Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Dette er jo kloke ord som MY Champagne kommer med her.

 

Jeg ser jo nå at dette kommer til å by på større utfordringer enn jeg faktisk er i stand til å håndtere. Det går ikke på tid og tålmodighet men kostnadene som vil komme i kjøvannet av det som til nå har hendt.

 

Velger jeg å frakte båten til Bergen er jeg snart oppe i 100.000,- og da har ikke arbeidet med båten begynt en gang.

 

Jeg har jo hele tiden sett for meg at her ville jeg legge tid og penger i en "enkel" utbedring av skroget og så ta tiden til hjelp med resten av båten. Nå er det ikke lenger tilstrekkelig med en enkel utbedring av skrog er jeg redd for og da stiller saken seg helt anderledes.

 

Jeg vurderer nå å gi opp dette, men jeg har veldig lyst til å få en sober vurdering av skroget og kjøl før jeg kaster inn håndkleet.

 

Å befrakte båten til Bergen og bruke en masse penger på det for å vite at tilstanden er virkelig ille vil nok lage arr på både sjel og i lommebok.

 

Så før jeg eventuelt biter i det sure eplet og gir opp, vet noen om noen som er kyndige nok til å gi en vurdering av selve skroget mens den står på land i Oslo?

 

Innredning, elektrisk og maskineri ser jeg ikke på som den store utfordringen, her er det altså båtens sjødyktighet (eller mangel på dette nå) og omfanget av skadene jeg kunne ønsket å kartlegge.

Link to post
Share on other sites

Har du fått tak på Jan Ivar Johannesen, toppis?

 

En fyr som skal holde til her i området som kommer anbefalt av KTK (Klassiske Treseiler Klubben) gutta er en relativt ung båtbygger som heter Jo Rognalsen han har jeg ikke lenger nummert til, jeg hadde opprinnelig avtale at han skulle gjøre en jobb ombord hos meg i 2007, men hvis du kontakter Sollerudstranda Kystkultur senter, så kan sikkert de gi deg nummeret hans hvis han er i byen ennå.

Eller du kan også høre med trebåt lærerne der om de har tid til en inspeksjon, det er ikke mange meterne for de å komme til båten din da de holder til på Lysaker.

Sollerudstranda, Lysaker

 

Alternativt kan du høre med Hans Hauglund ute på Holmen Yachtværft Holmen Yachtværft Pass på at du får tak på Hans, jeg har ikke kjenskap til kunnskapen til de andre gutta der ute. Pass deg også for å avklare pris med de for befaring i forkant da de er viden kjent her i byen for å fakturere med gaffel.

 

Hvis du ikke får noe treff på disse, gi meg beskjed og jeg skal se om ikke jeg kan få tak på en annen jeg har i tankene.

 

 

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Toppis, ta en titt på denne linken, Tiedemann hun er en 48', les det prospektet, hun var i relativt god stand når de satte igang restaureringen, eieren her er nå villig til å gi fra seg restaurerings-stafett-pinnen til en som er villig til å betale rundt omkring 400 båtpenger. Pengene her er ikke viktig, det er ikke det jeg vil diskutere, mer som en referanse til hva jeg sa tidligere om hva man kan forvente å få tilbake dersom man møter veggen selv med ett nesten ferdig prosjekt av en godt ivaretatt båt med en flott historie.

 

Videre syntes jeg Tiedemann prospektet gir god innsikt i hva de har gjort med henne underveis, man får en følelse av hvor mye arbeid det har blitt lagt i henne til nå. Så parallelforskyver du denne jobben de har gjort, nedskalerer til din størrelse båt og ser hva du måtte ha gjort dersom alt var i grei stand.

 

Da snakker vi 500-1000 timer med hardt men interessant restaurerings arbeid, dersom båten hadde vært i brukbar stand. Det er absolutt levelig.

 

4-5000 timer finnes ikke gøy, når de første 1000-2000 timene går i å rive prosjektet ned før du kan bygge det opp igjen. Hadde du hatt tegningene på henne hadde du sansynligvis med bittelitt båtbygger kunskap under beltet bygget båten din med nye materialer raskere enn det tar å renovere henne fra den stand den er i nå.

