Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei, god ide med en trebåtside. her er mitt bidrag: Morild er bygget i 1954 for skipsreder Meyer i Oslo.

Du verden, her har vi en dame med klasse og distingsjon... :yesnod:

Her er det linjer som kan få noen og en hver til å snu seg og kaste lange blikk

 

En båt som oser av dannet diskresjon, hvitvin i krystallglass, duft av fransk parfyme, fløyelstrekk og kokket koversasjon i varme sommerkvelder... :yesnod::yesnod:

 

Denne båten har neppe sett ei krabbeteine.. :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vell, uansett...hitvin eller krabbeteiner....eller begge deler.

Dette er en utrolig flott og godt vedlikeholdt eksemplar av en Furuholmen.

 

Tror de fleste trebåteiere går med en hemmelig drøm om en gang å eie en slik... :yesnod:

 

Ser at du holder til i Stavanger...

Skulle nesten tatt en valfart tur ned for å se på vidunderet :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kaller dette en robåt, men har skjønt etter hvert at en robåt er mer enn en robåt.

Det er "spissing" og det er trebøring og fjæring...og kansje enda flere.

 

Har forstått at begrepet trebøring og fjæring har å gjøre med anntalle bord skrogt er satt sammen av.

Men finnes det ikke varianter som er satt sammen av flere en fire bord?

Og hva kalles de?

 

Åja! Dette med robåtbetegnelser er ganske komplekst! Ulike sedvaner rundt om i landet, og flere betegnelser for det samme!

 

Enkelte betegnelser går nok på antall bordganger, men de fleste går på størrelsestyper: 1. Æring; 2. færing eller to-kne-færing (i Trøndelag og Nord-Norge); 3. halvromsfæring eller hundromsfæring (Nord-Norge); 4. treroing eller trirøing (på det meste av kysten) eller seksæring (særlig på Sør-Vestlandet); 5. halvfjerderømming eller kobbring (Nord-Norge); 6. firroing (Sunnmøre og Nord-Norge) eller firkeiping (Midt-Vestlandet) eller slagkeiping (særlig Midt-Vestlandet) eller åttring (flere steder); 7. halvfemterømming eller kobbring (i Nord-Norge, det også; 'kobbring' kan altså bety 2 ulike båtstørrelser!);

8. femkeiping (Midt-Vestlandet) eller tiæring (særlig Sør-Vestlandet) eller åttring (i Nord-Norge - merk at "åttring" kan bety så mangt!); 9. tolværing (Sør-Vestlandet) eller sekskeiping (Midt-Vestlandet) eller åttring (Sunnmøre - der har du 'åttring'-betegnelsen igjen!) eller fembøring (Trøndelag og Nord-Norge). Og det fantes tidligere også robåter med syv og åtte ro-rom og årefestepar! Legg merke til at "fembøring" ikke har noe med antall bord å gjøre, men antagelig kommer av det gammelnorske "fimr-byrding", som betyr lett(!) føringsbåt.

 

Det er riktig at trebording eller trebørding rett og slett betyr båt bygd av 3 bord på hver side, en byggeskikk særlig brukt på Sør-Vestlandet, der oselveren er bare en av mange typer bygd slik. Men mange robåttyper ble en god stund bygd av 4 bord på hver side (strandebarmer, sunnhordlandsbåt o. fl.). Nå er det blitt vanlig å bygge av 5-6 bord på hver side.

 

'Spissing' er en båttype som oppstod i siste halvpart av 1800-tallet i Nord-Norge, som en enklere og mer anvendelig type enn de avanserte (og litt sære?) Nordlandsbåtene. Disse blir bygd av 6-10 bord på hver side, og særlig Ranaspissingene har beholdt noe av det spenstige springet og de skarpe stevnene fra Nordlandsbåtene.

 

Jeg vil tro at en 24 fots, smal, skarp halvfjerderoms spissing, med motorbrønn, senkekjøl, god rigg og telt, virkelig har en fremtid for moderne båtbrukere, kanskje bygd av tynne bord (gjerne popnaglet (!) sammen og belagt med tynn plast på utsiden).

Link to post
Share on other sites

Hun ligger på Finn... Er åpen for gode bud... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18322906 :smiley:

 

Ja, jeg mente jeg hadde sett den tidligere ja. Det var nå en skulle hatt litt mer penger enn akkurat til salt i såret.

Det er så nydelige linjer på det skroget at jeg nesten får vondt når jeg ser den.

Uansett, lykke til med salget.

Link to post
Share on other sites

Åja! Dette med robåtbetegnelser er ganske komplekst! Ulike sedvaner rundt om i landet, og flere betegnelser for det samme!

Takk til deg roeren for denne spennende artikkelen om "robåter"

Etter å ha lest dette, vil nok jeg - og forhåpentlig mange andre begynne å se på alle de flotte gamle robåten som finnes på en ny måte.

Merker at dette er noe du brenner for.

Det er slike folk som deg som gjør båtmiljøet fargerikt og spennende :yesnod:

 

Det var nå en skulle hatt litt mer penger enn akkurat til salt i såret.

Jeg har hørt om å "ikke ha til mer en salt i grøten"

Men din varianten passer kanskje bedre på oss som skulle ønske vi hade muligheten til å skaffe oss en slik flott båt som det her er snakk om.. :yesnod:

 

Tråden har allerede passert 100 innlegg på 4 dager, det viser kanskje at det er stor interesse for en slik tråd? :flag::sailing:

Interessen og behovet er klart til stede.

