Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Lett gjenkjennelig med kvit skipperlue

 

Bare en liten rettelse...

Hvite luer er for plastbåt skippere.

 

Ekte trebåtfolk bruker slike luer:

lue.jpg

 

Fankern må bort i båten og få fjerna den kvite skipparlua i frontruta med ei gong :blush: . Kor får ein tak i slike svarte skipperluer

Link to post
Share on other sites

Her er vår trebåt:

 

Kjempekoselig båt du har her.

Håper det går bra med oppussings prosjektet.

 

 

Kor får ein tak i slike svarte skipperluer

Denne lua har ulike navn, etter hvor i landet du bor.

Her på min kant av landet kalles den Bømlohua'

I Bergen kalles den Stril lue

 

Jeg kjøpte min hos en lokal skipshandel.

Du kan kjøpe den på nettet...her fek

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=2107

 

Ellers går det vel strengt tatt et skille i bruk av lue, også blandt trebåtfolk...

Er du skipper på en flott Furuholmen eller lignende så er hvit lua greit.

Men er det ei snekke du har, eller ei skøyte, eller som meg en båt som opprinnelig har vært en fiskebåt, da er svart lue et must.

 

Båten din ligger vel strengt tatt i grenseland, så hvit lue kan til nøds godtas i ditt tilfelle... :lol:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Solglitter: Fin robåt! Er det en Rana-spissing eller en Salten-spissing? Og den har vel et påhengsfeste bak?

 

Jeg er kommet til at det er ganske nødvendig å kunne bruke motor av og til; får faktisk seilt og rodd både mer og lengre med motormulighet enn uten. På oselverfæringen på bildet er motoren satt i brønn, en trygg og effektiv måte å motorisere på. (Denne færingen vil jeg nå selge, for å arbeide opp en annen oselverfæring). Merk sideroret og rundholtplaten akter; meget praktisk!

 

 

kopi_av_cimg1951_hele_oa__2.jpg

 

Men den virkelig prektige båten, er oselver-slagkeipingen fra 1919, 25 fot. Egentlig helt i øvre skikt å ro alene, men den er så lettrodd at dette faktisk går! Men også den har motorbrønn til bruk ved høve - og seilrigg, selvagt!

 

barb._og_jan_i_baaten_dscn1806.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei roeren...

Første gang jeg ser et skikkelig bilde av båten din...

Dette var imponerende.

 

Jeg kaller dette en robåt, men har skjønt etter hvert at en robåt er mer enn en robåt.

Det er "spissing" og det er trebøring og fjæring...og kansje enda flere.

 

Har forstått at begrepet trebøring og fjæring har å gjøre med anntalle bord skrogt er satt sammen av.

Men finnes det ikke varianter som er satt sammen av flere en fire bord?

Og hva kalles de?

Link to post
Share on other sites

En trebåttråd. Genialt.

 

De fleste har jo kanskje lest tråden om min nyinnkjøpte Furuholmen. Jeg skal ikke fortelle om denne her, men som den trebåtentusiast man er så kan man jo ikke nøye seg med bare en båt vel?

 

Her har dere et bilde av båten jeg benytter pr. i dag. Skroget skal være en Furuholmen, men båten har vært gjenstand for en del ombygginger opp gjennom tidene. Overbygget er så uorginalt som det kan bli og skroget der er det lagt på en ekstra bordgang i høyden. Båten er 25 fot og framdriftsmaskineri er en Yamnar 33.

 

Dett er en riktig trivelig båt, ypperlig til fisketurer for meg og min bedre halvdel.

 

furuholmen_25_1964.jpg

 

Redigert og lagt til link:

Båt nr 2

Redigert av toppis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men som den trebåtentusiast man er så kan man jo ikke nøye seg med bare en båt vel?

For meg er plassproblem den største utfordringen...

Har ikke plass til mer enn en båt.

 

Kan jo se Furuholmen linjene på båten din, selv om overbygget ikke er helt orginalt.

