Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Ja, det ser ut til at dette går veien. Båten henger ikke lenger i stropper, men dupper fint i egne fortøyninger. Det kommer endel vann inn, men ikke mer enn at pumpene tar unna. Det er også skaffet til veie et aggregat så jeg ser lyst på det.

 

Eta for lasting av båten er ca kl 1400 i dag.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, skrive så mye om en mahogny Furuholmen uten ett eneste bilde. Dette sklir helt ut. Du må få inn noen bilder her :smash:

Lykke til !

Jeg sjøsatte selv ei snekke jeg hadde kjøpt i våres. Snekka var i plast og alt lå til rette for at dette skulle være helt udramatisk, men følelsen da båten svingte ut over kaikanten og ble satt på vannet er ubetalelig. Herlig å se at båten fløt. Du som har en stor trebåt som skal trutne har nok kriblingen litt lenger enn det jeg hadde, men følelsen av euforisk lykke er den samme :lol:

Link to post
Share on other sites

Var en tur nedom havna på vei til jobb. Far i huset (eller var det kanskje båten) var fortsatt i godt humør, og det hadde han jaggu grunn til også. Ikke nok med at båten flyter og tar inn mye mindre vann, men far sjøl hadde i tillegg blitt meget godt tatt vare på av havnesjefen og var full av lovord om ham. Og sånt er jo hyggelig å ta med seg.

 

Jeg tok noen bilder igår og idag, skal om jeg kan klare og klemme et par av dem ned i 100 KB.

Redigert av Nautilus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg kom ned igår kveld var dette ståa:

dsc_3881.jpg

 

Ikke så lett å se på dette bildet, men båten lutet litt til babord. Jeg hadde selvfølgelig glemt å kjøpe nye batterier til blitzen ... Argh.

dsc_3879.jpg

 

Ombord var den en kar med godt humør og en del vann. Det ble både båtprat og bilder. Det kom inn noe langs ene bordgangen på styrbord side, litt under dørknivå.

dsc_3872.jpg

 

dsc_3873.jpg

 

Da jeg kom ombord sto det vann til oppunder dørken ved motoren, ca. midt i båten. Da jeg dro en snau time senere sto det drøye 5 cm over dørkplata til venstre for motoren.

dsc_3875.jpg

 

Her pumpes det for fulle mugger. Nå i morges er den nærmeste pumpa fjernet og det er nå såpass lite vann i kjølen at den pumpa som står igjen drar litt luft.

dsc_3876.jpg

 

Båten lutet nokså mye forover, vannlinja lå godt under vann igår kveld!

dsc_3880.jpg

 

I dag morges var det andre boller ...

dsc_3886.jpg

 

dsc_3885.jpg

 

dsc_3887.jpg

 

Far sjøl ordner med fortøyningen.

dsc_3888.jpg

 

Jeg ønsket lykke til på reisen og dro på jobb. Håper turen går bra.

 

Det er virkelig en flott båt, synd at den har måttet ligge så lenge på land. Jeg krysser fingrene for et vellykket prosjekt og ikke minst en prosjekttråd!

 

PS! Beklager den delvis dårlige billedkvaliteten, men det var nokså mørkt igår kveld og vanskelige forhold.

Redigert av Nautilus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Nautilus! Tusen takk skal du ha.

 

Jeg ser fram til at jeg kan skrive i tråden her at båten er kommet ombord på Rana Ekspress og kursen er satt mot Bergen

 

Og for de som venter på en prosjekttråd, den kommer nok. Først må det skaffes oversikt over hva som skal gjøres og en prioriteringssoversikt for dette. Og ikke minst, bankonti må ha et solid påfyll slik at nødvendige materialer og utstyr kan handles inn.

Link to post
Share on other sites

Toppis

Du trenger ikke kjøpe så mye materialer fra start, begynn med å få henne på land, få henne under tak (innendørs eller i ett stort nok telt til å kunne gå rundt båten)

 

Demonter det du kan av løsøre i interiøret, tanker eksosrør o.l vær ekstremt nøye med å markere bitene slik at du vet hvordan du skal få de på plass igjen, ta masse bilder underveis og merk disse også.

 

Så kan du gå igang med å banke og stikke i henne for å finne ut hvor råten er (det er garantert noe råte! Pass på overgangen under dollbord og skuteside og akterspeil) få vekk alt olje og skitt i kjølsvinet, skrap den ren.

 

Ikke ta hele skuta på en gang, tenk prosjekter som du klarer å fullføre uten å miste lysten. Mye bedre med 3 små prosjekter i løp av vinteren som du fullfører enn ett påbegynt ett som du ikke rekker i mål med. Begynn gjerne i bånn av skuta, det er det få som gjør da det er der det syntes minst, men er viktigst, er ikke bånn tett og skroget sunt så spiller det liten rolle hvor mange lag lakk man har på overbygget.