 

Jeg tror utifra hva vi har sett og diskutert til nå at du må kle henne HELT ned, dvs at samtlige bordganger må av så det bare står igjen kjøl, spanter og dekksbjelker. La oss bare for teorien si at 25% av spantene må byttes (sansynligvis mer) og du må inn å lappe på deler av kjølen og du må bytte samtlige dekksbjelker og alt av strukturelt i akterspeil. Så kan du begynne den kjempe tidkrevende prosessen med å bygge henne opp igjen når du har fått jigget skjelettet av båten rett i alle retninger.

 

Dersom du ikke har tegningene av henne så vil du nok slite med å finne ut hvordan de orginale dekkslinjer og liknende referanse punkter skal være.

 

Jeg har lest i tidligere tråder at det er en viss usikkerhet om dette i det hele tatt er en Richard G. Furuholmen konstruksjon, spesielt da den skal være bygd i 1970. Richard døde i 1963, og bedriften hans ble videreført av hans kompanjong Otto L. Scheen, så dersom den har ett eget byggenummer tegningsnummer fra 69\70 så er det en ren Scheen båt.

 

Dog vil jeg si at linjene er der, innsvinget i akterskipet også, mye er veldig riktig med skrogformen.

Men det kan være båtbyggern gjorde dette på 'frihånd' etter noen gamle tegninger han hadde liggene.

 

Mer sansynlig er det at forrige eier snakker ut av r---- si og bare farer med svada. At båten er bygget 10 til 20 år tidligere, og da er det tjangs for at hun har noe historie, men igjen det blir vanskelig å finne ut av dette, men det hadde gjort båten mer spennende enn hun fremstår nå.

 

Hvorfor det ble "nytt" overbygg på henne på midten av 1980 tallet er også ett godt spørsmål som ble stilt her på BP på en tidligere tråd kun etter 10-15år.

 

Videre tror jeg ikke du kan bruke mye av bordgangene under vannlinjen når skjelettet er jigget og rett og jeg tror at mye av det du ser av bordgangen over vannlinjen vil du ende opp med å erstatte også.

 

Uansett har hun har blitt 'voldtatt' (med å sette på det nye overbygget) og skroget bærer preg av å ha utvidet trebåtkreft (råte) samt fått seg flere saftige smell i løp av de siste dagene som gjør at hun slipper tak i bunn bordene, akterspeilet og fordekket sitt.

 

Hadde båten hatt kjent histore. Være seg at den var i sin tid eid av noen historisk spennende mennesker, vært brukt til noe dokumentert historisk interessant så hadde det vært at man kunne strukket seg langt for å si at båten har livets rett. Uten noen form for dokumentasjon, og da du ikke har noe historisk forhold til båten som strekker seg over ren og skjær frustrasjon siste uker etter at du kjøpte henne og sett i lys av den stand den er i nå tror jeg at du vil også fra en sober trebåt fagmann, få beskjed om at den desverre ikke er verdt å redde selv om man fristiller seg fra det økonomiske aspektet av hva dette kommer til å koste.

 

Dersom du konkluderer som det høres ut som du vil i forrige innlegg så kan du eventuelt høre med Sollerud Trebåtskolen om de kan være interessert i å ta den på rot som prosjekt for elevene sine, kanskje de tar transporten bort til sitt sted på Lysaker slik at du slipper å bekoste fjerning av båten fra der den ligger nå.

 

 

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det du meiner er at heile dette båtprosjektet er totalt bortkasta, champagne.. Er litt synd for toppis da, han burde vel kansje tatt seg ein prat med selgeren av denne båten da og eventuelt få heva hele kjøpet, hvis han ikkje har kjøpt den som den står for en grisebillig penge??

Egentlig en fin båt men det spørs om det blir eit evighetsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Trehesten, jeg heller mot at dette nå dreier seg om å ta "stop loss" jo før jo heller.