Men det viktigste er jo at du trives med båten din, og det er tydelig at du gjør.

 

Kan du legge ut en link til den tråden du never, hvor vi kan bli litt bedre kjent med båten din.

Det er jo ikke sikkert at alle har lest den

Link to post
Share on other sites

Har lagt ut linken nå Wasco, men den er kanskje ikke til det du trodde? Jeg har ingen link her på forumet angënde båten i bildet over, men jeg burde kanskje gjøre det?

 

Båten har jeg hatt i vel 6 måneder og eneste arbeidet jeg har utført på den er å montere skroggjennomføringer for toalett ombord. Så kanskje siden det ikke blir noe av 33 foteren så kanskje jeg skal konsentrere meg om å sette denne i bedre stand?

Link to post
Share on other sites

Sorry Toppis...kjente ikke igjen niket ditt med det samme....

Det må være alsheimer... :nonod::nonod:

 

Du har jo vært den mest omtalte person på forumet her de siste dagen :yesnod:

Vell, ikke du da, men båten din

 

Men jeg viste ikke at du hadde en anne båt.

Drama rundt den andre båten du kjøpte har vi jo fulgt fra time til time

Link to post
Share on other sites

Hei! Godt å se at du er på bena og ved godt mot, Toppis. Ja, vi er mange som har fulgt tråden og håper du får en lykkelig utgang på saken. Venter spent på hva som skjer videre. Men så har du altså enm Furuholmen til da. Klart du kan få mye ut av den der hvis du vil. Men en daglig bruksbåt må en jo også ha om livet skal ha noen mening.

 

Wasco, jeg har altså ikke trebåt for tiden, men er sterkt fristet til å sette i gang med noe straks Bayliner-prosjektet er ferdig.

Men Bømlahua har no eg og då. Så då e eg vel kvalifisert te trebåttråden, håpar eg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oi oi, har ikke sett denne tråden før nå. Skal si det var respons på dette ja! Kjempe initiativ Wasco:) På tide med en egen tråd for oss trebåtidioter:P Men kanskje det også hadde vært fint med en egen del av forumet til trebåter?

Legger ved et par bilder av Toivo her.

baatene.jpg

dekk_bak_paa_vannet2.jpg

 

Foresten så har jeg ikke noen bra bilder av båten enda. nå er dekket ferdig og toivo skal på vannet igjen i slutten av uka, og da blir det nok masse bilder:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Men Bømlahua har no eg og då. Så då e eg vel kvalifisert te trebåttråden, håpar eg. :smiley:

Ja, har du lua er du innafor' :giggle:

Og du innrømmer jo at du drømmer om en trebåt, så da er du fult ut kvalifisert til å delta i Båttråden :yesnod::yesnod:

 

 

Men kanskje det også hadde vært fint med en egen del av forumet til trebåter?

Legger ved et par bilder av Toivo her.

Vi får vel se etter hvert om det kan bli aktuelt med en egen trebåt avdeling av BP.

Det kunne jo vært greit å ha et kunnskapsarkiv, hvor nye trebåteiere kunne gå inn og høste kunnskap.

 

Ellers har jeg fulgt med Toivo fra du for første gang presenterte henne her på BP.

Gleder oss til flere bilder av den smukke dame :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gyda_1.jpg

Her er bilde av min nylig innkjøpte GYDA av Bergen

Type båt er ukjent, men arbeid har jeg fremover.

Hei og velkommen med din flotte Gyda til Båttråden.

Har fulgt med i den tråden du hadde.

Var det ikke slik at noen mente båten din måtte være en Albatross Sjøløven?

 

Håper du holder oss oppdatert om fremdriften av prosjektet ditt.