 

Samtidig er det få trebåter som dør av saltvann mens brorparten får råten sin fra regnvann så ikke glem å få henne tett fra oversiden heller.

 

Lykke til Toppis

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

 

Du skisserer en framgangsmåte som jeg er helt enig i.

Jeg ser for meg at første milepæl blir å få renovert skrog samt gjøre fordekk tett. Her mangler nemlig det meste av nating.

Jeg er av den formening at hvis prosjektet blir for omfattende så blir båten stående på land for lenge og da er det fort gjort å miste motet. Jeg håper at mye av renovering da kan utføres mens båten faktisk er på sjøen og i tillegg kan brukes til småturer.

Det er heldigvis lite som skal gjøres innvendig med tanke på innreding etc så der sparer jeg masse tid.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut Toppis, dersom du vil fokusere på skrog og maskinelt i vinter, men vil ha henne relativt tett til sommeren på dekk og overbygg kan du vurdere hvorvidt du kan "jukse" med å bruke Colean oppå (inklusive over teak stavene) i stedenfor lakk frem til du får tid og materialer til å ta dekk og overbygg så grundig som du ønsker. Colean er langt fra gratis, men kanskje en investering å ta slik at du kan få brukt båten til neste år.

 

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nyinnkjøpt! Flott båt. :cheers:

Jeg har alltid beundret Furuholmen plattgattere. De har rene linjer og fin svung. Skulle jeg ha et trebåtprosjekt i framtiden ville det vært en slik. Går jo og sikler på en her i nærheten, men den er ikke avertert til salgs. Den har stått i naust i mange år og er temmelig opptørket. Men jeg får vel drive med plastbalja en stund til. Kan du fortelle noe om maskineriet i din?

Link to post
Share on other sites

Hvis båten fremdeles ligger på vannet, skaff deg ett par oppvaskbørster eller skrubber, og ett par flasker Zalo. Gnukk så mye du kan der du kommer til innvendig rundt kjøl og de nedre bordgangene osv. Lensepumpen vil kvitte seg med rusket. Du kommer til å få løst opp mye rart med Zalo.

Zalo'en løser også opp olje og annen gammel morro slik at det blir ingen film på vannet e.l. på utsiden.

 

Mye tyngre å få gjort rent dette når båten ligger på land og du må til med skraper, støvsuger osv.

Link to post
Share on other sites

Litt enig med Honduras, dersom du skal vaske og greier, sørg for at du gjør det nå mens hun er våt gjerne mens hun er i sjøen.

 

Litt avhengig av hvordan du oppbevarer båten i vinter (innendørs eller under telt etc) så vil det påvirke tiden det tar å tørke båten. Når du skal til å lime og reparere i vinter, så kommer du til å ønske å ha så tørr båt som mulig.

 

Så det å bruke vann \ fuktighet ombord når du kommer på land bør du prøve så godt du kan å unngå.

 

Til referanse, jeg tok Champagne ut av vannet i tidlig september 2007, hadde henne stående i ett O.B Wiik telt på godt drenert grus underlag med god lufting. I slutten av mai 2008 fraktet jeg båten på lastebil til der hun ligger innendørs. Men det var ikke før i oktober 2008 at kjølen, spant og deler av kledningen var tørket godt nok til at man kunne begynne å reparere der det innebar å lime.

 

Din båt har stått lenge på land, men spørs hvor godt tildekket hun har vært de siste 4 år. Kan være en ide å gå til innkjøp av ett fukt meter eller låne ett av noen du kjenner som har for å forsikre deg om at du ikke begynner å lime for tidlig.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Dramaet fortsetter... Nå ligger båten

midtfjords og den største pumpen ombord har gått i streik. Båten tar inn mer vann enn de to resterende pumpene klarer å ta unna. Redningsselskapet er tilkalt, men det er uvisst når de kan være på plass. Pga dette så mister vi mest sansynlig sjangsen for frakt av båten. Så nå håper vi bare ikke båten går ned.

Link to post
Share on other sites

Båten som skulle tatt den med tror jeg er gått fra Kai. Frustrerende, for de er ikke langt unna.

At det ville komme mer vann når skroget gjør fart kom ikke som noen overraskelse, men det gjorde derimot en sviktende lensepumpe. Redningsskøyten er nå på vei fra drøbaksundet. Siste jeg hørte fra "havaristen" var at de prøver nå å slepe båten inn mot en holme slik at den ikke skal forsvinne i dypet.

Link to post
Share on other sites

Så synd! Får håpe gutta på redninsskøyta har tid og mulighet til å buksere den ut med lensing ombord!

Hadde vært for galt at det skjærer seg nå, med den innsatsen dere har lagt ned!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...