utgiftene sannsynligvis også blir fordelt over et visst tidsrom i dette tilfellet :wink:

Link to post
Share on other sites

Skjælø, det er ett veldig interessant tema du tar opp der, må vi ha tilbake alle verdier i valuta? Nei absolutt ikke.

 

Selv eier jeg en Furuholmen 32' den har det aldri blitt spart innsats eller en krone på mens den har vært i familien (siste 28 år) jeg kommer heller ikke til å slutte og investere i form av arbeid og det som trengs av penger for å holde henne flott.

 

Jeg vurderer båten min som ett kunststykke av båtkonstruksjon og byggeteknikk og den er unik da det ikke finnes dens like, samtidig som at det hjelper godt at jeg har samlet så mange gode minner ombord i henne i min oppvekst. Nå er jeg midtveis i en tredje og forhåpentlig vis siste runde for å løfte den til en slik standard at det blir praktisk og økonomisk mulig å bevare den for mine sønner dersom de overtar stafettpinnen om noen 10 år eller noen andre dersom de ikke vil.

 

I allefall er det det jeg forteller meg selv, spørs om jeg ikke også er blitt smittet med denne kjølsvin influensa'n. Hadde jeg tatt økonomiske hensyn, kunne jeg jo glatt ha solgt min båt og kjøpt en av de to Furuholmen & Scheen konstruksjonene som er nyrestaurert (en 38' i Norge og en Storø Kungsørn 42' (ren Scheen) i Stockholm) Da hadde jeg fått dratt på meg 8 eller 10 fot til som bonus til der hvor jeg sansynligvis lander dersom jeg rekker å få henne ferdig.

 

Det som jeg sier kanskje litt for "imellom linjene" her er at ja det er supert at toppis ønsker å bevare dette eksemplaret av en Furuholmen konstruksjon, men han kommer til å gå på en eller to smeller til, som han kanskje ikke ser selv, den ene er TTT(ting tar tid eller som det heter på trebåtsk, Sliten Trebåt Tar ALL Din Tid) det andre er det økonomiske aspektet. Mahogany og Eik i marine kvalitet er grisedyrt, det er faktisk ganske få aspekter med trebåt som egentlig er billig utover inngangsbiletten ved å kjøpe de.

 

Jeg mener det ligger mye fornuft i å kjøpe den heleste du kan finne, selv om det er mer enn man tenkte å bruke på "trebåt".

 

Når forrige eier har gjort alle de feilene vi nå vet mht å pusse henne opp slik som å ha drevet alle bordgangene istedenfor å fokusere på å fjerne råte og slitne deler så trekker jeg konklusjonen om at dersom denne båten skal komme tilbake til sin fordums prakt så krever det sin mann (eller kvinne) og vedkommende må ha en lommebok som tåler kraftige innhugg i all overskuelig fremtid. Toppis må tenke igjennom om han kommer til å ha tilgjenglig de pengene det tar å få henne flott, samtidig må han ta en analyse av sin egen tolmodighet vil han orke dette prosjektet da det mest sansynlig kommer til å ta all fritiden hans de neste 5 årene?

 

Forresten, nyyyydelig båt du har der Skjælø!

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...