Dette kan bli en flott båt. Men det er jo en del jobb hvis du virkelig vil ha henne til å fremstå som en skjønnhet.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, har du lua er du innafor' :giggle:

Og du innrømmer jo at du drømmer om en trebåt, så da er du fult ut kvalifisert til å delta i Båttråden :yesnod::yesnod:

 

 

 

Vi får vel se etter hvert om det kan bli aktuelt med en egen trebåt avdeling av BP.

Det kunne jo vært greit å ha et kunnskapsarkiv, hvor nye trebåteiere kunne gå inn og høste kunnskap.

 

Mye hyggelig lesing her, og fine bilder. Da jeg for en tid siden startet "Ståltråden-tråden for metallbåter" var det mitt ønske å få en egen avdeling her på forumet for dette, noe lignende som de har på svenske Maringarderoben. Men det var visst vanskelig å få til, dengang. Og nå har vel de fleste glemt at tråden eksisterer, selvom flere metallbåteiere er innom Åpent forum. Men det hadde bestemt vært fint å ha noen andre avdelinger enn plastavdelingen. Alle båttyper har sine spesielle problemer----trebåter skal oljes og lakkereres og kanskje skifte noen bordganger, stålbåter må passe på rusten og males med spesialmaling, tokomp. eller enkomp. osv. Mao.helt andre problemer og annet vedlikehold enn plast.

 

Jeg har hatt både tre og plastbåter, men har nå en Hollandsk stålbåt som jeg akter å ta vare på.

Så jeg støtter tanken om egne avdelinger for de forskjellige båttyper.

 

PS Jeg var forresten innom Båter i sjøen idag, og så den nye Linssen 40 fot stålbåt-------berre lekker, og perfekt finish. Hadde desverre ikke fotoapparatet med :headbang:

Men tillykke med en fin og lærerik tråd, Wasco

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

dsc00061.jpg

 

dsc00034.jpg

 

dsc00162.jpg

 

Her er vår båt, en 28 fots tursnekke bygd i 73 hos Skaar trebåtbyggeri, den ble kjøpt i fjor og og er under løpende oppgradering.

Oppgradert til nå:

Ny Kalesje (Norsk Maskintrekk, perfekt passform, litt sein levering)

Nye puter og putetrekk (Lokal sydame)

Isotherm 65 liter kjøleskap (Wærners båtbu)

2 bluss spritkokeapparat (Wærners båtbu) Måtte bytte ut gasskokern da gassflaskeplassen ble overtatt av kjøleskapet!

Webasto Dieselvarmer

 

Båten er klinket og all søm over vannlinjen er proppet, noe som letter båtpussen betraktelig, furu på eikespant. overbygg og innredning er i mahogny, noe finer i innredning. Hyttetaket og hardtoppen er i formstøpt gap, ikke glassbelagt treverk. Motorisering er en 89 modell BMC 1.8 diesel på 38 hk med ferskvannskjøling og varmeveksler Hurth gir og 25mm aksling.

70 liter dieseltank, 120 liter vann og 120 liter septik.

Vekt 4500 kg.

 

Planlagte oppgraderinger:

Ankervinsj (trenger jeg å argumentere??)

Motor: Heloverhale eller bytte

Legge skikkelig dørk, har furudørker pr i dag.

bytte "dynamo" til en med skikkelig kapasitet

Bytte batteribank til 4x100 ah gele.

Skifte lyddempingsmateriale

Div oppgraderinger på det elektriske.

 

Årets sesong har vært preget av motorproblemer og regn, har til tross for dette logget 70 motortimer siden den ble satt ut. Fikk ikke brukt båten den perioden det var aller best vær, da stod jeg på hue i maskinen og klødde meg tilblods i hodet over hvorfor den ikke ville spille på lag, endte med at jeg heiste ut hele greia og overhalte topplokket og fant stor slitasje i registeret på motoren, skiftet et drev og alt har etter dette vært såre vel, sliter litt med at tempen stiger over 2300 rpm, dette er noe jeg håper å få bukt med i løpet av vinteren.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Kjempebra med egen trebåt-tråd.

