Jump to content

Sjøsetting av vår Furuholmen


JohnC

Recommended Posts

Jeg foreslo biltransport over fjellet tidligere i tråden men det ble sikkert mye dyrere enn å frakte per båt i og med at hun er over 3 m bred. Og det kreves følgebil og man må søke om bredde disp for transporten til vestlandet.

 

Samme gjelder vel dersom man må fra Sjølyst til hvor enn denne frakteskuta legger til når den er i Oslo.

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Ja, folkens.

 

Ikke mye nytt siden i går kveld. Båten ligger på en grunne ved Gressholmen og vi venter nå på at et nærliggende slip/redningsselskap skal ta en befaring og komme med en pris på å få tømt båten på vann og retur av denne inn igjen i Bestumkilen.

 

Forhåpentligvis vil det bli enklere å ta ut vannet i dag da treet forhåpentligvis har trutnet noe mer. Da skuten ble evakuert i går var det ca 40 cm med fribord igjen og det sier seg selv at det da er en del treverk som slipper inn vann all den tid det aldri har vært i vann før.

 

MY Champagne: Vi tar kontakt med Jan Ivar Johansen nå. Om det er så mye han kan utrette vet jeg ikke, men det kan nok helt sikkert bli en hyggelig båtprat.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det må ha vært flere folk involvert i denne situasjonen når båten var midtfjords, men en ting jeg personlig lurer litt på er om din blinde far var med når dette skjedde ?

Dette må jo i så fall ha vært en ganske så traumatisk opplevelse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det må ha vært flere folk involvert i denne situasjonen når båten var midtfjords, men en ting jeg personlig lurer litt på er om din blinde far var med når dette skjedde ?

Dette må jo i så fall ha vært en ganske så traumatisk opplevelse.

 

Min blinde far var nok ombord ja. Han er ikke særlig skremt av seg og har vært ute en vinternatt før, men han har nok fått seg en liten "knekk" etter dette og ser ganske mørkt på situasjonen (bokstavelig talt).

Link to post
Share on other sites

Da har det vært folk fra Lindøy slip og sett på saken. Båten ligger greit framdeles og de mener det skal være en enkel sak og få reddet båten. Akkurat nå er de opptatt med andre redningsoppdrag og de må se vinden an om de får gjort noe med båten vår i dag.

 

I følge YR.NO så skal det være lett til laber bris i området, men om det varselet har noen rot i virkeligheten vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Håper ikke du tar skrekken etter dette...og sier ALDRI mer trebåt.. yesnod.gif

Keep up the good spirit

 

Har nok ikke tatt skrekken enda og skulle dette (Gud forby) gå rett vest så blir det nok en stund før jeg gjør noe lignende. Da er det tilbake til vår 25 fots Furuholmen en stund til.

 

Men nå vil jeg ha båten til Bergen!!! Man føler seg ganske maktesløs når man er så langt unna og prisgitt andres innsats for å få ting utrettet.

Link to post
Share on other sites

HVordan får du båten på Rana Ekspress, er det egen kran på den båten eller er det kran ved brygga? Litt synd båten min ligger på land nå, ellers skulle jeg slept deg gratis til Bestumkilen :flag:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Her kommer havaristen i trygt farvann igjen, på vei inn Bestumkilen.

DSC_3901.jpg

 

Tilbake i stroppene og pumpa igang.

DSC_3906.jpg

 

Det er tøff kost å overnatte i fjæresteinene, interiøret har fått juling.

DSC_3907.jpg

 

DSC_3908.jpg

 

Den ene bordgangen ser ut til å ha løsnet litt under strabasene.

DSC_3909.jpg

 

Hekken holdes høyt under lensingen, det virker som det er her hun lekker mest.

DSC_3914.jpg

 

 

DSC_3913.jpg

 

Flotte linjer på denne skuta, den kan bli virkelig flott med tid og stunder.

DSC_3915.jpg

Link to post
Share on other sites

oioioi! Dette var et trist syn!

 

Men, alt kan ordnes og går ting etter planen så benytter vi båten fra Lindøy slip om 14 dager slik at vi får laste ombord på Rana Ekspress.

 

Til du som lurte; Rana Ekspress har egen kran ombord så vi legger bare til longside så tar de den rett opp. Takk for tilbudet om gratis slep, men jeg er redd denne bør henge i stroppe under slepet da det ikke finnes kraftige nok pumper til å holde den flytende.

 

Tusen takk for bilder Nautilius! Jeg hørte du hadde vært der så jeg har ventet i spenning på disse!

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er virkelig trist. Nå har jeg gått rundt med "vondt" i magen siden fredag og selv om jeg er glad Nautilius har postet bildene så er det deprimerende å se på.

 

Jeg ser på bildene at skadene på stb. side akter er blitt vesentlig verre og jeg har en snikende mistanke at der holder det ikke lengre med reperasjoner der, men at hele hekken er moden for utskiftning. Dette begynner jo også å koste en hel del mer og enda har vi ikke begynt å jobbe på båten.

 

I morgen kommer vi til å kontakte Sandviken Slipp (Bergen) og forhøre oss om muligheter for å ta båten inn der og få litt assistanse til og i hvertfall få båten sjødyktig. Med det mener jeg med å utbedre alt av skader fra vannlinjen og ned. Vel, har jeg hatt båt i alle år, men jeg har aldri utført den type arbeid før. Så litt ekspertise og starthjelp vil nok virker noe motiverende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...