Og jeg skal gjøre det jeg kan for at denne tråden ikke forsviner langt ut i rekka av tråder.

Link to post
Share on other sites

Eller svinaktig misunnelig

Du kan jo trøste deg med at det er mange som er misunelig på deg også Trehest.

Den flotte båten din for 6000,- det er noe å være misunelig på..peopleangryman.gif

 

Hva med å poste bilder av innredning også? Jeg er bestandig sulten på nye ideer til innredning av både pentry og kabin.

Du kan jo trykke på linken "Mitt prosjekt" og se hva jeg har fått til i det trange lille styrhuset mitt :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaudå medføre no riktigheit i det, men det blir no som og samanligna ein skoda mot ein rolls royce det då.

Jammen har eg fått tak i ein refleks danskebysse so no blir det varme i lugaren og på mørke haustkveldar, :wink: .

Men eg er redd denne båten kjem til og tredobble prisen sin når eg er ferdig med denne cabincruseren, Har alt begjynnt og bestille varer som skal inn i båten i løpet av vinteren, det koster og vere kar, sjølv om halve ræva henge utanfor :lol:

Link to post
Share on other sites

Får legge ut litt bilder jeg også da! Dette er mitt prosjekt Miranda, min barndomsbåt. Her på første bilde i 1986, 1 årgammel, jeg var 6 år, står i mitten med orange flytevest. Miranda er bygget i Sponvika på utsiden Halden.

01miranda1986.jpg

Hun ble solgt ut av familien i 1995 og våren 2008 kjøpte jeg henne tilbake, da så hun slik ut!

miranda2_002.jpg

TTT eksisterer desverre hos meg også, nå lengter jeg etter å komme meg på sjøen! Men det da går fremover, Miranda har blitt pusset helt ned, fått fire nye bord, og beising og oljing er på gang! Bildet er i fra forrige uke, mens jeg oljer!

miranda_012.jpg

Jeg har hatt trebåt siden jeg var femten år, nå 29, og det blir bare morsommere for hver dag som går! :flag:

Prosjektbloggen min: Miranda`s Blogg?

Flott tråd Wasco!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt trebåt siden jeg var femten år, nå 29, og det blir bare morsommere for hver dag som går! :flag:

Flotte bilder av en flott båt.

Ingen tvil om at vi trebåtfolk har et mer personlig forhold til båtene våre. I ditt tilfelle må det jo være ekstra morro å få tak i din barndoms båt.....selv om du fremdeles ikke er gamle karen da... :lol:

 

Ser at du har valgt å beise skroget. Dette var et "dristig" valg, men det er ingen tvil om at resultatet er kjempeflott.

 

Kikk gjerne innom våre heimesider på

www.elyana-cajus.com

WOW...det var litt av noen båter dere har.

Noe av det flotteste jeg har sett på leeeenge.

Her er det klasse og stil som kan ta pusten fra noen og en hver..

 

Tillater meg å legge en direkte link til hjemmesiden deres

http://www.elyana-cajus.com/

 

Og jeg synes disse båtene er så flotte at jeg også tillater meg å legge ut to bilder av båtene.

Disse båten MÅ jo bare få plass i trebåttrådens "skrytealbum" :yesnod:

 

picture.jpg

 

picture2.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regnet pisker lett mot takluka, og vinden får Sophie til å lugge litt i fortøyningen.

Men inne i forpiggen er det lunt og varmt.

 

På kokeplata står verden beste suppe og varmes forsiktig opp til ca 40 grader.

 

Oppskriften på verden beste suppe er:

0,5 l Amerikansk terpentin

0,5 l Kaldpresset Linolje

0,5 l Antiparasitt

0,5 l Svensk Tretjære

 

Det hele varmes forsiktig opp under omrøring i en gammel kasserolle (for anledningen innkjøpt fra Fretex for 30 kr)

Når temperaturen på suppen er akkurat så varm at det begynner å ryke lett, og den er litt for varm til å kunne stikke fingeren nedi - da er suppa klar.

suppe.jpg

Duften er auforisk :yesnod::yesnod:

 

Denne suppen påføres så innsiden av skroget mens den enda er varm.

Om nødvendig gis suppen en ny oppvarming, før du fortsette arbeidet.

 

Når du så er ferdig med første økta, heller du deg opp et krus med sterk svart kaffe, tenner snadda (røyker ikke til vanlig, men i båten hender det jeg tar meg ei snadde) og setter deg ned og nyter øyeblikket.

suppe2.jpg

 

Og mens duften av pipetobakk, terpentin, Linolje og tjære pirrer dine sarte luktesanser og den varme kaffen leker med smaksløkene dine, ja da er det godt å væra båtkar :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ser koselig ut Wasco, kan nesten kjenne lukten gjennom laptopen her! :lol:

Ingen tvil om at vi trebåtfolk har et mer personlig forhold til båtene våre. I ditt tilfelle må det jo være ekstra morro å få tak i din barndoms båt.....

Det er helt sikkrert! Var veldig fornøyd med min forrige båt, men når jeg så Miranda på finn.no, hadde jeg ikke noe valg, hadde jo tross allt vokst opp blandt høvel-og sagflisa, så det blir helt klart litt spesielt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...