Her er vår Sandøy 28 AC fra 1979. Har begynt oppussingen av hele båten, og startet da med overbygget, og det elektriske anlegget. Den ser litt "snau" ut foreløpig men det kommer saker og ting etter hvert.

Litt dårlig med bilder, men håper å få tatt noen flere etterhvert.

hpim7635.jpg

28052009054.jpg

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både tre og plastbåter, men har nå en Hollandsk stålbåt som jeg akter å ta vare på.

Så jeg støtter tanken om egne avdelinger for de forskjellige båttyper.

Hollands stålbåt ja... det er liksom en egen "svung" over det begrepet :yesnod:

Har tittet på en del stålbåter, og synes mange av dem er riktig flotte.

Men det er vel ikke til å komme fra at fritidsbåter i stål er en ganske marginal gruppe.

Desto større ærbødighet for de som gir seg i kast med slike båter.

Det er jo en kar som har en prosjekttråd her på BP, og han holder på å bygge om en stor, gamel slepebåt...i stål selvsagt.

 

Og som du sier, alle båttyper har sin egen verden med hennsyn til vedlikehold og drift.

Bevaring og stell av trebåter er en egen vitenskap, men utallige innfalsvinkler, teknikker og ikke minst tradisjoner.

 

dsc00061.jpg

En usedvanlig flott og godt vedlikeholdt båt du har der.

Håper du får kontroll på motoren etter hvert.

Og så får du legge ut bilder etter hvert som prosjektet skrider fram

Link to post
Share on other sites

Kjempebra med egen trebåt-tråd.

Her er vår Sandøy 28 AC fra 1979. Har begynt oppussingen av hele båten, og startet da med overbygget, og det elektriske anlegget. Den ser litt "snau" ut foreløpig men det kommer saker og ting etter hvert.

Etter bildene å dømme ser jo denne båten kjempefin ut.

Kan ikke skjønne at det er så mye å gjøre her...

 

Men uansett, nok en flott båt.

Blir i skikkelig godt humør av å se alle de fine båtene som dukker opp her i båttråden :yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

@Wasco: Tusen takk! den er godt stelt med og jeg ser frem til vårpussen allerede!

@Woody: Nydelig Sandøysnekke!!!!

 

Skal prøve å ta litt bilder etterhvert, noe blir gjort på verkstedet vårt, blir store kontraster med en 1.8 diesel side om side med en fullblods Subaru rallybil! Dørkene håper jeg å stå med hos min svoger som driver møbelsnekkeri her i Svelvik, (ps. han er trebåtbygger også!!) :yesnod:

Båten blir nok liggende ute en måned til og jeg gjør nok ikke stort med den før den er oppe!

 

Skal også i vinter restaurere en gammel 10" With som jentungen skal få bruke neste sommer, litt plastarbeid, pussing sparkling og lakking og nytt treverk (akterspeil, tofter, fenderlist og evt styrekonsoll)

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

I og med at båten utelukkende brukes som turbåt har jeg lyst til å legge stavdørk i tre, har ikke helt bestemt meg for tresort ennå. Skal jobbe i Kristiansand frem til Januar så det skjer nok ikke så mye før det, motoren skal ut i høst så den begynner jeg nok på først! Det er greit med en plan, jeg er ikke god til å beregne tisforbruk på dette, men vi får se hvor langt vi kommer!

Skal sjekke om jeg kan bruke de dørkene jeg har som "fundament" for trestavene, holder kanskje å legge en tynn finer oppå før stavene limes inn!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Stavdørk vil sikkert ta seg flott ut i den type båt du har.

Min båt blir også kun brukt som turbåt i dag, men den ble opprinnelig bygget som fiskebåt, og den har derfor et litt mer rustikk preg. Dette preget vil jeg i størst mulig grad ivareta.

 

Hva beregning av tid anngår, så vet vel alle trebåteiere at TTT (TingTarTid)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...