 

Med hensyn til hvilke juridiske krav han evt kan presentere for selgeren vil jeg helst ikke mene for mye om, jeg er ikke jurist, og jeg vet ikke om båten ble solgt "som den står" eller om selger pushet salget ved hjelp av å gi uttrykk for at båten var i betraktlig bedre stand enn den var i etc.

 

Sikkert noen andre her som kan mene noe om denne delen av saken. Jeg tror jeg vil holde meg til de trebåt spesifikke sidene av dette båtkjøpet.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

refererer til einnlegg: r ikke nødvendig og bruke hele livet og resturere båten her,går jo ann og gjøre det mest nødvendigste slik at hun flyter og fikse opp innvendig så har han båt i mange år fremover. er jo ikke sikkert at han vil ha en utstillingsbåt

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på denne tråden og blir bare tristere og tristere, hadde du bare kunne fått fraktet den billig så kunne du brukt litt tid på å bestemme deg( eller la den stå der den står en stund). Er mulig du angrer hvis du kvitter deg med den å, og det att den kanskje ikke har så stor historisk verdi kan jo være en fordel det, du må ikke ha den tilbake som den var ny fins jo en del snarveger å ta. Det viktikste er att man har en båt man kan bruke og trives med sjøl, ikke å ha den fineste båten på fjorden mener nå jeg men nå er ikke jeg så veldig god på trebåter men hadde en 23 fots snekke en gang og hadde mye morro med den og der var det mye farm :rolleyes: det jeg vil fram til er å ikke ta noen forhastene sluttninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Sjølyst i dag og tok en titt på båten. Etter en rask besiktigelse utenfra må jeg si meg helt enig i Toppis sin siste vurdering. Jeg har selv en tendens til å ta meg vann over hodet og starte prosjekter som tar av. Men her ville selv jeg jeg kastet in håndkledet. Skal bli spennende å få vite hva en eventuell besiktigelse av en ekspert måtte konkludere med.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sannheten er nok den at de som kjøper en slik båt, ganske sikkert har som målsettning at den skal fremstå som en perle.

Det betyr ikke at de ikke kan bruke båten, før den er 100%. Men ergjerrigheten og drømmen driver dem fra skanse til skanse, inntil båten framstår med den stil, klasse og distingsjon som er en slik flott dame verdig...

 

De som først og fremst ønsker seg en båt til fisketurer og andre turer med gjengen, søker nok mot et annet segment i fritidsbåt markedet.

 

PS. Dette var en kommentar til Kaptein blopp #134

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frank, hvilken finish toppis ønsker på skuta er rimelig sekundert i denne diskusjonen, det er ikke lakk og malingsjobben som tar tid eller koster skjorta på denne båten.

 

Jeg går utifra at han vil ha en sjødyktig båt, og for å få dette skroget sjødyktig igjen så kommer man ikke unna å ta for seg de strukturelle skader hun fikk i siste par løft i forbindelse med å få henne tilbake på land. Også nødvendig å rette opp de fundamentale feilene som har blitt gjort av forrige eier(e).

 

Ja, selvfølgelig han kan frakte den hjem til vestlandet, legge på noen lag med glassfiber og epoksy til våren innvendig og utvendig, masse jobb, kommer til å koste han iallefall 50 000kr men hun vil sansynligvis være tett, men kommer hun til å gå i oppløsning innen få år eller dersom hun går på grunn, eller brekke når hun går i tung sjø fordi deler av den strukturelle styrken i spant, kjøl, bordganger, innfestning til bordganger og dekksbjelker er borte???? Jeg ville ikke vært toppis og hatt familie eller venner ombord da. Jeg hadde ikke turt å bruke båten selv engang uten å ha med følgebåt og redningsflåte.

 

Hun vil etter all sansylighet også etter en slik "restaurering" være skjeivere i skroget enn Freddy Mercury var på 70 og 80 tallet. Du skal ha ett ganske stabilt skrog dersom du skal klare å få båten til ikke å vri seg når du glasser en trebåt på begge sider.

 

Og dersom toppis etterhvert ville kvitte seg med båten ved salg hadde han sansynligvis sittet igjen med svarteper ved at veldig få tør å kjøpe en plastret Furuholmen - jeg vil påstå at hun blir tilnærmet lik USALGBAR.

 

Videre, vil jeg påstå at dersom han er "heldig" og får lurt noen til å kjøpe henne, etter et slik lappe-sammen-restene-av-båten prosjekt, så vil han kunne sitte igjen med straffeansvar ved at han ikke kan påstå at han har vært i god tro om at båtrestaureringen han hadde gjort var "god nok" dersom noen forulykker med båten innen rimelig tid av at han selger den.

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

MY Champagne er en klok mann.

 

Om Toppis finner ut at han vil skrote båten, hvordan kan han billigst gjøre dette der den ligger nå? Motorsag vil kanskje være stikkordet?

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Off..dette var triste greier! :nonod:

Må desverre si meg enig i at dette prosjektet ikke kan reddes. Fryktelig synd, ettersom linjene på båten er flotte, og disse båtene på fjorden en sommerkveld oser av sjarm og sommeridyll.

 

Ønsker deg lykke til, uansett hva du måtte finne på å gjøre!

Link to post
Share on other sites

MY Champagne er en klok mann.

 

Om Toppis finner ut at han vil skrote båten, hvordan kan han billigst gjøre dette der den ligger nå? Motorsag vil kanskje være stikkordet?

 

Takk for det Polarn.

 

Dersom toppis trekker konklusjonen om å legge inn årene på dette prosjektet, så bør han vel trekke pusten ett par dager og la ting roe seg, håper båtforeningen han er på er litt greie med han og gir han litt tid til å fjerne henne, samtidig er det snart fullt påtrykk av båter som skal opp så det er vel ikke mange ukene han kan stå der gratis.

 

Jeg hadde tatt kontakt med

1. sollerudstranda trebåtbygger skole og hørt om de vil la elevene jobbe med å redde henne eller bruke henne til andre formål for undervisning.

2. kontaktet de lokale brannvesen avdelingene og hørt om ikke de trenger å ha en brannøvelse snart..

3. avertert den som gratis mot henting på finn.no i tilfelle noen tør å ta jobben med denne båten.

4. kappet henne opp og fått den kjørt på fyllinga.

 

Toppis, dersom du vil fortelle, er jeg litt interessert i å høre om hva som blir gjort på forsikringssiden av dette havariet. Evt hva han forrige eieren har sagt dersom du har vært i kontakt med han etter at disse tingene har skjedd.

 

Er dette 100% avskrivning vi snakker om eller er det håp for at du får dekket noe av kostnadene dine her?

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

uff, synes ikke båten ser like bra ut nå som på finn bildene. En trist tråd dette. For å være ærlig trodde jeg den var kjøpt for en 5 - 10. lapper eller no...

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

og kaste 60k ut av vinduet???må jo være galskap.da kan jeg få den frakta nordover og resturere den sjøl hvis han skal skrote den

 

Frank, dette er jo kjempe bra, dersom du mener det du sier. Da har toppis ett alternativ til å få noen til å ta den av hendene sine her nede eller skrote den dersom han velger å ikke restaurere den selv.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Sjølyst i dag og tok en titt på båten. Etter en rask besiktigelse utenfra må jeg si meg helt enig i Toppis sin siste vurdering. Jeg har selv en tendens til å ta meg vann over hodet og starte prosjekter som tar av. Men her ville selv jeg jeg kastet in håndkledet. Skal bli spennende å få vite hva en eventuell besiktigelse av en ekspert måtte konkludere med.

 

NilsPils, jeg må si at det står respekt av den båten du fikk bygget i Thailand! Nydelig er hun. Du er jo også trebåt eier, og syntes du gjorde en veldig fin jobb med snekka di. Så jeg tror du ser de riktige tingene når du inspiserte Toppis sin båt. Har du mulighet for å utdype nærmere hvor ille det sto til sett fra ditt perspektiv?

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...